Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Midden-Delfland

Gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Midden-Delfland
Officiële naam regelingGemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10
CiteertitelGemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeenschappelijke regelingen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-11-201423-07-2015Nieuwe regeling

23-09-2014

Gemeenteblad, 2014, 66270

Onbekend

Tekst van de regeling

Gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer;

overwegende dat:

  • -

    bovenlokale uitvoering voor onderdelen van de decentralisatie van jeugdzorg verplicht is;

  • -

    het wenselijk is om ter behartiging van de gemeenschappelijke belangen op het terrein van de inkoop van specialistische jeugdzorg en zintuigelijke gehandicaptenzorg, een nauwe samenwerking aan te gaan;

  • -

    samenwerking in de vorm van een gemeenschappelijk inkoopbureau een goede basis biedt om zoveel mogelijk maatschappelijke waarde te halen uit de door of namens gemeenten af te sluiten zorgcontracten;

  • -

    middels de ondersteuning vanuit een gemeenschappelijk inkoopbureau de ontwikkeling van een gezamenlijk opdrachtgeverschap per zorgcontract op maat kan worden vormgegeven op basis van de van toepassing zijnde beleidsmatige, aanbestedingsrechtelijke en fiscale kaders;

  • -

    de overdracht van inkooptaken en daarbij behorende inkoopbevoegdheden aan het gemeenschappelijk inkoopbureau de verantwoordelijkheid van de deelnemende gemeenten in de omvang en inhoud van in te kopen zorg onverlet laat;

  • -

    gemeenten in het kader van contractuele afspraken over de vormgeving van gezamenlijk opdrachtgeverschap per zorgcontract aanvullende taken en bevoegdheden aan het gemeenschappelijk inkoopbureau kunnen overdragen;

  • -

    de activiteiten van het gemeenschappelijk inkoopbureau in belangrijke mate worden gestuurd door het samenspel in de voorbereiding, besluitvorming en uitvoering van in te kopen zorgcontracten op basis van de afspraken in dienstverleningsovereenkomsten en uitvoeringsprogramma’s;

  • -

    de inhoudelijke en beleidsmatige sturing vanuit het bestuur van de gemeenschappelijke regeling hoofdzakelijk gericht is op de bedrijfsmatige aspecten van het functioneren van het gemeenschappelijk inkoopbureau;

  • -

    de samenstelling van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling daarom beperkt kan blijven tot een in omvang compact en eenvormig bestuur met gewogen stemverhoudingen zoals gebruikelijk in andere samenwerkingsverbanden in de regio;

  • -

    de inrichting van de gemeenschappelijke regeling – binnen de grenzen van de geldende wettelijke regeling – zoveel als mogelijk reeds wordt gestoeld op het bestuurlijke model van de bedrijfsvoeringsorganisatie zoals omschreven in het door de Tweede Kamer goedgekeurde ontwerp voorstel van wet voor wijziging van de WGR, zodat na het van kracht worden van deze wetswijziging het noodzakelijke aanpassingsbesluit tot omzetting van de figuur van openbaar lichaam in een bedrijfsvoeringsorganisatie slechts van juridisch-technische aard kan zijn zonder dat in de bestuurlijke verantwoordelijkheden of personele samenstelling de facto veranderingen nodig zijn;

gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen;

besluiten:

de volgende gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10 aan te gaan en vast te stellen:

Hoofdstuk 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    de regeling: de gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10;

  • b.

    gemeenten: de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker- Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer;

  • c.

    gemeente: één van de gemeenten;

  • d.

    h1-gemeente: gemeente Den Haag;

  • e.

    h4-gemeenten: gemeenten Delft, Midden-Delfland, Rijswijk en Westland;

  • f.

    h6-gemeenten: gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Voorschoten, Wassenaar en Zoetermeer;

  • g.

    wet: de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • h.

    Gedeputeerde Staten: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland;

  • i.

    Inkoopbureau H-10: het in artikel 2, eerste lid, bedoelde openbaar lichaam;

  • j.

    dienstverleningsovereenkomst: overeenkomst tussen het Inkoopbureau H-10 en gemeente(n);

  • k.

    uitvoeringsprogramma: een samenhangend en gestructureerd meerjarig financieel overzicht van de in te kopen zorg(soorten) inclusief eisen/bestekken van de uit te voeren aanbestedingen dan wel subsidiëringen.

