Organisatie | Voerendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie 2015 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Werk, zorg en inkomen |
Vervangt verordening cliëntenparticipatie Kompas (2003)
Participatiewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-07-2017 | Nieuwe regeling | 18-12-2014 Weekblad Gezien, 24-12-2014 | 2014 / 13 / 7 |
HOOFDSTUK 4 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De cliëntenraad heeft tot taak naar aanleiding van verordeningen, beleidsplannen, beleidsverslagen en andere voorliggende beleidsstukken zijn advies schriftelijk uit te brengen en haar opvattingen kenbaar te maken inzake de algemene aspecten over wat er leeft in het veld en de wijze waarop cliënten zouden willen inspelen op veranderingen en de omzetting daarvan in beleid.
Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.
Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad, gehouden in Voerendaal d.d. 18 december 2014.
de griffier, de voorzitter,
Door het in werking treden van de Participatiewet per 1 januari 2015 is een verordening noodzakelijk. De verordening dient te worden aangepast aan de nieuwe situatie. De verschillen tussen de verordening van 9 december 2003 en de nieuwe verordening waren het gevolg van de aanpassingen die door verzelfstandiging van de cliëntenraad noodzakelijk zijn. Het beleid dat ten grondslag ligt aan de nieuwe verordening is niet gewijzigd. De verordening moet worden vastgesteld door de gemeenteraad.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
De cliëntenraad is een zelfstandige rechtspersoon die door het bestuur van Kompas is erkend als adviesorgaan. In artikel 2 wordt de bevoegdheid van Kompas geregeld om eisen te stellen met betrekking tot de vertegenwoordiging van cliënten met een Participatiewet, IOAW-, IOAZ- en BBZ-uitkering van Kompas in de cliëntenraad.
Dit lid is opgenomen om te voorkomen dat de omschrijving van Kompas steeds moet worden herhaald in de diverse artikelen.
In dit lid wordt geregeld dat er overleg plaatsvindt tussen Kompas en de cliëntenraad. De samenstelling en werkwijze van de overlegvergadering wordt geregeld in hoofdstuk 3.
HOOFDSTUK 2 SAMENSTELLING CLIËNTENRAAD
Artikel 2: Samenstelling cliëntenraad
Dit artikel regelt de bevoegdheid van Kompas om regels te stellen ten aanzien van de vertegenwoordiging van uitkeringsgerechtigden en derden in de cliëntenraad waarmee Kompas overlegvergaderingen voert. Deze regels worden door het Dagelijks Bestuur vastgesteld.
HOOFDSTUK 3 SAMENSTELLING EN WERKWIJZE OVERLEGVERGADERING
Artikel 3 Samenstelling overlegvergadering
Voorzitter en secretaris van de overlegvergadering worden geleverd door Kompas. Vaststellen van de agenda en het verslag van de vergadering is een bevoegdheid van Kompas.
Een minimale frequentie van twee vergaderingen per jaar wordt voldoende geacht om de cliënteninspraak te realiseren. Het aantal vergaderingen kan in overleg tussen de cliëntenraad en Kompas worden uitgebreid. In overleg tussen cliëntenraad en Kompas kan worden afgesproken wanneer een vergadering niet openbaar is.
HOOFDSTUK 4 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
De cliëntenraad moet een bijdrage leveren aan de beleidsontwikkeling en de uitvoering van de Participatiewet doordat informatie wordt uitgewisseld over:
Over de bovengenoemde aspecten brengt de cliëntenraad schriftelijk advies uit. Dit schriftelijk advies wordt tijdens de bespreking van de beleidstukken van Kompas toegelicht. Het uitgangspunt is dat de cliëntenraad een intermediair moet vormen tussen burger en bestuur en een bijdrage levert over algemene aspecten van wat leeft in het veld, de wijze waarop cliënten zouden willen inspelen op veranderingen en hun wensen omzetten in beleid.
Naast de cliëntenraad zijn er diverse andere mogelijkheden voor burgers om hun mening kenbaar te maken over het beleid van en de uitvoering door Kompas. Te denken valt aan democratische besluitvorming in gemeenteraad en raadscommissies, en juridische regelingen voor bezwaarschriften, klachten. De cliëntenraad heeft geen taak als het gaat om zaken die reeds bij andere organen zijn ondergebracht.
