Organisatie | Hoogheemraadschap van Delfland |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Legesverordening Delfland 2013 |
Citeertitel | Legesverordening Delfland 2013 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën – belastingen |
Geen
Waterschapswet, art. 110, 113, lid 1
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 13-08-2015 | nieuwe regeling | 20-12-2012 Waterschapsblad, 27 december 2012 | 1018011 | |
01-01-2013 | 10-07-2015 | nieuwe regeling | 29-11-2012 Waterschapsblad, 27 december 2012 | 1018011 |
Legesverordening Delfland 2013
Artikel 1 Leges en belastbaar feit
Onder de naam leges worden rechten geheven voor het door het Hoogheemraadschap van Delfland in behandeling nemen van aanvragen tot het verlenen van vergunningen of ontheffingen zoals vermeld in de tarieventabel bij deze verordening.
Belastingplichtig is de aanvrager van de vergunning of ontheffing of degene voor wie de vergunning of ontheffing is aangevraagd.
Artikel 9 Nadere regels door het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur kan nadere regels geven over het heffen en het invorderen van de leges.
Tarieventabel, behorend bij de Legesverordening Delfland 2013
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een:
Deze toelichting bestaat uit een algemeen deel, een artikelsgewijze toelichting bij de verordening en een toelichting bij de verordening en een toelichting bij de tarieventabel.
Het waterschap mag leges heffen op grond van de artikelen 110, 113 en 115 Waterschapswet. De leges zijn waterschapsbelastingen. Door middel van het heffen van leges verhaalt Delfland de kosten van de dienstverlening op degene die daar belang bij heeft.
Artikel 115, eerste lid, onder C, van de Waterschapswet biedt uitdrukkelijk de mogelijkheid rechten te heffen voor het behandelen van verzoeken tot het verlenen van vergunningen of ontheffingen. In de tarieventabel bij deze verordening is aangegeven voor het behandelen van welke verzoeken tot het verlenen van vergunningen of ontheffingen Delfland leges heft.
De Waterschapswet spreekt over het behandelen van verzoeken tot het verlenen van vergunningen of ontheffingen. Dat wil zeggen dat legesheffing niet mogelijk is voor het verlenen of wijzigen van een vergunning zonder dat daar een verzoek van de aanvrager om de vergunning aan ten grondslag ligt. In die gevallen waarin ambtshalve vergunningen worden verleend of gewijzigd kunnen dus geen leges worden geheven. Legesheffing onafhankelijk van het resultaat van de behandeling, dus bijvoorbeeld in het geval de vergunning wordt geweigerd, is wel toegestaan.
De tariefberekening moet een relatie hebben met de kosten die het waterschap voor de dienstverlening maakt. Een verschil in tarief kan alleen gerechtvaardigd worden door een andere vorm van dienstverlening en een daarmee samenhangend afwijkend kostenverloop. Er hoeft echter geen rechtstreeks verband te bestaan tussen de hoogte van de leges die in een individueel geval worden geheven en de kosten die de overheid in dit individuele geval heeft moeten maken.
Op grond van artikel 111 van de Waterschapswet moet de belastingverordening in ieder geval de volgende elementen bevatten:
- het voorwerp van de belasting;
- tijdstip van ingang van de heffing;
- de datum van inwerkingtreding.
Dit artikel bevat de aanwijzing van het belastbare feit: "het door het Hoogheemraadschap van Delfland in behandeling nemen van aanvragen tot het verlenen van vergunningen of ontheffingen". De uitwerking hiervan vindt plaats in de tarieventabel die bij de verordening hoort. De verschuldigdheid van de leges geldt bij het in behandeling nemen van de aanvraag en niet voor de afgifte van de ontheffing of vergunnning.
Artikel 2 wie moet leges betalen?
Dit artikel bevat de aanwijzing van de belastingplichtige. Dit is de aanvrager van de vergunning of ontheffing of degene voor wie de vergunning of ontheffing is aangevraagd.
In de praktijk zal in beginsel de rekening aan de vergunning- ontheffinghouder worden verzonden, omdat dit degene is die als belanghebbende bij de dienst kan worden aangemerkt.
