Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bronckhorst

Verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBronckhorst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2014
CiteertitelVerordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeenteblad, art. 82

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-12-201405-10-2018Nieuwe regeling

27-11-2014

Gemeenteblad, 2014, 73630 (10 december 2014)

Z67137 RD14-00830 (141127/12b)

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2014

Raadsbesluit

 

Behorende bij raadsvoorstel met nummer: 141127/12b

 

De raad van de gemeente Bronckhorst;

 

gelet op de bespreking in de commissievergadering van 13 november 2014

 

gelet op het bepaalde in artikel 82 van de Gemeentewet;

 

besluit:

vast te stellen de:

verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2014 en

in te trekken;

de verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2011.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de auditcommissie;

  • b.

    lid: lid van de auditcommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • d.

    accountant: de door de raad aangewezen accountant;

  • e.

    rekenkamercommissie: de gezamenlijke rekenkamercommissie van de gemeenten Berkelland, Bronckhorst, Lochem en Montferland.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie heeft als taak om:

    • a.

      de selectie van de accountant voor te bereiden;

    • b.

      met de accountant te overleggen over de jaarstukken en de boardletter;

    • c.

      met een lid van de rekenkamercommissie te overleggen over onderzoeken van de rekenkamercommissie;

    • d.

      de raad te adviseren over onderzoeksrapporten en verbeterplannen naar aanleiding van rekenkameronderzoeken;

    • e.

      de raad te adviseren over het verstrekken van deelopdrachten aan de accountant;

    • f.

      de raad te adviseren over horizontaal toezicht;

    • g.

      de raad te adviseren over financiële onderwerpen voor de raad, zoals b.v. de boardletter en de jaarrekening.

  • 2.

    De commissie stemt de onderzoeksplannen af die worden opgesteld in het kader van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • 3.

    De commissie maakt verslag van de vergaderingen en brengt deze ter kennis van de raad via de lijst ingekomen stukken.

Artikel 3 Leden van de auditcommissie en stemrecht

  • 1.

    De commissie bestaat uit één raadslid per fractie, met dien verstande dat de twee leden van de klankbordgroep rekenkamercommissie namens hun fractie lid zijn van de commissie.

  • 2.

    De raadsleden hebben stemrecht in de commissie.

  • 3.

    De wethouder financiën, een vertegenwoordiger van de directie en de controller zijn adviseur van de commissie.

  • 4.

    De accountant en een lid van de rekenkamercommissie zijn extern adviseur van de commissie.

  • 5.

    De commissie kan anderen als adviseur uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn.

  • 6.

    De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de commissie.

Artikel 4 Benoeming en ontslag

  • 1.

    De gemeenteraad benoemt en ontslaat de leden die namens de raad zitting hebben in de commissie.

  • 2.

    De zittingsperiode van de raadsleden in de commissie eindigt wanneer zij ophouden lid te zijn van de raad en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of wanneer het raadslid ontslag neemt als lid van de commissie.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De commissie kiest, uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden, een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de taken en bevoegdheden van de commissie, het opstellen van adviezen en raadsvoorstellen.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2014.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking onmiddellijk na de bekendmaking.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 27 november 2014,

de griffier, de voorzitter,

M. van der Leur H.A.J. Aalderink