Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit Collectieve Zorgverzekering Minima 2015 |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit Collectieve Zorgverzekering Minima 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Participatiewet, art. 35, lid 3
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-11-2014 | nieuwe regeling | 25-11-2014 zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-67618.html, 27-11-2014 | Onbekend. |
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Oosterhout;
gelezen het daartoe strekkende voorstel behandeld in haar vergadering van 25 november 2014;
gelet op artikel 35 lid 3 van de Participatiewet,
overwegende dat het noodzakelijk is de deelname aan de Collectieve Zorgverzekering Minima bij uitvoeringsbesluit te regelen;
vast te stellen: 'Uitvoeringsbesluit Collectieve Zorgverzekering Minima 2015'.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Collectieve verzekering
De collectieve verzekering bestaat uit:
een zorgverzekering op grond van de ZVW (basisverzekering);
Aan de collectieve verzekering kunnen deelnemen:
personen die van de gemeente Oosterhout een uitkering ter voorziening in de algemene bestaanskosten ontvangen op grond van de Participatiewet, de IOAW of de IOAZ;
overige personen met een minimuminkomen, hieronder wordt verstaan:
personen waarvan het inkomen op jaarbasis niet meer bedraagt dan maximaal 125% van de bijstandsnorm zoals bepaald in artikel 21, lid b en artikel 22, lid b, Participatiewet en een vermogen hebben dat de grens genoemd in artikel 34, lid 3, Participatiewet, niet overschrijdt. Het bezit van een eigen woning wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.
De zorgverzekeraar kan een persoon die bij hem een betalingsachterstand heeft uitsluiten van deelname aan de collectieve verzekering.
De deelnemer is verplicht om de gemeente en de zorgverzekeraar op de hoogte te stellen van iedere wijziging in zijn omstandigheden die van invloed kan zijn op de deelname aan de collectieve verzekering.
Artikel 8 Beëindiging verzekering
Voor de beëindiging van de verzekering gelden dezelfde bepalingen als in de ZVW.
Artikel 9 Bepalingen overeenkomst
De bepalingen omtrent de collectieve verzekering zoals deze zijn opgenomen in de overeenkomst tussen de gemeente en de ziektekostenverzekeraars zijn van overeenkomstige toepassing.
Sinds januari 2006 is de Zorgverzekeringswet (ZVW) in werking getreden. In dat jaar heeft de gemeente voor haar minima een collectieve zorgverzekering minima (CZM) ontwikkeld. Zo konden minima met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm zich goed en tegen een redelijke prijs verzekeren. Oosterhout heeft een contract voor de CZM met de verzekeraars CZ en VGZ. Zij bieden beiden de basisverzekering met daarbij een goed aanvullend pakket.
Met de afschaffing van enkele financiële regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten per 1 januari 2014 (Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten en de Compensatie Eigen Risico) hebben de gemeenten van het Rijk budget ontvangen om eventuele vervanging van deze regelingen vorm te geven. Zorgverzekeraars hebben in overleg met gemeenten extra pakketten ontwikkeld gericht op mensen met hoge zorgkosten. Met ingang van januari 2015 kan men dus kiezen uit meerdere pakketten.
Ook de inkomensgrens om deel te kunnen nemen aan de CZM is opgehoogd van 110% naar 125% van de bijstandsnorm.
In dit uitvoeringsbesluit wordt de deelname aan de CZM geregeld.
In artikel 1 worden de gehanteerde begrippen nader omschreven. Dit behoeft geen verdere toelichting.
Artikel 2 Collectieve verzekering
In dit artikel wordt vastgesteld wat wordt verstaan onder de collectieve verzekering. Het gaat hierbij om de basisverzekering die geregeld is in de zorgverzekeringswet en de aanvullende verzekering van kosten die niet onder deze verzekering vallen. Nieuw per 2015 is het aanbod van het aanvullende pakket in twee varianten per verzekeraar. Het ene aanvullende pakket is het pakket zoals het reeds bestond (aangepast op wettelijke wijzigingen) en het andere pakket is een extra pakket waarin rekening is gehouden met de meest voorkomende zorgkosten die chronisch zieken en gehandicapten maken. Ook het volledig aanspreken van het eigen risico komt in dit uitgebreide pakket terug.
In het tweede lid is bepaald dat de gemeente in overleg met de zorgverzekeraar de inhoud van de aanvullende pakketten bepaalt. De aanvullende pakketten worden zodanig samengesteld dat hierin zaken zijn opgenomen waarvoor vaak bijzondere bijstand verleend moet worden. Het gaat hierbij onder andere om tandheelkundige kosten, orthodontie en brillen. Vanwege het feit dat hierdoor het beroep op bijzondere bijstand kan worden beperkt, wordt een gedeelte van de premie door de gemeente betaald. De hoogte van de gemeentelijke bijdrage is voor de extra uitgebreide aanvullende pakketten hoger dan voor de gewone aanvullende pakketten.