Indien de aanvrager van de vergunning of onhtheffing een ander is dan de vergunning- of ontheffinghouder en deze expliciet in de aanvraag heeft aangegeven dat de rekening moet worden verzonden aan hem, dan zal de rekening worden verzonden aan de aanvrager.
Artikel 3 hoe hoog zijn de leges?
Dit artikel bevat de aanwijzing van de heffingsmaatstaf en het tarief. Voor een toelichting hierbij wordt verwezen naar de toelichting bij de tarieventabel.
In gevallen waarin Delfland in het kader van een aanvraag externe advisering inwint, kunnen deze kosten in rekening worden gebracht bij de aanvrager. Dit vindt plaats door middel van een zogenaamde 'begrotingsconstructie' waarbij de kosten van de externe dienstverlening van te voren worden begroot en medegedeeld aan de aanvrager. De externe advieskosten worden bovenop de op grond van de tarieventabel verschuldigde leges in rekening gebracht. Het kan bijvoorbeeld gaan om een second opinion, extern advies, extra onderzoek, of de aanschaf van (meet)instrumenten. Deze kosten verschillen per geval.
Op grond van artikel 125 van de Waterschapswet kunnen de leges worden geheven 'bij wege van aanslag, bij wege van voldoening op aangifte of op andere wijze'. In dit artikel is gekozen om de leges door middel van een aanslag te heffen.
De aanslag bevat een dagtekening. De dagtekening is onder meer van belang voor de termijn van zes weken, waarbinnen bezwaar kan worden gemaakt tegen de verschuldigdheid van de leges en voor de start van de betalingstermijn.
Artikel 5 wanneer moeten de leges worden betaald?
Op grond van artikel 139 van de Waterschapswet kan in de belastingverordening worden afgeweken van de betalingstermijnen uit artikel 9 van de Invorderingswet. In dit artikel is van deze mogelijkheid gebruik gemaakt en wordt de betalingstermijn voor de leges vastgesteld op één maand na dagtekening van de aanslag.
In dit artikel worden de vrijstellingen van de legesheffing geregeld. Er worden geen leges in rekening gebracht voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning of ontheffing als de activiteit door Delfland zelf of in opdracht van Delfland wordt verricht. Hiervan is overigens geen sprake indien in het kader van handhaving een vergunning wordt aangevraagd om illegale werken te legaliseren. In dat geval is deze vrijstelling niet van toepassing.
Er wordt ook geen leges in rekening gebracht als de aanvraag niet-ontvankelijk wordt verklaard of biuten behandeling wordt gesteld of indien deze wordt ingetrokken voordat deze in behandeling is genomen.
Op grond van artikel 132 van de Waterschapswet kan in de belastingverordening worden bepaald in welke gevallen iemand een aanvraag kan indienen voor de teruggaaf van leges.
In dit artikel is bepaald dat indien een vergunning of ontheffing wrodt vernietigd in het kader van een bezwaar- of beroepsprocedure de leges op aanvraag worden terugbetaald.
Ingevolge artikel 132 van de Waterschapswet moet de aanvraag binnen zes weken nadat de omstandigheid welke de aanspraak op teruggaaf deed ontstaan zich heeft voorgedaan, worden ingediend bij het waterschap.
Artikel 10 overgangsbepaling en inwerkingtreding
Dit artikel bevat onder andere het tijdstip van ingang van de heffing en de datum van inwerkingtreding en bekendmaking van de verordening. Tevens bevat dit artikel de citeertitel. Ook bevat het artikel een overgangsbepaling. De Legesverordening Delfland 2010 blijft van toepassing op aanvragen tot het verlenen van vergunningen of ontheffingen die zijn ingediend voor 1 januari 2013.
Toelichting bij de tarieventabel
In de tabel zijn tarieven opgenomen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning of ontheffing op grond van de Waterwet, de Keur, de Scheepvaartverkeerswet of daarop gebaseerde wet- en regelgeving.
De tarieven gelden voor het aanvragen van een vergunning, maar ook aanvragen tot wijziging van een bestaande vergunning. De tarieven zijn afhankelijk van de tijdsinzet die over het algemeen nodig is voor het beoordelen en afhandelen van de verschillende catergorieën watervergunningen. Een grote tijdsinzet rechtvaardigt een hoger tarief.
