Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Barneveld

Legesverordening 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Barneveld
Officiële naam regelingLegesverordening 2015
CiteertitelLegesverordening 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h 
  2. Gemeentewet, art. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b 
  3. Paspoortwet, art. 2, tweede lid 
  4. Paspoortwet, art. 7 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-11-201401-01-2015nieuwe regeling

11-11-2014

zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-67473.html, 24-11-2014

14-80f

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Barneveld;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nummer 14-80;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid en 7 van de Paspoortwet;

besluit:

vast te stellen de VERORDENING op de heffing en de invordering van leges 2015.

Artikel 1 BEGRIPSOMSCHRIJVING

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aangesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 BELASTBAAR FEIT

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 BELASTINGPLICHT

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 MAATSTAVEN VAN HEFFING EN TARIEVEN

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 WIJZE VAN HEFFING

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 6 TERMIJNEN VAN BETALING

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 7 VRIJSTELLINGEN

De leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen:

Artikel 8 TERUGGAAF

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 KWIJTSCHELDING

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 OVERDRACHT VAN BEVOEGDHEDEN

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.5.1 (verklaring omtrent het gedrag);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 NADERE REGELS DOOR HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 INWERKINGTREDING EN CITEERTITEL

  • 1.

    De "Legesverordening 2014" van 12 november 2013 en laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 25 februari 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de “Legesverordening 2015”.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 11 november 2014.

De raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,

BIJLAGE Tarieventabel leges 2015

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1 1.1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap: met faciliteiten op maandag om 9.00 uur en 9.30 uur: € 150,00
1.1.1.2op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren zoals genoemd in het reglement van de burgerlijke stand:€ 369,00
1.1.1.3op zaterdag en op roostervrije dagen:€ 501,00
1.1.1.4op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren zoals genoemd in het reglement van de burgerlijke stand, op een andere locatie dan de aangewezen trouwlocaties:€ 519,00
1.1.1.5op zaterdag en op roostervrije dagen op een andere locatie dan de aangewezen trouwlocaties:€ 651,00
1.1.1.6buiten de genoemde uren in het reglement van de burgerlijke stand vindt een toeslag plaats op de tarieven zoals genoemd in de subonderdelen 1.1.1.2 t/m 1.1.1.5 van:€ 250,00
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk: 
1.1.2.1indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal€ 369,00
1.1.2.2aan de balie€ 48,50
1.1.3Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 
1.1.3.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering€ 16,00
1.1.3.2een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering€ 22,50
1.1.3.3een trouwboekje of partnerschapboekje in een lederen uitvoering€ 26,50
1.1.3.4een duplicaat trouwboekje of een duplicaat partnerschapboekje€ 20,40
1.1.4Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen bij de huwelijksvoltrekking of bij de registratie van een partnerschap, per getuige€ 16,40
1.1.5Het tarief bedraagt voor het gebruik van het carillon voor en/of na afloop van de huwelijksplechtigheid€ 28,50
1.1.6Voor het behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag: 
1.2.1van een nationaal paspoort: 
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 66,95
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,05
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort): 
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 66,95
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,05
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort): 
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 66,95
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,05
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,05
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart: 
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 52,95
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 28,35
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 47,05

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€ 38,45
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met€ 33,85
1.3.3tot het afgeven van een rijbewijs, als bedoeld in onderdeel 1.3.1, indien de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag – anders dan door overmacht- niet compleet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges, verhoogd met€ 24,00
1.3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen€ 3,20
   

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 12,70
1.4.3Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie of het register van de burgerlijke stand , voor elk uur of gedeelte daarvan, aan het zoeken besteed€ 36,90

