Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maasgouw

Verordening op de Auditcommissie gemeente Maasgouw 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaasgouw
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Auditcommissie gemeente Maasgouw 2014
CiteertitelVerordening op de Auditcommissie gemeente Maasgouw 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Verordening op de Audit-Commissie 2007.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2015nieuwe regeling

18-12-2014

Maasgouw Nieuws, 31-12-2014

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Auditcommissie gemeente Maasgouw 2014

Raadsvergadering 18 december 2014

BESLUIT

Vaststelling Verordening op de Auditcommissie gemeente Maasgouw 2014

De raad van de gemeente Maasgouw,

Gelezen het voorstel van het presidium,

BESLUIT:

Vast te stellen het volgende:

Verordening op de Auditcommissie gemeente Maasgouw 2014

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    de commissie: de auditcommissie;

  • 2.

    de raad: de gemeenteraad;

  • 3.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • 4.

    burgerleden: commissieleden-niet zijnde raadsleden;

  • 5.

    de accountant: de accountant die belast is met de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

  • 6.

    het controleprotocol: de jaarlijkse schriftelijke opdracht van de raad aan de accountant inzake de controle van de jaarrekening. Het controleprotocol bevat concrete kaders voor de reikwijdte van de accountantscontrole, de normstellingen en de door de accountant te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties.

Artikel 2 Doel

  • 1.

    De commissie heeft als doel ten behoeve van de raad de afstemming te bevorderen van alle activiteiten in de gemeente op het gebied van auditing, financieel beheer en aangrenzende gebieden en het overleg daarover tussen de raad, de accountant, het college, de lokale rekenkamer en de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3 Taken

  • 1.

    De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kader stellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      de voorbereiding van procedures tot selectie en aanwijzing van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet en het uitbrengen van een advies aan de raad over de benoeming;

    • b.

      de jaarlijkse voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • c.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • d.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant voor aanvang van de interim controle, met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten, producten of organisatieonderdelen;

    • e.

      een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de interim- en jaarrekeningcontrole;

    • f.

      een afstemmingsplatform te zijn over de voorgenomen audits door accountant, rekenkamercommissie en college.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal één vertegenwoordiger per fractie die door de raad worden benoemd;

  • 2.

    Zowel leden van de raad als burgerleden kunnen zitting hebben in de commissie waarbij er altijd een meerderheid aan raadsleden dienen deel uit te maken van de commissie;

  • 3.

    De commissie kiest een raadslid uit haar midden tot voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    Ten hoogste twee vertegenwoordigers van de accountant, de portefeuillehouder financiën, de voorzitter van de Rekenkamercommissie Maasgouw, het hoofd van de afdeling P&C/Financiën en de (concern)controller zijn adviserend lid van de commissie.

  • 5.

    De leden van de commissie worden benoemd voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad.

  • 6.

    De griffie adviseert en ondersteunt (ambtelijk secretariaat) de commissie bij de uitvoering van de werkzaamheden.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviserende leden van de commissie.

  • 2.

    De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

  • 3.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 4.

    De commissie vergadert in beslotenheid. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de commissie rapporten die via de commissie aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 5.

    De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na vaststelling.

Artikel 7 Intrekking verordening op de Audit-Commissie 2007

De verordening op de Audit-Commissie 2007 wordt met inwerking treden van deze verordening ingetrokken.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening op de Audit-Commissie gemeente Maasgouw 2014".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maasgouw

d.d. 18 december 2014.

De raad voornoemd;

De griffier

De voorzitter,

H.M.L. van Soest

S.H.M. Strous