Dit betreft de watervergunningen voor grondwateronttrekkingen, bepaalde lozingen, en peilafwijkingen.
Er is ook een tarief opgenomen voor de watervergunningen voor directe lozingen van stoffen op oppervlaktewater of een zuiveringstechnisch werk ingevolge artikel 6.2 van de Waterwet (voormalige vergunningen Wet verontreiniging oppervlaktewateren). In het verleden werden voor de Wvo vergunningen geen leges geheven. De wet verbiedt het heffen van leges voor deze watervergunningen echter niet. Er zijn meerdere waterschappen die hiervoor leges heffen. In verband met de uniformiteit ten aanzien van de legesheffing bij watervergunningen is het gewenst ook deze categorie in de legesheffing te betrekken.
Indien de aangevraagde werkzaamheden gevolgen hebben voor een waterkering die zodanig zijn dat ee legger waterkeringen (bijvoorbeeld de legger Delflandse dijk, de legger Zeewering en Landscheidingen) moet worden aangepast, dan valt de aanvraag in deze categorie. Alleen indien een legger daadwerkelijk moet worden gewijzigd is deze categorie van toepassing. Indien bijvoorbeeld slechts een aanvulling op een kade wordt aangebracht vanwege bouwwerkzaamheden dan is daarvoor geen leggerwijziging nodig en is deze categorie niet van toepassing.
In deze categorie vallen bijvoorbeeld nieuwbouwlocaties, gebiedsontwikkelingen of reconstructies waarbij een significante aanpassing van het watersysteem aan de orde is.
In deze categorie vallen de aanleg van wegen, spoorwegen, tunnels, bruggen en NUTS-leidingen. De leges worden berekend aan de hand van de aanlegkosten voor het gedeelte van het werk waarvoor een watervergunning wordt aangevraagd. Het is mogelijk om afspraken te maken met Delfland over bijvoorbeeld de wijze en de termijn van betaling van deze leges.
Bij het enkel verlengen van de uitvoeringstermijn van een watervergunning geldt een apart, lager tarief.
Op grond van het Besluit lozen buiten inrichtingen en het Besluit algemene regels inrichtingen milieubeheer moet van een maatwerkvoorschrift een kennisgeving worden gepubliceerd in een huis- aan huisblad. Indien het maatwerkvoorschrift een ontheffing betreft en op aanvraag wordt gedaan, worden de publicatiekosten in rekening gebracht aan de aanvrager.
Hier gaat het om vergunningen of ontheffingen die worden verleend op grond van de Verkeersbesluiten vaarwegen Delfland 1 en 2, de zogenoemde motorvaartvergunningen. De verkeersbesluiten zijn gebaseerd op de Scheepvaartverkeerswet.
Alle watervergunnningen op grond van de Waterwet of de Keur Delfland 2010 die niet onder de andere nummers vallen, vallen onder deze categorie. Het gaat bijvoorbeeld om watervergunningen voor het dempen of graven van water, het bouwen van kunstwerken of bouwwerken op of bij wateren of waterkeringen, of het aanleggen van kabels en leidingen naast, of onder wateren of waterkeringen waarvan de aanlegkosten minder bedragen dan
€ 300.000, of strandvergunningen.
Verordening beleids- en verantwoordingsfunctie Hoogheemraadschap van Delfland
Het algemeen bestuur van het Hoogheemraadschap van Delfland besluit, gelet op artikel 108 van de Waterschapswet en hoofdstuk 4 van het Waterschapsbesluit, vast te stellen:
de Verordening op de uitgangspunten voor het beleid, voor het beheer en voor de inrichting van de beleids- en verantwoordingsfunctie van het Hoogheemraadschap van Delfland.
1.1 Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van gegevens alsmede het verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van het waterschap en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;
financiële administratie: het onderdeel van de administratie dat omvat het systematsiche maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van het waterschap, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover;
1.2 Hoofdstuk 2 Beleidsvoorbereiding en verantwoording
Artikel 2 beleids- en verantwoordingscyclus
De verenigde vergadering stelt de programma-indeling vast.
