Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Burgemeester en wethouders van Gouda |
Citeertitel | Regeling commissie naamgeving openbare ruimte 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Verordening naamgeving en nummering adressen Gouda 2012, art. 7
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-09-2014 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 23-09-2014 Onbekend | 903685 |
Er is een commissie van advies, die adviseert aan het college, inzake de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de commissie.
Artikel 3. Samenstelling en lidmaatschap
De commissie bestaat uit een oneven aantal leden met een maximum van negen, die woonachtig zijn in Gouda. Een brede belangstelling strekt de leden tot aanbeveling, alsmede affiniteit met de Goudse geschiedenis en cultuur in de ruimste zin van het woord. Bovendien dient de pluriformiteit van de Goudse samenleving zo veel mogelijk in de samenstelling van de commissie te worden weerspiegeld.
De leden worden door het college benoemd voor een periode van 4 jaar, met de mogelijkheid tot een éénmalige verlenging van 4 jaar. De commissie adviseert het college over de benoeming van nieuwe leden. Op 1 januari van elk jaar treden volgens een door de commissie op te stellen rooster één of meerdere leden af.
Bij de werving van nieuwe leden dient de commissie zoveel mogelijk rekening te houden met de volgende deskundigheid: neerlandicus, archivaris, geschiedkundige of Goudoloog, ofwel dat de nieuwe leden in ruime mate interesse hebben voor geschiedenis en cultuur in het algemeen en voor Gouda in het bijzonder.
Het college benoemt een vertegenwoordiger van het Streekarchief Midden-Holland als adviseur en permanent stemgerechtigd lid van de commissie.
Artikel 10. Vervallen oude regels
Met de inwerkingtreding van deze Regeling commissie naamgeving openbare ruimte vervalt de Regeling commissie naamgeving openbare ruimte 1.2.4 vastgesteld 30 maart 2004 en de Beleidsnotitie naamgeving en nummering openbare ruimte van maart 2004.
Bijlage 1: Beleidslijn bij de regeling commissie naamgeving openbare ruimte 2012
Beleidslijn naamgeving openbare ruimte.
Bij de naamgeving van de openbare ruimte zal er geen vernoeming naar levende personen worden gehanteerd, met uitzondering van vernoeming naar leden van het Koninklijk Huis. Besluitvorming wordt genomen op basis van het gestelde in artikel 9, derde lid van de Regeling commissie naamgeving openbare ruimte 2012.
Bij vernoeming naar overleden personen zal het advies van de VNG worden gevolgd. In dit advies wordt aangegeven een periode van 10 jaar na overlijden te hanteren, dit in verband met een eventueel omstreden verleden. Tevens wordt geadviseerd om een zorgvuldig antecedentenonderzoek te verrichten en altijd de nabestaanden vooraf om toestemming te vragen bij een mogelijke vernoeming.
Namen langer dan 24 karaktertekens worden slechts bij uitzondering vastgesteld, zodat de namen geschikt zijn voor administratieve verwerking in interne- en externe databestanden, maar ook om verbastering en afkortingen tegen te gaan. Indien de benaming langer is dan 24 karaktertekens wordt ook een verkorte schijfwijze aangegeven.
Het wijzigen van benamingen van de openbare ruimte dient te worden vermeden, in verband met de schade voor de betrokken aanwonenden. Bij een voorgenomen wijziging kan de gemeente vooraf de bereidwilligheid tot medewerking van de aanwonenden inventariseren om daarmee het kostenaspect in kaart te brengen. Bij een noodzakelijke wijziging, moet er door de gemeente een wachttijd in acht worden genomen van negen maanden tot één jaar, zodat de gemeente niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de kosten van de aanwonenden. De aanwonenden dienen zelf aan te geven of zij onevenredig in hun belang zijn geschaad.