In lid 3 is geregeld dat een deelname aan de collectieve verzekering zowel de basisverzekering als de aanvullende verzekering betreft. De reden hiervoor is dat het pakket dusdanig is samengesteld dat hiermee wordt voorkomen dat een beroep op bijzondere bijstand wordt gedaan voor medische kosten.
In dit artikel wordt geregeld wie deel kunnen nemen aan de collectieve verzekering. Onder a is de groep personen die een gemeentelijke uitkering ontvangt genoemd. Onder b wordt geregeld wie tot de groep van overige minima behoren. Onder 1° is bepaald dat het personen betreft die in aanmerking komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Bij deze groep is door de verlening van kwijtschelding al vastgesteld dat zij tot de minima behoren.
Onder 2° is geregeld wie er voorts nog tot groep overige minima wordt gerekend. Hierbij is aangesloten bij het bijzondere bijstandsbeleid. De inkomensgrens voor deelname wordt vastgesteld op maximaal 125% van de bijstandsnorm. Voor alleenstaanden wordt de norm voor gehuwden aangehouden, omdat deze norm aansluit bij het minimumloon en de regeling wil bewerkstelligen dat een alleenstaande met een minimuminkomen gebruik moet kunnen maken van de CZM. Naast de inkomensgrens geldt ook de vermogensgrens zoals deze in de Participatiewet is opgenomen. Het bezit van een eigen woning wordt bij de vermogenstoets buiten beschouwing gelaten.
In het tweede lid wordt nog expliciet bepaald dat alleen inwoners van de gemeente Oosterhout aan de CZM kunnen deelnemen.
De Zorgverzekeringswet biedt de verzekerde de mogelijkheid om per 1 januari van elk jaar over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. In artikel 4 van dit uitvoeringsbesluit wordt hierbij aansluiting
gezocht. Een deelname aan de collectieve verzekering kan daarom ingaan per 1 januari.
Deelname aan de collectieve verzekering is mogelijk als in het jaar voorafgaande aan het jaar van de verzekering kwijtschelding van gemeentelijke belastingen is verleend. Dit is geregeld in het eerste lid.
Voor overige minima wordt de peildatum van het inkomen geregeld in het tweede lid. Om te beoordelen of iemand tot de doelgroep behoort, wordt het inkomen getoetst aan het inkomen over de maand voorafgaand aan de aanmelding. Dit zal meestal de maand november zijn, omdat men in december kan veranderen van zorgverzekeraar. Uitzondering hierop is als iemand in een andere maand van het jaar in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering en daarmee dus ook voor deelname aan de CZM.
Dan kan deze persoon overstappen van een commercieel verzekeringspakket naar het gemeentelijke collectieve pakket mits hij reeds bij een van de twee aanbieders van de CZM verzekerd is.
Artikel 5 Betaling van de premie
In dit artikel wordt de wijze van premiebetaling door de deelnemer geregeld. Voor personen die een uitkering van de gemeente ontvangen geldt dat de premie rechtstreeks wordt ingehouden op de uitkering en wordt doorbetaald aan de zorgverzekeraar, mits de uitkering voldoende hoog is. Als de uitkering te laag is, dient betaling via automatische incasso plaats te vinden. Iedereen die bijstand aanvraagt krijgt de vraag voorgelegd of hij wil deelnemen aan de collectieve verzekering.
Voor deelnemers die geen gemeentelijke uitkering ontvangen geldt dat betaling plaats dient te vinden via automatisch incasso. De deelnemer dient de zorgverzekeraar hiervoor te machtigen.
Het gemeentelijk aandeel in de premie zal rechtstreeks door de gemeente aan de zorgverzekeraar worden betaald. Deze gemeentelijke bijdrage betreft de uitbreiding van het pakket met kosten waarvoor anders bijzondere bijstand verleend zou moeten worden. Het gaat hierbij onder andere om brillen, tandheelkunde en orthodontie. Vanaf 2015 wordt de bijdrage voor het extra pakket verhoogd vanwege de hoge zorgkosten van bijv. chronisch zieken of gehandicapten.
In dit artikel is geregeld dat deelname aan de CZM niet mogelijk is als de deelnemer een achterstand in de betaling van de premie aan de zorgverzekeraar heeft.
In dit artikel is de algemene informatieplicht voor de deelnemer opgenomen.
Artikel 8 Beëindiging verzekering
In de Zorgverzekeringswet zijn bepalingen opgenomen met betrekking tot de beëindiging van de verzekering. In het eerste lid van dit artikel wordt hierbij aangesloten. Daarnaast is in het tweede lid geregeld dat de deelname aan de collectieve verzekering wordt beëindigd als de deelnemer niet meer tot de doelgroep behoort, bijvoorbeeld door een hoger inkomen.
Artikel 9 Bepalingen overeenkomst
De gemeente regelt de collectieve verzekering in een overeenkomst met de ziektekostenverzekeraars.
In dit artikel wordt nog aangegeven dat de bepalingen die in deze overeenkomst zijn opgenomen bij de uitvoering van toepassing zijn.