Organisatie | Nunspeet |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Nunspeet 2015 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatiewet gemeente Nunspeet 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Verordening Cliëntenparticipatie |
Geen
Artikel 47 Participatiewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | nieuwe regeling | 27-11-2014 | R.3636 |
De raad van de gemeente Nunspeet;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28-10-2014;
gelet op artikel 47 van de Participatiewet;
gezien het advies van de commissie Maatschappij en Middelen;
besluit:vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Nunspeet 2015.
Artikel 2. Betrekken adviesraad bij het beleid
Het college betrekt de adviesraad bij de voorbereiding van het beleid in het kader van de wet, overeenkomstig de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet gestelde regels met betrekking tot de wijze waarop inspraak wordt verleend.
Artikel 3. Tijdig advies aanvragen
Het college stelt de adviesraad vroegtijdig in de gelegenheid om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsregels betreffende de wet.
Artikel 4. Ondersteuning adviesraad
Het college voorziet de adviesraad van een adequate ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
Het college zorgt ervoor dat de adviesraad kan deelnemen aan periodiek overleg, waarbij zij onderwerpen voor de agenda kan aanmelden, en dat zij wordt voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie en ondersteuning.
Artikel 6. Betrekken cliënten bij de adviesraad
Cliënten worden bij de adviesraad betrokken door vertegenwoordiging en spreekrecht bij openbare vergaderingen van de adviesraad
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdeel b, artikel 35, vierde lid, onderdeel b, en artikel 36, derde lid, onderdeel b, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.
In de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) en de Jeugdwet is geregeld dat bij verordening regels gesteld moeten worden voor de inspraak. De gemeente Nunspeet kent één adviesraad voor het sociale domein.
In artikel 47 van de Participatiewet staat:
De gemeenteraad stelt bij verordening regels over de wijze waarop de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop deze personen of hun vertegenwoordigers:
De WMO en de Jeugdwet verschillen echter voor wat betreft de doelgroep die betrokken moet worden. Deze wetten hebben het over de brede doelgroep van ingezeten terwijl de Participatiewet het heeft over cliëntenparticipatie voor personen als bedoeld in artikel 7 van de Participatiewet. Dit heeft echter geen invloed op de wijze waarop de inspraak via de adviesraad georganiseerd wordt.
De VNG is bij de modelverordeningen van de transities betrokken geweest. Helaas is er wel afstemming tussen de WMO-modelverordening en de Jeugdwetmodelverordening maar is er een geheel afwijkende cliëntenparticipatieverordening voor de Participatiewet gemaakt.
In de lijn van de modelverordeningen is bij de WMO-verordening en de Jeugdwetverordening ervoor gekozen om heel globaal de inspraak in de verordening op te nemen en het college nadere regels te laten vaststellen. Ook op dit moment werkt de adviesraad met een uitgebreid huishoudelijk reglement wat door het college is vastgesteld.
In de modelverordening cliëntenparticipatie Participatiewet en in de oude verordening cliëntenparticipatie WWB zijn de cliëntenparticipatieregels een stuk uitgebreider. Hierdoor is er geen goede afstemming voor de drie wetten in het sociale domein wat betreft cliëntenparticipatie
Omdat we één adviesraad hebben voor het sociale domein is, mede op verzoek van de adviesraad, ervoor gekozen om niet de modelverordening van de Participatiewet te gebruiken maar een verordening te maken die wat inhoud betreft zoveel mogelijk hetzelfde is als de WMO-verordening en de Jeugdwetverordening. Er is echter wel een verschil. In de verordening van de Participatiewet wordt gesproken over cliënten terwijl het bij de WMO en Jeugdwet over ingezetenen gaat.
Voor het overige zijn de regels op elkaar aangesloten en hiermee kan er dus één huishoudelijk reglement door het college vastgesteld worden voor alle drie de wetten in het sociale domein.
Nadere regels vaststellen door het college
Op grond van artikel 7 van deze verordening moet het college nadere regels vaststellen.
In deze regels gaat het bijvoorbeeld over: