Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Overzicht Subsidieregelingen Welzijn en Educatie Capelle aan den IJssel |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Betreft een overzicht van Capelse subsidieregelingen
Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-12-2014 | 01-01-2017 | Nieuwe regelingen | 09-12-2014 | 609083 |
Subsidieregeling Speeltuin, Speeluitleen, Speel-o-theek
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Speeltuin, Speeluitleen en Speel-o-theek Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2 bedoelde activiteiten.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op:
Het gedurende het hele jaar uitlenen van buitenspeelgoed aan kinderen die wonen in een van de flatgebouwen gelegen aan de Beemsterhoek, Purmerhoek en Schermerhoek te Capelle aan den IJssel, dan wel kinderen van wie de ouders en/of verzorgers dan wel een van de ouders en/of verzorgers in één van de genoemde flatgebouwen woonachtig is.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.
De activiteiten dienen aan te sluiten bij de doelstelling van product 12-05; jeugd- en jongerenbeleid.
“Het scheppen van zodanige voorwaarden, dat de zelfstandigheid, eigen kracht en verantwoordelijkheid van jongeren wordt versterkt en dat hun maatschappelijke participatie en sociale binding aan de Capelse samenleving wordt bevorderd”.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 9).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Speeltuin, Speeluitleen en Speel-o-theek vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling.
Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking.
Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen.
In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat er op gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Subsidieregeling Brede School Netwerken
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Brede School Netwerken Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
1.Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend op twee verschillende momenten:
In afwijking van artikel 8, eerste lid van de ASV, beslist het college op een aanvraag om een subsidie binnen zes weken nadat de uiterste aanvraagdatum genoemd in artikel 7 is verstreken.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt plaats op basis van de uitkomsten van een netwerkvergadering waarin door de netwerkpartners wordt bepaald welke educatieve activiteiten genoemd in artikel 3 de netwerkpartners willen afnemen en welke activiteiten derhalve voor subsidiering in aanmerking komen.
De onder lid 1 sub b bedoelde netwerkpartners bestaan onder andere uit scholen, buurthuizen en potentiële subsidieontvangers.
Activiteiten moeten aansluiten bij het gemeentelijk beleid. In het geval van deze subsidieregeling is dit beleid verwoord in de Kadernotitie Brede School Netwerken 2010-2015. In onderstaande passage uit deze nota wordt de doelstelling van de Brede School Netwerken als volgt verwoord:
“In het verlengde van de Jeugdagenda stellen wij voor om Brede School Netwerken in de komende jaren in te zetten als een middel om het opgroeien van kinderen en jongeren van 4 tot en met 18 jaar in Capelle tot zelfstandige burgers te stimuleren. Bij ‘zelfstandigheid’ en ‘burgerschap’ horen begrippen als zelfredzaamheid, sociale competentie, participatie, (zelf)reflectie, conflictbeheersing, opkomen voor jezelf, binding met anderen, talentontwikkeling en omgaan met verschillen”.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 10).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Brede School Netwerken vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt plaats op basis van de in lid 3 beschreven netwerkvergadering. Tijdens deze vergadering bespreken de netwerkpartners aan welke activiteiten behoefte is.
Deze uitkomsten van de vergadering worden vastgelegd in een lijst met daarop alle gekozen activiteiten van potentiële subsidieontvangers. De potentiële subsidieontvangers die volgens deze lijst voor een subsidie in aanmerking komen moeten vervolgens een aanvraag indienen die voldoet aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Subsidieregeling Sport en Sportieve Recreatie
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Sport en sportieve recreatie Capelle aan den IJssel 2015.
Artikel 1. Begripsomschrijving
Schoolsportevenement: sportactiviteit ten behoeve van leerlingen uit het basis- en/of speciaal onderwijs waarbij leerlingen kennismaken met één of meer individuele en/of teamsporten, georganiseerd door de onderwijsinstelling al dan niet in samenwerking met een of meer sportverenigingen.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid, worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.