Artikel 2. Openbaar lichaam

  • 1. Er is een openbaar lichaam genaamd: gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10.

  • 2. Het openbaar lichaam is gevestigd te Pijnacker-Nootdorp.

  • 3. Het openbaar lichaam is een samenwerkingsverband van de gemeenten Delft, Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Pijnacker- Nootdorp, Rijswijk, Voorschoten, Wassenaar, Westland en Zoetermeer.

HOOFDSTUK 2. BELANGEN EN TAKEN

Artikel 3. Belangen

De regeling behartigt de belangen van de gemeenten op het terrein van uitvoering van inkooptaken op taakonderdelen binnen het sociaal domein.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden

  • 1. Ter behartiging van de in artikel 3 genoemde belangen is het Inkoopbureau H-10 belast met de volgende taken:

    • a.

      uitvoering van de gezamenlijke inkoop en contractering – dat wil zeggen het bepalen van de wijze van inkoop, de inkoopprocedure en het contract- en leveranciersmanagement;

    • b.

      het op verzoek namens gemeenten optreden richting leveranciers om de voorwaarden en eisen, waaronder de overeenkomsten worden afgesloten te harmoniseren (gecombineerde inkoop);

    • c.

      het op verzoek van een individuele (of cluster van) gemeente(n) contracteren met leveranciers (individuele inkoop en contractering).

  • 2. In de dienstverleningsovereenkomst worden samenwerkingsafspraken vastgelegd met betrekking tot de financiering en af te nemen diensten van het Inkoopbureau H-10. De uit te voeren diensten zien op het aangaan en beëindigen van inkoopcontracten en contractmanagement met derden ter uitvoering van de taken in de Jeugdwet en voor een deel van de taken op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

HOOFDSTUK 3. ALGEMEEN BESTUUR

Artikel 5. Samenstelling

  • 1. Het algemeen bestuur bestaat uit drie leden inclusief de voorzitter.

  • 2. Burgemeester en wethouders:

    • a.

      van de gemeente Den Haag wijzen uit hun midden één lid en één plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur aan;

    • b.

      van de gemeenten Delft, Midden-Delfland, Rijswijk en Westland wijzen tezamen uit hun midden één lid en één plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur aan;

    • c.

      van de gemeenten Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Voorschoten, Wassenaar en Zoetermeer wijzen tezamen uit hun midden één lid en één plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur aan.

  • 3. Het lidmaatschap van het algemeen bestuur is onverenigbaar met een dienstverband bij het Inkoopbureau H-10 dan wel bij een van de gemeenten.

  • 4. De zittingsperiode van de leden van het algemeen bestuur eindigt gelijk met de zittingsperiode van de colleges van burgemeester en wethouders door wie zij zijn aangewezen. Telkens nadat een zittingsperiode is geëindigd, wijzen burgemeester en wethouders van de gemeenten zo spoedig mogelijk overeenkomstig het tweede lid één lid en één plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur aan.

  • 5. De leden van het algemeen bestuur kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij geven daarvan schriftelijk kennis aan de voorzitter van het algemeen bestuur en aan burgemeester en wethouders van de gemeente(n) die hen heeft aangewezen.

  • 5. Een lid van het algemeen bestuur dat het vertrouwen van het college van burgemeester en wethouders dat hem heeft aangewezen of mede heeft aangewezen niet meer bezit, kan door middel van een schriftelijke kennisgeving van dat college worden ontslagen.

  • 6. In een tussentijds ontstane vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien door de aanwijzing van een nieuw lid.

Artikel 6. Werkwijze

  • 1. Het algemeen bestuur vergadert jaarlijks tenminste twee maal en voorts zo dikwijls als de voorzitter of het dagelijks bestuur dat nodig oordeelt, dan wel ten minste twee leden daarom verzoeken.

  • 2. De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar. De deuren worden gesloten wanneer tenminste een van de aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 3. Vergaderingen kunnen alleen worden gehouden wanneer tenminste de helft van het aantal leden dat tenminste de helft van het aantal uit te brengen stemmen vertegenwoordigt, aanwezig is.

  • 4. Het algemeen bestuur stelt voor zijn werkwijze een reglement van orde vast dat ter kennisneming aan de gemeenten wordt gezonden.

