Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Woerden

Subsidieregeling gemeente Woerden 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWoerden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling gemeente Woerden 2014
CiteertitelSubsidieregeling Woerden 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen de subsidieregeling gemeente Woerden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikelen 2, lid 2en 5, lid 4 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Woerden

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-07-201507-07-2015intrekking

23-06-2015

Elektronisch Gemeenteblad,06-07-2015

60346/2015
08-11-201401-09-201407-07-2015nieuwe beleidsregels

28-10-2014

Elektronisch Gemeenteblad 7 november 2014

63189/2014

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling gemeente Wooerden 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Woerden,

Overwegende dat het gewenst is nadere regels vast te stellen voor de beleidsterreinen Wmo, Jeugd, Sport, Cultuur, Evenementen en Recreatie en Toerisme;

Gelet op de artikelen 2, lid 2 en 5, lid 4 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Woerden;

besluit:

vast te stellen de “Subsidieregeling gemeente Woerden 2014”

 

Hoofdstuk 1 ALGEMEEN

Artikel 1.1 Reikwijdte

  • 1.

    Deze subsidieregeling heeft betrekking op de volgende beleidsterreinen: Wmo, Jeugd, Sport, Cultuur, Evenementen en Recreatie en Toerisme, zoals vermeld in de daarop betrekking hebbende hoofdstukken van deze regeling.

  • 2.

    Deze regeling is niet van toepassing op de subsidiering van peuteropvangtoeslag en voor- en vroegschoolse educatie.

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen reis- en verblijfkosten, consumptie- en cateringkosten, kosten voor uitgeloofde prijzen en kosten die worden omschreven als “diversen” of “onvoorzien” zonder verdere motivatie.

Artikel 1. 2 Algemene toetsingscriteria subsidieaanvragen

Bij de beoordeling van subsidieaanvragen dienen de volgende algemene toetsingscriteria in acht te worden genomen:

a.Resultaatgericht

De subsidie moet aantoonbaar bijdragen aan de realisatie van de door de gemeente vastgestelde beleidsdoelen of te bereiken maatschappelijke effecten. De voorzieningen en activiteiten zijn niet het uitgangspunt, er wordt uitgegaan van het te bereiken resultaat en wat daarvoor nodig is.

b.Iedereen doet mee

Een bijdrage leveren aan maatschappelijke participatie en ondersteuning bieden bij wat de inwoner nodig heeft om te kunnen meedoen. Het gaat hierbij niet alleen om het zelf meedoen aan de samenleving, maar ook om het ondersteunen van anderen om mee te kunnen doen, het actief zijn in vrijwilligerswerk en het actief verantwoordelijkheid nemen voor de woon- of leefomgeving. Daarbij is een belangrijk criterium dat er aandacht is voor kwetsbare groepen, organisaties en activiteiten die zich hierop richten.

c.Sterke samenleving, eigen kracht inwoners

Het bevorderen van de eigen kracht van inwoners, het sociaal (buurt)netwerk en het informele circuit. Bevorderen van de samenredzame samenleving.

Hoofdstuk 2 Wmo

Artikel 2.1 Sociaal domein

Doelstelling

  • 1.

    Preventie: Inwoners hebben in het vormgeven van hun goede leven geen professionele maatschappelijke ondersteuning nodig.

  • 2.

    Vroegsignalering: Ondersteuningsbehoeften van inwoners (inclusief zorgmijders) worden vroegtijdig gesignaleerd en ingelost, waardoor escalatie voorkomen wordt.

  • 3.

    Nulde lijn ondersteuning: Inwoners met een ondersteuningsbehoefte ontvangen deze ondersteuning van het sociaal (buurt)netwerk, het informele circuit en/of door deel te nemen aan voorliggende collectieve voorzieningen.

  • 4.

    Toegang tot ondersteuning: Inwoners met een ondersteuningsbehoefte die (deels) niet ingelost kan worden door het sociaal (buurt)netwerk en/of het informele circuit weten waar zij terecht kunnen voor professionele ondersteuning.

  • 5.

    Eerste lijn ondersteuning: Inwoners hebben de noodzakelijke lichte professionele ondersteuning ontvangen waardoor hun ondersteuningsbehoeften zijn ingelost, verminderd of gestabiliseerd.

  • 6.

    Tweede lijn ondersteuning: Inwoners hebben de noodzakelijke specialistische professionele ondersteuning ontvangen waardoor hun ondersteuningsbehoeften zijn ingelost, verminderd of gestabiliseerd.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Opdrachtnemer werkt samen met c.q. in wijkteams en de integrale toegang van WoerdenWijzer.nl en conformeert zich aan de vastgestelde werkwijze en de daarbij behorende bevoegdheden.

  • 2.

    Wanneer sprake is van een huishouden, een plan, een coördinator, treedt een sociaal makelaar op als coördinator en conformeert opdrachtnemer zich aan de bevoegdheden van de sociaal makelaar. Voor activiteiten die niet vallen onder de werkwijze van wijkteams, de sociaal makelaars of de integrale toegang van WoerdenWijzer.nl:

  • 3.

    Activiteiten van opdrachtnemer zijn aanvullend op de werkwijze van de wijkteams, sociaal makelaars en de integrale toegang van WoerdenWijzer.nl en vormen hiermee geen doublure.

  • 4.

    Activiteiten van opdrachtnemers zijn altijd gericht op preventie, het versterken van de eigen kracht, het sociaal (buurt)netwerk en/of het informele circuit.

  • 5.

    Bij (een vermoeden van) een meervoudige problematiek voert opdrachtnemer niet zelf een integrale intake uit en/of maakt zij een gezinsplan, maar doet zij een melding bij de integrale toegang van WoerdenWijzer.nl.

  • 6.

    Bij rechtstreekse aanmelding bij opdrachtnemer wordt de melding doorgegeven aan de integrale toegang van WoerdenWijzer.nl.

  • 7.

    In het geval van een enkelvoudige vraag wordt opdrachtnemer alleen voor een traject betaald wanneer de aanmelding gemeld is bij de integrale toegang van WoerdenWijzer.nl, evenals -ter info- het plan van aanpak en het resultaat van de dienstverlening.

  • 8.

    Tweedelijnsorganisaties (vooral op het gebied van jeugdzorg) krijgen de opdracht om zoveel mogelijk taken bij de eerstelijnsorganisaties c.q. de wijkteams neer te leggen (opzoeken van grenzen, overdracht van kennis).

Soort subsidie

  • 1.

    jaarlijkse subsidie

  • 2.

    eenmalige subsidie

Verantwoordingsinformatie

Zie beschikking / contract

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

Tariefvoorschriften

Geldende beleids- of referentiedocumenten

• Integraal beleidsplan sociaal domein 2015-2016

Artikel 2.2 Wijk- en dorpsplatforms en inwonersinitiatieven

Doelstelling

  • 1.

    Wijk- en dorpsplatforms: inwoners laten participeren in leefbaarheidaangelegenheden en bevorderen samenhang/leefbaarheid in wijk/dorp/buurt. Podium in de wijk creëren.

  • 2.

    Inwonersinitiatieven: versterken van de eigen kracht van de inwoner, verminderen van de (financiële) inbreng van de overheid en tot stand brengen van initiatieven die de leefbaarheid bevorderen.

