Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

SUBSIDIEREGELING ONDERWIJSBELEID DEN HAAG 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSUBSIDIEREGELING ONDERWIJSBELEID DEN HAAG 2014
CiteertitelSUBSIDIEREGELING ONDERWIJSBELEID DEN HAAG 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 december 2014

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 5 van de Algemene Subsidieverordening Den Haag 2014

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-201427-04-2018Nieuwe regeling

25-11-2014

Gemeenteblad binnen een week na het besluit tot vaststelling

BOW/2014.597 RIS 278886

Tekst van de regeling

Intitulé

SUBSIDIEREGELING ONDERWIJSBELEID DEN HAAG 2014

Het college van burgemeester en wethouders

 

overwegende dat:

  • -

    subsidieverstrekking binnen onderwijsbeleid in overeenstemming moet worden gebracht met de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014;

  • -

    het wenselijk is vast te leggen dat in het kader van onderwijsbeleid uitsluitend subsidies worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan realisatie van de ambities uit de Haagse Educatieve Agenda 2014-2018 “Kwaliteit als kompas”;

  • -

    gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014.

     

Besluit:

I.Vast te stellen de

SUBSIDIEREGELING ONDERWIJSBELEID DEN HAAG 2014

 

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    eerste tranche: de periode waarbinnen een aanvraag om subsidieverlening kan worden ingediend, welke eindigt op 30 juni in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;

  • -

    tweede tranche: de periode waarbinnen een aanvraag om subsidieverlening kan worden ingediend, welke eindigt op 15 december in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden;

  • -

    derde tranche: de periode waarbinnen een aanvraag om subsidieverlening kan worden ingediend, welke loopt van 1 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd, zullen plaatsvinden, tot en met 30 oktober in het jaar waarin de activiteiten zullen plaatsvinden;

  • -

    onderwijsloket: het onderwijslokel als bedoeld in artikel 1 van de Verordening personele en materiële voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2014.

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2:1 bedoelde activiteiten, tenzij een afzonderlijke subsidieregeling voor bepaalde activiteiten is vastgesteld.

§ 2 De activiteiten en de doelgroep

Artikel 2:1 Activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die:

    • a.

      bijdragen aan de inzet op professionele ontwikkeling in het onderwijs;

    • b.

      bevorderen dat alle Haagse scholen voor primair onderwijs en twintig scholen voor voortgezet onderwijs een brede buurtschool worden;

    • c.

      het offensief taalvaardigheid verbreden met een offensief rekenvaardigheid;

    • d.

      bijdragen aan het verder terugdringen van schooluitval;

    • e.

      de baankansen vergroten en de jeugdwerkloosheid verder terugdringen binnen de relatie onderwijs – arbeidsmarkt;

    • f.

      bevorderen dat iedere zorgleerling tot 18 jaar op de juiste plek terecht komt;

    • g.

      nieuwe impulsen geven aan Den Haag als de Internationale Stad voor Vrede en Recht;

    • h.

      bijdragen aan het positioneren van ouders als partners in de schoolloopbaan van hun kinderen;

    • i.

      bevorderen dat schoolgebouwen zich in een stimulerende en veilige omgeving bevinden en die multifunctioneel gebruik van scholen mogelijk maken.

  • 2.

    Over het bepaalde in het eerste lid hebben burgemeester en wethouders beleid vastgelegd in de Haagse Educatieve Agenda 2014-2018 “Kwaliteit als kompas”.

Artikel 2:2 Doelgroep

Uitsluitend rechtspersonen die activiteiten verrichten op het gebied van onderwijs, maar geen school als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs, artikel 1 van de Wet op de expertisecentra en artikel 1 van de Wet op het voortgezet onderwijs in stand houden, komen in aanmerking voor subsidie op grond van deze subsidieregeling.

§ 3 De kosten en de subsidie

Artikel 3:1 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van burgemeester en wethouders noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten.

§ 4 Besluitvorming subsidie

Artikel 4:1 Aanvraag

  • 1.

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 8, tweede lid, sub b van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, geeft de aanvrager bij zijn aanvraag aan in welke mate de activiteiten waarvoor hij subsidie aanvraagt bijdragen aan en gericht zijn op het bereiken van de ambities als bedoeld in artikel 2:1, eerste lid.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 8, tweede lid, sub c van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, dient de aanvrager bij zijn aanvraag een dekkingsplan in, uitsluitend indien ten behoeve van dezelfde activiteiten bij andere bestuursorganen of niet krachtens publiek recht ingestelde rechtspersonen of personen subsidies of vergoedingen zijn aangevraagd. Daarbij wordt de stand van zaken van de bij deze anderen ingediende aanvragen vermeld.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 8, tweede lid sub d, is bij aanvragen op grond van deze subsidieregeling, geen de-minimisverklaring vereist, tenzij het college daartoe uitdrukkelijk besluit.

