Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten Dronten 2014 |
Citeertitel | Beleidsregels tegemoetkoming chronisch zieken en gehaqndicapten Dronten 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2014 | 31-12-2014 | Onbekend | 18-11-2014 Onbekend | B14.001717 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,
gelet op de Wet Werk en Bijstand, artikel 35 lid 4,
gelet op de Wet Afschaffing van de algemene tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten, de compensatie voor het verplicht eigen risico, de fiscale aftrek van uitgaven voor specifieke zorgkosten en de tegemoetkoming specifieke zorgkosten en wijziging van de grondslag van de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten.
Vast te stellen de hierna volgende Beleidsregels tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten Dronten 2014
Deze beleidsregels wordt aangehaald als de Beleidsregels tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten Dronten 2014.
Het Rijk heeft enkele inkomensondersteunende regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten met hoge zorgkosten op grond van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en Regeling compensatie eigen risico (CER) met terugwerkende kracht tot 1 januari 2014 afgeschaft. Dit heeft tot gevolg dat de CER in 2014 niet meer wordt uitgekeerd. Het laatste uitbetalingsmoment van de Wtcg is in december 2014 (over het jaar 2013). De gevolgen van de afschaffing van de Wtcg zijn dit jaar dus nog niet merkbaar voor de doelgroep. De afschaffing van de CER heeft in 2014 wel al merkbare gevolgen: voormalig CER-gerechtigden krijgen dit jaar geen tegemoetkoming meer.
De gemeente Dronten krijgt de bevoegdheid om ter vervanging van de Wtcg en CER een nieuwe compensatieregeling voor chronisch zieken en gehandicapten te ontwikkelen. De gemeente ontvangt hiervoor vanaf 2014 budget via het gemeentefonds. Dronten zet de middelen die zij in 2014 ontvangt in voor de compensatie van voormalig CER-gerechtigden met een inkomen tot 110% van het sociaal minimum.
In deze beleidsregels is vastgelegd onder welke voorwaarden deze tegemoetkoming wordt verstrekt. De beleidsregels zijn gebaseerd op artikel 35, lid 4 van de Wet werk en bijstand. Op grond van dit artikel zijn gemeenten bevoegd om categoriale bijzondere bijstand te verstrekken aan chronisch zieken en gehandicapten met een inkomen tot 110% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm als tegemoetkoming in aannemelijke meerkosten. Dit betekent dat het college niet hoeft te controleren of een persoon de kosten waarvoor hij de tegemoetkoming aanvraagt ook daadwerkelijk heeft gemaakt. Het feit dat hij tot de groep van chronisch zieken en gehandicapten behoort, maakt het aannemelijk dat hij extra zorgkosten heeft.
Enkel de bepalingen die nader toelichting behoeven worden hier behandeld.
In dit artikel worden personen aangewezen waarvan bij de gemeente bekend is dat zij een inkomen hebben dat
lager is dan 110% van de voor hen van toepassing zijnde bijstandsnorm en dat zij in 2013 een tegemoetkoming
hebben ontvangen op grond van de CER. Voormalig CER-gerechtigden hebben in het voorjaar van 2014 een
brief ontvangen, waarin zij geïnformeerd zijn over de afschaffing van de CER. In de brief wordt uitgelegd dat de
gemeente mogelijk een nieuwe regeling aanbiedt die hen tegemoetkomt in hoge zorgkosten. Bij de brief zat een
antwoordkaart, waarmee een persoon het CAK toestemming kan geven om zijn persoonsgegevens te
overleggen met de gemeente waarin hij woonachtig is. De gemeente kan hem dan direct informeren of en hoe zij
hoge zorgkosten van chronisch zieken en gehandicapten compenseert.
Van de mensen die de antwoordkaart hebben teruggestuurd naar het CAK hebben wij de
persoonsgegevens ontvangen. Voor deze mensen wordt nagegaan of zij ook een bijstandsuitkering hebben
en/of gebruik maken van de minimaregelingen. Zo kan bepaald worden of deze mensen voldoen aan de
gestelde inkomensgrens. Indien het inkomen van deze mensen lager is dan 110% van het
sociaal minimum, wordt de tegemoetkoming ambtshalve verstrekt.
Alle overige personen met een inkomen tot 110% van het sociaal minimum kunnen de tegemoetkoming zelf
ARTIKEL 4 UITBETALING VAN DE EENMALIGE TEGEMOETKOMING
Per 1 januari 2015 treedt de Participatiewet in werking en vervalt deze bevoegdheid en kan het college geen categoriale bijzondere bijstand meer verstrekken aan chronisch zieken en gehandicapten. Op aanvragen van categoriale bijzondere bijstand waarop niet is beslist voor 1 januari 2015 is geen overgangsrecht van toepassing (artikel 78z, lid 3 Participatiewet). Dit betekent dat er op alle aanvragen voor 1 januari 2015 moet zijn beslist. De uitbetaling van de tegemoetkoming kan eventueel wel na 1 januari 2015 plaatsvinden.
ARTIKEL 6 DRAAGKRACHT EN VERMOGEN
Gemeenten hebben de bevoegdheid om bij het beoordelen van het recht op categoriale bijzondere bijstand rekening te houden met het vermogen van een persoon. Bij de beoordeling van het recht op de tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten wordt het vermogen van een persoon buiten beschouwing gelaten.