Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Deelname aan het experiment gratis openbaar busvervoer voor ouderen |
Citeertitel | Deelname aan het experiment gratis openbaar busvervoer voor ouderen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Wanneer ouderen van 65 jaar en ouder, gratis gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer binnen Zwolle (beleidsregel)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-03-2010 | 01-05-2011 | nieuwe regeling | 02-03-2010 de Peperbus, 10-03-2010 | cb 2010-03.02 |
DEELNAME AAN HET EXPERIMENT GRATIS OPENBAAR BUSVERVOER VOOR OUDEREN
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
de som van alle netto-inkomsten die in de peilmaand worden genoten door de belanghebbende en of diens partner, met uitzondering van:
vergoedingen en tegemoetkomingen, waaronder begrepen de tegemoetkoming ontvangen op grond van het Tijdelijk besluit tegemoetkoming buitengewone uitgaven, voor, alsmede de vermindering of teruggave van, loonbelasting of inkomstenbelasting en van premies, volksverzekering op grond van kosten die niet tot de algemeen noodzakelijke bestaanskosten in de zin van de Wet werk en bijstand behoren;
indien de alleenstaande, de alleenstaande ouder of één van de partners op de peildatum 65 jaar of ouder is, wordt voor de vaststelling van de hoogte van inkomen een in de vorm van een periodieke uitkering ontvangen particuliere oudedagssubsidie buiten beschouwing gelaten naar het bedrag dat in artikel 33 lid 5 van de Wet werk en bijstand wordt genoemd.
indien het inkomen uit arbeid van een uitkeringsgerechtigde die een uitkering ingevolge de Wet werk en bijstand ontvangt op grond van artikel 31 lid 2 onder o van de Wet werk en bijstand gedeeltelijk wordt vrijgelaten, wordt in het kader van deze verordening het vrijgelaten bedrag niet als inkomen beschouwd.
Artikel 3 Afwijking voor mensen met schulden
In afwijking van het gestelde in artikel 2 lid 1 onder c kan een belanghebbende ongeacht de hoogte van het inkomen voor een voorziening in aanmerking komen als hij een overeenkomst in het kader van schuldhulpverlening heeft gesloten met de afdeling Schuldhulpverlening van de gemeentelijke eenheid Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Artikel 4 Wie komt niet voor een voorziening in aanmerking?
Het eerste lid is niet van toepassing als een belanghebbende en zijn partner als vreemdeling na rechtmatig verblijf te hebben gehouden in de zin van artikel 8 onder a tot en met e en l van de Vreemdelingenwet 2000, rechtmatig in Nederland verblijf heeft op grond van artikel 8, onder g of h van de Vreemdelingenwet 2000.
Artikel 7 Ambtshalve toekenning
In afwijking van het gestelde in artikel 6 wordt de voorziening ambtshalve toegekend aan een belanghebbende en of diens partner, die op 1 mei 2010 65 jaar en ouder is en die over het kalenderjaar 2009 of 2010 een bijdrage op grond van de gemeentelijke subsidieregeling voor chronisch zieken of ouderen heeft ontvangen en of die deelneemt aan de collectieve zorgverzekering van de gemeente Zwolle.
Artikel 8 Looptijd van de voorziening
De voorziening wordt toegekend voor de duur van het experiment.
DEELNAME AAN HET EXPERIMENT GRATIS OPENBAAR BUSVERVOER VOOR OUDEREN
De gemeenteraad van de gemeente Zwolle heeft naar aanleiding van een initiatiefvoorstel besloten te komen tot een experiment waarbij Zwolse ouderen gratis gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer binnen Zwolle. Het doel van het experiment is het bevorderen van het gebruik van het openbaar vervoer door mensen van 65 jaar of ouder en het terugdringen van het gebruik van de eigen auto (milieuoverwegingen). De nadere uitwerking van het experiment is opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders. Het college heeft vervolgens besloten gedurende maximaal 2 jaar een experiment uit te voeren. Het experiment start op 1 mei 2010 vooralsnog voor 1 jaar. Afhankelijk van de uitkomsten van een evaluatie wordt het experiment met 1 jaar verlengd. Ouderen met een inkomen tot 115% van de norm voor algemene bestaanskosten op grond van de Wet werk en bijstand kunnen vervolgens gratis gebruik maken van het openbaar vervoer in Zwolle. Het gaat hierbij om het busvervoer binnen de grenzen van de gemeente Zwolle. Het gebruik van de interlokale buslijnen die binnen Zwolle rijden is uitgesloten.