  • 4.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, worden aanvragen om subsidie ingediend binnen de in artikel 1 onder a, b en c genoemde eerste, tweede en derde tranche.

Artikel 4:2 Onderwijsloket

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie wordt elektronisch ingediend via het onderwijsloket.

  • 2.

    Het onderwijsloket wordt steeds ten minste vier weken vóór de datum waarop de betreffende tranche eindigt, opengesteld.

  • 3.

    De subsidieaanvrager neemt bij de indiening van de aanvraag de door burgemeester en wethouders daaraan gestelde nadere eisen, als bedoeld in artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht in acht.

  • 4.

    De aanvraag dient te worden ondertekend met een elektronische handtekening namens de aanvrager, als bedoeld in artikel 2:16 van de Algemene wet bestuursrecht, dan wel op een andere door burgemeester en wethouders toegestane wijze van elektronische indiening waarbij geen twijfel bestaat over de authenticiteit van de aanvraag.

Artikel 4:3 Beslistermijn

In afwijking van het bepaalde in artikel 10 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014:

 

  • a.

    beslissen burgemeester en wethouders op een aanvraag om subsidie die in de eerste tranche is ingediend, uiterlijk op 31 december voorafgaand aan het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.

  • b.

    beslissen burgemeester en wethouders op een aanvraag om subsidie die in de tweede tranche is ingediend, uiterlijk op 30 juni in het jaar waarop de subsidie betrekking heeft.

  • c.

    beslissen burgemeester en wethouders op een aanvraag om subsidie die in de derde tranche is ingediend binnen 12 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

§ 5. Verplichtingen, verantwoording, vaststelling en voorschot

Artikel 5:1 Verplichtingen

Voor alle subsidies gelden de volgende verplichtingen:

 

  • a.

    de subsidieontvanger werkt mee aan inhoudelijk onderzoek ten behoeve van monitoring en evaluatie;

  • b.

    de verleende subsidie wordt besteed conform het plan van aanpak zoals opgenomen bij de aanvraag om subsidieverlening;

  • c.

    de subsidieontvanger stelt de ervaringen en ontwikkelde producten ter beschikking aan andere scholen of instellingen.

§ 6. Slotbepalingen

Artikel 6:1 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 december 2014.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 1:1, eindigt de tweede tranche voor subsidieaanvragen die betrekking hebben op activiteiten in 2015, op 30 januari 2015.

  • 3.

    De aanvraag van de vaststelling van een subsidie die op basis van deze subsidieregeling is verleend, wordt afgedaan op basis van deze subsidieregeling.

  • 4.

    Op bezwaarschriften gericht tegen een beschikking op een aanvraag krachtens deze subsidieregeling, wordt beslist met toepassing van deze subsidieregeling.

  • 5.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Onderwijsbeleid Den Haag 2014.

Artikel 6:2 Bekendmaking

Deze regeling wordt bekendgemaakt door plaatsing in het Gemeenteblad binnen een week na het besluit tot vaststelling ervan.

 

Den Haag, 25 november 2014

 

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de burgemeester,

 

mw. A.W.H. Bertram J.J. van Aartsen

 

Korte toelichting op de Subsidieregeling Onderwijsbeleid Den Haag 2014

 

Het proces van subsidiëring in het kader van onderwijsbeleid wijkt af van het algemene proces zoals dat is neergelegd in de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 (ASV), die per 1 juli 2014 in werking is

getreden.

 

Zo moeten subsidieaanvragen digitaal via het Onderwijsloket worden ingediend en geschiedt subsidieverstrekking in tranches. Ook worden er andere termijnen gehanteerd dan in de ASV staan vermeld. Om af te kunnen wijken van de ASV is vaststelling van de Subsidieregeling Onderwijsbeleid Den Haag 2014 noodzakelijk.

 

Van belang is voorts dat er een link wordt gelegd met de Haagse Educatieve Agenda 2014-2018 “Kwaliteit als kompas” die in maart 2014 is vastgesteld en tot stand is gekomen in samenwerking met het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO). Uitsluitend activiteiten die bijdragen aan realisering van de ambities die in de Haagse Educatieve Agenda staan, komen voor subsidie in aanmerking.

 

De Subsidieregeling Onderwijsbeleid Den Haag 2014 geldt alleen voor subsidieverstrekking aan rechtspersonen die geen scholen in de zin van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs in stand houden.

 

Subsidiëring van activiteiten op het gebied van onderwijsbeleid door schoolbesturen, gebeurt op basis van de Verordening personele en materiële voorzieningen onderwijs gemeente Den Haag 2014. De inhoud van hoofdstuk 2D “Voorzieningen onderwijsbeleid” van laatstgenoemde verordening en de Subsidieregeling Onderwijsbeleid Den Haag 2014 zijn op elkaar afgestemd, opdat voor beide categorieën subsidieaanvragers – schoolbesturen en andere organisaties – nagenoeg dezelfde verplichtingen, termijnen, e.d. gelden.