Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dalfsen

Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDalfsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Participatieraad gemeente Dalfsen
CiteertitelVerordening Participatieraad gemeente Dalfsen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Participatiewet, artikel 47
  2. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.1.3.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-11-2017Nieuwe regeling

24-11-2014

Gemeenteblad 16-12-2014, nr. 75346

RIS 252

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 oktober 2014, nummer 252;

overwegende dat:

er voor de gemeente Dalfsen behoefte is aan een breed inspraakorgaan voor het sociaal domein;

gelet op:

Artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3. van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

b e s l u i t :

vast te stellen de “Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen”

 

Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen

Artikel 1 Begripsbepaling

  • a.

    de raad: de gemeenteraad van de gemeente Dalfsen;

  • b.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen;

  • c.

    het gemeentebestuur: het college en de raad tezamen;

  • d.

    sociaal domein: onderwerpen die betrekking hebben op zorg, welzijn, maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp, re-integratie, arbeidsmarktbeleid, inkomensondersteuning, schuldhulpverlening en participatie;

  • e.

    WWB: Wet werk en bijstand;

  • f.

    Wmo 2015: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • g.

    WSW: Wet sociale werkvoorziening;

Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Participatieraad

  • 1.

    De Participatieraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te informeren en te adviseren omtrent onderwerpen binnen het sociaal domein.

  • 2.

    De Participatieraad stelt zich tot doel om met zijn adviezen een bijdrage te leveren aan:

    • -

      het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie van de inwoners van de gemeente Dalfsen;

    • -

      het verbeteren van de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan.

  • 3.

    De Participatieraad heeft tot doel het bevorderen van de burgerparticipatie voor het gemeentelijk beleid binnen het sociaal domein.

  • 4.

    De Participatieraad zorgt voor de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie zoals genoemd in de Wmo 2015 en de Participatiewet.

  • 5.

    De Participatieraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en zaken voor zover die op individuele inwoners betrekking hebben.

Artikel 3 Advisering en adviestermijn

  • 1.

    De Participatieraad adviseert gevraagd en ongevraagd de raad en het college.

  • 2.

    Wanneer het college de Participatieraad om advies vraag zal de Participatieraad binnen een termijn van zes weken een schriftelijk advies geven.

  • 3.

    Het college zal binnen een termijn van zes weken een schriftelijke reactie geven op een advies van de Participatieraad.

Artikel 4 Samenstelling Participatieraad

  • 1.

    De Participatieraad heeft maximaal 20 leden, exclusief de onafhankelijke voorzitter.

  • 2.

    De leden van de Participatieraad zijn woonachtig in de gemeente Dalfsen. Verder geldt voor de leden dat zij:

    • -

      beschikken over ervaring en/of deskundigheid op de beleidsterreinen van het sociaal domein. Ruwweg wordt hierbij een indeling gemaakt naar de wetgeving, te weten de Participatiewet, de Wmo 2015 en de Jeugdwet.

    • -

      ervaring hebben met groepen c.q. cliëntgroepen waarvoor de Participatieraad adviezen uitbrengt.

    • -

      binding hebben met de Dalfsense samenleving en/of beschikken over een netwerk van personen, deskundigen of organisaties op één of meerdere terreinen waarover de Participatieraad advies uitbrengt.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden Participatieraad

  • 1.

    Het college benoemt de leden van de Participatieraad.

  • 2.

    De benoeming geldt voor een periode van vier jaar. Uitzondering is de eerste zittingsperiode waar de helft van de Participatieraad wordt benoemd voor twee jaar.

  • 3.

    De benoeming kan één maal worden verlengd met een zelfde periode van vier jaar.

Artikel 6 Voorzitter van de Participatieraad

  • 1.

    Het college benoemt de voorzitter van de Participatieraad.

  • 2.

    De benoeming geldt voor een periode van vier jaar. Deze periode kan één maal worden verlengd.

  • 3.

    De voorzitter is onafhankelijk en vertegenwoordigt de Participatieraad naar buiten.

Artikel 7 Vergaderingen, ondersteuning en faciliteiten

  • 1.

    De Participatieraad vergadert minimaal vier keer per jaar.

  • 2.

    De vergaderingen zijn openbaar

  • 3.

    De leden van de Participatieraad en de voorzitter ontvangen presentiegeld per vergadering. Na afloop van het kalenderjaar keert het college de vergoeding uit.

