Organisatie | Haaksbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluiten 2015 (8.9e) |
Citeertitel | Mandaatbesluiten 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 19-12-2014 Rond Haaksbergen, 24-12-2014 | Onbekend |
Voor deze mandaatbesluiten gelden de volgende uitgangspunten:
Mandatering vindt plaats met inachtneming van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en met inachtneming van de door het college vastgestelde besturings- en bedrijfsvoeringsprincipes. Deze mandaatbesluiten betreffen zowel de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (= mandaat), als het verlenen van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het verlenen van machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn
Op basis van de besturings- en bedrijfsvoeringsprincipes gelden voor de bevoegdheden op het gebied van personeel, organisatie, financiën, facilitaire bedrijfsmiddelen, communicatie, juridische expertise de volgende hoofdlijnen:
Bevoegdheden die verband houden met de aanschaf, (in)huur e.d. van ondersteunende en facilitaire bedrijfsmiddelen, leveringen, diensten gaan voor “concernbrede” producten en diensten naar het afdelingshoofd Interne Dienstverlening, die ondermandaat kan verlenen aan een seniormedewerker of inkoopcoördinator (zoals schoonmaakdiensten, PC’s, repro, algemene dienstauto’s, Gemeentenieuws, huisadvocaat, algemene opleidingen). Voor het overige liggen de bevoegdheden (inclusief budget) decentraal. Daar hoort dan wel bij dat de decentraal bevoegde functionaris altijd advies moet inwinnen bij de centraal bevoegde functionaris. Bijvoorbeeld over de aanschaf van een specifiek afdelingsgebonden softwarepakket is advies nodig van de seniormedewerker I&A.
In geval van mandaat verantwoordt de gemandateerde zich (achteraf): tijdig leveren van relevante management- en bestuursinformatie over de uitoefening van het mandaat. Dit gebeurt zoveel mogelijk als onderdeel van de management-, concern- en bestuursrapportages. In sommige gevallen is tussentijdse informatie nodig, namelijk als het informatieprotocol of de mandatenlijst dat uitdrukkelijk voorschrijft.
Rapportage frequentie = frequentie waarin en wijze waarop teruggerapporteerd dient te worden naar de gemeentesecretaris, het college portefeuillehouder en/of inkoopcoördinator.
Een lijst van gebruikte afkortingen is achteraan opgenomen.
Wijzigingen ten opzichte van de Mandaatbesluiten 2013 zijn cursief aangegeven.
-Aanvragen bijzondere opsporings- bevoegdheid ambtenaren (BOA en het |
|||||||
-Berichtgeving over wijzigingen van de aanstellingsgronden, zoals vermeld in hoofdstuk 2 CAR/UWO (o.a. vaste aanstelling) |
|||||||
-Het toekennen van een persoonlijke toelage bij (gedeeltelijke) vervanging |
|||||||
-Toekennen van buitengewoon verlof, |
|||||||
-Vaststellen, uitvoeren/realiseren centrale opleidingsplan (betreft opleiding/training |
|||||||
-Toekennen lik op stuk beloning en |
-Verlenen toestemming aan ambtenaar |
|||||||
-Vaststellen, uitvoeren/realiseren persoonlijke opleidingsplannen (betreft |
|||||||
-Toekennen toelage in verband met |
-Besluit tot verlenen/vaststellen van structurele subsidies (normsubsidies en waarderingssubsidies) en eenmalige subsidies (waarderingssubsidies en |
|||||||
1 e . Ingebrekestellen bij niet tijdig |
|||||||
Dwangsom bij niet tijdig beslissen |
|||||||
-Verlenen van voorschot vooruitlopend op |
-Uitvaardiging dwangbevel (ook |
-achteraf in apart mandaatadvies |
|||||||
-Het uitzetten van de rooilijnen of |
|||||||
-Beoordelen gegevens en bescheiden |