Artikel 4 kaders meerjarenbeleid
Artikel 6 ontwerpbegroting en geplande investeringen
Het college zorgt er voor dat er bij de begrotingsbehandeling een overzicht is geagendeerd van de investeringen waarvan de start van de uitvoering c.q. het moment van aanschaffing in het begrotingsjaar is gepland. In dit overzicht zijn opgenomen de raming van de investeringsuitgaven en van de aan de investeringen gerelateerde inkomsten.
Artikel 7 vaststelling begroting en investeringskredieten
Op basis van het in artikel 6, tweede lid bedoelde overzicht van investeringen stelt de verenigde vergadering vast van welke investeringen zij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De uitgaven en inkomsten van de overige investeringen worden bij de begrotingsbehandeling geautoriseerd.
Voor investeringen die in de loop van het begrotingsjaar in uitvoering worden genomen en waarvoor geen autorisatie is verleend bij de begrotingsbehandeling legt het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de verenigde vergadering voor.
Uitvoering, sturing en beheersing
Artikel 8 uitvoering begroting
Het college zorgt voor het per programma verzamelen en vastleggen van gegevens over de maatregelen die getroffen zijn en prestaties die geleverd worden, de doelstellingen en effecten die bereikt worden en de netto-kosten die gemaakt worden, opdat de doelmatigheid en doeltrefendheid van het beleid, door de verenigde vergadering, kunnen worden getoetst.
Artikel 9 ruimte bij begrotingsuitvoering
Het college is bevoegd, zonder voorafgaande toestemming van de verenigde vergadering, de netto-kosten van een programma met 10 procent te overschrijden met een maximum van € 500.000,-- van de netto-kosten indien de middelen inzet past binnen het vastgestelde beleid en indien de hiervoor benodigde financiële ruimte elders binnen de begroting kan worden gevonden. Dergelijke overschrijdingen worden achteraf aan de verenigde vergadering gerapporteerd.
Het college is bevoegd, zonder voorafgaande toestemming van de verenigde vergadering, de voor een investering geraamde uitgaven met 10% te overschrijden en de geraamde inkomsten met 10% te onderschrijden met een maximum van 500.000 indien deze mutaties passen binnen het vastgestelde beleid. Een dergelijke over- cq. onderschrijding wordt achteraf aan de verenigde vergadering gerapporteerd.
Rapportage en interne verantwoording
Artikel 10 actieve informatieplicht, tussentijdse rapportage en begrotingswijzigingen
1.3 Hoofdstuk 3 Uitgangspunten financieel beleid
Artikel 12 financieel beleid algemeen
Het college doet voorstellen aan de verenigde vergadering die zijn gericht op een volledig en acuteel beleid van het waterschap ten aanzien van de volgende onderwerpen:
a. waardering en afschrijving van activa
b. weerstandsvermogen, risicomanagement, reserves en
Artikel 13 waardering en afschrijving van activa
Het beleid ten aanzien van waardering en afschrijving van activa omvat in ieder geval:
de wijze waarop het waterschap omgaat met de verplichtingen uit het Waterschapsbesluit dat de bijdragen van eigen personeel, de rente over het tijdvak dat aan de vervaardiging van het actief kan worden toegerekend en de mogelijkheid dat een redelijk deel van de kosten van ondersteunende diensten van het waterschap in de vervaardigingsprijs van vast activa worden opgenomen;
Artikel 14 weerstandsvermogen, risicomanagement, reserves en voorzieningen
Artikel 15 kostentoerekening en onderbouwing tarieven
Het beleid omtrent kostentoerekening en onderbouwing van tarieven omvat in ieder geval:
de onderbouwing van de prijs van producten en diensten die het waterschap aan derden kan leveren, waaronder ook begrepen verhuur, verkoop en erfpacht van onroerende zaken, alsmede de kosten van bestuursdwang, en waarbij onderscheid wordt gemaakt in directe kosten, indirecte kosten en toegerekende kosten;
Het college neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie de richtlijnen en limieten in acht, onder volledige naleving van wat daarover in de Wet Fido en in andere (inter)nationale wet- en regelgeving wordt bepaald. In het door het college op te stellen Treasurystatuut (art. 24, lid 1, sub i), wordt aangegeven voor welke bedragen en onder welke voorwaarden het college middelen mag aantrekken en uitzetten. Over bedragen die afwijken van deze limieten en voorwaarden wordt de verenigde vergadering vooraf geïnformeerd en kan de verenigde vergadering haar zienswijze kenbaar maken.