  • 4.

    De gemeenteraad stelt jaarlijks een budget beschikbaar voor de Participatieraad voor presentiegelden en andere kosten die nodig zijn voor de uitoefening van zijn taak.

  • 5.

    De Participatieraad kan deskundigen uitnodigen voor de vergadering om een bepaald thema toe te lichten of om advies over een advies over een bepaald onderwerp uit te brengen.

  • 6.

    Ter voorbereiding van adviezen kan de Participatieraad hoorzittingen of themabijeenkomsten organiseren.

  • 7.

    De Participatieraad organiseert zijn eigen ondersteuning. Hij ontvangt daartoe een apart ondersteuningsbudget van de gemeente Dalfsen.

Artikel 8 Werkplan en verslag

  • 1.

    De Participatieraad stelt jaarlijks een werkplan op voor het komend kalenderjaar met onderwerpen die bepalend zijn voor de agenda en de activiteiten van de Participatieraad. Het werkplan wordt vóór 1 januari ingediend bij het college.

  • 2.

    Na afloop van het kalenderjaar stelt de Participatieraad een jaarverslag op waarin zij verslag doet van de in dat jaar uitgevoerde activiteiten en legt zij verantwoording af over de uitgaven van dat jaar. Het verslag wordt vóór 1 maart ingediend bij het college en wordt ter kennisgeving aan de raad aangeboden.

Artikel 9 Nadere regels en huishoudelijk reglement

  • 1.

    De verordening is leidend voor het functioneren van de Participatieraad.

  • 2.

    De Participatieraad stelt een huishoudelijk reglement vast ter nadere regeling van zijn functioneren.

  • 3.

    Over zaken waarin deze verordening of het huishoudelijk reglement niet voorziet, danwel waarbij in afwijking van de verordening moet worden gehandeld, beslist het college na overleg met de Participatieraad.

Artikel 10 Evaluatie

Twee jaar na inwerkingtreding van deze verordening stelt het college samen met de Participatieraad een onderzoek in naar het functioneren van de Participatieraad en het effect van de Participatieraad op het beleid van de gemeente.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 3.

    De Verordening cliëntenraad WWB, vastgesteld door de raad op 11 juli 2005, wordt hiermee ingetrokken.

  • 4.

    De Verordening Wmo-raad gemeente Dalfsen, vastgesteld door de raad op 31 januari 2011, wordt hiermee ingetrokken.

  • 5.

    Het instellingsbesluit cliëntenraad WSW, vastgesteld door de raad op 25 januari 2010, wordt hiermee ingetrokken.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 24 november 2014.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater

Toelichting op de Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepaling

Met het begrip “sociaal domein” wordt een breed pallet aan onderwerpen bedoeld. Met het benoemen van onderwerpen is in hoofdlijnen duidelijk op welke beleidsterreinen de taken van de Participatieraad liggen. Het is overigens niet een strak afgebakende verzameling van onderwerpen. Met name het thema welzijn kan breed worden opgevat. Dit kan bijvoorbeeld ook betrekking hebben op thema’s als vereenzaming, leefbaarheid in buurten en woonkernen of sociale cohesie.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Participatieraad

De hoofdtaak van de Participatieraad is om voor burgers en cliënten te beoordelen of zij op basis van het gemeentelijk beleid voldoende kunnen meedoen aan de (lokale) samenleving. Deze taak van de Participatieraad ligt in grote lijnen op twee niveaus. Ten eerste op beleidsmatig of strategisch niveau. Dit is niet alleen meedenken en meepraten, maar ook vooruitdenken en de gemeente of andere partijen aansporen en ondersteunen. Het tweede niveau uitvoerend. Centrale vraag hierbij is hoe het gemeentelijke beleid in de praktijk uitpakt. Er zijn in de gemeente Dalfsen tal van voorzieningen en organisaties (bijv. aanbieders van zorg en ondersteuning). Heeft dit kwaliteit en rendement? Wat valt er te verbeteren? Hierbij heeft de Participatieraad een signalerende functie.

Artikel 3 Advisering en adviestermijn

De Participatieraad wordt tijdig door het college geïnformeerd indien advies wordt gevraagd. De adviezen van de Participatieraad zijn niet bindend. Het college en/of de raad kan afwijken van het advies. Als het gemeentebestuur afwijkt van het advies wordt dit gemotiveerd kenbaar gemaakt aan de Participatieraad.

