Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen |
Citeertitel | Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-11-2017 | Nieuwe regeling | 24-11-2014 | RIS 252 |
De raad van de gemeente Dalfsen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 oktober 2014, nummer 252;
er voor de gemeente Dalfsen behoefte is aan een breed inspraakorgaan voor het sociaal domein;
Artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3. van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
vast te stellen de “Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen”
Na afloop van het kalenderjaar stelt de Participatieraad een jaarverslag op waarin zij verslag doet van de in dat jaar uitgevoerde activiteiten en legt zij verantwoording af over de uitgaven van dat jaar. Het verslag wordt vóór 1 maart ingediend bij het college en wordt ter kennisgeving aan de raad aangeboden.
Twee jaar na inwerkingtreding van deze verordening stelt het college samen met de Participatieraad een onderzoek in naar het functioneren van de Participatieraad en het effect van de Participatieraad op het beleid van de gemeente.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 24 november 2014.
De raad voornoemd,
de voorzitter, de griffier,
drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater
Toelichting op de Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen
Met het begrip “sociaal domein” wordt een breed pallet aan onderwerpen bedoeld. Met het benoemen van onderwerpen is in hoofdlijnen duidelijk op welke beleidsterreinen de taken van de Participatieraad liggen. Het is overigens niet een strak afgebakende verzameling van onderwerpen. Met name het thema welzijn kan breed worden opgevat. Dit kan bijvoorbeeld ook betrekking hebben op thema’s als vereenzaming, leefbaarheid in buurten en woonkernen of sociale cohesie.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Participatieraad
De hoofdtaak van de Participatieraad is om voor burgers en cliënten te beoordelen of zij op basis van het gemeentelijk beleid voldoende kunnen meedoen aan de (lokale) samenleving. Deze taak van de Participatieraad ligt in grote lijnen op twee niveaus. Ten eerste op beleidsmatig of strategisch niveau. Dit is niet alleen meedenken en meepraten, maar ook vooruitdenken en de gemeente of andere partijen aansporen en ondersteunen. Het tweede niveau uitvoerend. Centrale vraag hierbij is hoe het gemeentelijke beleid in de praktijk uitpakt. Er zijn in de gemeente Dalfsen tal van voorzieningen en organisaties (bijv. aanbieders van zorg en ondersteuning). Heeft dit kwaliteit en rendement? Wat valt er te verbeteren? Hierbij heeft de Participatieraad een signalerende functie.
Artikel 3 Advisering en adviestermijn
De Participatieraad wordt tijdig door het college geïnformeerd indien advies wordt gevraagd. De adviezen van de Participatieraad zijn niet bindend. Het college en/of de raad kan afwijken van het advies. Als het gemeentebestuur afwijkt van het advies wordt dit gemotiveerd kenbaar gemaakt aan de Participatieraad.
Artikel 4 Samenstelling Participatieraad
Er is voor gekozen om te beginnen met een Participatieraad van een grote omvang. Bedoeling is dat het een goede vertegenwoordiging is van de Dalfsense bevolking. Daarnaast is de Participatieraad een samenvoeging van drie andere inspraakorganen.
Binnen de Participatieraad kan worden gewerkt in clusters of kamers. Bijvoorbeeld naar een indeling van de wetgeving: Wmo 2015, Participatiewet en Jeugdwet. Bedoeling is een goede mix te maken van een specialistische werkwijze, maar wel met oog voor integrale benadering van onderwerpen.
De leden van de Participatieraad dienen kennis en ervaring te hebben met de onderwerpen danwel een bepaalde binding te hebben met één of meerdere cliëntgroepen. Overigens worden deze criteria ruim opgevat. Ook affiniteit of interesse met de onderwerpen kan worden opgevat als voorwaarde voor het lidmaatschap.
De omvang van de Participatieraad is wel een punt voor nadere evaluatie. Om die reden is in artikel 10 opgenomen dat na twee jaar (dus in 2017) een evaluatie zal plaatsvinden naar het functioneren van de Participatieraad waarbij onder andere het aantal leden onderwerp van evaluatie zal zijn.
Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden Participatieraad
Er is gekozen voor een zittingsduur van vier jaar. Om een bepaalde spreiding van het einde van de zittingstermijn te bewerkstellingen, geldt voor de helft van de leden van de Participatieraad een eerste zittingsperiode van twee jaar.
In eerste aanleg zal de Participatieraad zelf zorgdragen voor het invullen van vacatures als een zittingstermijn is afgelopen en er geen verlenging mogelijk is. Een benoeming geschiedt dan op voordracht van de Participatieraad. Dit betekent dat het onderhouden van een netwerk en het ”scouten” een permanente activiteit is van de leden van de Participatieraad.
Artikel 6 Voorzitter van de Participatieraad
De voorzitter leidt de vergadering en bereidt samen met de ondersteunende medewerker(s) de agenda voor. In het huishoudelijk reglement kan een regeling worden gemaakt voor vervanging van de voorzitter.
Artikel 7 Vergaderingen, ondersteuning en faciliteiten
De Participatieraad bepaalt zelf het aantal vergaderingen, waarbij wordt uitgegaan van een minimum van vier per jaar. De Participatieraad kan kiezen voor een werkwijze met plenaire vergaderingen en vergaderingen per cluster of kamer. Dit kan worden vastgesteld in het huishoudelijk reglement.
De gemeente Dalfsen stelt een ruim budget voor ter ondersteuning van de Participatieraad beschikbaar. Met dit budget kan de Participatieraad zijn eigen ondersteuning organiseren. Hiermee kan de Participatieraad onafhankelijker van de gemeente zijn taken uitvoeren. De bedoeling is dat in de eerste twee jaren de ondersteuning in natura aan de Participatieraad wordt aangeboden. Een instantie als Arcon of Zorgbelang Overijssel kan de Participatieraad ondersteunen waarbij de gemeente deze organisatie een subsidie verschaft.
Dit artikel behoeft geen toelichting
Artikel 9 Nadere regels en huishoudelijk reglement
Dit artikel behoeft geen toelichting
In 2017 zal de Participatieraad worden geëvalueerd. Enerzijds zal de evaluatie gericht zijn op de Participatieraad zelf (functioneren, samenstelling, werkwijze, omvang, ondersteuning en dergelijke) en anderzijds op de adviezen (kwaliteit, totstandkoming, effect, en dergelijke).
Verordening Participatieraad gemeente Dalfsen
Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Participatieraad
Artikel 3 Advisering en adviestermijn
Artikel 4 Samenstelling Participatieraad
Artikel 5 Benoeming en zittingsduur leden Participatieraad
Artikel 6 Voorzitter van de Participatieraad
Artikel 7 Vergaderingen, ondersteuning en faciliteiten