Activiteiten moeten aansluiten bij het gemeentelijk beleid. In het geval van deze subsidieregeling is dit beleid verwoord in de beleidsnota Visie op Sport van de gemeente Capelle aan den IJssel. In deze nota staat de volgende visie:
“Elke Capellenaar moet de kans krijgen om te voldoen aan de minimale norm van een half uur per dag matig intensief bewegen. Capellenaren worden zoveel mogelijk gestimuleerd om te bewegen en te sporten, al dan niet in georganiseerd verband. Sport en bewegen moeten een geïntegreerd onderdeel van de samenleving zijn waarbij dwarsverbanden worden gelegd met andere beleidsvelden zoals jeugd-, gezondheid- en ouderenbeleid. Hierdoor komen zowel de gezondheidsaspecten als de sociale aspecten van sporten en bewegen het beste tot hun recht. Sport is dan zowel een doel als een middel. De gemeente is hierbij in eerste plaats ondersteunend: het initiatief ligt zoveel mogelijk bij de sportverenigingen en de andere maatschappelijke spelers”.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 10).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Sport en Sportieve Recreatie vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking. Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Subsidieregeling Armoedebeleid
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de SubsidieregelingArmoedebeleid Capelle aan den IJssel 2015.
Artikel 1. Begripsomschrijving
Doelgroep van het armoedebeleid: Capellenaren met een inkomen tot 110% van het wettelijk sociaal minimum en/of Capellenaren met problematische schulden en/of Capelse jongeren met een grote kans op schuldenproblematiek.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Subsidie wordt verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon, een natuurlijke persoon of een groep van natuurlijke personen.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
Onverminderd het bepaalde in artikel 6 van de ASV legt de aanvrager die een natuurlijke persoon of de vertegenwoordiger is van een groep van natuurlijke personen, bij de aanvraag een kopie van een geldig identiteitsbewijs, inclusief burgerservicenummer van de aanvrager over.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
5.In afwijking van artikel 8, eerste lid van de ASV, beslist het college op een aanvraag om een
subsidie die per kalenderjaar wordt verstrekt, binnen acht weken nadat de uiterste aanvraagdatum, te weten 1 april, is verstreken.
6.Het college kan de termijn genoemd in het eerste lid eenmaal met ten hoogste acht weken verdagen.
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV en van artikel 7 van deze subsidieregeling, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid, worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 12. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.
Activiteiten moeten aansluiten bij het gemeentelijk beleid. Voor de Subsidieregeling Armoede is dit beleid geformuleerd in het gemeentelijke Beleidsactieplan aanpak armoede 2013-2016 respectievelijk het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2012-2015. In het Beleidsactieplan aanpak armoede staat onderstaande missie:
“Het armoedebeleid (inclusief schuldhulpverlening) wil enerzijds voorkomen dat mensen in een armoedesituatie terechtkomen en richt zich anderzijds op het bestrijden van armoedesituaties, waarbij de nadruk ligt op (het bevorderen van) de eigen kracht, de zelfredzaamheid en participatie van Capellenaren op economisch en sociaal gebied”.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 11).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Armoede vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
De reden dat een ID-bewijs, inclusief burgerservicenummer, overlegd moet worden is dat de gemeente zeker wil zijn van de identiteit van de natuurlijke persoon die het geld ontvangt.
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking. Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan voor organisaties gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Natuurlijke personen die een subsidie ontvangen voor activiteiten met en/of voor kinderen dienen allen verplicht te beschikken over VOG. De aanwezigheid van een VOG kan door middel van een steekproef door de gemeente worden gecontroleerd. Het ontbreken van een VOG kan leiden tot intrekking of terugvordering van de subsidie.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Cultuur Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
13.Jaarlijks wordt door de gemeenteraad de programmabegroting vastgesteld met daarin een verdeling van de beschikbare middelen per product. De in de producten 13-01, 13-02, 13-03 en
13-04 opgenomen middelen gelden voor deze subsidieregeling als subsidieplafond in de zin van artikel 4:22 van de Awb.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid, worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.
Activiteiten moeten aansluiten bij het gemeentelijk beleid. In het geval van deze subsidieregeling is dit beleid verwoord in de Cultuurnota van de gemeente Capelle aan den IJssel. In deze nota staan onderstaande missie en visie:
Wij voelen ons medeverantwoordelijk voor het behoud en de ontwikkeling van cultuur als kracht van de samenleving. Wij vinden het daarom belangrijk om iedereen op een laagdrempelige manier toegang te bieden tot het veelzijdige kunst- en cultuuraanbod en het culturele leven in de gemeente.