Randvoorwaarden

  • 1.

    - Platform (stichting) vraagt de subsidie aan

    • -

      Platform communiceert met alle inwoners van de wijk / het dorp

    • -

      Houdt jaarlijks 4 tot 6 bijeenkomsten

    • -

      Brengt wijkkrant uit

    • -

      Doelgroep: wijkbewoners / dorpsbewoners

  • 2.

    - Inwoner vraagt aan;

    • -

      Inwoner zoekt ook andere financieringsbron (= voorwaarde)

    • -

      Initiatief moet vraaggericht uit de samenleving komen

    • -

      Initiatief heeft draagvlak

    • -

      het initiatief levert een extra bijdrage aan de leefbaarheid in uw wijk, buurt of dorp

Soort subsidie

  • 1.

    jaarlijkse subsidie

  • 2.

    eenmalige subsidie

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    - aantal bijeenkomsten

    • -

      aantal uitgebrachte wijkkranten

  • 2.

    - bereikt resultaat inwonerinitiatief

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

  • 1.

    Subsidies wijk- en dorpsplatforms: € 40.000

  • 2.

    Inwonersinitiatievenbudget: € 70.000

Tariefvoorschriften

1.Platform mag aan het eind van het jaar niet meer dan 10% overhouden van de subsidie. Sparen voor grotere uitgaven/activiteiten moet aangevraagd worden.

2. N.v.t.

Geldende beleids- of referentiedocumenten

• Woerden Wijkgericht. Een stap verder met Wijkgericht werken. (2013)

• Leefbaarheid. Beleidsbrief onder de paraplu van Wijk- en dorpsgericht werken Gemeente Woerden 2013.

Artikel 2.3 Mantelzorgers

Doelstelling

  • 1.

    Mantelzorgers zijn bekend met de ondersteuningsmogelijkheden die beschikbaar zijn en maken daar gebruik van.

  • 2.

    Het samenbrengen van vraag en aanbod van mantelzorgers

Randvoorwaarden

  • 1.

    Het bieden van een effectieve ondersteuning in de uitvoering van de taken van mantelzorgers.

  • 2.

    Het bevorderen van de deskundigheid mantelzorgers.

  • 3.

    Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

  • 4.

    Er is afstemming en samenwerking met andere (informele zorg-)organisaties, wijkteams en Woerdenwijzer.nl.

  • 5.

    Betrekken van het sociaal (buurt)netwerk en vrijwilligers in de ondersteuning van mantelzorgers

  • 6.

    De subsidievrager heeft al het mogelijke gedaan om zelf te komen tot een sluitende begroting.

Soort subsidie

Jaarlijks en eenmalig

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Scholing en deskundigheidsbevordering van mantelzorgers, toegespitst op de vraag van mantelzorgers.

  • 2.

    Kwaliteit en kwantiteit van coördinatie van mantelzorgondersteuning.

  • 3.

    Mate van het betrekken van het sociaal (buurt)netwerk en vrijwilligers in de ondersteuning van mantelzorgers.

  • 4.

    Aantal en aard van de mantelzorgprojecten.

  • 5.

    Mate en resultaat van samenwerking met andere (zorg-)organisaties, wijkteams en WoerdenWijzer.nl.

  • 6.

    Tevredenheid van de inwoners/ deelnemers/ participanten/ belanghebbenden.

  • 7.

    Kwantificeren van het maatschappelijk rendement.

  • 8.

    Manier waarop de informatie te verkrijgen is (persoonlijk, schriftelijk, digitaal).

  • 9.

    Mate van spreiding van aanbod over inwoners van de gemeente Woerden.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

Verdeelsleutel

Normbedragen

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Integraal beleidsplan sociaal domein 2015-2016

Artikel 2.4 Algemene (welzijns-)voorzieningen

Doelstelling

Bevorderen van deelname aan het maatschappelijke verkeer in de Woerdense samenleving en van het zo lang mogelijk zelfstandig functioneren van kwetsbare mensen.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Het georganiseerd verrichten van diverse laagdrempelige vormen van vrijwillige inzet bij kwetsbare inwoners (oa verrichten van diensten, vervoer of klussen, het behartigen van belangen, verzorgen van boodschappen of maaltijden).

  • 2.

    Het georganiseerd aanbieden van vrije tijds- sport- of bewegingsactiviteiten aan kwetsbare inwoners uitgaande van de mogelijkheden van de inwoner.

  • 3.

    Bevordering van eigen kracht, het versterken van zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke (vrijwilligers-)dienstverlening op het gebied van maatschappelijke zorg, preventieve zorg, jeugdzorg, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.

  • 4.

    Activiteiten dragen ertoe bij dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen en participeren in de Woerdense samenleving.

  • 5.

    Verschuiving van formele zorg naar informele zorg. Kwantitatieve en kwalitatieve inzet van een professional moet aantoonbaar gemotiveerd zijn.

  • 6.

    Actieve communicatie over het aanbod.

  • 7.

    Er is afstemming en samenwerking met andere (informele zorg-)organisaties.

  • 9.

    Er is afstemming en samenwerking met Woerden Wijzer.

  • 10.

    De subsidievrager heeft al het mogelijke gedaan om zelf te komen tot een sluitende begroting.

Soort subsidie

jaarlijks en eenmalig

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Mate van vergroten van: eigen kracht van burgers; eigen kracht in de wijken; participatie van (zeer) kwetsbare burgers; zelfredzaamheid of samenredzaamheid van (zeer) kwetsbare burgers.

  • 2.

    Mate van uitvoering geven aan preventie en vroegsignalering.

  • 3.

    Manier van betrekken van het sociaal netwerk.

  • 4.

    Mate en resultaat van samenwerking met andere (zorg-)organisaties.

  • 5.

    Kwantificeren van het maatschappelijk rendement.

  • 6.

    Tevredenheid van de inwoners/ deelnemers/ participanten/ belanghebbenden.

  • 7.

    Manier waarop de informatie te verkrijgen is (persoonlijk, schriftelijk, digitaal). .

  • 8.

    Mate van spreiding van aanbod over inwoners van de gemeente Woerden.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

Verdeelsleutel

Normbedragen

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Integraal beleidsplan sociaal domein 2015-2016

Artikel 2.5 Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders (vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben ontvangen).

Doelstelling:

Het bevorderen en bijdrage leveren aan de integratie in, en deelname aan het maatschappelijk verkeer van vergunninghouders in de Woerdense samenleving.

Levert ondersteuning aan vergunninghouders bij vraagstukken op het gebied van:

  • -

    Huisvesting (regelen van de formele kant van het leven en wonen in Nederland)

  • -

    Vergunningsaangelegenheden

  • -

    Gezinshereniging

  • -

    Inburgering

  • -

    Interculturele hulpverlening

Als voorliggende voorzieningen en eigen kracht niet voldoende zijn.

Randvoorwaarden:

  • 1.

    Aansluiting op gemeentelijke werkwijze integrale toegang (WoerdenWijzer.nl).

  • 2.

    Mobiliseren en versterken van de eigen kracht c.q. zelfredzaamheid van vergunninghouders.

  • 3.

