Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Nadere regel Jeugdhulp 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regel Jeugdhulp 2015
CiteertitelNadere regel Jeugdhulp 2015 gemeente Ede
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening Jeugdhulp Ede

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201514-07-2017nieuwe regeling

09-12-2014

Gemeenteblad, 2014, 638

22997

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regel Jeugdhulp 2015

 

 

Artikel 1 Vormen van voorzieningen

  • 1.

    Artikel 2 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Ede bepaalt welke vormen van algemene voorzieningen en gemeentelijke vangnetvoorzieningen aanwezig zijn. De voorzieningen zijn als volgt onderverdeeld over verschillende interventieniveaus:

    Interventieniveau 1. Universele preventie:

    • -

      Lezingen/ voorlichting

    • -

      Folders

    • -

      Welzijn nieuwe stijl

    • -

      Vrijwilligerscircuit

     

    Interventieniveau 2. Selectieve preventie:

    • -

      Zelfhulpgroepen

    • -

      Themabijeenkomsten

    • -

      Ouderavonden

    • -

      Jongerenwerk

    • -

      Eén gesprek

    • -

      Telefonisch advies

     

    Interventieniveau 3. Lichte ondersteuning:

    • -

      Vraagverheldering

    • -

      Toeleiding naar ondersteuning

    • -

      Aantal gesprekken (ongeveer 5) + follow up na 5 maanden

    • -

      Korte individuele training en andere kortdurende interventies

    • -

      Langdurige ondersteuning door vrijwilligers

    • -

      Generalistische training voor groepen ouders

    • -

      Generalistische training voor groepen jeugdigen

    • -

      Cliëntondersteuning

    • -

      Langdurige laagfrequente hulp en coördinatie van zorg (ongeveer maandelijks contact)

    • -

      Gezinsinterventies (medium risico ongeveer 5-12 keer)

     

    Interventieniveau 4. Intensieve ondersteuning:

    • -

      Gespecialiseerde (gezins)interventies of trainingen

    • -

      Respijtzorg

    • -

      Kinderopvang plus

    • -

      Persoonlijke verzorging

    • -

      Vervoer (gekoppeld aan extramurale begeleiding en kortdurend verblijf)

     

    Interventieniveau 5. Specialistische ondersteuning:

    • -

      Diagnostiek uitgebreid

    • -

      Crisishulp

    • -

      Gespecialiseerde training

    • -

      Maatregelhulp in het kader van jeugdbescherming

    • -

      Maatregelhulp in het kader van jeugdreclassering

     

    Interventieniveau 6. Specialistische intensieve ondersteuning:

    • -

      Multiprobleem interventies

    • -

      Traumabehandeling in het kader van kindermishandeling en/of huiselijk geweld

     

    Interventieniveau 7. Excluderende vormen van ondersteuning:

    • -

      Dagbehandeling

    • -

      Gezinsbehandeling

    • -

      Pleegzorg

    • -

      Gezinshuis

    • -

      Residentiële zorg

    • -

      Jeugdzorg plus

    • -

      Behandeling psychiatrie

    • -

      Verblijf psychiatrie

  • 2.

    Als overige voorzieningen, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Verordening Jeugdhulp Ede worden aangewezen de voorzieningen die zijn opgenomen onder interventieniveau 3.

  • 3.

    Als individuele voorzieningen, als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Verordening Jeugdhulp Ede worden aangewezen de voorzieningen die zijn opgenomen onder interventieniveau 4, 5, 6 en 7.

Artikel 2 Hoogte pgb professioneel

  • 1.

    Het uurtarief voor een pgb:

    • a.

      is gebaseerd op een door de jeugdige of zijn ouders opgesteld plan over hoe zij het pgb gaan besteden;

    • b.

      is toereikend om effectieve en kwalitatief goede zorg in te kopen, en

    • c.

      bedraagt ten hoogste:

    • 1.

      voor een daartoe opgeleide beroepskracht die werkt volgens de bij of krachtens de Jeugdwet vastgestelde kwaliteitseisen de kostprijs per uur van de in de betreffende situatie adequate goedkoopste zorg in natura; of

    • 2.

      voor een hulpverlener die niet aan deze kwaliteiteisen voldoet €20,- per uur en bij kortdurend verblijf maximaal € 30,- per etmaal.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid wordt de hoogte van het pgb berekend op basis van marktonderzoek naar de kostprijs van de voorziening bij jeugdhulpverleners indien het college de betreffende voorziening niet als zorg in natura heeft ingekocht.

Artikel 3 Hoogte pgb sociale netwerk

Het uurtarief voor een pgb:

  • a.

    is gebaseerd op een door de jeugdige of zijn ouders opgesteld plan over hoe zij het pgb gaan besteden;

  • b.

    is toereikend om effectieve en kwalitatief goede zorg in te kopen, en

  • c.

    bedraagt bij besteding aan een persoon vanuit het sociaal netwerk, ten hoogste € 20,- per uur en bij kortdurend verblijf maximaal € 30,- per etmaal.

Artikel 4 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de cliënt afwijken van deze nadere regel als toepassing daarvan leidt tot een onaanvaardbare situatie.