Wij willen met ons kunst- en cultuurbeleid stimuleren, faciliteren en de participatie bevorderen. Wij willen meer kansen scheppen voor eigen ontwikkeling, dialoog en ontmoeting en willen het onderlinge begrip vergroten, ook tussen mensen met een verschillende etnische en culturele achtergrond.
De niet-structurele subsidie (als bedoeld in artikel 2, lid 1 sub e) voor nieuwe culturele initiatieven komt uit het aanjaagbudget voor culturele initiatieven. Deze subsidie kan niet structureel worden aangevraagd of toegekend. Voor het initiatief waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, zal dan ook niet structureel aanspraak kunnen worden gemaakt op het aanjaagbudget.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 9).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Cultuur vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking. Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Subsidieregeling Prestatiesport
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Prestatiesport Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Subsidie voor prestatiesport wordt verstrekt ter tegemoetkoming in de hogere kosten, zoals bondsafdrachten en vervoerskosten, die gepaard gaan met het beoefenen van prestatiesport.
Artikel 5. Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de klasse van de landelijke competitie waarin wordt uitgekomen:
Bij een aanvraag om subsidie hoeft de aanvrager, in afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV, alleen de volgende gegevens over te leggen:
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend voor
1 september van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
In afwijking van artikel 8, eerste lid van de ASV, beslist het college op een volledige aanvraag om een subsidie voor 1 oktober van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Artikel 9. Subsidieplafond & Wijze van verdeling
Met inachtneming van artikel 6 van deze subsidieregeling vindt de verdeling van het subsidieplafond plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
De sportvereniging is vrij om het bedrag naar eigen inzicht te besteden aan de activiteiten genoemd in artikel 3 en hoeft hierover geen verantwoording af te leggen.
Bij de subsidieverlening kunnen aan de subsidieontvanger nog andere dan de in deze subsidieregeling vermelde verplichtingen worden opgelegd.
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV. De meeste artikelen spreken voor zichzelf, Ten aanzien van artikel 4 wordt opgemerkt, dat het college op grond van artikel 3 van de ASV, voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens bepaalt welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In artikel 3 wordt voor de Subsidieregeling Prestatiesport vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Buurtwerk Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
1.Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon, met uitzondering van :
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Bij de beoordeling wordt gekeken naar een evenwichtige verdeling van activiteiten over de wijken, waarbij rekening wordt gehouden met de bevolkingssamenstelling van de buurten. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
De activiteiten dienen aan te sluiten bij de doelstelling van product 12-10; Buurtwerk. Deze doelstelling is:
“Het bieden van de mogelijkheid aan bewoners van buurten en wijken om in georganiseerd verband deel te nemen aan sociaal-culturele activiteiten (in de brede zin des woord) welke aansluiten op de behoefte van deze bewoners”.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 9).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Buurtwerk vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen
die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats.
Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking.
Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen.
In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Subsidieregeling Onderwijsachterstanden
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Onderwijsachterstanden Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
1.Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor:
a.Het, in combinatie met of naast een reguliere groep, organiseren van schakelklassen waarin
kinderen gedurende maximaal 1 schooljaar dusdanig worden bijgeschoold dat zij na dit
schooljaar het gewone onderwijscurriculum kunnen volgen.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
In afwijking van artikel 7, eerste lid, van de ASV moet een aanvraag om een subsidie worden ingediend voor 1 november van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Jaarlijks wordt door de gemeenteraad de programmabegroting vastgesteld met daarin een verdeling van de beschikbare middelen per product. De in product 11-01 opgenomen middelen voor de Specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid gelden voor deze subsidieregeling als subsidieplafond in de zin van artikel 4:22 van de Awb.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van de doelstelling van de Specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 november van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van de subsidie te voldoen aan de verantwoordingseisen die door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden gesteld aan de verantwoording van de Specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid.
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
De activiteiten bedoeld onder artikel 3, lid 1 worden gesubsidieerd van uit de Rijksmiddelen die de gemeente ontvangt met de Specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid.
De activiteiten dienen aan te sluiten bij de doelstelling van product 11-01; Lokaal onderwijsbeleid.
