Organisatie | Stadskanaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2014 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2012.
Deze verordening is vervangen door de Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2016.
Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2006 tot 22-01-2015
nota Waardering en afschrijving 2012-2015
nota Reserves en voorzieningen 2012-2015
Notitie borgstellingen gemeente Stadskanaal 2008
Besluit financieringsstatuut gemeente Stadskanaal 2015 vanaf 22-01-2015
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2014 | 24-12-2016 | nieuwe regeling | 15-12-2014 Gemeenteblad, nr. 76681, 19-12-2014 | R 7064 |
De raad van de gemeente Stadskanaal;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 november 2014, nr. R 7064;
gelet op de artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV);
vast te stellen de navolgende "Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2014".
2. Begroting en verantwoording
De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast, zoals bedoeld in artikel 8 van het BBV.
Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken
De raad kan besluiten, aan de volgens het BBV verplicht gestelde paragrafen, extra paragrafen toe te voegen, dan wel niet verplichte paragrafen te laten vervallen.
Artikel 4 Kaders ontwerp-begroting
Het college biedt voor 1 mei aan de raad een voorstel (Perspectiefnota) aan voor het beleid en de financiële kaders van de ontwerp-begroting voor het volgende begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren in de meerjarenraming. De raad stelt deze nota zo mogelijk vóór 31 mei voorafgaand aan het begrotingsjaar vast.
Artikel 6a Inrichting tussentijdse rapportage
De voorjaarsnota en najaarsnota gaan in op substantiële budgetafwijkingen, zowel wat betreft de lasten en de baten, als de investeringen, de geleverde goederen en diensten en op alle afwijkingen die van belang zijn voor de rechtmatigheid en de realisatie van de maatschappelijke effecten van de programma's.
Artikel 7 Waardering en afschrijving vaste activa
Het college biedt de raad eens in de vier jaar een nota waardering en afschrijving vaste activa aan. De raad stelt de nota vast. De nota behandelt in ieder geval:
Artikel 8 Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.
Artikel 9 Reserves en voorzieningen
Het college biedt de raad eens in de vier jaar een nota reserves en voorzieningen aan. De raad stelt de nota vast. De nota behandelt in ieder geval:
Artikel 10 Onderhoud openbare ruimte
Het college biedt de raad eens in de vier jaar een nota onderhoud openbare ruimte aan. De raad stelt de nota vast. De nota behandelt voor wegen, riolering, water, openbaar groen, civiele kunstwerken en gemeentelijke gebouwen in ieder geval:
Het college biedt de raad eens in de vier jaar een nota grondbeleid aan. Met daarin in ieder geval:
Artikel 13 Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden en met welke bijbehorende activiteiten de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van tenminste de geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
Het college neemt de volgende richtlijnen in acht:
er wordt geen gebruikgemaakt van financiële derivaten als bedoeld in artikel 1, onder c, van de Wet financiering decentrale overheden (Fido);
het college informeert de raad als de wettelijke kasgeldlimiet voor drie kwartalen achtereen, bedoeld in artikel 1, onder f, van de Wet Fido, of de wettelijke renterisiconorm, bedoeld in artikel 1, onder h, van de Wet Fido, is overschreden;
overeenkomstig de Wet Fido worden tijdelijk overtollige middelen - die niet direct nodig zijn voor het uitoefenen van de publieke taak - aangehouden in 's Rijks schatkist conform het verplicht schatkistbankieren. Dit houdt in dat de gemeente haar liquide middelen aanhoudt bij het Ministerie van Financiën in de vorm van een rekening-courant of deposito's. Daarnaast is het onderling lenen aan mede-overheden waarmee geen toezichtrelatie bestaat ook mogelijk.
Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden. Het college motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties. Het college neemt geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen. Indien het besluit geen uitstel kan lijden, informeert het college de raad zo spoedig mogelijk nadat het besluit is genomen (conform artikel 169 van de Gemeentewet).
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde in dit artikel en legt deze regels vast in een besluit financieringsstatuut, dat ter kennisgeving aan de raad wordt verstuurd.
4. Financieel beheer en interne controle
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
het voldoen aan het BBV en andere relevante wet- en regelgeving;
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten, lasten en balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Ten behoeve van de jaarlijkse interne toetsing stelt het college een intern controleplan vast.
Artikel 20 Inkoop en aanbesteding
Het college draagt zorg voor en legt vast de interne regels voor de inkoop en aanbesteding van werken, diensten en leveringen.
Artikel 21 Verstrekken subsidies
Het college biedt jaarlijks aan de raad een subsidieprogramma aan. Dit programma omvat het kader voor de verstrekking van activiteitensubsidies (incidenteel) en waarderingssubsidies (structureel). Daarnaast geeft dit programma een overzicht van de toegekende waarderingssubsidies.
De "Financiële verordening gemeente Stadskanaal 2012", vastgesteld door de raad op 19 november 2012, wordt ingetrokken.