Artikel 7. Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen op basis van een gewogen stemverhouding. Het aantal stemmen dat een lid in de vergadering kan uitbrengen, wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente(n) door wiens college(s) van burgemeester en wethouders hij is aangewezen. Hierbij geldt de volgende stemverdeling:

    • a.

      een gemeente met minder dan 20.000 inwoners: 2 stemmen;

    • b.

      een gemeente met 20.000 tot 40.000 inwoners: 3 stemmen;

    • c.

      een gemeente met 40.000 tot 60.000 inwoners: 4 stemmen;

    • d.

      een gemeente met 60.000 tot 80.000 inwoners: 5 stemmen;

    • e.

      een gemeente met 80.000 tot 100.000 inwoners: 6 stemmen;

    • f.

      een gemeente met 100.000 tot 120.000 inwoners: 7 stemmen;

    • g.

      een gemeente met 120.000 tot 140.000 inwoners: 8 stemmen;

    • h.

      een gemeente met 140.000 tot 160.000 inwoners: 9 stemmen;

    • i.

      een gemeente met 160.000 tot 180.000 inwoners: 10 stemmen;

    • j.

      een gemeente met 180.000 tot 200.000 inwoners: 11 stemmen;

    • k.

      een gemeente met 200.000 tot 220.000 inwoners: 12 stemmen;

    • l.

      een gemeente met 220.000 tot 240.000 inwoners: 13 stemmen;

    • m.

      een gemeente met 240.000 tot 260.000 inwoners: 14 stemmen;

    • n.

      een gemeente met 260.000 tot 280.000 inwoners: 15 stemmen;

    • o.

      een gemeente met 280.000 tot 300.000 inwoners: 16 stemmen;

    • p.

      een gemeente met 300.000 tot 320.000 inwoners: 17 stemmen;

    • q.

      een gemeente met 320.000 tot 340.000 inwoners: 18 stemmen;

    • r.

      een gemeente met 340.000 tot 360.000 inwoners: 19 stemmen;

    • s.

      een gemeente met 360.000 tot 380.000 inwoners: 20 stemmen;

    • t.

      een gemeente met 380.000 tot 400.000 inwoners: 21 stemmen;

    • u.

      een gemeente met 400.000 tot 420.000 inwoners: 22 stemmen;

    • v.

      een gemeente met 420.000 tot 440.000 inwoners: 23 stemmen;

    • w.

      een gemeente met 440.000 tot 460.000 inwoners: 24 stemmen;

    • x.

      voorts voor iedere 20.000 inwoners één stem extra.

  • 2. Het stemgewicht van elke gemeente wordt jaarlijks bepaald op basis van het inwonertal op 1 januari van het voorafgaande jaar zoals dat is opgenomen in de bevolkingsstatistiek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

  • 3. Tenzij in deze regeling anders is bepaald, worden besluiten met gewone meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen genomen.

Artikel 8. Taken en bevoegdheden

Alle taken en bevoegdheden die in deze regeling niet aan een ander orgaan zijn opgedragen, behoren aan het algemeen bestuur toe.

Artikel 9. Inlichtingen

  • 1. Het algemeen bestuur geeft aan de raden en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten ongevraagd alle informatie die nodig is voor een juiste beoordeling van het door het bestuur gevoerde en te voeren beleid.

  • 2. Het algemeen bestuur verstrekt aan de raden en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten alle inlichtingen die door één of meer leden van die raden of colleges worden verlangd.

  • 3. Een lid van het algemeen bestuur geeft aan de raad of de raden en burgemeester en wethouders van de gemeente(n) die hem heeft of hebben aangewezen, op de in die gemeente gebruikelijke wijze alle inlichtingen die door het college, de raad of een of meer leden daarvan, worden verlangd.

Artikel 10. Verantwoording

  • 1. Een lid van het algemeen bestuur kan door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente die hem heeft aangewezen, op de in die gemeente gebruikelijke wijze ter verantwoording worden geroepen voor de wijze waarop dat lid de gemeente in dat bestuur heeft vertegenwoordigd.

  • 2. In het kader van een periodieke evaluatie van het functioneren van de gemeenschappelijke regeling legt het bestuur schriftelijk verantwoording af aan de deelnemende gemeenten. Het college van burgemeester en wethouders kan bij de behandeling van deze verantwoordingsrapportage in het overleg met de raad een vertegenwoordiger van het bestuur uitnodigen om hierop een toelichting te geven.

