Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwolle

Terrassen in Zwolle

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwolle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTerrassen in Zwolle
Citeertitelterrassen in Zwolle
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpOpenbare orde

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

regels ten aanzien van terrassen in Zwolle (beleidsregel)

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 2.3.1.2 en 4.4.4. van de Algemene plaatselijke verordening

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-05-200831-05-2012Nieuwe regeling

22-04-2008

De Peperbus 07/05/2008

cb 2008-04.22

Tekst van de regeling

Intitulé

Terrassen in Zwolle

 

 

TERRASSEN IN ZWOLLE

1.0 Juridisch kader

 

Deze notitie bevat nadere regels voor de terrassen in Zwolle.

 

1.1 Formaliteiten en bevoegdheden.

 

Het terrassenbeleid is een door de burgemeester vastgestelde beleidsregel op grond van artikel 2.3.1.2 en artikel 4.4.4 van de Algemene plaatselijke verordening Zwolle (Apv).

Op basis van de Apv wordt bepaald of een horeca-inrichting op een bepaalde locatie gevestigd kan worden met inachtneming van de algemene belangen bescherming van het woon- en leefklimaat, de openbare orde en de ingebruikneming van de openbare weg.

 

De bevoegdheid om een bouwvergunning te verlenen voor een overdekt terras ligt op grond van artikel 40 van de Woningwet bij het college van burgemeester en wethouders.

De bevoegdheid om een monumentenvergunning te verlenen ligt op grond van de Monumentenwet 1988 en de Monumentenverordening 2004 bij het college van burgemeester en wethouders.

 

De bevoegdheid om een terrasvergunning te verlenen ligt op grond van de Gemeentewet bij de burgemeester.

 

1.2 Vergunningverlening

 

De terrasvergunning maakt deel uit van de horeca-exploitatievergunning en wordt dan ook alleen verleend aan een gevestigd horecabedrijf met een exploitatievergunning.

De exploitatie van het horecabedrijf mag niet in strijd zijn met een geldend bestemmingsplan.

 

Een terrasvergunning wordt alleen verleend voor eigen grond of openbare gemeentegrond die voor de horeca-inrichting is gelegen. Deze bepaling geldt niet voor vrijliggende terrassen.

De terrasvergunning is voor onbepaalde tijd geldig, maar is persoons- en inrichtingsgebonden. De gemeente behoudt zich het recht voor het in de terrasvergunning genoemde oppervlak aan te passen.

 

Bij vergunningverlening wordt tevens gecontroleerd of aan de volgende criteria wordt voldaan:

  • -

    waarborgen van de doorgang voor voetgangers (ten minste 1,5 meter op trottoirs en tenminste 2,5 meter op pleinen en verruimingen), hulpdiensten (ten minste 3,5 meter), vrije toegankelijkheid van brandkranen en andere waterwinplaatsen (in een straal van 1,5 meter mag niets geplaatst worden) en toegankelijkheid voor laad- en losverkeer;

  • -

    waarborgen van de verkeersveiligheid;

  • -

    voorkomen van aantasting van de openbare orde en de woon- en leefomgeving van omwonenden;

     

In de vergunning worden in leder geval de volgende bepalingen opgenomen.

  • -

    terrasgrootte in m²;

  • -

    locatie;

  • -

    als er een ontheffing voor inpandige opslag is verleend: de opslaglocatie en het oppervlak van de opslag in m² .

 

2.0 Algemene inrichtingseisen voor terrassen

 

2.1 Meubilair

 

In het kader van het duurzaamheidsbeleid stimuleert de gemeente Zwolle investeringen in duurzaam terrasmeubilair. Onder duurzaam wordt in dit kader verstaan terrasmeubilair van 100% rotan, Forest Stewardship Council (FSC) hout, bamboe, palmhout en nabasco (een milieuvriendelijke kunstvezel). Vergunninghouders die een originele factuur op naam indienen bij de afdeling Belastingen van de gemeente Zwolle betalen 50% minder precariobelasting op voorwaarde dat de producent van het terrasmeubilair op de factuur heeft weergegeven dat het meubilair voor 100% uit de hiervoor genoemde materialen bestaat. De vermindering kan eenmaal per drie jaar worden aangevraagd. De uitvoeringsregeling precariobelasting verschaft nadere informatie over deze regeling.

 

2.2 Opslag terrasmeubilair

 

Terrasmeubilair (incl. parasols, schermen e.d.) dient buiten de openingstijden van de horeca-inrichting binnen opgeslagen te worden. Indien de horeca-inrichting geen inpandige opslagmogelijkheden heeft dan dient er bij de aanvraag voor een terrasvergunning om een ontheffing voor inpandige opslag te worden verzocht. Dit ontheffingsverzoek dient voldoende onderbouwd te worden. Of het verzoek voldoende onderbouwd is wordt beoordeeld door de gemeente, maar de onderbouwing dient ten minste te bestaan uit foto´s, berekeningen, plattegronden van de horeca-inrichting of rapporten. De verzoeker dient in ieder geval aan te tonen dat zijn terrasmeubilair brandveilig is. Als het pand waartoe het terras behoort tevens een woon- of logiesfunctie heeft, dient hiervan bij het verzoek tot ontheffing melding te worden gemaakt.

 

2.3 Terrasverwarming

 

Het is toegestaan heaters op terrassen te gebruiken mits er bij het gebruik geen voor de omgeving hinderlijke of schadelijke rook, roet, walm of stof wordt verspreid, brandgevaar wordt veroorzaakt of het gebruik van vluchtmogelijkheden wordt belemmerd.