Hoofdstuk 5 Overige publiekszaken

1.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.5.1.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag€ 30,05
1.5.1.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn€ 12,70
1.5.1.3tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap€ 12,70
1.5.1.4tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of het waarmerken van een foto€ 12,70
1.5.1.5tot het verkrijgen van een legalisatie van een stuk door binnenlandse autoriteiten, exclusief porti, zegels, leges en andere kosten, welke in rekening worden gebracht€ 12,70
1.5.1.6voor het waarmerken van een register€ 12,70
1.5.1.7voor de verzending van de stukken per post€ 1,25
1.5.1.8voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand€ 12,70
1.5.1.9voor elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een partnerschap of van overlijden€ 12,70
1.5.1.10voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek€ 22,60
1.5.1.11voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand€ 12,10
1.5.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot naturalisatie 
1.5.2.1Optie; enkelvoudig (code A)€ 177,00
1.5.2.2Optie; gemeenschappelijk (code B)€ 301,00
1.5.2.3Optie; medeopterende minderjarige (code C)€ 21,00
1.5.2.4naturalisatie één persoon (code D)€ 829,00
1.5.2.5naturalisatie samen met partner (code E)€ 1058,00
1.5.2.6mee-naturalisatie van kind: per kind (code H)€ 122,00
 Voor vluchtelingen en staatlozen: 
1.5.2.7naturalisatie één persoon (code F)€ 617,00
1.5.2.8naturalisatie samen met partner (code G)€ 847,00
1.5.2.9mee-naturalisatie van kind: per kind (code H)€ 122,00

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.6.1.1een afschrift van de programma begroting€ 24,40
1.6.1.2een afschrift van de concern jaarrekening€ 13,30
1.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.6.2.1tot het verstrekken van een afschrift van het verslag van een raadsvergadering of voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad (voor zover omtrent de inhoud dier voorstellen geen geheimhouding is opgelegd)€ 8,00

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.7.1.1voor het raadplegen van een legger, inclusief het eventueel vervaardigen van een afdruk daarvan op het formaat A4, per legger per raadpleging€ 16,50
1.7.1.2voor het raadplegen van kadastrale kaarten, inclusief het eventueel vervaardigen van een afdruk daarvan op het formaat A4, per kaart per raadpleging€ 16,50
1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van kadastrale gegevens met betrekking tot de exacte maten van grenzen van een perceel, voor zover deze gegevens bij de gemeente beschikbaar zijn, voor elk daaraan besteed uur€ 57,90
1.7.2.1voor het toepassen van dit tarief wordt een aanvraag voor het verstrekken van kadastrale gegevens geacht in behandeling te zijn genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de kosten aan de aanvrager ter kennis zijn gebracht. 
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 8,70

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief en dienstverlening documentaire informatievoorziening

1.8Voor het op aanvraag verrichten van onderzoek en voor het verstrekken van afbeeldingen, afschriften of uittreksels, gelden de tarieven die voor de Rijksarchieven zijn vastgesteld in de bijlage behorende bij de regeling tarieven Rijksarchiefdienst 2001, of zoals deze laatstelijk is vervangen of gewijzigd, met uitzondering van de tarieven voor verzend- en verpakkingskosten.
  

Hoofdstuk 9 Huisvestingswet

1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1.1tot het verkrijgen van een urgentieverklaring woningzoekende€ 121,70

Hoofdstuk 10 Telecommunicatie

1.10.1.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet, dan wel een aanvraag voor een vergunning voor het aanleggen van overige kabels en/of leidingen, voor tracés: 
1.10.1.1tot 20 meter€ 395,00
1.10.1.2van 20 tot 100 meter€ 507,00
1.10.2Voor tracés van 100 meter of meer wordt het in subonderdeel 1.10.1.2 genoemde tarief voor elke 100 meter verhoogd met:€ 56,00
1.10.3Het in onderdeel 1.10.1 genoemde tarief wordt voor elke te plaatsen handhole, kast of daarmee gelijk te stellen (ander) distributiepunt verhoogd met:€ 112,00
1.10.4Het in onderdeel 1.10.1 genoemde tarief wordt verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld 
1.10.4.1indien onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt; 
1.10.4.2indien, gezien de omvang van de werkzaamheden, wijk- en/of gemeentebrede communicatie plaatsvindt. 
1.10.5Indien een begroting als bedoeld in onderdeel 1.10.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

Hoofdstuk 11 Verkeer en vervoer

1.11.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.11.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten€ 31,75
1.11.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing van het berijden voetgangersgebied als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 46,50
1.11.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement€ 30,25
1.11.2.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.11.2.1tot het afgeven of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) of een gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart (GGPK)€ 125,00
1.11.2.2tot het afgeven van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart (GPK) of een gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart (GGPK)€ 26,85
1.11.2.3tot het afgeven van een vergunning voor de aanleg van een invalidenparkeerplaats bij een woning€ 72,90