HOOFDSTUK 4. DAGELIJKS BESTUUR

Artikel 11. Samenstelling

  • 1. Het dagelijks bestuur bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter, aan te wijzen door en uit de leden van het algemeen bestuur, met dien verstande dat H1-, H4- en H6-gemeenten elk één lid aanwijzen.

  • 2. De leden van het dagelijks bestuur worden aangewezen in de eerste vergadering van het algemeen bestuur na het begin van een nieuwe zittingsperiode.

  • 3. Het dagelijks bestuur stelt in de eerste vergadering na zijn aanwijzing een portefeuilleverdeling vast. Het deelt zijn besluit hierover mee aan het algemeen bestuur.

  • 4. De leden van het dagelijks bestuur kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij geven daarvan schriftelijk kennis aan de voorzitter.

  • 5. Een lid van het dagelijks bestuur kan door het algemeen bestuur worden ontslagen, indien dit lid het vertrouwen van het algemeen bestuur niet meer bezit.

  • 6. In een tussentijdse vacature in het dagelijks bestuur wordt voorzien in de eerstvolgende vergadering van het algemeen bestuur.

Artikel 12. Werkwijze

  • 1. Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter dat nodig acht of ten minste één lid dat schriftelijk, onder opgaaf van de te behandelen onderwerpen, verzoekt. In het laatste geval wordt de vergadering binnen veertien dagen na een zodanig verzoek gehouden.

  • 2. Het dagelijks bestuur kan voor zijn vergaderingen een reglement van orde vaststellen. Een vastgesteld reglement en elke wijziging daarvan wordt ter kennis gebracht van het algemeen bestuur.

Artikel 13. Besluitvorming

  • 1. Tenzij in deze regeling anders is bepaald, worden besluiten met een gewone meerderheid van stemmen genomen.

  • 2. Ieder lid heeft in de vergadering één stem.

Artikel 14. Taken en bevoegdheden

Naast de taken en bevoegdheden die elders in deze regeling zijn opgedragen, heeft het dagelijks bestuur de volgende taken en bevoegdheden:

  • a.

    het voorbereiden en uitvoeren van besluiten van het algemeen bestuur;

  • b.

    het voorstaan van de belangen van het Inkoopbureau H-10 bij andere overheden, instellingen of personen, waarmee contact voor het Inkoopbureau H-10 van belang is;

  • c.

    het beheer van de vermogenswaarden;

  • d.

    de zorg voor de controle op het beheer van de vermogenswaarden en de boekhouding;

  • e.

    het nemen van alle conservatoire maatregelen zowel in als buiten rechte en het doen van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaring en verlies van recht of bezit;

  • f.

    de zorg voor en het houden van toezicht op de bewaring en het beheer van de archiefbescheiden;

  • g.

    het nemen van besluiten over privaatrechtelijke rechtshandelingen van het Inkoopbureau H-10, waaronder het aangaan van een dienstverleningsovereenkomst met een gemeente;

  • h.

    het vaststellen van algemene inkoopvoorwaarden.

Artikel 15. Verantwoording en inlichtingen

  • 1. De leden van het dagelijks bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur verantwoording verschuldigd voor het door hen gevoerde bestuur.

  • 2. Zij geven ongevraagd aan het algemeen bestuur alle informatie die voor een juiste beoordeling van het door het dagelijks bestuur te voeren en gevoerde bestuur nodig is.

  • 3. Zij geven, tezamen dan wel afzonderlijk, aan het algemeen bestuur, wanneer dit bestuur of een of meer leden daarvan hierom verzoekt, alle gevraagde inlichtingen.

HOOFDSTUK 5. VOORZITTER

Artikel 16. Aanwijzing en vervanging

  • 1. Het algemeen bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter.

  • 2. Bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter wordt deze vervangen door een lid van het dagelijks bestuur, door dat bestuur aan te wijzen.

Artikel 17. Taken en bevoegdheden

  • 1. De voorzitter is belast met de leiding van de vergaderingen van het algemeen en het dagelijks bestuur en draagt er zorg voor, dat de besluiten van het algemeen en het dagelijks bestuur naar behoren worden uitgevoerd.

  • 2. De voorzitter vertegenwoordigt het Regionaal Inkoopbureau Zorg West in en buiten rechte. Hij kan de in de eerste volzin bedoelde vertegenwoordiging, na overleg met het dagelijks bestuur, opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon.

  • 3. De stukken die van het algemeen bestuur of het dagelijks bestuur uitgaan, worden door de voorzitter ondertekend. De voorzitter kan die ondertekening opdragen aan een ander lid van het dagelijks bestuur.

