Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen houdende regels omtrent gevonden voorwerpern (Beleidsregel gevonden voorwerpen gemeente Meerssen) |
Citeertitel | Beleidsregel gevonden voorwerpen gemeente Meerssen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-05-2013 | nieuwe regeling | 16-04-2013 de Geulbode, 8 mei 2013 |
Deze beleidsregel verstaat onder:
De ambtenaar: elke aangewezen medewerker van de gemeente Meerssen;
De claimant: degene die claimt dat hij rechtens een aanspraak heeft op een gevonden of verloren voorwerp;
Het college: het college van burgemeester en wethouders;
De gemeente: de gemeente Meerssen;
Gevonden voorwerp: onbeheerde zaak die door een vinder onder zich is genomen;
Rechthebbende: degene die rechtens eens aanspraak heeft op een gevonden of verloren voorwerp;
Verloren voorwerp: een zaak die, buiten de wil van de rechthebbende, niet meer onder zijn beheer is;
Vinder: degene die een onbeheerde zaak vindt en onder zich neemt.
Budgethouder: de functionaris die de bevoegdheid heeft gekregen om binnen het vastgestelde budget en op doelmatige wijze voor rekening van de gemeente overeenkomsten aan te gaan, activiteiten te mogen uitvoeren of budgetten voor subsidies, gemeenschappelijke regelingen of anderszins te besteden waarvoor het bedoeld budget ter beschikking is;
Eindverantwoordelijke: degene die de uiteindelijke plicht heeft rekenschap te geven over de taken op grond van deze beleidsregel.
Artikel 3 Melding, aangifte en registratie
Van een gevonden voorwerp kan in het gemeentehuis te Meerssen tijdens openingtijden aangifte worden gedaan.
Daarnaast kan altijd via www.meerssen.nl aangifte van een gevonden voorwerp worden gedaan.
Aangifte geschiedt door middel van een registratieformulier, waarbij het voorwerp zo nauwkeurig en gedetailleerd mogelijk wordt omschreven.
De centrale receptie registreert het gevonden voorwerp na aangifte ervan op de “Overzichtslijst Gevonden Voorwerpen”.
Geen registratie vindt plaats van gevonden of verloren:
a. reisdocumenten of rijbewijzen die als vermist zijn geregistreerd
b. gemeentelijke afvalcontainers
d. kleine voorwerpen van weinig waarde zoals speentjes, haarversiering e.d.
Als aangifte wordt gedaan van een gevonden voorwerp dat vermoedelijk met een misdrijf te maken heeft, neemt de ambtenaar onverwijld contact op met de politie. Afhankelijk van het gevonden voorwerp en de uitkomst van het contact met de politie, registreert de ambtenaar het gevonden voorwerp en neemt deze het voorwerp in bewaring.
Artikel 4 In bewaring geven; bewaringstermijn
Een gevonden voorwerp met een geschatte waarde tot € 450,00 wordt drie maanden bewaard (met uitzondering van fietsen). Deze goederen worden na het verstrijken van een periode van drie maanden gedoneerd, verkocht of vernietigd hetgeen per geval wordt beoordeeld. In situaties waarin vernietiging van goederen ongewenste kapitaalvernietiging met zich meebrengt zullen deze goederen verkocht worden. Fietsen kunnen worden verkocht. Hiervoor kan een gespecialiseerd bedrijf in de hand genomen worden.
Een gevonden voorwerp met een geschatte waarde vanaf € 450,00 wordt één jaar bewaard. Deze goederen worden nadat de bewaartermijn van één jaar is verstreken, gedoneerd, verkocht of vernietigd hetgeen per geval wordt beoordeeld. In situaties waarin vernietiging van goederen ongewenste kapitaalvernietiging met zich meebrengt zullen deze goederen verkocht worden. Denk hierbij aan voorwerpen zoals kostbare sieraden of goederen met een aanzienlijke waarde.
De in het eerste en tweede lid van dit artikel bedoelde bewaringstermijn begint te lopen vanaf de datum van registratie.
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet zal de situatie van geval tot geval worden beoordeeld door de eindverantwoordelijke.
Goederen worden niet gedoneerd of verkocht aan medewerkers van de gemeente Meerssen noch aan hun gezinsleden.
De eindverantwoordelijke wordt door de burgemeester gemandateerd om een koper aan te wijzen voor de categorie goederen die verkocht zullen worden. De eindverantwoordelijke zorgt voor een onafhankelijke, gefundeerde en zorgvuldige prijsstelling.
Er is een “Protocol gevonden/verloren voorwerpen”, waarin staat aangegeven op welke wijze wordt omgegaan met gevonden voorwerpen die door de gemeente worden ingenomen.