Organisatie | Achtkarspelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de controlecommissie |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-11-2014 | 03-09-2015 | Onbekend | 27-11-2014 Onbekend | Onbekend |
Artikel 3. Deelname aan de vergadering van de commissie door anderen dan de leden
De commissie laat zich zo zij dit wenst bijstaan door adviseurs.
Artikel 6. Publicatie van stukken
Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste of tweede lid, van de wet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden van de raad op verzoek inzage in deze stukken conform het bepaalde in artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de controlecommissie overeenkomstig artikel 86, eerste of tweede lid, van de wet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De controlecommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 9. Opheffing geheimhouding
Indien de controlecommissie op grond van het gestelde in artikel 86, tweede en derde lid, van de wet voornemens is geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Kan op grond van het bepaalde in het eerste lid een vergadering niet doorgaan, dan wordt zo nodig, met een tussentijd van tenminste achtenveertig uur, een nieuwe vergadering belegd, waarin de aanwezige leden beraadslagen en besluiten over de op de oproeping voor beide vergaderingen vermelde onderwerpen.
Artikel 12. Uitleg verordening
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Achtkarspelen
van 27 november 2014
griffier, voorzitter,
mr. R. van der Heide G. Gerbrandy
Toelichting Verordening op de controlecommissie Achtkarspelen 2014
Naam, taken en verantwoordelijkheden
De controlecommissie is een adviescommissie aan de raad ingesteld op grond van artikel 82 van de Gemeentewet. De raad stelt regels voor de taken, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze op.
De controlecommissie onderhoudt namens de raad de contacten met de externe accountant, hetgeen in de praktijk vooral tot uitdrukking komt bij het bespreken van de controle van de jaarrekening en het verslag van bevindingen van de accountant.
De jaarlijkse rechtmatigheidscontrole door de accountant moet de raad in staat stellen het gevoerde financieel beheer te beoordelen
De besteding van publieke middelen door de gemeente moet behalve aan eisen van rechtmatigheid (= volgens de regels) ook voldoen aan eisen van doelmatigheid en doeltreffendheid.
Doelmatigheid wil in dit verband zeggen dat de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt.
Doeltreffendheid houdt in dat het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en dat de gestelde beleidsdoelen worden gerealiseerd.
Om dat te controleren heeft de wetgever in de Gemeentewet twee instrumenten in het leven geroepen: onderzoeken door de rekenkamer(commissie) en onderzoeken door het college op grond van art. 213a Gemeentewet.
De controlecommissie adviseert de raad ook over rapporten van de rekenkamercommissie en over de schriftelijke verslagen van het college van de resultaten van de onderzoeken op grond van artikel 213a van de Gemeentewet.
Het verschil met onderzoeken van de rekenkamercommissie is, dat onderzoeken op grond van art. 213a Gemeentewet door het college zelf worden gedaan, terwijl onderzoeken door de rekenkamercommissie worden uitgevoerd door een extern, onafhankelijk orgaan.
Beide zijn echter belangrijke instrumenten voor de raad om zijn controlerende taak te kunnen uitoefenen. Daarbij is het niet de bedoeling dat de raad "op de stoel van het college gaat zitten". Wel mag de raad van het college vragen om met passende oplossingen te komen als uit onderzoeken blijkt dat het vastgestelde beleid en het financieel beheer niet of niet volledig voldoen aan eisen van doelmatigheid en doeltreffendheid.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Deelname aan de vergadering van de commissie door anderen dan de leden
Collegeleden, ambtenaren en niet-raadsleden kunnen worden uitgenodigd om ter vergadering aanwezig te zijn en deel te nemen aan de beraadslagingen.
Benoeming, ontslag en zittingsduur
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
De vergaderingen worden in het openbaar gehouden, op grond van artikel 23 van de Gemeentewet. De commissie kan zelf besluiten hiervan af te wijken.
Volgens artikel 82, eerste lid van de Gemeentewet moet deze verordening een regeling bevatten voor de wijze waarop de leden van de raad inzage hebben in stukken waaromtrent door een raadscommissie geheimhouding is opgelegd. Deze inzage kan slechts worden geweigerd voor zover zij in strijd is met het openbaar belang. De bedoelde regeling staat in het tweede lid van artikel 6.
Op de hoofdregel dat vergaderingen van de controlecommissie in het openbaar worden gehouden kan de commissie een uitzondering maken op grond van artikel 23 van de Gemeentewet. Voorwaarde daarvoor is dat de voorzitter het nodig oordeelt dat met gesloten deuren wordt vergaderd, dan wel dat een vijfde van het aantal aanwezige commissieleden verzoekt om met gesloten deuren te vergaderen.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.