Hoofdstuk 12 Diversen

1.12.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
1.12.1.1per pagina op papier van A4-formaat of kleiner zwart wit druk€ 0,45
1.12.1.2per pagina op papier van A4-formaat of kleiner kleurendruk€ 1,00
1.12.1.3per pagina op papier van A3-formaat zwart wit druk€ 0,70
1.12.1.4per pagina op papier van A3-formaat kleurendruk€ 1,50
1.12.1.5voor de verzending van de stukken per post of verstrekking anders dan op papier€ 1,25
 voor stukken, zoals bedoeld in subonderdeel 1.12.1.1 die bestaan uit meer dan 1 pagina bedraagt het tarief: 
1.12.1.6voor de eerste 10 pagina's per pagina:€ 0,45
1.12.1.7voor meer dan 10 doch ten hoogste 50 pagina's:€ 4,50
1.12.1.8verhoogd met:€ 0,40
 per pagina, voor elke pagina meer dan 10. 
1.12.1.9voor meer dan 50, doch ten hoogste 100 pagina's:€ 20,50
1.12.1.10verhoogd met:€ 0,35
 per pagina, voor elke pagina meer dan 50. 
1.12.1.11voor meer dan 100 pagina's:€ 38,00
1.12.1.12verhoogd met:€ 0,30
 per pagina, voor elke pagina meer dan 100 pagina's. 
1.12.1.13voor een éénmalig fotokopie/afdruk groter dan het A3 formaat: 
1.12.1.14per stuk of per verstrekking anders dan op papier€ 13,75
1.12.1.15afdruk van twee en meer van hetzelfde document mits gelijktijdig gemaakt€ 10,00
1.12.1.16voor de verzending van de stukken per post€ 2,50
1.12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een huisnummer wanneer het vanwege de gemeente aangebrachte nummer ernstig is beschadigd of is weggeraakt€ 27,15
1.12.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het verrichten van lokaalopenbaar vervoer, als bedoeld in artikel 11 van de Wet personenvervoer€ 43,80
1.12.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 142, derde lid van de Algemene plaatselijke verordening (verbranden kap- en snoeihout), per ontheffing€ 55,35
1.12.4.1Indien geen ontheffing wordt verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 75% van de leges verleend 
1.12.5Het tarief bedraagt voor een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 28,20

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1bouwkosten:
2.1.1.1.1 2.1.1.1.2 2.1.1.1.3 2.1.1.1.4 2.1.1.1.5 het product van de normkosten voor het uit te voeren werk en de bruto inhoud van het bouwwerk conform het (online) rekenprogramma 'Basisbedragen Gebouwen' van het Nederlands Bouwkosten Instituut. Voor bouwwerken die niet passen binnen het regime van vaststelling van normatieve bouwkosten geldt de door het bevoegd gezag vastgestelde aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2699, uitgave 2013, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; Om de hoogte van de bouwleges te bepalen, moeten de bouwkosten per bouwwerk berekend worden. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk met hergebruik van materialen plaatsvindt, wordt bij het bepalen van de bouwkosten uitgegaan van de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor nieuwe materialen. Voor het bepalen van de bouwkosten is de datum van indiening van de aanvraag leidend. Als maatstaf voor de berekening van de leges wordt de opgave van de geraamde bouwkosten (de aannemingssom) gebruikt. Als de opgegeven bouwkosten niet meer dan 10% afwijken van de normberekening dan worden de opgegeven bouwkosten vastgesteld als grondslag voor de berekening van de leges. Als er bezwaar gemaakt wordt tegen de in rekening gebrachte leges op grond van de bouwkosten, dan dient door de vergunninghouder bewijs te worden aangeleverd van de werkelijke kosten. Er dient een definitieve en ondertekende aannemingsovereenkomst van de aannemingssom te worden overgelegd, voorzien van een gespecificeerde en volledige begroting (inclusief kopieën van offertes) zoals bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk. Indien de werkelijke kosten niet meer dan 10% afwijken van de normberekening vindt er geen verrekening plaats.
2.1.1.2 2.1.1.3 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. vooroverleg Een aanvraag om een indicatie te verkrijgen of medewerking aan een verzoek of vergunningsaanvraag naar verwachting mogelijk zal zijn. principeverzoek een aanvraag bij burgemeester en wethouders om voor projecten waarvoor een ruimtelijke onderbouwing nodig is de haalbaarheid te beoordelen en te inventariseren welke onderzoeken en andere gegevens noodzakelijk zijn ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing.
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
  