|||||||
-Stellen termijn na beëindiging sloopwerkzaamheden waarbinnen een opgave gegeven moet worden van de |
|||||||
-Bekendmaken besluit (Wet geluid- |
|||||||
-Onherroepelijk besluit op grond van Wet |
-Besluit tot verlenen ontheffing van verbod |
|||||||
-Besluit tot verlenen of weigeren ontheffing van verbod uit artikel 2:10, lid 1, APV (verbod de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan |
|||||||
-Besluit tot verlenen ontheffing Winkel- |
|||||||
-Besluit tot verlenen ontheffing van verbod |
|||||||
-Kennisgeving en terinzagelegging van |
|||||||
-Voeren van vooroverleg met Provinciale |
|||||||
-Niet ontvankelijk verklaren aanvrager verzoek om planschade indien niet wordt |
-Voorbereidende correspondentie over |
|||||||
-Ondertekenen koop/verkoopcontracten |
Medewer-ker Grond-zaken en speciaal bij volmacht aangewe-zen |
-Aangaan van overeenkomst met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat |
|||||||
-Meedelen aan burgers dat werken |
|||||||
-Afhandelen klachten burgers "in eerste |
-Aanvragen van ontheffingen aan Provincie Overijssel en Rijkswaterstaat |
|||||||
-Verbinden van voorschriften en |
|||||||
-Bepalen dat de werkzaamheden op een later tijdstip dienen plaats te vinden als |
-Meedelen aan burgers dat werken |
|||||||
-Afhandelen klachten burgers "in eerste |
-Opvragen, verstrekken en uitwisselen van informatie, verifiëren en valideren van gegevens en het voeren van correspondentie hierover (betreft alle |
-Besluit tot toekennen vergoeding |
-Informatie, correspondentie en |
|||||||
-Aanstellen verkeersbrigadiers en |
|||||||
-Organisatie van de verhuur van gemeentelijke binnensportaccommo- |
|||||||
-Opleggen van gebruiksvoorschriften |
-Aangaan/ondertekenen van overeen- |
|||||||
-Aangaan/ondertekenen overeenkomsten met kinderopvanginstellingen op grond van de Regeling kinderopvang en |
- Geen mededeling doen aan betrokken of |
administratie en het vermelden van gegevens bij het verstrekken van persoonsgegevens met betrekking tot de |
-Correspondentie over verzekeringen, o.a. |
-Verstrekken hypothecaire leningen aan |
|||||||
-Afgifte schuldbekentenissen aangaan |
|||||||
-Afdoen van door het college verstrekte |
|||||||
-Aangaan van kasgeldleningen met een looptijd van een jaar of korter en/of het |
-Correspondentie met belasting- |
|||||||
-Openen van schriftelijke en elektronische |
|||||||
-In ontvangst nemen van persoonlijk aan- |
|||||||
-Het verzenden van ontvangstbevesti- |
|||||||
-Overeenkomsten aangaan over facilitaire exploitatie gebouw, schoonmaak/onder- |
|||||||
-Aangaan van bruikleenovereenkomsten |
|||||||
-In ontvangst nemen van persoonlijk aan- |
|||||||
-Uitvaardigen van regels (naar ambtelijke |
|||||||
-Ondertekenen en opzeggen onderhouds- |
|||||||
-Aangaan en ondertekenen bruikleen- |
-Afhandelen vragenlijsten diensttijd- |
|||||||
-Correspondentie met ABP, UWV, Belastingdienst, zorgverzekeraars, Brp, |
|||||||
-Correspondentie met UWV, Arbo-dienst, e.d. over aanleveren persoonsgegevens |
|||||||
-Toekennen van uitruilmogelijkheden arbeidsvoorwaarden (verkoop en |
|||||||
-Correspondentie met ABP, UWV, |
|||||||
-Opdrachtverstrekking en ondertekening van betalingen t.b.v. alle uit te voeren |
|||||||
-Toekennen overlijdensuitkering/ smartegeld aan nabestaanden en betalen overlijdensuitkering/smartegeld aan nabestaanden van de ambtenaar |
|||||||
-Aanwijzen bedrijfshulpverleners en |
burgemeester en wethouders, burgemeester,
Lijst van gebruikte afkortingen (op alfabetische volgorde)