“Het voorkomen en bestrijden van educatieve achterstanden en sociaal-emotionele problemen bij jonge kinderen en leerlingen op Capelse scholen voor primair en voortgezet onderwijs en het bevorderen dat zoveel mogelijk leerlingen een startkwalificatie halen”.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen en de wijze van verantwoording (zie ook artikel 10 en 11).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Onderwijsachterstanden vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden.
Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag
van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking. Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te
zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
De subsidieontvanger moet voldoen aan de voorwaarden van de Specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid. Deze voorwaarden worden door de gemeente in de beschikking opgenomen.
Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie
De verantwoordingseisen, voor zover die zijn opgegeven door het ministerie OCW, zijn opgenomen in de subsidiebeschikking. Het kan gedurende het kalenderjaar voorkomen dat er aanvullende eisen worden gesteld aan de wijze van verantwoording. Dit gebeurt wanneer het ministerie OCW aanvullende informatie nodig heeft van de gemeente.
Subsidieregeling Jeugdagenda & Lokaal Jeugdbeleid
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
Gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Jeugdagenda & Lokaal Jeugdbeleid Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid, worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Activiteiten moeten aansluiten bij het gemeentelijk beleid. Het vigerende jeugdbeleid is beschreven in de Jeugdagenda. Zoals is verwoord bij product 12-05 van de gemeentelijke begroting is de doelstelling van dit beleid als volgt:
“Het scheppen van zodanige voorwaarden, dat de zelfstandigheid, eigen kracht en verantwoordelijkheid van jongeren wordt versterkt en dat hun maatschappelijke participatie en sociale binding aan de Capelse samenleving wordt bevorderd”.
Zoals in artikel 2 lid 1 is bepaald, geldt deze regeling niet voor activiteiten waarvoor een beroep gedaan kan worden op een andere subsidieregeling. De achtergrond hiervan is dat onder het product “Jeugdbeleid” nog twee andere subsidieregelingen bestaan (de subsidieregeling Vakantieactiviteiten en de subsidieregeling Speeltuin, Speeluitleen en Speel-o-theek). Voor subsidieaanvragen die aansluiten bij de activiteiten genoemd in een van deze twee subsidieregelingen, kan geen aanspraak worden gemaakt op de Subsidieregeling Jeugdagenda & Lokaal Jeugdbeleid.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd. Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 9).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Jeugdagenda & Lokaal Jeugdbeleid vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking. Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat er op gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Jeugdsport Capelle aan den IJssel 2015.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Subsidie voor jeugdsport wordt verstrekt voor de financiële ondersteuning van sportverenigingen bij het voeren van een actief jeugdbeleid en het aanbieden van sportactiviteiten voor jeugd en jongeren teneinde hun maatschappelijke betrokkenheid te stimuleren.
Artikel 5. Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt € 5,- per jeugdlid van de betreffende sportvereniging.
Bij een aanvraag om subsidie hoeft de aanvrager, in afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV, alleen de volgende gegevens over te leggen:
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend voor 1 mei van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
De sportvereniging is vrij om het bedrag naar eigen inzicht te besteden aan de activiteiten genoemd in artikel 3 en hoeft hierover geen verantwoording af te leggen.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Met inachtneming van artikel 6 van deze subsidieregeling vindt de verdeling van het subsidieplafond plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Jeugdsport vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 5. Hoogte van de subsidie
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 9 Subsidieplafond en wijze van verdeling.
Het subsidieplafond wordt verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend voor 1 mei van het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Subsidieregeling Maatschappelijke Dienstverlening
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Maatschappelijke Dienstverlening Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon, met uitzondering van zorg- en opvangorganisaties die Wmo-gelden ontvangen.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een
subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Met de activiteiten beschreven in dit artikel worden andere activiteiten bedoeld dan hetgeen is vastgelegd in de Wmo 2015. Activiteiten vallend onder die wet, worden door de gemeente ingekocht en niet gesubsidieerd.
De activiteiten behorende bij artikel 3 sub b (afasiepatiënten), bestaan uit welzijnsactiviteiten.
Hierbij kan gedacht worden aan het organiseren van creatieve activiteiten en bijeenkomsten voor lotgenotencontact en ondersteuning van mantelzorgers.