Kompas zal zich inspannen om een goed functioneren van de cliëntenraad te bewerkstelligen en heeft daarbij een initiërende rol. Het periodiek overleg kan worden aangevuld met individueel overleg van de directeur met het bestuur of leden van de cliëntenraad.
De opvattingen van de cliëntenraad het schriftelijk advies en het verslag van de overlegvergadering.
Jaarlijks wordt naar aanleiding van de aanvraag om een financiële vergoeding geëvalueerd hoe de cliëntenraad als intermediair tussen het bestuur en de cliënten van Kompas heeft gefunctioneerd. De evaluatiecriteria kunnen in samenspraak met de cliëntenraad worden ontwikkeld.
Het advies moet tijdig aan de cliëntenraad worden gevraagd. Er wordt vanuit gegaan dat dit in het algemeen het geval zou moeten kunnen zijn als de raad tien dagen voor zijn advisering de tijd mag nemen.
Artikel 6 Voorzitter / secretaris overlegvergadering
Kompas bepaalt de agenda en de vergaderorde tijdens de overlegvergadering. Daartoe worden een aantal taken en bevoegdheden van voorzitter en secretaris van de overlegvergadering geregeld.
De ontwerp-agenda van de vergadering wordt opgesteld door Kompas en tijdig aan de leden toegestuurd. Naar aanleiding van de ontwerp-agenda kunnen de leden nog onderwerpen aandragen voor agendering. De voorzitter van Kompas zit de vergadering voor en stelt de agenda vast. De verslaglegging gebeurt door Kompas. De leden van de cliëntenraad worden in de gelegenheid gesteld om hun opvattingen kenbaar te maken over het ontwerpverslag. Het verslag wordt ter kennisname voorgelegd aan het bestuur van Kompas en indien van toepassing, aan de gemeenten.
HOOFDSTUK 5 FINANCIËLE BEPALINGEN
Artikel 8 Financiële vergoeding aan de cliëntenraad
Voor het verkrijgen van een financiële vergoeding moet de cliëntenraad jaarlijks schriftelijk een begroting met activiteitenplanning indienen bij Kompas. Een vergoeding is mogelijk voor kosten die noodzakelijk zijn om als cliëntenraad te kunnen functioneren. Dit artikel bevat een limitatieve opsomming van kosten die voor vergoeding in aanmerking komen. Voor kosten die hier niet zijn genoemd kan aan Kompas een bijdrage worden gevraagd onder vermelding van de redenen waarom deze kosten noodzakelijk. Bij het verzoek worden de bijbehorende benodigde stukken gevoegd.
Artikel 9 Begroting cliëntenraad
Voor het verkrijgen van een vergoeding moet de cliëntenraad tijdig een begroting indienen. Bij deze begroting hoort een toelichting op de hoogte en noodzaak van de kosten waarvoor een vergoeding noodzakelijk is.
Artikel 10 Jaarrekening cliëntenraad
Na afloop van het kalenderjaar legt de cliëntenraad verantwoording af over de besteding van de gelden die naar aanleiding van de begroting bedoeld in artikel 9 zijn verstrekt. In de jaarrekening van Kompas moet informatie worden opgenomen over de vergoeding aan de cliëntenraad. Deze informatie moet door de cliëntenraad tijdig worden aangeleverd.
Het is de cliëntenraad niet toegestaan om financiële reserves op te bouwen. Wanneer de overschotten op de begroting op 31-12 hoger zijn dan € 400 wordt het restant teruggevorderd. Terugvordering wordt bij voorkeur gerealiseerd door verrekening met de subsidie van het volgende jaar. De hoogte van de vergoeding aan de cliëntenraad wordt gelimiteerd door het bedrag dat Kompas in zijn begroting heeft opgenomen voor cliëntenparticipatie.
De cliëntenraad moet op een zodanige wijze verantwoording afleggen over de besteding van de toegekende vergoeding, dat dit geen belemmering is voor het afgeven van een positieve accountantsverklaring over de jaarrekening van Kompas. Kompas kan hierop aanvullende eisen stellen.
Artikel 13 Wijziging / intrekking
Eventuele voorgenomen wijzigingen van de verordening worden geagendeerd tijdens een overlegvergadering.
Dit behoeft geen verdere toelichting.
Artikel 15 Intrekking verordening