    Gericht op het terugleggen van vragen naar vergunninghouder, het netwerk en naar voorliggende voorzieningen.

  • 4.

    Mobiliseren van vrijwillige inzet in de gemeente.

Soort subsidie:

Jaarlijkse subsidie en incidentele subsidie

Verantwoordingsinformatie

Kwantitatief

  • 1.

    Aantal vluchtelingen dat begeleid wordt op 1 januari van het subsidiejaar.

  • 2.

    Aantal nieuw aangemelde vluchtelingen in subsidiejaar met vermelding of deze in Woerden of in Oudewater is gehuisvest (instroom).

  • 3.

    Aantal vluchtelingen dat begeleid werd op 31 december van het subsidiejaar.

  • 4.

    Aantal vluchtelingen waarvan de begeleiding in het subsidiejaar is beëindigd met de reden van uitstroom.

  • 5.

    Aantal opgestelde plannen van aanpak.

  • 6.

    Mate van uitvoering geven aan preventie en vroegsignalering van meervoudige problematiek (= aantal aanmeldingen bij WoerdenWijzer.nl).

Kwalitatief

  • 1.

    Mate van resultaat van samenwerking met andere (zorg)organisaties (bijvoorbeeld: gemeente, WoerdenWijzer.nl, Ferm Werk, kerken).

  • 2.

    Manier van betrekken van het sociaal netwerk (bijvoorbeeld: andere vluchtelingen, scholen, inwoners van Woerden).

  • 3.

    Mate en vergroten van de eigen kracht van vergunninghouders.

Subsidieplafond

€ 60.000 *

Tariefvoorschriften

  • 1.

    Subsidieontvanger mag aan het eind van het jaar niet meer dan 5% overhouden van de subsidie.

  • 2.

    De financiële reserve van de subsidieontvanger mag niet hoger zijn dan 30% van het bedrag van de toegekende subsidie in het jaar t-2.

Geldende beleids- of referentiedocumenten

  • Wet inburgering 2013

  • Verordening wet inburgering 2009

  • Beleidsregels wet inburgering 2011

* het maximaal aan te vragen subsidiebedrag voor de gemeenten Woerden en Oudewater samen bedraagt € 100.000, met verdeelsleutel: 60% aanvraag bij de gemeente Woerden en 40% aanvraag bij de gemeente Oudewater.

Artikel 2.6 Opvang voor kwetsbare inwoners

Doelstelling

Lokaal uitvoering aan de wettelijke taken op het gebied van vrijwillige (maatschappelijke) opvang oa bij huiselijk geweld en beschermd wonen en dakloosheid.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Er wordt (samen)gewerkt in de lokale zorgketen. Er is waar nodig afstemming en samenwerking met (informele zorg-)organisaties, wijkteams en afstemming met centrumgemeente Utrecht, en met het AMHK.

  • 2.

    Het hulpverleningsaanbod is activerend en op basis van wederkerigheid.

  • 3.

    Er is aandacht voor preventie en vroegsignalering.

  • 4.

    Activiteiten dragen ertoe bij dat inwoners zo snel mogelijk weer zelfstandig kunnen wonen en participeren in de Woerdense samenleving.

  • 5.

    Verschuiving van formele zorg naar informele zorg. Kwantitatieve en kwalitatieve inzet van een professional moet aantoonbaar gemotiveerd zijn.

  • 6.

    Actieve communicatie en spoedige (terug-)verwijzing naar algemeen toegankelijke Woerdense voorzieningen.

  • 7.

    Er is afstemming en samenwerking met Woerden Wijzer.nl.

  • 8.

    De subsidievrager heeft al het mogelijke gedaan om zelf te komen tot een sluitende begroting.

Soort subsidie

Jaarlijkse en eenmalig.

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Mate van vergroten van: eigen kracht van cliënten; zelfredzaamheid of samenredzaamheid van cliënten.

  • 2.

    Aantal cliënten.

  • 3.

    Mate van uitvoering geven aan preventie en vroegsignalering.

  • 4.

    Manier van betrekken van het sociaal netwerk.

  • 5.

    Mate en resultaat van samenwerking met andere (informele) zorgorganisaties.

  • 6.

    Kwantificeren van het maatschappelijk rendement.

  • 7.

    Tevredenheid van de inwoners/ deelnemers/ participanten/ belanghebbenden.

  • 8.

    Manier waarop de informatie te verkrijgen is (persoonlijk, schriftelijk, digitaal).

  • 9.

    Mate van spreiding van aanbod over inwoners van de gemeente Woerden.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

Verdeelsleutel

informele maatschappelijke opvang Woerdense daklozen-en thuislozen

uitbreiden van sociale netwerken van geïsoleerde Woerdenaren

Normbedragen

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Integraal beleidsplan sociaal domein 2015-2016

Artikel 2.7 Maatschappelijke voorzieningen

Doelstelling

  • 1.

    Participatie in de wijk/kern bevorderen.

  • 2.

    Meedoen mogelijk maken voor elke inwoner van Woerden.

  • 3.

    Investeren in samenwerking.

  • 4.

    Efficiënt(er) inzetten van (gemeentelijke) accommodaties.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Het faciliteren gebeurt door het bieden van onderdak aan de activiteit;

  • 2.

    Zorg dragen voor behoorlijk en transparant beheer en exploitatie.

  • 3.

    Voldoende ruimte bieden aan maatschappelijke organisaties, verenigingen, dorpsbewoners en andere bewonersinitiatieven in de wijken en kernen. Jongeren en senioren in het bijzonder.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie.

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Naar aanleiding van het jaarverslag vindt er binnen 2 maanden een overleg plaats tussen de instelling en de gemeente waarin het verslag en eventuele afwijkingen worden besproken

  • 2.

    Naar aanleiding van onvoorziene ontwikkelingen vindt er extra overleg plaats tussen de instelling en de gemeente.

Subsidieplafond

€ 148.327,- (richtinggevend voor 2015)

Verdeelsleutel

• Harmelen (Dezibel) 50.000,-

• Kamerik (Schulenburch) 58.327,-

• Zegveld (Milandhof) 26.000,-

• Molenvliet (WCM) 14.000,-

Normbedragen

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Wmo beleidskader gemeente Woerden 2012-2015

Hoofdstuk 3: JEUGD

Artikel 3.1 Jeugd en Vrije tijd

Doelstelling

  • 1.

    Het faciliteren van activiteiten die recreatief, cultureel vormend en emancipatorisch zijn voor jongeren met een prioriteit voor de leeftijdsgroep 12 tot 23 jaar.

  • 2.

    Versterken van de jongerenparticipatie in de gemeente Woerden.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Het faciliteren gebeurt door het bieden van onderdak aan de activiteit

  • 2.

    De gefaciliteerde activiteiten worden door en voor jongeren georganiseerd

  • 3.

    De subsidie is aanvullend op een eigen bedrijfsvoering.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Het aantal initiatieven en activiteiten dat gefaciliteerd is

  • 2.

    Het aantal deelnemers uit de doelgroep die participeren in activiteiten die de bredere maatschappij ten goede komt. Minimaal vijf groepen met gemiddeld tien deelnemers.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 9.633

Verdeelsleutel

Normbedragen

Tariefvoorschriften

Subsidie wordt verstrekt voor het ter beschikking stellen van ruimte voor activiteiten die georganiseerd worden door en voor nieuwe groepen jongeren.