Hoofdstuk 6. PERSONEEL

Artikel 18. Benoeming en rechtspositie

  • 1.

    Het algemeen bestuur benoemt, schorst en ontslaat de directeur van het Inkoopbureau H-10.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur benoemt, schorst en ontslaat het overige personeel.

  • 3.

    Op het personeel zijn de arbeidsvoorwaardenregelingen voor gemeenteambtenaren van overeenkomstige toepassing.

Artikel 19. Taken, bevoegdheden en vervanging directeur

  • 1. De directeur is belast met de leiding van het Inkoopbureau H-10. Voor de uitvoering van zijn taak is hij verantwoording verschuldigd aan het bestuur.

  • 2. De directeur is secretaris van het bestuur. Hij is bij de vergaderingen van het bestuur aanwezig en heeft daarin een raadgevende stem.

  • 3. Bij afwezigheid, ziekte of ontstentenis van de directeur wordt de functie waargenomen door een door het bestuur aan te wijzen plaatsvervanger.

  • 4. Het algemeen bestuur stelt in een instructie nadere regels vast over de taken en bevoegdheden van de secretaris

HOOFDSTUK 7. COMMISSIES

Artikel 20. Rekeningcommissie

  • 1. Het algemeen bestuur stelt een rekeningcommissie in, die de bestuursorganen van de deelnemende gemeenten dient te adviseren over de vast te stellen rekening. Het algemeen bestuur stelt voor deze commissie een regeling vast waarin onder meer de werkwijze van de commissie, de openbaarheid van vergaderingen, het toezicht op de uitoefening van bevoegdheden door de commissie en de verantwoording aan het algemeen bestuur en de raden van de deelnemende gemeenten wordt geregeld.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde commissie zal bestaan uit raadsleden uit de deelnemende gemeenten, zo mogelijk aangevuld met externe leden die beschikken over specialistische kennis op het terrein van de rekeningcommissie.

  • 3. Gemeentelijke rekenkamers en rekenkamercommissies kunnen op grond van artikel 182 van de Gemeentewet onderzoek doen. Een rekenkamercommissie heeft hierbij dezelfde bevoegdheden als een gemeentelijke rekenkamer.

HOOFDSTUK 8. FINANCIELE BEPALINGEN

Artikel 21. Administratie en controle

  • 1. Het algemeen bestuur stelt bij verordening de uitgangspunten voor het financiële beleid, evenals voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vast. Deze verordening waarborgt dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.

  • 2. Het algemeen bestuur stelt bij verordening regels vast voor de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie. Deze verordening waarborgt dat de rechtmatigheid van het financiële beheer en van de inrichting van de financiële organisatie wordt getoetst.

Artikel 22. Begroting

    • 1.

      Het dagelijks bestuur stelt jaarlijks een ontwerpbegroting met toelichting op voor het volgende kalenderjaar.

    • 2.

      Het dagelijks bestuur zendt de ontwerpbegroting en de toelichting daarop vóór 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor deze dient toe aan de raden van de gemeenten.

    • 3.

      De raden van de gemeenten kunnen binnen acht weken na ontvangst van de ontwerpbegroting hun zienswijze over die begroting bij het dagelijks bestuur naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze zijn vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.

    • 4.

      Het algemeen bestuur stelt de begroting vast in het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor zij dient.

    • 5.

      Nadat deze is vastgesteld, zendt het algemeen bestuur, zo nodig, de begroting aan de raden van de gemeenten.

    • 6.

      Het dagelijks bestuur zendt de begroting binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval voor 15 juli, aan de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten en aan Gedeputeerde Staten.

    • 7.

      Het bepaalde in dit artikel is mede van toepassing op besluiten tot wijziging van de begroting.

Artikel 23. Bijdragen van de regiogemeenten

    • 1.

      De in de begroting opgenomen uitgaven worden door de gemeenten gedragen overeenkomstig de in dienstverleningsovereenkomst en uitvoeringsprogramma’s vastgelegde verdeelafspraken.

    • 2.

      Eventueel resterende tekorten worden verdeeld naar evenredigheid van het aantal inwoners van ieder van de gemeenten per 1 januari van het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft, zoals gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Wijziging van deze verdeelsleutel in enig jaar is mogelijk met unanieme instemming van het algemeen bestuur.

    • 3.