Het gebruik van vuurkorven, haarden, houtkachels, barbecues, fakkels, gelbranders en andere open vuren daarentegen is op terrassen niet toegestaan.

 

2.4 Gevelterrassen

 

Van een gevelterras is sprake als het terras direct aan de gevel van de horeca-inrichting is gelegen. Een gevelterras mag niet breder zijn dan de gevel van het bedrijf waartoe het terras behoort.

 

2.5 Vrijliggende terrassen

 

Van een vrijliggend terras is sprake als het terras van een horeca-inrichting wordt gescheiden door een voetgangers- of andere verkeersstrook. De gemeente geeft de aangrenzende horeca- inrichtingen als eerste de gelegenheid een vergunning aan te vragen. Als zij geen belangstelling hebben dan kunnen andere horeca-inrichtingen die binnen 20 meter (gemeten tussen de toegangsdeur van de betreffende locatie en de grens van het terras) van het bedoelde terras gevestigd zijn een vergunning aanvragen.

 

2.6 Terrassen in voetgangersgebieden

 

In voetgangersgebieden zonder vrijliggende terrassen zijn gevelterrassen toegestaan.

 

2.7 Terrasschermen

 

Bij terrassen op gazons zijn terrasschermen niet toegestaan.

 

2.8 Markeringen

 

Bij de vergunningverlening wordt door de gemeente een situatietekening aangeleverd waarop vermeld staat waar het terras gelegen mag / moet zijn. De gemeente brengt vervolgens in de bestrating of ondergrond de markeringen aan, het is niet toegestaan deze zelf aan te brengen of te laten aanbrengen.

 

3.0 Inrichtingseisen voor terrassen in de binnenstad

 

3.1 Terrasschermen

 

Voor terrasschermen gelden de volgende voorschriften:

  • ·

    Het doek van het terrasscherm is zwart, ecru, antraciet, donkerblauw, koetsgroen of wijnrood.

  • ·

    Het doek van het terrasscherm is negentig centimeter hoog, de voet van het terrasscherm is een meter hoog.

  • ·

    Op het terrasscherm zijn geen reclameaanduidingen toegestaan.

  • ·

    Het is toegestaan de bedrijfsnaam of het bedrijfslogo op het doek aan te brengen mits deze een maximale afmeting van zestig bij zestig centimeter heeft.

     

3.2 Parasols

 

Voor parasols gelden de volgende voorschriften:

  • ·

    Het doek van de parasol is zwart, ecru, antraciet, donkerblauw, koetsgroen of wijnrood.

  • ·

    Op parasols zijn geen reclameaanduidingen toegestaan.

  • ·

    Het is toegestaan de bedrijfsnaam of het bedrijfslogo op het doek aan te brengen mits deze een maximale afmeting van zestig bij zestig centimeter per parasol heeft.

     

Tot 1 januari 2010 is het gebruik van parasols die voldoen aan het tot 1 maart 2008 geldende terrassenbeleid van de gemeente Zwolle toegestaan.

 

3.3 Overige terrasafscheidingen

 

Terrasdecoraties mogen niet worden gebruikt als terrasafscheiding.

 

3.4 Overkappingen

 

Overkappingen op terrassen kunnen voor advies worden voorgelegd aan de welstands-/monumentencommissie. Bij overkappingen aan gevels moeten als regel zonneschermen/markiezen van zeildoek/stof worden toegepast. Deze overkappingen dienen te worden bevestigd (indien aanwezig) onder de kroonlijst van de gevel waarbij de constructiedelen bedekt worden. Als er sprake is van een monument is de overkapping monumentvergunningplichtig.

 

3.5 Winterterrassen

 

Een winterterras is een (bouwvergunningplichtig) tijdelijk, seizoensgebonden bouwwerk in de zin van de Woningwet.

Op winterterrassen bij monumenten zijn de Monumentenwet 1988 en de Monumentenverordening van toepassing.

Winterterrassen zijn uitsluitend op het Grote Kerkplein (nummers 2 tot 11) toegestaan. Een winterterras mag maximaal 2,5 meter diep vanaf de gevel zijn en de constructie moet gedeeltelijk demontabel zijn.

 

Volgens het Besluit eisen inrichtingen Drank- en horecawet moet een horecalokaliteit minimaal 2.40 meter hoog zijn. Deze inrichtingeis geldt ook voor de overkapping van het terras.

 

4. Markten en evenementen

 

4.1 Marktdagen

 

Als de terrasvergunning is verleend voor een openbare weg die wekelijks is opgenomen in het marktcircuit, dient het terrasmeubilair op donderdag en vrijdag na 24.00 uur verwijderd te zijn. Op vrijdag mag na 16.00 uur en op zaterdag na 19.30 uur gebruik worden gemaakt van het terras.

 

4.2 Evenementen

 

Tijdens evenementen in de binnenstad kan de burgemeester naar aanleiding van een uitdrukkelijk gemotiveerd verzoek van de organisator de terrasvergunning tijdelijk intrekken.

 

5.0 Inwerkingtreding

 

Het terrassenbeleid geldt vanaf 8 mei 2008.

 

6.0 Evaluatie

 

Het terrassenbeleid dateert uit 1996. Er heeft een evaluatie plaatsgevonden in 1999, 2003, 2004 en 2007. Een volgende evaluatie zal plaatsvinden in 2010. Dan zal ook onderzocht worden hoe vaak er tot handhaving overgegaan moest worden, of de regeling voor duurzaam terrasmeubilair stimulerend heeft gewerkt en of de ondernemers tevreden zijn over het nieuwe terrassenbeleid (waaronder terrasschermen).