Geldende beleids- of referentiedocumenten

• Beleidsbrief Jeugd 2013-2016

• Basisinformatie Babylon 2010

• Productenboek jongerenopbouwwerk gemeente Woerden

• Beleidsbrief Jeugd 2013-2016

Artikel 3.2 Jeugdgezondheidszorg

Doelstelling

Uitvoering geven aan de wettelijke taken jeugdgezondheidszorg 0-19 jarigen alsmede maatwerk op gebied van de jeugdgezondheidszorg. Deze uitvoering moet bijdragen aan het bereiken van de volgende resultaten:

  • 1.

    kinderen en jongeren groeien op in een veilig en gezond opvoedklimaat

  • 2.

    kinderen en jongeren hebben een gezonde levensstijl

  • 3.

    minder kinderen hebben een taal- of ontwikkelingsachterstand

  • 4.

    de informele ondersteuning bij opvoedingsvraagstukken neemt toe

Randvoorwaarden

Bij de subsidieaanvraag voor JGZ taken moet worden aangegeven:

  • 1.

    op welke manier zal worden aangesloten op de (toekomstige) taken Jeugdhulp

  • 2.

    op welke manier zal worden gewerkt volgens het principe Eén gezin, één plan, één regisseur

  • 3.

    dat het triage model zal worden toegepast

  • 4.

    dat gebruik zal worden gemaakt van de Verwijsindex

  • 5.

    dat gebruik zal worden gemaakt van het digitaal dossier

  • 6.

    in welke mate er sprake is van experimenteerruimte om maatwerk te bieden aan risicogroepen en contactmomenten te flexibiliseren

  • 7.

    in welke mate er sprake is van wijkaanpak, waarbij een vaste pool professionals is betrokken

  • 8.

    op welke wijze er zal worden samengewerkt met ketenpartners als de welzijnsstichting, de eerste- en tweedelijnszorg, scholen, jongerenwerk, kinderopvang, sportverenigingen etc.

  • 9.

    dat de gemeente uitdrukkelijk opdrachtgever is bij de verwijzing naar maatwerkproducten JGZ en tweedelijnszorg

  • 10.

    dat de aanbieder JGZ voorziet in een contactpersoon die functioneert als accounthouder en met wie de voortgang tenminste elke zes maanden wordt besproken

  • 11.

    wat de integrale kostprijs is naar inzet van professionele uren

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Beoordelingscriteria aanvraag

  • 1.

    de mate waarin en de manier waarop wordt aangegeven te kunnen voldoen aan de randvoorwaarden

  • 2.

    de integrale kostprijs

  • 3.

    de mate waarin en de manier waarop kan worden bijgedragen aan de gewenste resultaten

Geldende beleids- of referentiedocumenten

• Beleidsbrief gezondheid 2013

• Wet collectieve publieke gezondheid (Wcpg)

Artikel 3.3. Buitenschoolse Activiteiten

Doelstelling

  • 1.

    Het coördineren en uitvoeren van buitenschoolse activiteiten op een manier die aansluit bij de doelstellingen van ‘jong en fit’.

  • 2.

    Het aanbod van activiteiten is vraaggestuurd; dat wil zeggen dat het aansluit bij de wensen en beleefwereld van het kind.

  • 3.

    De activiteiten stimuleren ontmoeting, ontspanning, ontplooiing en ontwikkeling voor kinderen en hun leefomgeving.

  • 4.

    Doelgroep: kinderen uit de wijken waar het buitenschools aanbod plaatsvindt; hun ouders; formele en informele samenwerkingspartners uit de wijk en (lokale) aanbieders van activiteiten.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Organisaties hebben er alles aan gedaan om zelf tot een sluitende begroting te komen;

  • 2.

    De activiteiten vinden plaats in de wijken en kernen Schilderskwartier, Molenvliet West en Oost, Snel & Polanen, Harmelen en Kamerik; en breiden zich desgewenst uit naar de wijken en kernen Zegveld, Bomen- en Bloemenkwartier en het Staatsliedenkwartier.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    jaarlijkse verantwoordingsregistratie waarbij duidelijk wordt in welke mate de activiteiten hebben bijgedragen aan de doelstellingen van ‘jong en fit’

  • 2.

    een halfjaarlijks verslag over de activiteiten en financiën met daarbij een prognose voor het volgende half jaar.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 20.000

Verdeelsleutel

Normbedragen

Tariefvoorschriften

Van het beschikbare bedrag dienen zowel de coördinatie als de activiteiten bekostigd te worden

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Wmo beleidskader gemeente Woerden 2012-2015

Artikel 3.4 OAB: Schakelklas

Doelstelling

  • 1.

    Het aanbieden van gerichte taalstimulering aan leerlingen van groep 1 en 2 van het basisonderwijs waarbij een taalachterstand geconstateerd is. Door de inzet van de schakelklas worden de onderwijskansen vergroot. Stijging van taalvaardigheden bij 85% van de deelnemers van de schakelklas.

  • 2.

    Het aanbieden van een budget voor taalondersteuning, binnen een basisschool in Woerden, aan niet Nederlandstalige basisschoolleerlingen die niet tot de doelgroep van de reguliere schakelklas behoren.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Het onderwijs wordt aangeboden op één lespunt gedurende 8 uur per week.. De maximale groepsgrootte van het lespunt is 16.

  • 2.

    Het onderwijs wordt aangeboden door een schakelklasleerkracht in dienst van Stichting Passenderwijs.

  • 3.

    Het toetsen van de leerlingen vindt plaats door Stichting Passenderwijs. Er vindt cofinanciering van 50% plaats door Stichting Passenderwijs bij het aanbod taalstimulering voor niet-Nederlandstalige kinderen, die niet tot de doelgroep van de reguliere schakelklas behoren.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Toetsgegevens in juni voorafgaand aan de schakelklas, tussentijdse toets in januari en eindtoets in juni.

  • 2.

    Evaluatieverslag in oktober van zowel de reguliere schakelklas als de ingezette budgetten voor de niet-Nederlandstalige basisschoolleerlingen.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

Uitvoering en organisatie van de schakelklas voor groep 1 en 2 en taalaanbod voor niet-Nederlandstalige basisschoolleerlingen: € 45.000,- per schooljaar.

Verdeelsleutel

Normbedragen

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Artikel 3.5 OAB: werving en toeleiding doelgroepkinderen

Doelstelling

De gemeente Woerden wil dat alle kinderen een startkwalificatie behalen. Landelijk is gebleken dat kinderen in een achterstandssituatie vaak met een taalachterstand in het basisonderwijs beginnen en deze achterstand moeilijk inlopen gedurende hun schoolcarrière. Het doel van de VVE is om onderwijsachterstanden in een zo vroeg mogelijk stadium te onderkennen en te voorkomen. Naast werving en toeleiding naar een centrumvoorziening, wordt de ouderbetrokkenheid vergroot door op beperkte schaal trainingen opvoedvaardigheden te geven. Er worden inloopspreekuren verzorgd bij VVE voorzieningen door jeugdverpleegkundigen. Wanneer doelgroepkinderen regelmatig verzuimen of onvoldoende gebruik maken van de VVE voorziening wordt gehandhaafd.

