Organisatie | Huizen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Huizen |
Citeertitel | financiële beheersverordening gemeente Huizen 2010. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 212
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 17-12-2009 Onbekend | Onbekend |
Financiële beheersverordening gemeente Huizen 2010
De raad van de gemeente Huizen besluit,
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten;
Verordening op de inrichting van de financiële organisatie, het financiële beheer en de uitgangspunten van het financiële beleid van de gemeente Huizen
In deze verordening wordt verstaan onder:
iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college heeft.
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Huizen en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
de financiële administratie is een onderdeel van de administratie en omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Huizen, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
de financieel-economische positie; het beheer van vermogenswaarden; de uitvoering van de begroting; het afwikkelen van vorderingen en schulden;
en het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
d.administratieve organisatie:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
e.beheer van vermogenswaarden:
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen rechten van de gemeente Huizen.
ontvangsten en betalingen vinden plaats in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.
De mate waarin de gemeente er in slaagt om binnen de gestelde kaders met een zo beperkt mogelijke inzet van beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken.
de mate waarin de gemeente erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken.
alle goederen en diensten (output) welke de gemeente levert.
de beoogde maatschappelijke effecten (outcome): wat willen we bereiken ?; de te leveren goederen en diensten (output): wat gaan we daarvoor doen ? ; de lasten (input): wat mag het de kosten? , de baten: wat zijn de revenuen? en de bestuurlijke prioriteiten/accenten.
Het college biedt uiterlijk in het eerste kwartaal van het begrotingsjaar een nota van uitgangspunten aan over de kaders en uitgangspunten voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze nota worden tevens richtlijnen gesteld ten behoeve van de opzet en inhoud van voorjaarsnota alsmede begroting en rekening.
Het college draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de permanente interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking waaronder de output, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Hiertoe wordt binnen de financiële functie een strikte functiescheiding toegepast welke ligt verankerd in de instructies voor comptabele, beheerder gemeentefinanciën en kashouder. Bíj afwijkingen neemt zij maatregelen tot herstel.
Artikel 7. Tussentijdse rapportage en informatievoorziening
Ontwikkelingen welke van invloed zijn op het financiële beeld worden dan wel budgettair vertaald (b.v. bestuurlijke rapportages , majeure ontwikkelingen), danwel opgenomen in het financieel perspectief d.m.v. verwerking in een risicoparagraaf . De ontwikkelingen binnen de totale financiële positie kennen een rubricering welke verwijst naar corresponderende producten en programma’s
Het college draagt er zorg voor, dat al het beleid waartoe de raad heeft besloten, actueel wordt vertaald in overzichten als maandberichten, voorjaarsnota en begrotingspresentaties. Daarnaast worden bij voorjaarsnota en bij de (toelichting op de) begroting tevens die zaken toegevoegd welke nog niet budgettair vertaald (kunnen) worden maar wel de financiële positie verduidelijken en completeren.
De raad autoriseert met het vaststellen van de programmabegroting de kredieten voor (vervangings -) investeringen voor zover deze zijn benoemd en gekwantificeerd in de begrotingsstukken. Niet benoemde investeringen en/of benoemde investeringen met een afwijkend investeringsbedrag zullen via afzonderlijk voorstel aan de raad worden voorgelegd
Artikel 10. Reserves en voorzieningen
Het college biedt jaarlijks als onderdeel van de nota van uitgangspunten het (bijgestelde) overzicht van reserves en voorzieningen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. Het overzicht bevat de criteria voor vorming en vrijval van reserves; de vorming en vrijval van voorzieningen en de (eventuele) toerekening en verwerking van rente over reserves, bestemmingsreserves en voorzieningen.
Artikel 11. Waardering & afschrijving vaste activa
De materiele vaste activa met economisch nut of investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden afgeschreven volgens de termijnen en criteria zoals opgenomen in een bijlage van de nota van uitgangspunten.
Artikel 12. Waardering debiteuren en overige vorderingen
Waardering van belastingdebiteuren, en overige vorderingen vindt plaats tegen de nominale waarde .
Oninbare posten worden jaarlijks bij het opstellen van de jaarrekening ten laste van de exploitatie gebracht.
De budgettaire effecten van niet inbare vorderingen worden op basis van historische gegevens opgenomen in jaar-en meerjarenbegroting.
Artikel 15. Financieringsfunctie
Het verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak; hierbij dient het openbaar belang beargumenteerd te worden. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties bedingt het college zekerheden.
Artikel 16. Gemeentelijke heffingen
1.Het college biedt, bij de aanbieding van de begroting een belastingnota aan ter behandeling en vaststelling door de raad.
In deze nota wordt ingegaan op de samenstelling van het pakket aan gemeentelijke belastingen, alsmede de ontwikkelingen en accenten binnen de diverse afzonderlijke belastingen en heffingen en het tarievenbeleid.
Ook bevat de nota een overzicht van de verordeningen en de daarin opgenomen tarieven en heffingen. In de nota wordt verder ingegaan op beleidsontwikkeling ten aanzien van de gemeentelijke belastingen welke zowel lokaal als landelijk geïnitieerd kunnen zijn.
Artikel 17. Weerstandsvermogen
Jaarlijks ter gelegenheid van de behandeling van de voorjaarsnota en de begroting wordt ingegaan op aspecten van het weerstandsvermogen in relatie tot de financiële positie en de aan de lopende bedrijfsvoering verbonden risico”s. Bij het niet structureel in evenwicht zijn van de begroting worden met inachtneming van de componenten uit de weerstandscapaciteit voorstellen geformuleerd tot het herstellen van het materieel evenwicht.
Het college geeft in een paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarstukken de verhouding aan tussen enerzijds de weerstandscapaciteit welke ligt opgesloten in elementen als eigen vermogen, langlopende voorzieningen, onbenutte belastingcapaciteit en de ruimte op de begroting en anderzijds de risico’s en verplichtingen van materieel belang zoals opgenomen in de risicoparagraaf.
HOOFDSTUK III Financiële organisatie en administratie
Artikel 22.( Financiële) Organisatie
Het college draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast: