Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van marktgelden 2015 |
Citeertitel | Marktgeldverordening 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Marktgeldverordening 2014
de artikelen 216, 217 en 229, eerste lid, onderdelen a en b, van de Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 12-11-2014 | raadsbesluit 12-11-2014-nr.25 |
Onder de naam "marktgeld" wordt een recht geheven voor het gebruik van plaatsen op marktterreinen en in marktgebouwen tijdens week- en jaarmarkten en bijzondere markten tot het ter verkoop uitstallen, aanbieden of voorradig hebben van goederen, eetwaren en andere artikelen.
Artikel 4. Tarief abonnementen
1.Het marktgeld bedraagt voor de afgifte van een kwartaalabonnement:
Degene, die het abonnementsgeld, bedoeld in het voorgaande lid, heeft betaald, verkrijgt aanspraak op het behoud van de door of vanwege burgemeester en wethouders aangewezen plaats gedurende de looptijd van het abonnement, tenzij in verband met een juiste regeling der markt een andere standplaats door de marktmeester wordt aangewezen.
Artikel 9. Nadere regels door het college
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van het marktgeld.
Bij de invoering van het abonnementstarief van artikel 4 onder d in 2013 is geen kortingsregeling doorgevoerd zoals bij andere tarieven. Dit heeft er toe geleid dat geen enkele koopman over is gegaan tot een abonnement. In het kader van het streven om de contant geldstroom zo klein mogelijk te maken is daarom een kortingsregeling doorgevoerd om abonnementen aantrekkelijker te maken.
Voor 2015 zijn de tarieven verhoogd met de nominale index van 0,80%. Uitgangspunt is streven naar 100% kostendekkendheid van de tarieven. Deze kostendekkendheid staat onder druk door dalende opbrengsten door leegstand bij bepaalde productgroepen. Voor 2015 zijn de kosten geraamd op € 389.000,-- en de opbrengsten op € 330.000,--.