Randvoorwaarden

  • 1.

    De subsidie is bedoeld voor de werving en toeleiding van doelgroepkinderen en voor de handhaving van het VVE aanbod;

  • 2.

    Binnen de doelgroepbepaling vindt een staffel plaats:

  • 3.

    1 Beide ouders hebben een opleiding op maximaal LBO/VMBO K niveau (gewichtenregeling basisscholen).

  • 4.

    2. Niet westerse allochtone kinderen met een (dreigende) taalachterstand.

  • 5.

    3. Alle kinderen in de Gemeente Woerden die naar mening van de JGZ het risico lopen op een taalachterstand.

  • 6.

    Het afgeven van een indicatie voor VVE en eventueel hulp bij de aanvraag van een kindgebonden subsidie van de ouders.

  • 7.

    Een aanbod voor 120 uur inloopspreekuur;

  • 8.

    Een aanbod van 90 uur training opvoedvaardigheden.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Bereik percentage doelgroepkinderen;

  • 2.

    Aantal doelgroepkinderen dat toegeleid wordt naar een voorschoolse voorziening;

  • 3.

    Aantal doelgroepouders dat gebruik gemaakt heeft van de training opvoedvaardigheden en eventuele doorverwijzing;

  • 4.

    Aantal inloopspreekuren op de verschillende groepen inclusief aantal interventies;

  • 5.

    Aantal doelgroepkinderen dat onregelmatig gebruik maakt van het VVE aanbod en waarop gehandhaafd wordt

  • 6.

    85% van de doelgroep gaat naar een voorschoolse voorziening.

  • 7.

    95% van de doelgroepkinderen volgt na een handhavingsgesprek de afgesproken dagdelen.

  • 8.

    Ouders en verzorgers van doelgroepkinderen hebben voldoende vaardigheden aangeleerd of zijn bereid gebruik te maken van intensievere hulp.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

Werving en toeleiding doelgroepkinderen VVE € 34.469

Verdeelsleutel

Normbedragen

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Artikel 3.6 Aansluiting Onderwijs Arbeidsmarkt

Doelstelling

Het geven van een impuls gedurende een langere termijn aan sectoren waar grote tekorten dreigen. Door deze impuls ontstaat een sterk en sociaal netwerk waarbij zowel voor onderwijs, ondernemers, instellingen als gemeente een hoog rendement te behalen valt.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Het netwerk draagt aantoonbaar bij aan het imago van sectoren waarin een groot personeelstekort te verwachten is.

  • 2.

    Alleen de netwerken Woerdens techniektalent (WTT) en Woerdens zorgtalent (WZT) kunnen voor subsidie in aanmerking komen.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

Bekendheid van en deelname aan de activiteiten van WTT en WZT onder leerlingen en scholen voor voorgezet onderwijs en beroepsonderwijs.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

Verdeelsleutel

Woerdens techniektalent

Woerdens zorgtalent

Normbedragen

n.v.t.

Tariefvoorschriften

Er dient cofinanciering plaats te vinden van minimaal 50% van de subsidie

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Hoofdstuk 4: SPORT

Artikel 4.1 Buurtsportcoaches

Doelstelling

Uitvoeren van het project buurtsportcoaches volgens de volgende doelstellingen:

  • 1.

    De buurtsportcoaches worden ingezet voor volwassenen, en dan met name mensen met een lage SES, mensen met een beperking en ouderen;

  • 2.

    De buurtsportcoaches zijn werkzaam bij zowel een sport- of beweegaanbieder als in tenminste één andere sector (zorg, welzijn, kinderopvang, jeugdzorg of bedrijfsleven);

  • 3.

    De buurtsportcoaches dragen eraan bij dat mensen in hun eigen nabije omgeving kunnen sporten of bewegen.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Er wordt 3,1 fte aan buurtsportcoaches gerealiseerd.

  • 2.

    Organisaties hebben alles gedaan om zelf tot een sluitende begroting te komen.

  • 3.

    Er wordt voldaan aan de voorwaarden van de landelijke Brede Impuls Combinatiefuncties

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Overzicht van de verdeling van de fte’s volgens de voorwaarden van de Brede Impuls Combinatiefuncties

  • 2.

    Toelichting in welke mate voldaan is aan de doelstellingen zoals hierboven beschreven

  • 3.

    Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

  • 4.

    € 155.000

Verdeelsleutel

n.v.t.

Normbedragen

n.v.t.

Tariefvoorschriften

Per fte aan buurtsportcoaches mag maximaal € 50.000 besteed worden.

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Sportbeleid

WMO-beleidskader 2012-2015

Artikel 4.2 Combinatiefuncties

Doelstelling

Uitvoering van het project combinatiefuncties volgens de doelstellingen van ‘jong en fit’, vastgelegd in het WMO-beleid:

  • 1.

    Kinderen in Woerden hebben een gezonde levensstijl;

  • 2.

    Met name kinderen voor wie dit minder vanzelfsprekend is, worden gestimuleerd om deel te nemen aan verschillende vormen van sport en cultuur;

  • 3.

    Ouders zijn betrokken bij hun kinderen en gaan hen voor in een gezonde levensstijl.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Er wordt 6,3 fte aan combinatiefunctionarissen gerealiseerd. Daarnaast is er een projectleider voor de ondersteuning van de combinatiefunctionarissen aangesteld.

  • 2.

    Organisaties hebben alles gedaan om zelf tot een sluitende begroting te komen.

  • 3.

    Er wordt voldaan aan de voorwaarden van de landelijke Brede Impuls Combinatiefuncties

  • 4.

    Het werk van de combinatiefunctionarissen draagt bij aan de realisatie van de doelstellingen van ‘jong en fit’

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Overzicht van de verdeling van de fte’s volgens de voorwaarden van de Brede Impuls Combinatiefuncties

  • 2.

    Toelichting op in welke mate voldaan is aan de doelstellingen van ‘jong en fit’

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 313.600

Verdeelsleutel

€ 313.600 voor de combinatiefunctionarissen

Normbedragen

Tariefvoorschriften

Per fte aan combinatiefunctionarissen mag maximaal € 50.000,- besteed worden.

Geldende beleids- of referentiedocumenten

  • -

    Sportbeleid

  • -

    Beleidsbrief cultuur

  • -

    WMO-beleidskader 2012-2015

Hoofdstuk 5: CULTUUR

Artikel 5.1 Loket culturele zaken

Doelstelling

Het ondersteunen van lokale, culturele initiatieven die een zo breed mogelijk publiek bedienen.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Jaarlijks heeft 25% van de aanvragen als doelgroep de jeugd van 4-21 jaar

  • 2.

    Jaarlijks heeft 50% van de aanvragen een link met het Verhaal van Woerden

  • 3.

    De organisatie die het loket beheert, is een netwerkorganisatie in Woerden die goed bekend is met het lokale culturele veld.

  • 4.

