Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Werkendam

Beleidsregel Trouwen op locatie naar keuze 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWerkendam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Trouwen op locatie naar keuze 2014
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerparchief

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt de Regeling Trouwen op locatie naar keuze in Werkendam, vastgesteld op 10-02-2009.

Deze regeling is vervangen door het besluit Aanwijzen en beleid vaststellen inzake het huis der gemeente delegeren aan het college van de gemeente Altena.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 108 juncto 147 lid 2
  2. Burgerlijk Wetboek, art. 1:63
  3. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-201415-01-2019Onbekend

16-12-2014

Altena Nieuws, 24-12-2014

52429

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Trouwen op locatie naar keuze 2014

De raad van de gemeente Werkendam,

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders,

 

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, artikel 108 juncto 147 lid2, artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek en afdeling 10.1.2 Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit:

 

  • 1.

    In te trekken de Regeling Trouwen op locatie naar keuze in Werkendam van 2009;

  • 2.

    De bevoegdheid tot het aanwijzen van een “huis der gemeente” als bedoeld in artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders;

  • 3.

    Terzake van de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid de volgende beleidsregel vast te stellen:

 

Beleidsregel Trouwen op locatie naar keuze 2014

 

Bevoegdheid

  • 1.

    Waar in deze beleidsregel wordt gesproken over huwelijken c.q. trouwen, wordt mede het registreren van partnerschappen bedoeld.

  • 2.

    Bij de aanwijzing wordt het verzoek getoetst aan de voorwaarden a t/m m en de eigenaar van de trouwlocatie alsmede het bruidspaar dienen bij toewijzing te verklaren te zullen voldoen aan deze voorwaarden.

  • 3.

    Bij het niet voldoen aan de voorwaarden zijn Burgemeester en wethouders bevoegd tot intrekking van de aanwijzing als trouwlocatie.

 

Openbaarheid en toegankelijkheid

  • 1.

    De locatie moet goed toegankelijk zijn voor minder validen.

  • 2.

    Het huwelijk wordt voltrokken in de openbaarheid en de locatie is daartoe voor iedereen vrij toegankelijk.

  • 3.

    De locatie mag niet in strijd zijn met de goede zeden.

  • 4.

    Indien de eigen parkeerruimte niet toereikend is dienen zo nodig aanvullende parkeerfaciliteiten te worden getroffen.

 

Veiligheid

  • 1.

    Voor het voltrekken van huwelijken in gebouwen kan alleen toestemming worden gegeven als er minder dan 50 personen aanwezig zullen zijn. Als de locatie beschikt over een gebruiksvergunning dan geldt het aantal van 50 personen niet.

  • 2.

    Bij de inrichting en aankleding wordt rekening gehouden met brandveiligheid (gebruik materialen, ophangen versiering, plaatsen kaarsen, e.d.) en worden zo nodig aanvullende maatregelen getroffen om adequaat op te kunnen treden bij een calamiteit (brandblussers, ontvluchting, aanwijzen verantwoordelijke).

 

 

 

Inrichting en aankleding

  • 1.

    De inrichting en aankleding van de locatie geschiedt door de eigenaar c.q. het bruidspaar in overleg met de toegewezen Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (Babs) om een goed en waardig verloop van de huwelijksvoltrekking te garanderen, ten aanzien van in ieder geval:

  • 1.

    Opstelling tafels en stoelen, evt. katheder en geluidsinstallatie en plaats toewijzing voor bruidspaar, getuigen, speciale genodigden en Babs

  • 2.

    Benodigde werkruimte voor het verrichten van ondersteunende diensten door de bode (gastvrouw/gastheer), zoals het tekenen van de akte.

  • 3.

    Het zorgen voor een entourage, die bij het ceremoniële karakter van een huwelijk past.

  • 4.

    Voldoende sanitaire voorzieningen.

  • 5.

    Het beschikbaar stellen van een afsluitbare ruimte, voorzien van spiegel en stromend water voor de Babs en de bode in verband met het omkleden en opknappen en/of het achterlaten van persoonlijke eigendommen.

 

Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid

  • 1.

    De gemeente zorgt via de inzet van een Babs en zo nodig een bode voor een goed wettelijk verloop van de huwelijksvoltrekking. Bij verschil van mening over de toepassing/uitleg van enige bepaling uit deze nota is het oordeel van de Babs, gehoord de manager van de Unit Servicecentrum, doorslaggevend.

  • 2.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor het niet nakomen van afspraken tussen de eigenaar van de locatie en het bruidspaar en de daaruit voortvloeiende schade.

  • 3.

    De kosten voor huur, inrichting en aankleding en eventueel benodigde verzekeringen zijn niet voor rekening gemeente.

 

Procedure en legeskosten

  • 1.

    Het verzoek tot aanwijzing van een trouwlocatie wordt door de eigenaar en/of het a.s. bruidspaar ingediend bij de unit Servicecentrum, taakveld Klant Contact Centrum.

  • 2.

    Onderdeel van de procedure is dat in gezamenlijk overleg de voorwaarden van deze nota worden besproken en vastgelegd tussen partijen om te beoordelen hoe aan het verzoek het beste invulling kan worden gegeven.

  • 3.

    Voor het behandelen van de aanvraag zijn bovenop de reguliere huwelijksleges extra kosten verschuldigd volgens de geldende Legesverordening.

 

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad van de gemeente Werkendam van 16 december 2014

 

 

 

de raadsgriffier, de voorzitter,

 

 

 

mr. I. Bakker mw. S. Haasjes - van den Berg