Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit jeugdhulp Sittard-Geleen 2015 |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit jeugdhulp Sittard-Geleen 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | 3D |
Geen
artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1., vierde lid, van de Jeugdwet en de verordening jeugdhulp Sittard-Geleen 2015
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 26-03-2016 | nieuwe regelgeving | 02-12-2014 Electronisch Gemeenteblad week 50 - 10 december 2014 | 02122014 |
Artikel 2 Vormen van jeugdhulp (artikel 2 verordening)
Artikel 4 Vooronderzoek (artikel 4 verordening)
Het college verzamelt alle voor het onderzoek van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de jeugdige zijn situatie en maakt vervolgens binnen 5 werkdagen met hem en/of zijn ouders een afspraak voor een gesprek. Hierbij brengt het college de jeugdige en/of zijn ouders op de hoogte van de mogelijkheid om binnen een redelijke termijn een familiegroepsplan als bedoeld in artikel 1.1 van de wet op te stellen. Als de jeugdige en/of zijn ouders daarom verzoeken, draagt het college zorg voor ondersteuning bij het opstellen van een familiegroepsplan.
Voor het gesprek verschaffen de jeugdige en/of zijn ouders aan het college alle overige gegevens en bescheiden die naar het oordeel van het college voor het onderzoek nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen. De jeugdige en/of zijn ouders verstrekken in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.
Artikel 5 Gesprek (artikel 4 verordening)
In het gesprek worden de onderdelen c tot en met g achtereenvolgens afgewogen, dat wil zeggen dat pas op het moment dat hetgeen benoemd in het onderdeel c niet voorhanden is het volgende onderdeel d wordt ingezet etc. tenzij meteen blijkt dat een zwaardere ondersteuning, zorg of hulp nodig is om de jongere te helpen. Dit is aan de afweging van de deskundige beroepskracht.
Artikel 9 De hoogte tarief PGB (artikel 6 verordening)
Indien het tarief van de door de cliënt gewenste aanbieder hoger is dan de kostprijs van de individuele voorziening in natura, blijft de hoogte van het pgb gelijk aan het tarief dat is bepaald op basis van de hierboven genoemde punten. De extra kosten om de maatschappelijke ondersteuning of jeugdhulp te contracteren, dienen dan bijbetaald worden door de aanvrager.
Artikel 10 Inzet sociale netwerk bij het PGB (artikel 6 verordening)
De jeugdige en/of zijn ouders aan wie een pgb wordt verstrekt, kan de jeugdhulp onder de volgende voorwaarden betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk:
dat voor gezinsleden binnen hetzelfde huishouden als de jeugdige Gebruikelijke Zorg geldt zoals dat wordt toegepast door het zorginstituut1;
in aanmerking komen de volgende soorten jeugdhulp door het sociaal netwerk in verband met het waarborgen van de kwaliteit:
Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van jeugdige met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem en die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, en
Het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij jeugdige met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking, die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, met dien verstande dat de leeftijdgrens van achttien jaar niet geldt voor jeugdhulp in het kader van het jeugdstrafrecht.
Er wordt een beroep gedaan op professionele autonomie van de beroepsbeoefenaar om de beoordeling van lid 5 verder in te vullen.
Artikel 11 Werkwijze jongerencliëntenraad (artikel 11 verordening)
In het kader van de burgerparticipatie Jeugd vragen college en/of gemeenteraad de jongerencliëntenraad tijdig advies over alle voorgenomen besluiten over ambulante jeugdhulp, op een zodanige wijze dat de jongerencliëntenraad minimaal 6 weken heeft om advies uit te brengen. In spoedeisende gevallen wordt de reden van het spoedeisende karakter door het college of de gemeenteraad toegelicht. In spoedeisende gevallen zal het college en/of de gemeenteraad overleg plegen met de voorzitter en/of het bestuur van de jongerencliëntenraad.
Het advies van de jongerencliëntenraad wordt aan het college en de gemeenteraad aangeboden. In het geval dat het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van dit advies, wordt tevens aangegeven op welke gronden van het advies van de jongerencliëntenraad is afgeweken. De jongerencliëntenraad wordt terstond over het ingenomen standpunt geïnformeerd.
Het college voorziet de jongerencliëntenraad tijdig van alle en begrijpelijke informatie, noodzakelijk om naar behoren te kunnen functioneren. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen én om te kunnen reageren op plannen voor ontwikkelingen en wijzigingen.
Aldus besloten door het college van de gemeente Sittard-Geleen in zijn vergadering van 2 december 2014
De Burgemeester
Drs. G.J.M.Cox
De Secretaris
Mr. J.H.J.Höppener