    De aanvragen worden afgehandeld volgens het reglement van het loket culturele zaken, dat te vinden is op www.cultuurlokaal.nl/loket_culturele_zaken.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Jaarlijks voor 1 mei een verslag van de subsidieverlening van het loket maken (zowel inhoudelijk als financieel) en deze presenteren in een overleg van de Grote 5 cultuurinstellingen

  • 2.

    Alle toegekende subsidies van het loket worden online gepubliceerd

  • 3.

    Jaarlijks voor 1 januari een overzicht aanleveren van de te verwachten aanvragen voor dat jaar.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 70.000

Verdeelsleutel

Normbedragen

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Beleidsbrief Cultuur 2012-2015

Reglement loket culturele zaken

Artikel 5.2 Lokale omroep

Doelstelling

Het ontwikkelen en beheren van een eigentijdse lokale nieuwszender in beeld en geluid voor de inwoners van de gemeente Woerden.

Randvoorwaarden

  • 1.

    De subsidie wordt verstrekt aan de organisatie die door het Commissariaat voor de Media is aangewezen als lokale zendgemachtigde;

  • 2.

    Het verzorgen van radio-uitzendingen en tekst tv, gericht op lokaal nieuws;

  • 3.

    Het beheren van een website, gericht op lokaal nieuws;

  • 4.

    Het verspreiden van lokaal nieuws en lokale informatie over maatschappelijke, culturele en godsdienstige ontwikkelingen en activiteiten.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 25.258

Verdeelsleutel

Normbedragen

Tariefvoorschriften

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Beleidsbrief Cultuur 2012-2015

Artikel 5.3 Lokale netwerkorganisatie

Doelstelling

Het ondersteunen van lokale initiatieven op de volgende manieren:

  • 1.

    het vormen van een onafhankelijke netwerkorganisatie namens het culturele veld richting de gemeente Woerden;

  • 2.

    het stimuleren van ontmoeting en debat in het culturele veld;

  • 3.

    zorg dragen voor informatieverstrekking en advisering;

  • 4.

    stimuleren en adviseren van het culturele veld.

Doelgroep: het culturele veld van Woerden, inwoners van Woerden en de gemeente Woerden (voor de advisering)

Randvoorwaarden

  • 1.

    Het beheren van het loket culturele zaken;

  • 2.

    Communiceren over cultuurparticipatie voor de jeugd en het Verhaal van Woerden is een speerpunt richting het culturele veld in Woerden;

  • 3.

    Coördineren van de overleggen tussen de Grote 5 cultuurinstellingen in Woerden;

  • 4.

    De gemeente gevraagd en ongevraagd adviseren over zaken omtrent cultuur.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

  • 1.

    Jaarlijks en inhoudelijk en financieel verslag overleggen;

  • 2.

    Driemaal per jaar een beknopte beleidsrapportage leveren voor ambtelijk overleg (april en september) en bestuurlijk overleg (oktober/november).

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 15.300

Verdeelsleutel

Tariefvoorschriften

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Beleidsbrief Cultuur 2012-2015

Artikel 5.4 Harmonieën en fanfares

Doelstelling

Het versterken van de lokale harmonieën en fanfares.

Randvoorwaarden

  • 1.

    De subsidie is bestemd voor verenigingen in de gemeente Woerden;

  • 2.

    De subsidie wordt besteed aan de realisatie van de doelstellingen van de beleidsbrief cultuur; te weten samenwerking, cultuurparticipatie en het verhaal van Woerden.

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

Jaarlijks voor 1 mei een inhoudelijk en financieel verslag aanleveren. Uit het inhoudelijk verslag blijkt op welke manier de subsidie heeft bijgedragen aan de doelstellingen van de beleidsbrief cultuur.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 22.671

Verdeelsleutel

Voor de fanfare/harmonie in Kamerik is € 3.308 beschikbaar.

Voor de fanfare/harmonie in Zegveld is € 4.090 beschikbaar.

Voor de fanfares/harmonieën in Woerden is € 15.273 beschikbaar.

Normbedragen

Tariefvoorschriften

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Beleidsbrief Cultuur 2012-2015

Artikel 5.5 Cultuureducatie/cultuur (educatief) centrum

Doelstelling

Het brengen van een breed programma op het gebied van muziek, dans en theater ten behoeve van de jeugd (2-18) van de gemeente Woerden (cultuurparticipatie)voor zowel buiten als binnen schooltijd.

Een cultureel centrum van Woerden stelt zijn ruimte, tijd en expertise beschikbaar.

Randvoorwaarden

  • 1.

    er is een overkoepelend orgaan/organisatie voor cultuur educatie binnen en buiten schooltijd

  • 2.

    1 jaarprogramma voor primair en voortgezet onderwijs

  • 3.

    alle terreinen van cultuur educatie komen aan bod

  • 4.

    alle kinderen/scholen in Woerden kunnen deelnemen aan het aanbod

  • 5.

    er is aansluiting van het aanbod tijdens en na schooltijd

  • 6.

    er vindt lokale samenwerking plaats

  • 7.

    in het na schoolse aanbod wordt ten minste 70% jeugd bereikt

Soort subsidie

jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 1.001.011

Verdeelsleutel

  • 1.

    binnen school € 81.896

  • 2.

    buiten school € 919.115

Tariefvoorschriften

Geldende beleids- of referentiedocumenten

• Beleidsbrief Cultuur 2012-2015

• Het certificaat “Keurmerk Kunsteducatie en Amateurkunst”

• Werken conform de “Code Cultural Governance”

• Voldoen aan de lidmaatschapsvoorwaarden van de brancheorganisatie voor kunsteducatie (Kunstconnectie) en theaters (VSCD)

• Het toepassen van de cao Kunsteducatie of een vergelijkbare rechtspositie

Artikel 5.6 Museum

Doelstelling

Een museum verwerft, behoudt, onderzoekt, presenteert, documenteert en geeft bekendheid aan de materiële en immateriële getuigenissen van de mens en zijn omgeving, voor doeleinden van studie, educatie en genoegen.

Het museum geeft aandacht aan het presenteren en bekendheid geven aan de historie van Woerden en de (Woerdense) kunst. Een voorwaarde is dat het museum ook laagdrempelig is voor de jeugd (4 tot 18 jaar). Om dit te bereiken zet het museum in op educatie.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Het museum realiseert:1.872 openingsuren op jaarbasis (36 uur per week); 11.000 bezoekers; 20% van de museumbezoeker bestaat uit jeugd; dit aantal geldt uitsluitend voor het hoofdgebouw (kerkplein 6)

  • 2.

    Tenminste 1 educatief product per jaar dat aansluit bij het Verhaal van Woerden is beschikbaar voor het onderwijs en 1 educatief product per jaar dat aansluit bij een tijdelijke tentoonstelling is beschikbaar voor het onderwijs;

  • 3.

    Tenminste1 tentoonstelling per jaar is opgezet voor de jeugd;

  • 4.

    Tenminste 1 tentoonstelling wordt bekostigd door derden.

  • 5.

    Tenminste 5500 mensen hebben kennis genomen van het VvW via activiteiten van het museum en 5500 via de website;

  • 6.

    Het museum in Woerden heeft een meerjarenprogramma gemaakt voor het VvW;

  • 7.

    Het museum in Woerden is verantwoordelijk voor een institutioneel, digitaal en publieksplatform voor het verhaal van Woerden;

  • 8.