Hoofdstuk 2 Overleg

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of medewerking mogelijk is aan een verzoek om wijziging, uitwerking of herziening van het bestemmingsplan danwel voor een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is€ 275,00
2.2.1.2om vooroverleg met een bespreking in het Planatelier in verband met het verkrijgen van een indicatie of medewerking mogelijk is aan een verzoek om wijziging, uitwerking of herziening van het bestemmingsplan danwel voor een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is€ 500,00
2.2.2tot beoordeling van een principeverzoek om wijziging, uitwerking of herziening van een bestemmingsplan, danwel om een omgevingsvergunning met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º van de Wabo€ 3.500,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 250.000 bedragen:€ 250,00
 verhoogd met 21,1 ‰ van de bouwkosten 
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 250.000 tot € 500.000 bedragen:€ 5.525,00
vermeerderd met:18,60‰
van de bouwkosten boven € 250.000; 
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 500.000 tot € 750.000 bedragen:€ 10.175,00
vermeerderd met:17,90 ‰
van de bouwkosten boven € 500.000; 
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 750.000 of meer bedragen:€ 14.650,00
vermeerderd met:17,50 ‰
van de bouwkosten boven € 750.000; 
2.3.1.1.5De in dit hoofdstuk opgenomen tarieven worden verhoogd indien voorafgaand aan de aanvraag een uitnodiging tot het indienen van een omgevingsvergunning, een voorwaarschuwing dan wel een aanschrijving is verzonden naar aanleiding van de constatering dat zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning is of wordt gebouwd. De verhoging bedraagt 50% van de op grond van 2.3.1 geheven leges. 
2.3.1.1.6Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op woningbouw en deze aanvraag vergezeld gaat van een gecertificeerde Bouwbesluittoets van een bedrijf waaraan een certificaat voor het toetsen van bouwplannen volgens BRL 5019 is uitgereikt, dan wordt op de op grond van 2.3.1 geheven leges een korting verleend van 20%, met dien verstande dat de korting niet meer bedraagt dan € 1.500,00 
2.3.1.1.7Indien de gevraagde omgevingsvergunning niet-ontvankelijk wordt verklaard, wordt 20% van de onder 2.3.1 genoemde leges in rekening gebracht met dien verstande dat minimaal verschuldigd is€ 250,00
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 250,00
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo is afgeweken (binnenplanse afwijking):€ 325,00
   
2.3.3.2indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo is afgeweken (buitenplanse kleine afwijking):€ 425,00
2.3.3.3 indien slechts vergunning kan worden verleend met toepassing met artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo , bedraagt het tarief: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.3.4Vervallen 
2.3.3.5Indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo is afgeweken (tijdelijke afwijking):€ 425,00
2.3.3.6indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):10%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.7indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):20%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.8indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):30%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 
2.3.3.9indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):20%
van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag. 
   
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 325,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 425,00
2.3.4.3 Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.4.3aindien een begroting als bedoeld in 2.3.4.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 425,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 425,00
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 550,00
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 825,00
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 550,00
2.3.4.9De in onderdelen 2.3.4.1 en 2.3.4.2 opgenomen tarieven worden met 50% verhoogd indien voorafgaand aan de aanvraag een uitnodiging tot het indienen van een omgevingsvergunning, een voorwaarschuwing dan wel een aanschrijving is verzonden naar aanleiding van de constatering dat zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning is of wordt gebouwd. 
   
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor: 
 Gebouwen met een woonfunctie 
2.3.5.1.1Tehuizen€ 1.259,00
2.3.5.1.2Kloosters/abdijen€ 1.259,00
2.3.5.1.3Woongebouwen met inpandige gangen€ 839,50
2.3.5.1.4Gevangenissen€ 2.520,50
2.3.5.1.5Woningen niet-zelfstandige bewoners€ 839,50
2.3.5.1.6Woningen niet-zelfredzame bewoners€ 839,50
2.3.5.1.7Bejaardenoorden€ 2.520,50
   
 Gebouwen met een logiesfunctie 
2.3.5.2.1Hotel€ 2.520,50
   
   
 Pension/nachtverblijf 
2.3.5.2.310 – 50 personen€ 1.680,00
2.3.5.2.4> 50 personen€ 2.520,50
 Dagverblijf 
2.3.5.2.510 – 50 personen€ 839,50
2.3.5.2.6> 50 personen€ 1.680,00
 Kampeerterrein/jachthaven 
2.3.5.2.750 – 100 personen€ 671,00
2.3.5.2.8100 - 250 personen€ 1.007,50
2.3.5.2.9>250 personen€ 1.343,50
 Gebouwen met een onderwijsfunctie 
2.3.5.3.1Onderwijsinstellingen (leerlingen jonger dan 12 jaar)€ 839,50
2.3.5.3.2Kinderdagverblijf€ 839,50
2.3.5.3.3Peuterspeelzaal€ 839,50
 Gezondheidszorg-gebouwen 
2.3.5.4.1Gezondheidsdiensten€ 839,50
2.3.5.4.2Klinieken (poli-, psychiatrische.)€ 2.520,50
2.3.5.4.3Ziekenhuizen€ 8.403,00
2.3.5.4.4Verpleegtehuizen€ 4.201,50
   