De activiteiten dienen aan te sluiten bij de doelstelling van product 12-01; maatschappelijke dienstverlening. Deze doelstellingen zijn:
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd.
Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 10).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Maatschappelijke Dienstverlening vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking. Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie
Subsidieregeling Vakantieactiviteiten
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Vakantieactiviteiten Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2 bedoelde activiteiten.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor vakantieactiviteiten die gedurende één of meer schoolvakanties in Capelle aan den IJssel worden aangeboden aan jeugd en jongeren.
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2.
1.Bij een aanvraag om een subsidie legt de aanvrager, in afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV alleen de volgende gegevens over:
Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling.
De verdeling van het subsidieplafond vindt plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd.
Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 9).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Vakantieactiviteiten aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Het subsidieplafond wordt verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Subsidieregeling Integratiebeleid
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Integratiebeleid Capelle aan den IJssel 2015.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
11.Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten op stedelijk, bovenwijks, niveau die gericht zijn op:
preventie en bestrijding van discriminatie en ongelijke behandeling en,
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon. De uit te voeren activiteiten dienen te passen in de doelstelling van de subsidieontvanger.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
Artikel 7. Hoogte van de subsidie
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 10. Aanvullende weigeringsgrond
Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de ASV kan het college de door een zelforganisatie gevraagde subsidie weigeren, als de organisatie zich alleen richt op de identiteit van de achterban en/of hoofdzakelijk een aanbod heeft op het veld van eigen cultuur, ontmoeting en gezelligheid voor de eigen achterban.
Artikel 11. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid, worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 vindt de verdeling van het subsidieplafond voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 13. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
De activiteiten dienen aan te sluiten bij de doelstelling van product 12-03; integratiebeleid.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd.
Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 12).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Integratiebeleid vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 7. Hoogte van de subsidie
Artikel 7 lid 2 betekent dat als een zelforganisatie in een jaar slechts één activiteit organiseert deze in samenwerking met een andere zelforganisatie of een maatschappelijke instelling uitgevoerd moet worden.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 10. Aanvullende weigeringsgrond
Indien de activiteiten puur gericht zijn op het vergroten van de eigen identiteit van de achterban en niet gericht zijn op het vergoten van zelfredzaamheid, emancipatie en participatie van de achterban, wordt geen subsidie verstrekt. Ook activiteiten die enkel gericht zijn op ontmoeting en gezelligheid binnen de eigen cultuur komen niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 11. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats. Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking. Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Artikel 13. Aanvraag vaststelling subsidie
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Evenementen Capelle aan den IJssel 2015.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het organiseren van een evenement. Het evenement dient te voldoen aan de volgende criteria:
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.
Artikel 6. Hoogte van de subsidie
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Met inachtneming van artikel 6 van deze subsidieregeling vindt de verdeling van het subsidieplafond plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in de ASV dient de aanvrager uiterlijk acht weken na afloop van de activiteit een inhoudelijk en financieel verslag van de activiteit in te leveren, waarin tenminste is opgenomen het aantal bezoekers, de bereikte doelen en de financiële verantwoording.
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Met de onder a gebruikte term “verplaatsbaar” wordt bedoeld dat een evenement, indien nodig, naar een andere locatie zou kunnen uitwijken.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Activiteiten moeten aansluiten bij het gemeentelijk beleid. In het geval van deze subsidieregeling is dit beleid verwoord in de 'Notitie Subsidiering Evenementen 2013-2016'.
Met het onder f genoemde “sectoren” wordt bedoeld dat het evenement inhoudelijk aanvullend is op het overige aanbod van evenementen in Capelle aan den IJssel.
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Evenementen vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Een subsidieontvanger kan desgewenst in een jaar subsidie aanvragen voor meer dan één te organiseren evenement.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 6. Hoogte van de subsidie
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Het subsidieplafond wordt verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen.
In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie
Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk Capelle aan den IJssel 2015.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
a.Vrijwilligersorganisatie: een rechtspersoon, die activiteiten uitvoert in de gemeente
Capelle aan den IJssel en voor het uitoefenen van al zijn activiteiten geheel of in grote mate afhankelijk is van vrijwilligers.
b.Vrijwilliger: een persoon aangesloten bij een onder a. bedoelde organisatie, die belangeloos en onbetaald structureel activiteiten verricht die ten goede komen aan de Capelse inwoners en/of de Capelse samenleving.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor het in artikel 3 bedoelde doel.
