Organisatie | Vught |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit Jeugdhulp gemeente Vught 2015 |
Citeertitel | Besluit Jeugdhulp gemeente Vught 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Nieuwe regeling |
Externe bijlage | Bijlage 1 Bruto PGB tarieven Jeugdhulp in 2015 |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-07-2015 | 01-07-2015 | 01-01-2017 | Onbekend | 30-06-2015 | Gewijzigde regeling |
16-04-2015 | 09-07-2015 | Onbekend | 02-12-2014 | Nieuwe regeling | |
01-01-2015 | 16-04-2015 | Onbekend | 02-12-2014 | Nieuwe regeling |
Artikel 1 Vormen van Jeugdhulp
Jeugdhulp wordt vanaf 1 januari 2015 toegekend op basis van de volgende indeling in hoofd- en subcategorieën. Voor de duidelijkheid is in de derde kolom de oude benaming (de indeling tot 1 januari 2015) opgenomen.
Individuele jeugdhulp zorgaanbieder | ||
Met verblijf: Residentieel inclusief specialistische Jeugd-ggz | Verblijf zorgaanbieder deeltijd pedagogisch Verblijf zorgaanbieder deeltijd specialistisch | |
Een Jeugdhulpaanbieder komt alleen in aanmerking voor financiering indien de hulpvrager verwezen is door
De Verwijzing bestaat uit een Verleningsbeschikking of een Verwijsbericht.
Voor flexibele jeugdhulp is géén verleningsbeschikking nodig. Jaarlijks bepaalt het college welke vormen van jeugdhulp tot het flexibele volume behoren. Voor 2015 zijn dat twee subcategorieën van de hoofdcategorie Zonder Verblijf, namelijk ambulante jeugdhulp en generalistische jeugd-ggz.
2.Omschrijving, activiteiten en prestatie-eisen
Jeugdhulp zonder Verblijf betreft alle Jeugdhulp zonder verblijfsfunctie. Deze hoofdcategorie is te verdelen in de subcategorieën ambulante Jeugdhulp, begeleiding, persoonlijke verzorging, generalistische Jeugd-ggz, specialistische Jeugd-ggz en onderzoek en diagnostiek.
Jeugdhulpaanbieder heeft de ruimte om gezamenlijk met Wegwijs+ nieuwe of geïntegreerde vormen voor de activiteiten te ontwikkelen waar dat leidt tot efficiëntere of effectievere Jeugdhulp, daaronder begrepen samenwerking met anderen of het initiëren van verbeteringen in de 0e en 1e lijn.
Ondersteuning van en hulp en zorg, niet zijnde preventie, aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptie gerelateerde problemen.
Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van Jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem.
Het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij Jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking.
De generalistische basis-GGZ is gericht op de diagnose en kortdurende, generalistische behandeling van mensen met niet-complexe psychische aandoeningen, gebaseerd op een (vermoeden van) DSM-IV stoornis. Ze kenmerkt zich door 4 zorgprestaties: kort, middel, intensief en chronisch. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN).
In de specialistische jeugd-GGZ worden mensen behandeld met ernstige psychiatrische aandoeningen. Hierbij gaat het om complexe en/of risicovolle problematiek. Het gaat alleen om vormen van ggz-zorg die vallen binnen de reikwijdte van de Zvw, zoals beschreven door Zorginstituut Nederland (ZIN). Ernstige enkelvoudige dyslexie valt onder specialistische Jeugd-ggz.
Onderzoek ten behoeve van het verkrijgen van inzicht in het gedrag, de vaardigheden en intelligentie van de Jeugdige bij een vermoeden van medische, psychische en/of gedragsproblematiek.
Prestatie-eisen Jeugdhulp zonder Verblijf
Ten aanzien van te leveren Jeugdhulp gelden de volgende algemene eisen:
Jeugdhulpaanbieder ondersteunt de Jeugdige én zijn sociale omgeving. Dat betekent dat ondersteuning en advies aan gezins- en familieleden, school, vereniging enzovoort onderdeel uitmaakt van de Jeugdhulp wanneer dat leidt tot een grotere inzet van het sociale netwerk of meer zelfredzaamheid en participatie van de Jeugdige.
Ten aanzien van specialistische jeugd-ggz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
Onder pleegzorg wordt verstaan tijdelijke of langdurige opvang van een Jeugdige in een gezin, anders dan het gezin van herkomst, door pleegouders. Hieronder zijn in ieder geval begrepen:
Pleegzorg kan plaatsvinden in een gezin uit de omgeving van de Jeugdige, bijvoorbeeld bij familie (netwerkpleeggezin) of in een daarvoor speciaal geworven gezin.