    Het museum beheert “de Kunstschatten van Woerden”;

  • 9.

    Er is samenwerking tussen cultuurinstellingen met als resultaat inhoudelijke, financiële en personele voordelen.

  • 10.

    Het museum heeft een verhouding tussen subsidie en eigen inkomsten van 65/35

  • 11.

    Het museum heeft tussen de 20-30 vrijwilligers, passend bij de organisatie en de activiteiten.

Soort subsidie

jaarlijkse subsidie

Verantwoordingsinformatie

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 220.000

Verdeelsleutel

• Basis subsidie € 145.000,-

• Kunstschatten subsidie € 15.000,-

• Depot/ Kerkplein/ weekendkrachten € 60.000,-

Tariefvoorschriften

Geldende beleids- of referentiedocumenten

• Beleidsbrief Cultuur 2012-2015

• Geregistreerd staan bij het Museumregister

• Code Cultural Governance

Artikel 5.7 Bibliotheek

Doelstelling

De bibliotheek doet aan kennisoverdracht en het geven van informatie aan de inwoners van de gemeente Woerden. Dit doet zij door het aanbieden van een collectie, en de toegang hiervoor te geven: zelfstandig en/of met begeleiding. De bibliotheek biedt een collectie algemene boeken aan. De bibliotheek heeft een fysieke én een digitale collectie. Voor de specifieke doelgroepen worden projectcollecties samengesteld.

Randvoorwaarden

  • 1.

    De bibliotheek werkt mee aan het Historisch Informatie Punt (HIP) door ruimte beschikbaar te stellen en door het aanbieden van een collectie over de cultuurhistorie van Woerden en omgeving. De bibliotheek werkt in het HIP samen met andere vertellers van het Verhaal van Woerden

  • 2.

    De bibliotheek biedt aan de jongere inwoners van de gemeente Woerden specifieke activiteiten aan:

  • 3.

    Het aanleren van vaardigheden om zelf informatie op te zoeken, het aanleren van mediawijsheid, Het stimuleren om te gaan lezen en te blijven lezen, faciliteiten om te leren, studeren en huiswerk te maken met elkaar of individueel verband (het voorkomen van voortijdig schoolverlaten)

  • 4.

    De bibliotheek zet in op digitalisering van haar activiteiten.

  • 5.

    De bibliotheek levert een bijdrage aan het verminderen van laaggeletterdheid en het lezen door volwassenen die laaggeletterd zijn.

  • 6.

    De bibliotheek participeert op verzoek bij de decentralisatie van het sociale domein van de gemeente.

  • 7.

    De bibliotheek werkt samen met andere culturele instellingen in Woerden, voorschoolse instellingen,het onderwijs, instellingen voor volwasseneneducatie, culturele en welzijns-organisaties en collega bibliotheekinstellingen binnen de Samenwerkende Utrechtse Bibliotheken (SUB.)

  • 8.

    De bibliotheek verplicht zich zorg te dragen voor gekwalificeerd personeel. De bibliotheek heeft daarnaast een groot aantal vrijwilligers. De bibliotheek voert een actief vrijwilligersbeleid.

  • 9.

    De bibliotheek biedt in elke kern van de gemeente Woerden haar diensten aan. In de kern Woerden heeft de bibliotheek een vestiging en in de kernen Harmelen, Kamerik en Zegveld een servicepunt. De bibliotheek draagt bij aan de leefbaarheid van de kleinere kernen. Een vestiging biedt het volgende dienstverleningsniveau:openingsuren minimaal 15 uur per week, digitale toegang tot de gehele collectie en activiteitenaanbod, vraagbemiddeling, culturele en literaire activiteiten, aanbod voor scholieren/instellingen en studiemogelijkheden.

  • 10.

    Een servicepunt biedt beperktere mogelijkheden dan een vestiging, minimaal het volgende dienstverleningsniveau: openingsuren minimaal 4 uur per week, digitale toegang tot de gehele collectie en activiteitenaanbod.

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 851.700

Geldende beleids-en referentiedocumenten

Beleidsbrief cultuur 2012-2015

Hoofdstuk 6: EVENEMENTEN

Artikel 6.1 Evenementen

Doelstelling

Evenementen zijn voor de gemeente een belangrijk instrument om profileringdoelstellingen te realiseren. Aan de hand van een stimulerend evenementenbeleid kan Woerden zich sterker profileren als Stad waar het Groene Hart klopt. Het gaat hierbij niet om de stad Woerden, maar om de gehele gemeente Woerden.

Randvoorwaarden

  • 1.

    Een gemeentelijke bijdrage is tussen de 5 en 15% maximaal (van de begroting).

  • 2.

    Uitgangspunt daarbij is dat dit wordt vergeven indien er echt op geen andere manier geld gevonden kan worden.

  • 3.

    Kader voor de inzet van financiële middelen: A. Volksfeesten en gedenkdagen, B. Top 10 aan evenementen. Ad A.Volksfeest: Een evenement georganiseerd in een wijk, dorp of stad voor en door de inwoners. Kenmerken: Alle leeftijden, toegang gratis, gedragen door bewoners en ondernemers.Voorbeelden: de viering van de Koninginnedagen en 4 en 5 mei vieringen, de intocht van Sinterklaas, Zegvelderie, Septembermarkt, Wijkfeesten. Deze opsomming is niet limitatief. Ad. B.Evenementen die hoog scoren (Top 10) krijgen hier iets voor terug. Dit kan in de vorm van subsidie en/of faciliteiten. Kader: eerst aantonen dat er alles aan is gedaan om sponsorgelden binnen te halen. Als het evenement gesponsord wordt dan blijkt daar uit dat de Woerdense samenleving het evenement belangrijk vindt.

  • 4.

    Om te bepalen welke evenementen worden gefaciliteerd is een puntensysteem in het Evenementenbeleid geïntroduceerd. *

  • 5.

    De criteria in dit puntensysteem zijn als volgt: Positionering: de mate van de bijdrage aan het imago van Woerden; aantal bezoekers: het totaal aantal bezoekers aan het evenement waarbij (waar mogelijk) onderscheid wordt gemaakt tussen eigen inwoners en bezoekers van buiten Woerden die naar het evenement komen; Educatief: het betrekken van scholen bij evenementen; Onderscheidend concept: de mate van onderscheidendheid en originaliteit van het evenement; Waardering: de mate waarin een evenement door de inwoners wordt gewaardeerd. Samenwerking: de mate van samenwerking met andere (evenementen)organisatoren, verenigingen en ondernemers binnen Woerden. Hierbij bestaat verschil tussen samenwerking en deelname of afstemming; De tijd van het jaar: evenementen in de periode november tot en met april krijgen een hogere score omdat in deze maanden weinig evenementen worden georganiseerd; Hinderniveau; hoeveel vastgestelde overtredingen zijn er reeds geconstateerd ten aanzien van de vastgestelde voorwaarden.

* Alleen evenementen die voor 1 oktober in het voorafgaande jaar zijn aangemeld worden volgens deze methode geclassificeerd.