2.Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon die vrijwilligersorganisatie is, met uitzondering van:
Artikel 5. Hoogte van de subsidie
3.Bij een aanvraag om een subsidie legt de aanvrager, in afwijking van artikel 6, tweede lid, van de ASV, de volgende gegevens over:
een opgave van het aantal personen dat bij de organisatie is aangesloten.
c.Een beschrijving van de manier waarop de subsidie zal worden aangewend.
In afwijking van artikel 7 van de ASV moet een aanvraag om een subsidie worden ingediend voor
1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Ter informatie wordt opgemerkt dat de gemeente een collectief verzekeringspakket heeft afgesloten ten behoeve van alle vrijwilligers die in enig organisatorisch verband onverplicht en onbetaald werkzaamheden verrichten ten behoeve van anderen en/of de samenleving en waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend. Het collectief verzekeringspakket bestaat uit:
Het gaat hierbij om een secundaire verzekering. Dit betekent dat deze verzekering alleen van kracht is, voor zover de schade niet is gedekt door een andere verzekering al dan niet van oudere datum. Een vrijwilligersorganisatie kan gebruikmaken van deze collectieve verzekering voor de bij haar aangesloten vrijwilliger(s).Het is niet nodig vrijwilligers aan te melden voor de verzekering. Ook hoeft geen urenregistratie te worden bijgehouden. Niet verzekerd zijn:
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Uit artikel 1 sub a blijkt dat organisaties waarbij vrijwilligers ingezet worden als aanvulling op de dienstverlening niet voor subsidie op grond van deze subsidieregeling in aanmerking komen. Vrijwilligers zijn bij deze organisaties onderdeel van de bedrijfsvoering. Zij ontlasten het personeel.
De betreffende organisaties dienen de kosten voor de vrijwilligers mee te nemen in hun totale lasten.
Vrijwilligers zoals bedoeld in artikel 1 sub b kunnen mensen zijn die zich één week per jaar zeven dagen inzetten, maar het kunnen ook mensen zijn die eenmaal per maand iets doen voor een organisatie. Vrijwilligers moeten wel bekend zijn en geregistreerd staan als vrijwilliger binnen de organisatie waar zij hun werkzaamheden verrichten. De werkzaamheden welke de vrijwilliger uitvoert kunnen van zeer uiteenlopende aard zijn, bijvoorbeeld mensen verzorgen, een bestuursfunctie vervullen, chauffeur zijn of de plantsoenen bijhouden.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Stimulering Vrijwilligerswerk vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 5. Hoogte van de subsidie
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
De aanvrager moet bij de aanvraag beschrijven hoe het subsidiebedrag besteed zal worden. Het is aan de vrijwilligersorganisatie om te bepalen voor welke activiteit zij de subsidie willen gebruiken, mits zij ten goede komt aan alle vrijwilligers binnen de organisatie. Wanneer alle vrijwilligers liever een onkostenvergoeding ontvangen dan bijvoorbeeld een jaarlijks cadeau is dit geoorloofd. Vrijwilligers van de betreffende organisatie dienen op de hoogte te zijn van deze subsidie en waar het geld voor gebruikt wordt. De subsidie mag niet ten goede komen aan slechts enkele vrijwilligers of besteed worden aan onkosten die niet direct de vrijwilligers aangaan.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat er op gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Subsidieregeling Milieueducatie
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);
Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Milieueducatie Capelle aan den IJssel 2015.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2 bedoelde activiteiten.
1.Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten op stedelijk, bovenwijks, niveau die
a.Het verantwoord beheren, in stand houden en openstellen van een terrein met opstallen als
kinderboerderij aan de ’s-Gravenweg te Capelle aan den IJssel.
b.Het onderhouden en openstellen van een heemtuin aan de ’s-Gravenweg te
Met subsidieontvangers worden in de subsidiebeschikking afzonderlijke afspraken gemaakt over de specifiek te verrichten activiteiten en de in dat kader te leveren exacte prestaties.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2.