Onder pleegzorg vallen in ieder geval de volgende activiteiten:
Ten aanzien van de pleegzorg gelden de volgende eisen:
Onder gezinsgerichte Jeugdhulp met verblijf wordt verstaan:
Ten aanzien van Gezinsgericht Verblijf gelden de volgende eisen:
Onder residentiële Jeugdhulp verstaan we alle hulp met verblijf, niet zijnde pleegzorg of gezinsgerichte ondersteuning, gericht op het gezond en veilig opgroeien van Jeugdigen die ondersteuning nodig hebben bij psychische of psychosociale problemen, dan wel ondersteuning nodig hebben vanwege beperkingen of gedragsproblemen en waarvoor die ondersteuning in de thuissituatie of een andere gezinssituatie niet geboden kan worden. Hiertoe behoort ook specialistische Jeugd-ggz.
Ten aanzien van Residentieel Verblijf gelden de volgende eisen:
Ten aanzien van specialistische Jeugd-ggz gelden naast de algemene eisen de volgende eisen:
De door de gemeente te contracteren zorgaanbieders dienen te voldoen aan de in de Jeugdwet gestelde kwaliteitsvereisten (Hoofdstuk 4, paragraaf 4.1)
Daarnaast dienen zij te voldoen aan de vereisten welke zijn opgenomen in de met hen te sluiten deelovereenkomsten.
Artikel 2 Hoogte PGB jeugdhulp
Voor de hulpvormen persoonlijke verzorging, begeleiding individueel, begeleiding groep, en kortdurend verblijf, worden de maximum pgb-tarieven overgenomen zoals het zorgkantoor deze in 2014 voor de AWBZ hanteert. Voor de overige jeugdhulpvormen gelden specialistische maatwerktarieven. In die gevallen zal een pgb slechts in hoge uitzondering aan de orde zijn.
Er is sprake van een gedifferentieerde tariefstelling voor het persoonsgebonden budget diensten.
Bij inschakeling van iemand uit het sociaal netwerk door een pgb budgethouder geldt een korting op het pgb-tarief van 50%. Dit met een maximum van € 20,- per uur en bij kortdurend verblijf maximaal € 30,- per etmaal (zie overeenkomstig pgb tarief Wet langdurige zorg voor hulp van niet professionele zorgverleners).
De pgb budgethouder komt met de aanbieder een PGB zorgovereenkomst overeen (model SVB) waar ten minste afspraken in zijn opgenomen over de kwaliteit en het resultaat van de maatschappelijke ondersteuning, de inschakeling van het type hulpverlener (medewerker van cao zorgorganisatie, zzp’er/andere zorgorganisatie of sociaal netwerk) en de wijze van declareren.
De pgb budgethouder overlegt aan de sociale verzekeringsbank de pgb-overeenkomst die met de zorgverlener is afgesloten (modelovereenkomsten SVB) en verder toont hij via nota’s aan welk budget nodig is voor de inkoop van zorgverlening, ondersteuning en overige zaken (verzekering, reiskosten, lidmaatschap Per Saldo, feestdagenuitkering) die verband houden met de diensten Wmo. Het is mogelijk nota’s te overleggen van vaste maandlonen als nota’s per uur of per dag(deel).
Een gedeelte van het toegekende PGB, 1,5% met een minimum van € 250,- en maximum van € 1250,- per jaar, wordt niet voorafgaand aan besteding door de sociale verzekeringsbank gecontroleerd. Dit gedeelte wordt het vrij besteedbare bedrag genoemd. Dat bedrag is bedoeld voor (kleine) uitgaven en administratieve kosten die te maken hebben met het PGB. Ook de kosten voor arbeidsbemiddeling van een bemiddelingspartij (met een Per Saldo Keurmerk), vallen hieronder.
De PGB budgethouder kan het vrij besteedbare bedrag in één keer of verspreid over meerdere momenten declareren. De sociale verzekeringsbank laat aan de pgb budgethouder weten wanneer dit mogelijk is en hoe de budgethouder dit kan doen.
Ouders van jeugdigen die gebruik maken van een individuele voorziening voor jeugdhulp welke verblijf of deeltijd-verblijf buiten het gezin inhoudt, zijn een wettelijke ouderbijdrage verschuldigd in de kosten van deze jeugdhulp. Dit geldt ook wanneer de hulp wordt ingekocht met de inzet van een PGB. De ouderbijdrage wordt opgelegd en geïnd door het CAK en komt ten goede aan de gemeente.
Artikel 3 Betrekken van ingezeten bij het beleid
De gemeente betrekt ingezetenen bij het beleid voor Jeugdhulp op verschillende manieren (maatwerk). Afhankelijk van het onderwerp en doel wordt op basis van de gemeentelijke uitgangspunten burgerparticipatie de best passende manier vastgesteld. Hiervoor kunnen vervolgens verschillende instrumenten worden ingezet. Te denken valt aan bijv. klankbordgroepen, jongerenparticipatie en één-op-één gesprekken.
Afhankelijk van specifieke onderwerpen gaat het college de dialoog aan met andere groeperingen die specifieke en waardevolle kennis kunnen delen. Te denken valt aan cliëntenraden, jeugdraden en platforms van belanghebbenden. Naast groeperingen kunnen ook individuele burgers of belangenbehartigers van individuen gevraagd worden of zichzelf melden om mee te denken over te vormen beleidskaders.