Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dronten

Beleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Dronten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDronten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Dronten
CiteertitelBeleidsregels re-integratie Partcipatiewet gemeente Dronten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201524-07-2019Onbekend

18-11-2014

Onbekend

B14.001684

Tekst van de regeling

Intitulé

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dronten,

 

gelet op de re-integratieverordening Participatiewet gemeente Dronten 2015;

Overwegende dat: In de re-integratieverordening Participatiewet op hoofdlijnen het re-integratiebeleid is vormgegeven. In deze beleidsregels zijn de nadere voorwaarden voor de uitvoering van de Participatiewet geformuleerd waarbij het met name gaat om nadere voorwaarden met betrekking tot het gebruik van de Zelfredzaamheidsmatrix, het plan van aanpak en de reiskostenvergoeding.

 

B E S L U I T:

 

Vast te stellen de hierna volgende Beleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Dronten

Artikel 1. Eigen kracht

Er is sprake van eigen kracht, als de klant in staat is om zijn eigen kracht en zelfredzaamheid te vergroten. Eigen kracht kan gezien worden als een ’glijdende schaal’. Naarmate het aantal problemen en stressfactoren van een klant toeneemt, neemt de draagkracht van een klant om deze zelf aan te kunnen evenredig af.

Om te kunnen bepalen of een klant over voldoende eigen kracht beschikt, wordt gebruik gemaakt van een toetsingsinstrument: de Zelfredzaamheidsmatrix (ZRM); zie bijlage. De Zelfredzaamheidsmatrix laat de mate van zelfredzaamheid, dan wel van hulpbehoevendheid (ernst van de problematiek) zien. Het is een instrument voor screening, toeleiding, stellen van doelen, effectmeting en een middel om af en/of op te schalen.

Het vraagstuk van de eigen kracht speelt met name bij klanten die worden ingedeeld bij de teams jongeren en zorg. De begeleiders uit deze twee teams werken met de Zelfredzaamheidsmatrix. De consulenten uit de teams werk en sociale activering werken met Matchcare.

Artikel 2. Inhoud Plan van Aanpak

De voorzieningen die worden ingezet voor een klant, worden vastgelegd in een plan van aanpak. Het plan van aanpak moet worden opgesteld en getekend voordat het kan worden uitgevoerd. In het plan van aanpak moeten de volgende punten zijn opgenomen:

  • a.

    Mate van zelfredzaamheid moet worden aangegeven aan de hand van de Zelfredzaamheidsmatrix (ZRM) voor klanten die in het team jongeren en het team zorg zitten.

  • b.

    Einddoel voor de klant.

  • c.

    Activiteiten die nodig zijn om het einddoel te behalen.

  • d.

    De voorgestelde activiteiten moeten aansluiten op de situatie van de persoon en de aangegeven beperkingen en mogelijkheden.

  • e.

    Begin- en einddatum van de benodigde activiteiten.

  • f.

    De kosten van de opgenomen activiteiten.

  • g.

    Afspraak over reiskosten.

  • h.

    Wederzijdse rechten en plichten

  • i.

    NAW-gegevens.

  • j.

    Handtekening consulent en klant.

  • k.

    Als het einddoel van de klant wordt aangepast, omdat bijv. het eerst bepaalde einddoel ‘zelfredzaamheid’ is behaald, dan moet er een nieuw plan van aanpak worden opgesteld.

Artikel 3. Reiskosten

3.1. Doelgroep

Aan de in de gemeente wonende (niet-)uitkeringsgerechtigde of Anw-er die deelneemt aan een re-integratietraject kan een vergoeding worden toegekend voor de als noodzakelijk aan te merken reiskosten, als de trajectactiviteiten buiten de eigen woonplaats plaatsvinden.

3.2.Hoogte vergoeding; trajectactiviteiten binnen de gemeente maar buiten eigen woonplaats.

Als de trajectactiviteiten buiten de eigen woonplaats, maar binnen de gemeente plaatsvinden is de hoogte van de reiskostenvergoeding per keer gelijk aan de prijs van twee keer drie zones OV-tarief.

3.2.1. Hoogte vergoeding; trajectactiviteiten buiten de gemeente

Als de trajectactiviteiten buiten de gemeente plaatsvinden is de vergoeding gelijk aan de werkelijk gemaakte kosten op basis van het OV-tarief tweede klas.

3.2.2. Gebruik eigen vervoer

Als de belanghebbende gebruik maakt van eigen vervoer, is de vergoeding gelijk aan het OV-tarief dat zou gelden.

3.3. Looptijd reiskostenvergoeding

De vergoeding voor de reiskosten wordt, behoudens het gestelde in 3.3.1 en 3.3.2 vastgesteld voor de duur van het traject.

3.3.1. Geen recht op reiskostenvergoeding

Als de belanghebbende geen trajectactiviteiten verricht, bestaat geen recht op een reiskostenvergoeding.

3.3.2. Recht op reiskostenvergoeding vervalt

Als belanghebbende niet meer tot de doelgroep behoort, vervalt het recht op een reiskostenvergoeding.

3.4. Uitbetaling bij reiskosten binnen gemeente

De reiskosten worden zoveel mogelijk opgenomen in het plan van aanpak en vastgelegd in de trajectafspraken. De reiskosten die binnen de gemeente plaatsvinden worden vooraf op periodieke basis aan de belanghebbende uitbetaald, op basis van het aantal dagen dat belanghebbende per periode naar de trajectactiviteiten gaat.

3.4.1. Uitbetaling bij reiskosten buiten gemeente

De reiskosten buiten de gemeente worden achteraf uitbetaald, nadat de belanghebbende de reiskosten heeft aangetoond. Belanghebbende maakt hiervoor gebruik van een declaratieformulier en een uitdraai van de OV-chipkaart.

3.5. Onverschuldigd betaalde vergoedingen

Onverschuldigd betaalde vergoedingen kunnen op grond van het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek, met name Boek 6, artikel 203,2e lid, door het college worden teruggevorderd.

Artikel 4. Intrekken beleidsregels vergoeding reiskosten re-integratie WWB

De beleidsregels vergoeding reiskosten re-integratie WWB van 17 december 2013 worden ingetrokken.

Artikel 5. Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: beleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Dronten.

Artikel 6. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2015

 

 

Dronten, 18 november 2014

Het college van Dronten,

 

R.Kool mr. A.B.L. de Jonge

secretaris burgemeester