Soort subsidie

Eenmalige subsidie

Verantwoordingsinformatie

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 37.000

Verdeelsleutel

Volksfeesten en gedenkdagen: € 16.000

Top 10 evenementen: € 21.000

Normbedragen

Tariefvoorschriften

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Evenementenbeleid Woerden 2012 ‘Evenementen met de W-factor’

Hoofdstuk 7: RECREATIE en TOERISME

Artikel 7.1 Recreatie en toerisme

Doelstelling

Het bevorderen en ondersteunen van recreatieve, lokale initiatieven die bijdragen aan het recreatieve aanbod in Woerden.

Randvoorwaarden

Het initiatief:

  • 1.

    is vernieuwend en draagt bij aan het recreatieve aanbod in de gemeente Woerden;

  • 2.

    past binnen het recreatief-toeristisch beleid van Woerden

  • 3.

    kan op korte termijn worden gerealiseerd;

  • 4.

    wordt gedragen door verschillende financiers, waaraan Woerden een van de financiers is

  • 5.

    kan vervolgens op eigen kracht structureel worden voortgezet.

Soort subsidie

eenmalig

Verantwoordingsinformatie

Subsidieplafond (richtinggevend voor 2015)

€ 11.500

Verdeelsleutel

De maximale subsidieverlening per aanvraag bedraagt € 5.000.

Normbedragen

Tariefvoorschriften

Geldende beleids- of referentiedocumenten

Beleidsnota Recreatie en toerisme

Hoofdstuk 8 SLOTBEPALINGEN

Artikel 8.1 Inwerkingtreding en intrekking

Deze subsidieregeling treedt met terugwerkende kracht tot 1 september 2014 in werking. Tegelijkertijd worden de oude Subsidiebeleidsregels, die zijn vastgesteld op 13 mei 2013 ingetrokken.

Artikel 8.2 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Subsidieregeling Woerden 2014”

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouder van de gemeente Woerden op 28 oktober 2014,

de secretaris de burgemeester

dr. G.W. Goedmakers CMC V.J.H. Molkenboer

TOELICHTING

Inleiding

De sterke samenleving aan zet! Dat motto klinkt door in de ontwikkeling van alle beleidsvelden. Enerzijds is dit een weerspiegeling van de visie van het college op de rol van de lokale overheid en de samenleving en anderzijds de manier waarop een adequaat antwoord gegeven kan worden op financieel moeilijke tijden. Subsidieverstrekking wordt hierbij gezien als instrument om gestelde doelen in de Woerdense samenleving te bereiken. Daarbij is het voor alle partijen van belang dat dit zo klantvriendelijk, efficiënt en transparant mogelijk wordt ingezet.

Op subsidieverstrekking is de Algemene Subsidieverordening gemeente Woerden (hierna: de Verordening) van toepassing. Deze Verordening is in mei 2012 vastgesteld en geldt voor subsidies op de onderstaande beleidsterreinen, genoemd in artikel 2 van de Verordening:

  • a.

    Algemeen bestuur;

  • b.

    Openbare Orde en Veiligheid;

  • c.

    Verkeer, Vervoer en Waterstaat;

  • d.

    Economische zaken;

  • e.

    Onderwijs;

  • f.

    Cultuur;

  • g.

    Sport;

  • h.

    Recreatie;

  • i.

    Sociale voorzieningen en Maatschappelijke dienstverlening;

  • j.

    Volksgezondheid

  • k.

    Milieu;

  • l.

    Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting.

Subsidieregeling gemeente Woerden 2014

In de Verordening is in artikel 2, lid 2 aangegeven dat het college nadere regels kan stellen waarin de te subsidiëren activiteiten, de doelgroepen en de verdeling van de subsidie per beleidsterrein worden omschreven. Verder kan het college op grond van artikel 5, lid 4 nadere regels stellen met betrekking tot de algemene verplichtingen van de subsidieontvanger.

Deze nadere regels (“Subsidieregeling”) kunnen worden vastgesteld om subsidieaanvragen inhoudelijk te toetsen, maar ook voor de verdeling van de vastgestelde budgetten uit de begroting. Beleidsuitgangspunten zijn vertaald in concrete inhoudelijke criteria op grond waarvan de beschikbare budgetten door de gemeente Woerden worden ingezet. Deze inhoudelijke criteria worden in deze subsidieregeling benoemd.

In deze Subsidieregeling worden regels gegeven voor de volgende beleidsterreinen: Wmo, Jeugd, Sport, Cultuur, Evenementen en Recreatie en Toerisme.

NB. Voor de subsidiering van Peuteropvangtoeslag en Voor- en Vroegschoolse educatie zijn door het college reeds eerder aparte subsidieregelingen vastgesteld, nl.

• “Beleidsregels subsidiëring Peuteropvangtoeslag Gemeente

Woerden” en

• “Beleidsregels subsidiëring Voor- en Vroegschoolse educatie Gemeente Woerden”.

Deze Subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Elektronisch gemeenteblad ( te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.) en is digitaal beschikbaar op www.overheid.wetten.nl. en op www.woerden.nl.

Tegelijkertijd worden de oude Subsidiebeleidsregels, die zijn vastgesteld op 13 mei 2013 ingetrokken.

Wat verder bij subsidiering van belang is

• Aanvraag- en besluitvormingsprocedure

In de Verordening zelf is de aanvraag- en besluitvormingsprocedure beschreven. Een eenmalige subsidie moet uiterlijk 8 weken voor het plaatsvinden van de activiteiten worden aangevraagd. Een aanvraag voor jaarlijkse subsidie moet uiterlijk 1 september van het jaar dat vooraf gaat aan het jaar waarom de subsidieaanvraag betrekking heeft. Het aanvraagformulier komt op de website van de gemeente Woerden te staan.

• Digitaal loket

Op de gemeentelijke website is in 2014 een digitaal loket vormgegeven. Hier kunnen organisaties en burgers zich via internet informeren over de diverse subsidiemogelijkheden en een eventuele aanvraag doen.

• Subsidiesoorten

De Gemeente Woerden verstrekt eenmalige en jaarlijkse subsidies. Bij een jaarlijkse subsidie gaat het om een (structurele) bijdrage die voor één of (in uitzonderingsgevallen) meerdere jaren (maximaal vier) aan een organisatie wordt verstrekt. De lijn van de gemeente Woerden is om jaarlijkse subsidies jaarlijks toe te kennen. De subsidie heeft betrekking op voortdurende activiteiten van een instelling, organisatie of vereniging.

Eenmalige subsidies zijn subsidies voor eenmalige activiteiten, voor nieuwe initiatieven of activiteiten die niet behoren tot de reguliere activiteiten van de aanvrager. De achterliggende gedachte is dat de subsidie in principe tijdelijk is om de ontplooiing van nieuwe, eenmalige of bijzondere activiteiten te stimuleren en mogelijk te maken.

• Subsidieplafonds

De bedragen bij de subsidieplafonds in deze regeling zijn indicatief. Subsidieplafonds worden door het college van burgemeester en wethouders jaarlijks op basis van de gemeentebegroting (najaar) vastgesteld. Subsidieplafonds kunnen onder meer worden aangepast als gevolg van prijsontwikkelingen of bezuinigingen (art 4 ASV). De subsidieplafonds moeten ook bekendgemaakt worden in het Elektronisch gemeenteblad.