De raad van de gemeente Roermond
gezien het voorstel van de voorzitter en griffier van de raad van 23 april
2012,
raadsvoorstelnummer 2012/043/1;
gezien het advies van de commissie Bestuur en Middelen van 11 juni
2012;
gelet op het artikel 83, eerste lid, en de artikelen 107 tot en met 107e,
artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet
bestuursrecht;
Besluit:
Vast te stellen de navolgende “Verordening Werkgeverscommissie
griffie”
Artikel 1: Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van
de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals
door de raad aan haar gedelegeerd.
- 2.
Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de
voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap
van de raad behorende besluiten en regelingen.
- 3.
De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten
aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.
Artikel 2: Samenstelling werkgeverscommissie
- 1.
De werkgeverscommissie bestaat uit vijf leden van de raad.
- 2.
De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn
midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.
- 3.
De vijf leden benoemen uit hun midden de voorzitter van de
werkgeverscommissie.
- 4.
Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:
- a.
op eigen verzoek: het lid doet daarvan schriftelijk
mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger
door de raad is benoemd;
- b.
indien het lid aftreedt als lid van de raad;
- c.
indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer
geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te
vervullen.
- 5.
De voorzitter van de raad heeft een staande uitnodiging om in de
vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel
op te treden als adviseur.
Artikel 3: Taken voorzitter
- 1.
De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:
- a.
het tijdig en periodiek bijeenroepen van de
werkgeverscommissie;
- b.
het leiden van de vergaderingen;
- c.
het doen naleven van deze verordening;
- d.
het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze
commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de
besluiten van de werkgeverscommissie;
- e.
het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de
griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en
organisatorische zaken van de griffie.
- 2.
De voorzitter voert minimaal één keer per jaar een
functioneringsgesprek met de griffier. Hij laat zich hierin bijstaan
door de voorzitter van de raad.
Artikel 4: Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de
werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt
met de gemeentesecretaris afspraken over de ondersteuning vanuit de
afdeling personeelszaken.
Artikel 5: Besluitvorming
- 1.
Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht
door de leden zoals bedoeld in artikel 2.
- 2.
Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de
helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 6: Verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van
elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende
vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7: Beslotenheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als
bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet
openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.
- 2.
De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de
werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in
artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel
daarvan geheimhouding moet worden gelegd.
- 3.
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil
inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van
de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek
slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede
lid is van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8: Vergaderfrequentie
De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo
vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 9: Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de
toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de
voorzitter.
Artikel 10: Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2012.
Artikel 11: Citeertitel
De besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie’