Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Boekel

Verordening vertrouwenscommissie benoemingsprocedure burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBoekel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie benoemingsprocedure burgemeester
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie benoemingsprocedure burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-08-201002-04-200804-06-2014Nieuwe regeling

01-04-2008

Weekblad Boekel & Venhorst, 03-08-2010

Z/3218 AB/677

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoemingsprocedure burgemeester

De raad van de gemeente Boekel;

gezien het voorstel van het presidium d.d. 25 maart 2008

 

gelet op de Gemeentewet en de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 2 november 2005, kenmerk 2005-278431 inzake de procedureregels bij burgemeestersbenoemingen;

 

BESLUIT:

vast te stellen de navolgende Verordening vertrouwenscommissie benoemingsprocedure burgemeester.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    De commissie: de vertrouwenscommissie

  • b.

    De commissaris: de commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Brabant

Artikel 2 Taak commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak een door de commissaris aan te reiken selectie van kandidaten te beoordelen.

  • 2.

    De commissie voert daartoe gesprekken met de door de commissaris geselecteerde kandidaten.

  • 3.

    Indien de commissie gesprekken wenst te voeren met eventueel andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten, die hetzij zich uit eigener beweging tot de commissie hebben gewend, hetzij door de commissie worden uitgenodigd, doet zij daarvan onverwijld mededeling aan de commissaris.

  • 4.

    Indien de commissie besluit een door de commissaris geselecteerde kandidaat niet te ontvangen, worden de commissaris en de kandidaat door haar schriftelijk, met vermelding van de redenen, van de beslissing op de hoogte gesteld.

  • 5.

    De gesprekken met en de oordeelsvorming over de sollicitanten vinden plaats in aanwezigheid van en door die raadsleden die lid zijn van de commissie.

Artikel 3  

  • 1.

    Nadat de commissie haar standpunt over de geschiktheid van de door haar ontvangen kandidaten heeft bepaald, brengt zij schriftelijk en gemotiveerd verslag uit aan de raad en aan de commissaris.

  • 2.

    De commissie brengt haar in artikel 3 lid 1 bedoeld verslag uit op basis van de door de commissaris verstrekte informatie over de kandidaten en op basis van de informatie ontleend aan het gesprek met de door haar ontvangen kandidaten, zulks na weging van een en ander.

  • 3.

    De commissie doet het verslag aan de raad vergezeld gaan van een conceptaanbeveling van tenminste twee kandidaten die naar haar oordeel voor de benoeming in aanmerking komen. De commissie vermeldt daarbij ten aanzien van iedere kandidaat de motieven die tot haar oordeel hebben geleid.

  • 4.

    Indien geen raadplegend referendum zal worden gehouden geeft de commissie in haar verslag tevens een beredeneerde volgorde van de kandidaten aan.

Artikel 4  

  • 1.

    Het verslag aan de raad en de commissaris, bedoeld in artikel 3 lid 1 en de concept-aanbeveling aan de raad, bedoeld in artikel 3 lid 3, worden bij meerderheid van stemmen vastgesteld.

  • 2.

    In het verslag aan de raad en de commissaris kunnen leden van de commissie van minderheidsstandpunten blijk geven.

  • 3.

    Bij staking van stemmen over het uit te brengen verslag aan de raad en de commissaris, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering.

  • 4.

    Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden in het verslag de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de raad en de commissaris gebracht.

  • 5.

    De commissie kan de commissaris vragen in de gelegenheid te worden gesteld de op schrift gestelde opvattingen mondeling toe te lichten.

Artikel 5 Geheimhoudingsplicht

  • 1.

    De leden van de commissie hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als lid van de commissie ter kennis is gekomen.

  • 2.

    De geheimhoudingsplicht van de commissie geldt ook ten opzichte van raadsleden die geen lid van de commissie zijn of lid van de commissie zijn geweest.

  • 3.

    Deze geheimhouding geldt zowel tijdens het bestaan van de commissie als na ontbinding van de commissie.

  • 4.

    De leden een tot en met drie van dit artikel zijn op overeenkomstige wijze van toepassing op degene die op grond van artikel 7 de commissie ambtelijke bijstand verleent en de adviseurs van de commissie.

  • 5.

    De geheimhouding brengt onder meer met zich mee dat, anders dan door tussenkomst van de commissaris, geen inlichtingen –schriftelijk of mondeling- kunnen worden ingewonnen over de sollicitanten en dat overleg met derden is uitgesloten.

  • 6.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de privacybelangen van de sollicitant verder worden beschermd, bijvoorbeeld bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken en bij het voeren van de correspondentie.

  • 7.

    Er vindt geen correspondentie plaats over kandidaten, over met kandidaten gevoerde gesprekken of andere vertrouwelijke informatie via e-mail.

Artikel 6 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie  bestaat uit de hierna genoemde leden van de raad: mevr. A.A.M.Heunks-van Uden, fractievoorzitter DOP, tevens voorzitter van de vertrouwenscommissie; de heer M.J.C.G. Cornelissen, fractievoorzitter CDA, tevens plaatsvervangend voorzitter van de vertrouwenscommissie; de heer H.A.J. Willems, fractievoorzitter GBV en de heer J.M. van Duijnhoven, fractievoorzitter Boekel’s Welzijn.

  • 2.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

Artikel 7  

  • 1.

    De commissie wordt ambtelijk bijgestaan door de  raadsgriffier.

  • 2.

    De wethouders H.M.W. van Boxtel-Arts en P.C.M. Ketelaars treden op als adviseur van de commissie. De adviseurs kunnen zich niet laten vervangen.

  • 3.

    De raadsgriffier en de adviseurs zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 8 Werkwijze commissie

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    Van elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste 24 uur van te voren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie.

Artikel 9  

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken voor de commissie worden aan zijn adres gericht en vervolgens door hem ter bewaring aan de griffier overhandigd. De griffier bewaart de stukken in een afgesloten ruimte totdat de uiteindelijke archivering plaatsvindt.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter vanaf zijn adres of door de griffier verzonden.

Artikel 10  

 

De voorzitter nodigt de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

Artikel 11 Overige bepalingen

  • 1.

    De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die, waarop aan het gemeentebestuur bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor, dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft opgemaakt, onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als 'geheim' worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 3.

    Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 4.

    Originele bescheiden die de commissie van derden heeft ontvangen worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden.

  • 5.

    Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 12  

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de procedureregels niet voorzien beslist de commissie.

Artikel 13  

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar vaststelling.

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad van de gemeente Boekel, gehouden op

1 april 2008