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2003 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 250,00
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:€ 250,00
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening 2003 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 250,00
   
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:€ 250,00
   
 Aanleggen of veranderen weg 
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 17 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 225,00
   
2.3.9Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 18 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 150,00
   
2.3.10Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 113a van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 75,00
  
2.3.11Handelsreclame 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge artikel 118 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1, bedraagt het tarief: 
2.3.11indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid onder h, van de Wabo:€ 150,00
2.3.11Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat die handelsreclame aan de onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd, bedoeld in artikel 2.2., aanhef en eerste lid, onder i, van de Wabo:€ 150,00
   
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 150,00
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Economische Zaken aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€ 150,00
   
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 150,00
   
2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
   
2.3.15Advies 
2.3.15.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
2.3.15.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.15.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
   
2.3.16Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 
2.3.16.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 150,00
2.3.16.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 250,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien volgend op vooroverleg als bedoeld in artikel 2.2.1, binnen een jaar voor hetzelfde plan, een aanvraag om omgevingsvergunning in behandeling wordt genomen, bestaat aanspraak op vermindering van de leges met het op grond van artikel 2.2.1 betaalde bedrag. 
2.4.1aIndien volgend op een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.2.2, binnen een jaar voor hetzelfde plan, een aanvraag om omgevingsvergunning met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo in behandeling wordt genomen, wordt in de begroting als bedoeld in artikel 2.3.3.3 of artikel 2.3.4.3 het op grond van artikel 2.2.2 betaalde bedrag verrekend. 
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16. De vermindering bedraagt: 
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten:5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges. 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan40%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 
2.5.1.3indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken na het in behandeling nemen ervan30%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.1.4indien een aanvraag om omgevingsvergunning op verzoek van de gemeente wordt ingetrokken, waarbij sprake is van het gelijktijdig indienen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor dezelfde werkzaamheden dan wel het indienen van een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in artikel 2.2.1 dan wel het indienen van een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.2.2, zal voor de in te trekken aanvraag geen leges in rekening worden gebracht.
2.5.1.5indien na de intrekking van de aanvraag binnen een ½ jaar een nieuwe aanvraag wordt ingediend voor hetzelfde plan, vindt verrekening plaats van de verschuldigde leges genoemd onder 2.5.1.1. t/m 2.5.1.3 met de nieuwe aanvraag.
   
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:30%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
   
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:20%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
   
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Minimaal blijft een bedrag van € 250,00 verschuldigd voor bouw- en aanleg. 
   
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt geen teruggaaf verleend. 

Hoofdstuk 6 Bestemmingswijzigingen

2.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een (gedeeltelijke) herziening van een geldend bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
2.6.2Indien een begroting als bedoeld in 2.6.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag eerst in behandeling genomen nadat de aanvrager schriftelijk akkoord is gegaan met de begroting.
2.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een wijziging of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
2.6.4Indien een begroting als bedoeld in 2.6.3 is uitgebracht, wordt een aanvraag eerst in behandeling genomen nadat de aanvrager schriftelijk akkoord is gegaan met de begroting.
2.6.5Indien volgend op vooroverleg als bedoeld in artikel 2.2.1 en/of een principeverzoek als bedoeld in artikel 2.2.2, binnen een jaar voor hetzelfde plan, een aanvraag tot het verkrijgen van een (gedeeltelijke) herziening, wijziging of uitwerking van een bestemmingsplan in behandeling wordt genomen, wordt in de begroting als bedoeld in artikel 2.6.1 of artikel 2.6.3 het op grond van artikel 2.2.1 en/of artikel 2.2.2 betaalde bedrag verrekend.
  

