Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Beleidsregel Subsidiëring Buurtactie Heerlen 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Subsidiëring Buurtactie Heerlen 2015
CiteertitelBeleidsregel Subsidiëring Buurtactie Heerlen 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikelen 3, derde lid, en 4,tweede lid sub I van de Algemene subsidieverordening Heerlen 2013
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201531-12-2015Nieuwe regeling

25-11-2014

GVOP

OBM-14000069 

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Subsidiëring Buurtactie Heerlen 2015

 

 

BELEIDSREGEL SUBSIDIËRING BUURTACTIE HEERLEN 2015

 

Artikel 1 Doelstelling van de subsidie

Het college kan een subsidie verlenen met het oog op het versterken van bewonersparticipatie.

Artikel 2 Kring van subsidiegerechtigden

 

Een aanvraag kan door iedere inwoner of organisatie van bewoners van Heerlen worden ingediend.

Artikel 3 Criteria voor de toekenning van subsidie

Onderstaande criteria dienen als overwegingskader voor het nemen van een besluit.

In situaties ter beoordeling van de regiegroep als bedoeld in artikel 5 kan op advies van de regiegroep een afwijkende beslissing genomen worden.

  • 1.

    Een bijdrage stimuleert eigen initiatief, eigen inbreng en is gericht op activiteiten/voorzieningen die de sociale cohesie bevorderen.

  • 2.

    In beginsel bedraagt een bijdrage ten hoogste € 5.000,-.

  • 3.

    Elke bijdrage betreft ten hoogste een tekortfinanciering.

  • 4.

    De aanvraag dient niet gericht te zijn op het behalen van individueel voordeel.

  • 5.

    De aanvraag moet gericht zijn op (een gedeelte van) de buurt en/ of combinatie van buurten en is (relatief) kleinschalig. Activiteiten die vallen onder de grote evenementen komen niet voor een bijdrage in aanmerking.

  • 6.

    Indien de aanvraag gericht is op een investering en afkomstig is van meerdere individuen samen met een accent op versterking sociale cohesie maar met een niet openbaar karakter, kan een bijdrage in de investering plaatsvinden van een te bepalen percentage (tussen de 25 en 75%). De werkelijke bijdrage wordt mede bepaald aan de hand van de maten van samenwerking en zelfwerkzaamheid.

  • 7.

    Aanvragen gericht op sociale buurt-activiteiten met een openbaar karakter kunnen tot 100% vergoed worden.

  • 8.

    Aanvragen t.b.v. activiteiten die reeds meerdere jaren hebben plaatsgevonden zonder een bijdrage uit de buurtactie, kunnen hoogstens een beperkte bijdrage krijgen.

  • 9.

    Bij speelplekken c.q. andere voorzieningen in de openbare ruimte moet ook rekening gehouden worden met de kosten van een onderhoudsperiode van 5 jaar en de jaarlijkse keuringen (in dien van toepassing).

  • 10.

    Voordat een aanvraag definitief wordt toegekend overlegt de aanvrager een (globale) begroting.

  • 11.

    Voor het aanbrengen van voorzieningen (speelvoorziening, hondenuitlaatplaats e.d.) dient in de directe omgeving voldoende draagvlak te bestaan.

Artikel 4 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de Algemene subsidieverordening Heerlen, kan de subsidie geweigerd worden indien gegronde reden bestaan om aan te nemen dat:

  • a.

    het initiatief niet haalbaar of uitvoerbaar is binnen de in de aanvraag vermelde planning;

  • b.

    de initiatiefnemer doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien die in strijd zijn met de wet;

  • c.

    het initiatief naar het oordeel van het college in onvoldoende mate bijdraagt aan de doelstelling van deze regeling;

  • d.

    het initiatief voornamelijk betrekking heeft op privé-belangen van de initiatiefnemer;

  • e.

    het beheer en onderhoud van de voorgestelde fysieke verbetering van de leefomgeving niet kan worden gewaarborgd;

  • f.

    de aanvraag is bedoeld ter financiering van het toekennen van prijzen, gedenktekens, waarderingstekens e.d.; of

  • g.

    de voorgestelde activiteit gerekend kunnen worden tot de reguliere activiteiten van een aanvrager.

Artikel 5 Advisering regiegroep

Alvorens het college een beslissing op een aanvraag om subsidie neemt wordt de aanvraag ter advisering voorgelegd aan een regiegroep. Deze groep bestaat uit vijf leden, te weten vier vertegenwoordigers van de buurtorganisaties (uit elk stadsdeel één) en het hoofd Buurtgericht Werken of diens vertegenwoordiger.

Artikel 6 Subsidieplafond en verdelingssystematiek

  • 1.

    Op deze regeling is een subsidieplafond als bedoeld in artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing van € 100.000,-.

  • 2.

    Aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.

Artikel 7 Inwerkingtreding en geldigheidsduur

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2015 en geldt tot en met 31 december 2015.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: “Beleidsregel Subsidiëring Buurtactie Heerlen 2015”.

 

Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 25 november 2014.

 

gemeentesecretaris,

burgemeester,