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze nadere regel treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    Deze nadere regel wordt aangehaald als: Nadere regel jeugdhulp 2015 gemeente Ede.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 9 december 2014, nr. 22997

Burgemeester en wethouders van de gemeente Ede,

de secretaris, w.g. WIELINGA

de burgemeester, w.g. VAN DER KNAAP

Toelichting

Artikel1

Artikel 2 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Ede bepaalt welke vormen van algemene voorzieningen en gemeentelijke vangnetvoorzieningen aanwezig zijn. De voorzieningen zijn verdeeld over zeven interventieniveaus. Interventieniveaus 1 en 2 hebben betrekking op preventie en zijn daarom geen jeugdhulp in de zin van de Jeugdwet. Voor de volledigheid zijn zij toch opgenomen. Zij zijn vrij toegankelijk. Interventieniveau 3 heeft betrekking op overige voorzieningen, deze zijn toegankelijk na een lichte toets. Interventieniveaus 1 tot en met 3 zijn algemene voorzieningen. Interventieniveaus 4 tot en met 7 zijn individuele voorzieningen en uitsluitend toegankelijk met een toekenningsbeschikking.

Alleen voor voorzieningen vanaf interventieniveau 4 kan een pgb worden afgegeven. Dit zijn namelijk de individuele voorzieningen. Op basis van artikel 8.1.1 van de Jeugdwet wordt een pgb alleen verleend voor het betrekken van individuele voorzieningen.

Artikel 2 en 3

Een pgb voor de inkoop van een individuele voorziening wordt alleen verstrekt als voldaan is aan de eisen die zijn gesteld in artikel 8.1.1 van de wet. Als een pgb wordt toegekend dan wordt de hoogte bepaald op de wijze zoals die is vastgelegd in nadere regels. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen de hoogte van een pgb die wordt verleend voor dienstverlening door een professional en de hoogte van een pgb die wordt verleend door iemand uit het sociaal netwerk.

Artikel 2 Pgb professioneel

Eerste lid

De hoogte van een pgb voor een professional die werkt volgens alle kwaliteitseisen die zijn vastgelegd in de Jeugdwet en daarop gebaseerde regelgeving is gelijk aan het tarief voor de adequaat goedkoopste zorg in natura. Het college verwacht niet dat het voor zorgaanbieders die werken volgens dezelfde kwaliteitsstandaard mogelijk is om voor een lager tarief zorg te leveren.

Voor hulpverleners die niet werken volgens deze kwaliteitsstandaard wordt uitgegaan van een maximumtarief van €20,- per uur. Hierbij is bijvoorbeeld te denken aan zzp-ers of studenten.

De genoemde bedragen zijn steeds maximale bedragen: als uit het opgestelde plan blijkt dat het mogelijk is om voor een lager tarief zorg in te kopen dan kan het college de hoogte van het pgb op een lager tarief vaststellen.

Het berekenen van de hoogte van de pgb op deze wijze is een uitwerking van de bevoegdheid die is gegeven aan de raad in artikel 8.1.1, eerste lid, onderdeel c van de Jeugdwet. De raad heeft deze bevoegdheid gedelegeerd aan het college in de Verordening jeugdhulp Ede. In de memorie van toelichting (Kamerstukken II 2012/13, 33 684, nr. 3, p. 18) is hierover het volgende opgemerkt: “Onderdeel c draagt de gemeenteraad op in de verordening te bepalen hoe de hoogte van het budget wordt vastgesteld; dat zal, gegeven het maatwerkkarakter van de te verstrekken individuele voorziening, per jeugdhulpvorm kunnen verschillen. Hier is van belang dat de hoogte van het budget, wil een budget voor de jeugdige of zijn ouders een zinvol alternatief zijn, zodanig zal moeten zijn dat deze met het budget de vastgestelde jeugdhulp ook werkelijk kan inkopen, terwijl anderzijds voor de gemeente van belang is dat dit alternatief slechts zinnig zal zijn wanneer het budget lager is dan de kosten van een voorziening die voor een gemeente door een aanbieder wordt geleverd. De gemeenten kunnen in de verordening differentiëren tussen de hoogte van het budget voor professionele jeugdhulp en niet-professionele jeugdhulp.”

Tweede lid

Het kan zo zijn dat voor de voorziening die de jeugdige nodig heeft, geen zorg in natura beschikbaar is. In dat geval kan het college alsnog zorg in natura verstrekken door deze voorziening in te kopen. In deze situatie is het verstrekken van een pgb een andere mogelijkheid. Als er geen zorg in natura is ingekocht, is het echter niet mogelijk de hoogte op het aanbod voor zorg in natura te baseren. Het college gaat daarom in dit soort gevallen over tot het houden van een marktonderzoek. Dat zal normaliter bestaan uit het opvragen van offertes van jeugdhulpaanbieders. Het pgb tarief kan worden bepaald aan de hand van het goedkoopste tarief waarvoor adequate zorg kan worden ingekocht.

Artikel 3 Pgb sociale netwerk

Een pgb voor een voorziening die wordt verleend door iemand uit het sociale netwerk moet voldoen aan de aanvullende eisen die zijn gesteld in de Verordening Jeugdhulp Ede. Een van die eisen is dat de persoon die deze voorziening verleent, maximaal het tarief ontvangt dat in deze nadere regel is bepaald.