Hoofdstuk 7 Beoordeling rapporten

2.7Onverminderd het bepaalde in de hoofdstuk 3 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.7.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport€ 100,00
2.7.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport€ 100,00
2.7.3voor de beoordeling van een onderzoek inzake de waterhuishouding€ 100,00
2.7.4voor de beoordeling van een onderzoek inzake de luchtkwaliteit€ 100,00
2.7.5voor de beoordeling van een onderzoek inzake Flora- en fauna€ 100,00
2.7.6voor de beoordeling van een akoestisch onderzoek€ 100,00
2.7.7voor de beoordeling van een onderzoek externe veiligheid€ 100,00
2.7.8voor de beoordeling van een verkeersrapportage€ 100,00
2.7.9voor de beoordeling van een geuronderzoek€ 100,00
2.7.10voor de beoordeling van een planschaderisicoanalyse€ 100,00
2.7.11voor de beoordeling van een milieueffectrapportage€ 300,00
2.7.12voor de beoordeling van een beplantingsplan€ 100,00

Hoofdstuk 8 Handelingen in het kader van de Wet geluidhinder

2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vaststelling van hogere grenswaarde(n) op grond van de hoofdstukken V (zones rond industrieterreinen), VI (zones langs wegen) en VII (zones langs spoor-, tram- en metrowegen) van de Wet geluidhinder€ 375,00
   

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:€ 150,00
   

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet€ 265,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 38 van de Algemene plaatselijke verordening€ 195,00
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het laten wijzigen van (een) leidinggevende(n) of wijziging inrichting als bedoeld in de Drank- en Horecawet vergunning€ 100,00
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 39 van de Algemene plaatselijke verordening, tot het na het algemene sluitingsuur geopend hebben van cafés en dergelijke inrichtingen€ 95,00
3.1.4.1Verhoogd met 
 Per avond per extra uur open€ 1,60
3.1.5Indien de aanvraag als bedoeld in de onderdelen 3.1.1 t/m 3.1.4 tijdig, correct en volledig via het ondernemingsdossier wordt ingediend wordt het tarief verminderd met20%

Hoofdstuk 2 Prostitutiebedrijven

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
3.2.1.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 90 c van de Algemene plaatselijke verordening€ 189,50

Hoofdstuk 3 Brandbeveiligingsverordening

3.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 
3.3.1.1tot het verlenen van gebruiksvoorwaarden, indien de inrichting geen vergunning behoeft als gevolg van het gestelde in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening Barneveld€ 41,90
3.3.1.2voor het opnieuw verlenen van een gebruiksvergunning als de inrichting van eigenaar wisselt, indien de inrichting, het gebruik en de indeling niet gewijzigd zijn€ 41,90
3.3.1.3voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9 van de Brandbeveiligingsverordening Barneveld€ 83,80
3.3.1.4voor het verlenen van een toestemming voor het in gebruik nemen of houden van een inrichting als bedoeld in artikel 2 lid 1a tot en met c van de Brandbeveiligingsverordening Barneveld 
3.3.1.4.1met een vloeroppervlak tot en met 300 m²€ 168,10
3.3.1.4.2met een vloeroppervlak van meer dan 300 m² tot en met 600 m²€ 251,95
3.3.1.4.3met een vloeroppervlak van meer dan 600 m²€ 251,95
 vermeerderd met € 12,55 per 100 m² boven 600 m² 
3.3.1.4.4voor kampeerplaatsen e.d. met een terreinoppervlak van ten hoogste 10.000 m²€ 293,90
 vermeerderd met € 12,30 per 1.000 m² of gedeelte daarvan 
3.3.1.5voor de toepassing van deze verordening worden gedeelten van een m² oppervlakte naar boven afgerond op een hele m² oppervlakte 

Hoofdstuk 4 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.4.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot: 
3.4.1.1het verkrijgen van een vergunning voor een standplaats, een ballonopstijging, een helikoptervlucht, het plaatsen van een tent, het gebruik van gemeentegrond en het ten gehore brengen van geluid€ 55,35
3.4.1.2afgifte van een verklaring van geen bezwaar voor een bedrijfsgebonden helihaven en/of het vliegen met een parapente€ 169,60
3.4.1.3Indien de aanvraag als bedoeld in de onderdelen 3.4.1 en 3.4.2. gepubliceerd dient te worden wordt het bedrag aan leges als bedoeld in de onderdelen 3.4.1 en 3.4.2. verhoogd met€ 28,20
3.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning voor het aanbrengen van reclame, als bedoeld in artikel 117, van de Algemene plaatselijke verordening€ 23,50
3.4.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking€ 28,20