      De gemeenten betalen bij wijze van voorschot jaarlijks voor 1 februari en 1 augustus telkens de helft van de door hen verschuldigde bijdrage.

Artikel 24. Jaarrekening

    • 1.

      Het dagelijks bestuur legt jaarlijks een ontwerp-jaarrekening met bijbehorend verslag betreffende het voorafgaande jaar, ter vaststelling voor aan het algemeen bestuur.

    • 2.

      Het algemeen bestuur stelt de jaarrekening vast in het jaar volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft.

    • 3.

      Het dagelijks bestuur zendt de jaarrekening binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval voor 15 juli, aan de gemeenten en aan Gedeputeerde Staten.

Artikel 25. Archief

    • 1.

      Het dagelijks bestuur draagt zorg voor de archiefbescheiden van de organen ingesteld bij de regeling overeenkomstig een door het algemeen bestuur met inachtneming van de Archiefwet 1995 vast te stellen regeling, die aan Gedeputeerde Staten wordt meegedeeld.

    • 2.

      Gedeputeerde Staten oefenen toezicht uit op de krachtens het eerste lid aan het dagelijks bestuur opgedragen zorg voor de archiefbescheiden overeenkomstig het Archiefbesluit, voor zover dat van toepassing is op de organen van gemeenten.

    • 3.

      De secretaris is belast met het beheer van de archiefbescheiden voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats van de gemeente waar het Inkoopbureau H-10 is gevestigd.

    • 4.

      De archivaris van de gemeente waar het Inkoopbureau H-10 is gevestigd oefent toezicht uit op het onder het derde lid genoemde beheer.

    • 5.

      Voor de bewaring van de op grond van artikel 12, eerste lid, en artikel 13, eerste lid, van de Archiefwet 1995 over te brengen archiefbescheiden van de in deze regeling genoemde organen is aangewezen de archiefbewaarplaats van de gemeente waar het Inkoopbureau H-10 is gevestigd.

    • 6.

      Na opheffing van de gemeenschappelijke regeling worden de onder het derde lid bedoelde archiefbescheiden overgebracht naar de archiefbewaarplaats van de gemeente waar het Inkoopbureau H-10 is gevestigd.

    • 7.

      De onder het vijfde lid bedoelde archiefbescheiden worden beheerd door de archivaris van de gemeente waar het Inkoopbureau H-10 is gevestigd.

    • 8.

      De in het vijfde lid bedoelde archiefbescheiden worden beheerd door de archivaris van de gemeente waar het Inkoopbureau H-10 is gevestigd.

Artikel 26. Evaluatie

    • 1.

      Het algemeen bestuur draagt zorg voor een evaluatie van de regeling. De eerste evaluatie vindt plaats twee jaar na inwerkingtreding van deze regeling.

    • 2.

      De in het eerste lid bedoeld evaluatie heeft onder meer, doch niet uitsluitend, tot doel na te gaan:

    • a.

      of, en zo ja in welke mate de in deze regeling geformuleerde doelstellingen zijn behaald;

    • b.

      of, en zo ja in welke mate de in deze regeling vastgelegde overdracht van taken en bevoegdheden, in het licht van de doelstelling van deze regeling, aanpassing behoeft.

HOOFDSTUK 9. TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING

Artikel 27. Toetreding en uittreding

  • 1.

    Toetreding van een andere gemeente tot de regeling of uittreding van een gemeente uit de regeling, is mogelijk vanaf het moment dat de regeling drie jaar geduurd heeft.

  • 2.

    Toetreding en uittreding dient te geschieden per 1 januari van enig jaar, waarbij in het geval van uittreding een opzegtermijn van tenminste één jaar in acht wordt genomen.

  • 3.

    Het algemeen bestuur regelt de gevolgen van de toetreding of de uittreding en kan voorwaarden verbinden aan de toetreding of uittreding.

Artikel 28. Wijziging

  • 1.

    Zowel het algemeen bestuur, op voorstel van het dagelijks bestuur, als burgemeester en wethouders van tenminste vier van de gemeenten, kunnen voorstellen doen tot wijziging van de regeling.

  • 2.

    De regeling kan worden gewijzigd bij een daartoe strekkend besluit van burgemeester en wethouders van alle gemeenten.

Artikel 29. Opheffing

  • 1.

    De regeling kan worden opgeheven bij een daartoe strekkend besluit van de colleges van burgemeester en wethouders van tenminste twee derde van de gemeenten.

