Organisatie | RUD Zuid-Limburg |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Controleverordening RUD Zuid-Limburg |
Citeertitel | Controleverordening RUD Zuid-Limburg |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | Nieuwe regeling | 11-12-2013 Digitaal gemeenteblad 27 november 2014 gemeente Stein | Onbekend |
Gemeentewet en artikel 216/217 Provinciewet
Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling RUD Zuid-Limburg (GR) dient volgens artikel 28, eerste lid, van de GR op grond van artikel 212 en 213 van de Gemeentewet en artikel 216 en 217 van de Provinciewet een verordening vast te stellen met regels voor de controle op het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie.
Met deze verordening worden richtlijnen vastgesteld voor de controle op het financieel beleid en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeenschappelijke regeling.
In deze verordening wordt verstaan onder:
de controle van de in artikel 197 Gemeentewet en artikel 201 Provinciewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door het Algemeen Bestuur benoemde accountant van:
de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken, waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet en artikel 217 provinciewet, in acht worden genomen.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
Het Dagelijks Bestuur stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen op, dat zij door het Algemeen Bestuur laat vaststellen, tenzij dit aan Dagelijks Bestuur is opgedragen door het Algemeen Bestuur. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen:
Het Algemeen Bestuur kan in het programma van eisen opnemen, dat het Algemeen Bestuur jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de producten en organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 3. Informatieverstrekking door het Dagelijks Bestuur
Alle informatie die na afgifte van de controleverklaring van de onafhankelijke accountant en voor behandeling van de jaarrekening in het Algemeen Bestuur beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het Dagelijks Bestuur aan het Algemeen Bestuur, de raden, Provinciale Staten en de accountant gemeld.
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig acht.
Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeenschappelijke regeling.
De accountant is bevoegd om van alle medewerkers van de gemeenschappelijke regeling mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat de desbetreffende medewerkers hieraan hun medewerking verlenen.
Het Dagelijks Bestuur draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeenschappelijke regeling zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de (rechtmatige) totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
De accountant is bevoegd bij verbonden partijen informatie op te vragen met betrekking tot de in de jaarrekening van die partij gepresenteerde baten en lasten en de rechtmatigheid daarvan. Verbonden partijen dienen hier medewerking aan te verlenen, indien zulks in de samenwerkingsovereenkomsten is vastgelegd. De accountant kan, indien de informatie daartoe aanleiding geeft, bij de betrokken partij een onderzoek instellen.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het Dagelijks Bestuur kan de door het Algemeen Bestuur benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt.
Het Dagelijks Bestuur informeert het Algemeen Bestuur vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Het Dagelijks Bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze verantwoording moet worden uitgevoerd door een accountant, is het Dagelijks Bestuur bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door Het Algemeen Bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de Gemeenschappelijke Regeling is.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit, over zijn bevindingen van niet bestuurlijk belang, aan de medewerker van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd. Tevens wordt verslag uitgebracht aan de Directeur en de controller.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van 11 december 2013.
De secretaris, De voorzitter,
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole 3
Artikel 3. Informatieverstrekking door het Dagelijks Bestuur 4
Artikel 4. Inrichting accountantscontrole 4
Artikel 5. Toegang tot informatie 5
Artikel 6. Overige controles en opdrachten 5
Controleverordening 213/213a Gemeentewet en 217/217a Provinciewet
Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling RUD Zuid-Limburg,
gelet op artikel 28, eerste lid, van de Gemeenschappelijke Regeling RUD Zuid-Limburg, artikel 212/213 Gemeentewet, artikel 216/217 van de Provinciewet en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden;
Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van
de financiële organisatie van de Gemeenschappelijke Regeling RUD Zuid-Limburg.