De paragrafen van het jaarverslag bevatten de verantwoording van hetgeen in de overeenkomstige paragrafen van de begroting is opgenomen. Indien tijdens de realisatie is afgeweken van de kaders die zijn vastgelegd in het desbetreffende onderdeel van het in artikel 12 bedoelde beleid wordt daarop specifiek ingegaan, waarbij de reden van afwijking wordt vermeld.
Artikel 18 paragraaf weerstandsvermogen
Artikel 19 paragraaf bedrijfsvoering
Artikel 20 paragraaf verbonden partijen
In de begroting en het jaarverslag wordt in de paragraaf verbonden partijen in elk geval ingegaan op alle verbonden partijen, het beëindigen van relaties met bestaande verbonden partijen, wijzigingen bij of ten aanzien van bestaande verbonden partijen en eventuele ontwikkelingen bij bestaande verbonden partijen. Hierbij wordt ook ingegaan op de financiële risico's.
Artikel 21 paragraaf financiering
In de begroting en het jaarverslag doet het college in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
Het college zorgt er voor dat de administratie zodanig van opzet en werking is, dat zij in ieder geval dienstbaar is aan:
het geven van een actueel en volledig inzicht in de bezittingen van het waterschap, waaronder ook worden begrepen de niet-geactiveerde objecten met cultuurhistorische waarde (waaronder panden, bedrijfsgebouwen, bedrijfsmiddelen en kunstvoorwerpen) alsmede overige investeringen die niet zijn geactiveerd;
Artikel 23 financiële administratie
Het college zorgt er voor dat:
de financiële administratie tijdig alle door de verenigde vergadering en het college genomen besluiten waaraan financiële gevolgen verbonden zijn alsmede alle overige gegevens en stukken verstrekt krijgt die ten behoeve van een juiste verzorging van de financiële administratie, de verslaglegging en het beheer van de vermogenswaarden nodig is;
Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening beleids- en veratnwoordingsfunctie Hoogheemraadschap van Delfland'.
Het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Delfland maakt ter voldoening aan artikel 3:42 Algemene wet bestuursrecht bekend dat in de verenigde vergadering in haar vergadering d.d. 20 december 2012 het navolgende besluit is genomen.
Vaststelling Integrale nota Vis
Met de Integrale nota Vis wordt duidelijk welke uitgangspunten Delfland hanteert bij bijvoorbeeld visstandbeheer, welke kaders Delfland stelt aan visserij en op welke wijze invulling wordt gegeven aan de samenwerking met visserijpartners en visrechthebbenden. Deze nota bevat geen nieuwe ambities ten opzichte van bestaand beleid.
De Integrale Ontwerpnota Vis heeft vanaf 14 september 2012 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ingediend. De Integrale nota Vis is aangepast naar aanleiding van de zienswijze en enkele ambtelijke wijzigingen. De Integrale nota Vis is inhoudelijk niet gewijzigd.
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de publicatiedatum van het Waterschapsblad waarin de bekendmaking wordt geplaatst.
U kunt de desbereffende stukken vanaf donderdag 3 januari 2012 gedurende zes weken inzien op het Gemeenlandshuis, Phoenixstraat 32 te Delft op werkdagen van 9.00-12.00 uur en van 14.00-16.00 uur. U kunt de stukken ook raadplegen op de website: www.hhdelfland.nl/bekendmakingen.
Vaststelling Nota Investerings- en Activabeleid
In de Nota Investerings- en Activabeleid worden de kaders van het besluitvormingsproces van de investeringskredieten beschreven. Daarnaast worden de kaders beschreven ten aanzien van het te voeren activabeleid door het college van dijkgraaf en hoogheemraden en daarmee voor de organisatie
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.
U kunt de desbetreffende stukken vanaf donderdag 3 januari 2012 gedurende zes weken inzien op het Gemeenlandshuis, Phoenixstraat 32 te Delft op werkdagen van 9.00-12.00 en van 14.00-16.00 uur. U kunt de stukken ook raadplegen op de website: www.hhdelfland.nl/bekendmakingen.