  • 2.

    Het algemeen bestuur stelt, de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten gehoord, een liquidatieplan vast en regelt de vereffening van het vermogen.

HOOFDSTUK 10. GESCHILLEN, OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 30. Geschillen

  • 1.

    Voordat over een geschil als bedoeld in artikel 28 van de wet de beslissing van Gedeputeerde Staten wordt ingeroepen, legt het algemeen bestuur het geschil voor aan een daartoe in te stellen geschillencommissie.

  • 2.

    De geschillencommissie bestaat uit vertegenwoordigers aangewezen door elk van de bij het geschil betrokken partijen en een door deze vertegenwoordigers gezamenlijk aangewezen onafhankelijke voorzitter.

  • 3.

    De geschillencommissie brengt aan het algemeen bestuur advies uit over de wijze waarop het geschil kan worden opgelost.

Artikel 31. Duur en inwerkingtreding

  • 1.

    De regeling wordt in eerste instantie aangegaan voor de duur van drie jaar en kan tussentijds worden aangepast om de figuur van openbaar lichaam om te zetten in die van bedrijfsvoeringsorganisatie wanneer een wijziging van de wet gemeenschappelijke regelingen dit mogelijk maakt.

  • 2.

    Voor het einde van het derde jaar wordt op basis van evaluatie van de samenwerking door de samenwerkende colleges van burgemeester en wethouders besloten of de samenwerking door middel van deze regeling wordt voortgezet danwel tot opheffing wordt besloten. Artikel 26 tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Wanneer een deel van de colleges van burgemeester en wethouders besluit om niet in te stemmen met voortzetting van de samenwerking middels deze regeling kan de regeling desgewenst door andere colleges worden voortgezet waarbij de voorwaarden voor uittreding van de vertrekkende gemeenten niet ongunstiger mogen zijn dan bij opheffing en liquidatie van de regeling als geheel.

Artikel 32. Overgangsbepalingen

  • 1.

    De eerste aanwijzing van de leden van het algemeen bestuur vindt plaats bij het aangaan van de regeling.

  • 2.

    Het algemeen bestuur komt voor het eerst bijeen op uitnodiging van burgemeester en wethouders van de vestigingsgemeente. De vertegenwoordiger van die gemeente treedt in de vergadering op als voorzitter.

  • 3.

    In zijn eerste vergadering wijst het algemeen bestuur de voorzitter en de overige leden van het dagelijks bestuur aan.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders van de vestigingsgemeente worden aangewezen als het bestuur, bedoeld in artikel 26, eerste lid, van de wet.

Artikel 33. Citeertitel

De regeling wordt aangehaald als Gemeenschappelijke regeling Inkoopbureau H-10.

Vastgesteld door het college van Delft op 25 september 2014

de secretaris, de burgemeester,

mr. J. Krul, mr. drs. G.A.A. Verkerk

Vastgesteld door het college van Den Haag op 11 november 2014

de secretaris, de burgemeester,

mw. mr. drs. A.W.H. Bertram, J.J. van Aartsen

Vastgesteld door het college van Leidschendam-Voorburg op 16 september 2014

de wnd. secretaris, de burgemeester,

B.J.D. Huykman, drs. J.W. van der Sluijs

Vastgesteld door het college van Midden-Delfland op 23 september 2014

de secretaris, de burgemeester,

P.T. Veenman, A.J. Rodenburg

Vastgesteld door het college van Pijnacker-Nootdorp op 25 september 2014

de secretaris, de burgemeester,

drs. J.P.R. Woudstra, mw. F. Ravestein

Vastgesteld door het college van Rijswijk op 30 september 2014

de secretaris, de burgemeester,

drs. A. de Baat, drs. M.J. Bezuijen

Vastgesteld door het college van Voorschoten op 1 oktober 2014

de secretaris, de burgemeester,

M.van der Veer, drs. J.M. Staatsen

Vastgesteld door het college van Wassenaar op 22 september 2014

de secretaris, de burgemeester,

mw. drs. W.A. Atsma, drs. J.Th. Hoekema

Vastgesteld door het college van Westland op 16 september 2014

de secretaris, de burgemeester,

M.van Beek, J. van der Tak

Vastgesteld door het college van Zoetermeer op 3 november 2014

de secretaris, de burgemeester,

drs. H.M.M. Koek, Ch.B. Aptroot