Een aanvraag om een subsidie die niet per kalenderjaar wordt verstrekt wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de subsidieaanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als hierdoor het subsidieplafond niet zou worden overschreden. De subsidieaanvragen die voor de voorgeschreven aanvraagdatum zijn ontvangen en die voldoen aan de eisen van artikel 6 van de ASV, worden eerst getoetst aan de overige artikelen van de ASV. Als de beoordeling op grond van de ASV geen aanleiding geeft om de aanvraag af te wijzen, wordt de aanvraag getoetst aan deze subsidieregeling. Indien het totaalbedrag van de aanvragen die na deze toetsing voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, worden deze aanvragen met elkaar vergeleken. De aanvragen die op basis van de uitkomsten van deze vergelijking het meest bijdragen aan het realiseren van het gemeentelijk beleid worden in volgorde van de uitkomsten van de vergelijking gehonoreerd tot het niveau van het subsidieplafond.
De verdeling van het subsidieplafond vindt voor andere aanvragen om subsidie plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Onverminderd het bepaalde in artikel 15 van de ASV dient een aanvraag tot vaststelling van een subsidie vanaf € 5.000,- tot € 50.000,- naast een inhoudelijk verslag ook een financiële verantwoording te bevatten.
Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
De activiteiten dienen aan te sluiten bij de doelstelling van product 12-31; milieueducatie.
“Het leveren van een bijdrage aan gerichte recreatieve voorzieningen (kinderboerderij) voor de Capelse jeugd en het doen organiseren van activiteiten met een milieueducatief karakter”.
In de subsidiebeschikking kunnen de te verrichten activiteiten nader worden gespecificeerd.
Hierbij kan worden gedacht aan het maken van afspraken over te bereiken aantallen, maar ook aan afspraken over de samenwerking met andere partijen en cofinanciering (zie ook artikel 9).
Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Milieueducatie vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling
De raad stelt met het vaststellen van een subsidieplafond een maximum aan het bedrag dat voor bepaalde subsidies uitgegeven mag worden. Als het totaal van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking komen het subsidieplafond overschrijdt, moet dit bedrag worden verdeeld. Deze verdeling vindt voor subsidies die per kalenderjaar worden verstrekt plaats op basis van een vergelijking van de aanvragen die voor toewijzing in aanmerking zouden komen als het subsidieplafond hierdoor niet zou worden overschreden. Dit betekent dat eerst wordt onderzocht of de aanvragen op tijd zijn ingediend en compleet zijn, alsmede of zij voldoen aan de overige eisen die in de ASV worden gesteld. In dit kader wordt ook afgewogen of er een reden is om de aanvraag af te wijzen op grond van een van de afwijzingsgronden van artikel 9 van de ASV. Vervolgens worden de aanvragen getoetst aan deze subsidieregeling. Daarbij wordt onder meer beoordeeld of de aanvraag activiteiten betreft die op grond van de subsidieregeling in principe kunnen worden gesubsidieerd en of de aanvrager behoort tot de doelgroep van de subsidieregeling. Als het totaalbedrag van de aanvragen die na deze procedure zouden kunnen worden toegewezen het bedrag van het subsidieplafond overschrijdt, vindt een vergelijking van de aanvragen plaats.
Daarbij wordt bezien welke te subsidiëren activiteiten het meest zullen bijdragen aan de beleidsdoelen die met de subsidie nagestreefd worden. De volgorde van de aanvragen wordt bepaald door de mate waarin de activiteiten relevant zijn voor het bereiken van de beleidsdoelen. In deze volgorde komen de aanvragen voor het volledige bedrag tot het niveau van het subsidieplafond voor toewijzing in aanmerking. Gezien deze systematiek van verdeling van het subsidieplafond is het voor aanvragers van belang om ervoor te zorgen dat het college op de uiterste aanvraagdatum beschikt over een complete aanvraag.
Voor de andere aanvragen om subsidie wordt het subsidieplafond verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen. In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.
Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.
Artikel 10. Aanvraag vaststelling subsidie
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Dit artikel spreekt voor zichzelf.
Aldus besloten in de openbare vergadering van het college, gehouden op 9 december 2014