In deze beleidsregel wordt aangegeven wie deel kan nemen aan het experiment en onder welke voorwaarden.
Zwolle kent de gemeentelijk Verordening inkomensondersteunende maatregelen 2006. Op grond van deze verordening kunnen Zwolse inwoners die moeten rondkomen van een inkomen tot 115% van de norm voor algemene bestaanskosten op grond van de Wet werk en bijstand in aanmerking komen voor gemeentelijke maatregelen in het kader van armoedebestrijding. Deze beleidsregel sluit nauw aan bij de genoemde verordeningen. Hierdoor ontstaat samenhang met het armoedebeleid wat onder andere tot uitdrukking komt in een zelfde (financieel) toetsingskader. De beleidsregel geeft aan dat men voor deelname aan het experiment een aanvraag moet indienen. Door de aansluiting met het armoedebeleid beschikt de gemeente voor een deel van de doelgroep over de benodigde gegevens. De beleidsregel maakt het mogelijk dat aan deze mensen de deelname aan het experiment ambtshalve toegekend kan worden.
De voorzieningen in het kader van het armoedebeleid worden in het algemeen voor de periode van 1 kalenderjaar toegekend. In afwijking hiervan bepaalt deze beleidsregel dat toestemming wordt verleend voor deelname voor de duur van het experiment.
Voor deelname aan het experiment moet de deelnemer beschikken over een “Persoonlijke OV-chipkaart”. Via een technische handeling wordt deze kaart geschikt gemaakt voor deelname aan het experiment. Op deze wijze werkt de kaart niet stigmatiserend omdat niet te zien is dat men over een laag inkomen beschikt. Het Zwolse experiment sluit aan op een initiatief van de provincie Overijssel, waarbij ouderen gedurende 2 maanden gratis gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer in Overijssel. Ook hiervoor moet men beschikken over een “Persoonlijke OV-chipkaart”. De provincie wil met dit initiatief bevorderen dat ouderen gebruik maken van de OV-chipkaart en het openbaar vervoer.
De beleidsregel geeft aan dat de kosten voor de aanschaf van de “Persoonlijke OV-chipkaart” (kosten kaart € 7,50 en een pasfoto) voor rekening van de deelnemer aan het experiment komen. Naar verwachting zullen veel mensen over een dergelijke kaart beschikken, als gevolg van het initiatief van de provincie. Zwolse ouderen met een laag inkomen kunnen een beroep doen op de gemeentelijke subsidie aan chronisch zieken en ouderen. Voor ouderen is deze subsidie onder bestemd voor de kosten van deelname aan activiteiten. De hoogte van deze subsidie bedraagt € 175,00 per huishouden. Deze mensen kunnen de subsidie gebruiken voor het aanschaffen van de “Persoonlijke OV-chipkaart”
Mensen met schulden die een hoger inkomen hebben dan de genoemde grens van 115% van de bijstandsnorm hebben als gevolg van inhoudingen of beslagleggingen veelal daadwerkelijk een besteedbaar inkomen dat lager is dan de genoemde grens. Het volgen van een schuldregelingstraject of een schuldsaneringstraject is vaak een langdurige en financieel moeilijke opgave. Als stimulans om een dergelijk traject te volgen of het volhouden hiervan, geeft de eerder genoemde verordening inkomensondersteunende maatregelen aan dat iemand die een schuldregelingsrelatie heeft met de afdeling Schuldhulpverlening ongeacht de hoogte van het inkomen in aanmerking kan komen voor een subsidie. Dit zelfde beginsel geldt ook voor deze beleidsregel.
In de beleidsregel wordt op een aantal plaatsen aangegeven wie wel of niet voor een subsidie in aanmerking komt. Bij een echtpaar of ongehuwd samenwonenden kan er sprake zijn van een situatie waarbij slechts één van de partners 65 jaar of ouder is. In een dergelijke situatie komt alleen de partner die 65 jaar of ouder is voor deelname aan het experiment in aanmerking. Daarnaast kan er sprake zijn van een situatie dat de ene partner wel aan de voorwaarden voldoet en de andere partner niet. In een dergelijke situatie wordt de partner die wel aan de voorwaarden voldoet als een alleenstaande of alleenstaande ouder beschouwd. Met het inkomen van de niet rechthebbende partner wordt in een dergelijke situatie geen rekening gehouden.