Artikel 4 Samenstelling Participatieraad

Er is voor gekozen om te beginnen met een Participatieraad van een grote omvang. Bedoeling is dat het een goede vertegenwoordiging is van de Dalfsense bevolking. Daarnaast is de Participatieraad een samenvoeging van drie andere inspraakorganen.

Binnen de Participatieraad kan worden gewerkt in clusters of kamers. Bijvoorbeeld naar een indeling van de wetgeving: Wmo 2015, Participatiewet en Jeugdwet. Bedoeling is een goede mix te maken van een specialistische werkwijze, maar wel met oog voor integrale benadering van onderwerpen.

De leden van de Participatieraad dienen kennis en ervaring te hebben met de onderwerpen danwel een bepaalde binding te hebben met één of meerdere cliëntgroepen. Overigens worden deze criteria ruim opgevat. Ook affiniteit of interesse met de onderwerpen kan worden opgevat als voorwaarde voor het lidmaatschap.

De omvang van de Participatieraad is wel een punt voor nadere evaluatie. Om die reden is in artikel 10 opgenomen dat na twee jaar (dus in 2017) een evaluatie zal plaatsvinden naar het functioneren van de Participatieraad waarbij onder andere het aantal leden onderwerp van evaluatie zal zijn.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden Participatieraad

Er is gekozen voor een zittingsduur van vier jaar. Om een bepaalde spreiding van het einde van de zittingstermijn te bewerkstellingen, geldt voor de helft van de leden van de Participatieraad een eerste zittingsperiode van twee jaar.

In eerste aanleg zal de Participatieraad zelf zorgdragen voor het invullen van vacatures als een zittingstermijn is afgelopen en er geen verlenging mogelijk is. Een benoeming geschiedt dan op voordracht van de Participatieraad. Dit betekent dat het onderhouden van een netwerk en het ”scouten” een permanente activiteit is van de leden van de Participatieraad.

Artikel 6 Voorzitter van de Participatieraad

De voorzitter leidt de vergadering en bereidt samen met de ondersteunende medewerker(s) de agenda voor. In het huishoudelijk reglement kan een regeling worden gemaakt voor vervanging van de voorzitter.

Artikel 7 Vergaderingen, ondersteuning en faciliteiten

De Participatieraad bepaalt zelf het aantal vergaderingen, waarbij wordt uitgegaan van een minimum van vier per jaar. De Participatieraad kan kiezen voor een werkwijze met plenaire vergaderingen en vergaderingen per cluster of kamer. Dit kan worden vastgesteld in het huishoudelijk reglement.

De gemeente Dalfsen stelt een ruim budget voor ter ondersteuning van de Participatieraad beschikbaar. Met dit budget kan de Participatieraad zijn eigen ondersteuning organiseren. Hiermee kan de Participatieraad onafhankelijker van de gemeente zijn taken uitvoeren. De bedoeling is dat in de eerste twee jaren de ondersteuning in natura aan de Participatieraad wordt aangeboden. Een instantie als Arcon of Zorgbelang Overijssel kan de Participatieraad ondersteunen waarbij de gemeente deze organisatie een subsidie verschaft.

Artikel 8 Werkplan en verslag

Dit artikel behoeft geen toelichting

Artikel 9 Nadere regels en huishoudelijk reglement

Dit artikel behoeft geen toelichting

Artikel 10 Evaluatie

In 2017 zal de Participatieraad worden geëvalueerd. Enerzijds zal de evaluatie gericht zijn op de Participatieraad zelf (functioneren, samenstelling, werkwijze, omvang, ondersteuning en dergelijke) en anderzijds op de adviezen (kwaliteit, totstandkoming, effect, en dergelijke).

Artikel 11 Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Inhoudsopgave

Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen

Artikel 1 Begripsbepaling

Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Participatieraad

Artikel 3 Advisering en adviestermijn

Artikel 4 Samenstelling Participatieraad

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden Participatieraad

Artikel 6 Voorzitter van de Participatieraad

Artikel 7 Vergaderingen, ondersteuning en faciliteiten

Artikel 8 Werkplan en verslag

Artikel 9 Nadere regels en huishoudelijk reglement

Artikel 10 Evaluatie

Artikel 11 Slotbepalingen