Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling subsidie stads- en dorpsontwikkeling Noord-Holland 2015 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling subsidie stads- en dorpsontwikkeling Noord-Holland 2015 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | werkgelegenheid, woningbouw, economie, wonen, leefomgeving |
Deze regeling vervalt met ingang van 31 december 2016.
Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2-11
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-10-2016 | 31-12-2016 | art. 13 | 04-10-2016 Provinciaal blad, 2016, 95 | 576118-852838 | |
27-11-2014 | 21-10-2016 | nieuwe regeling | 18-11-2014 Provinciaal blad, 2014, 116 | 249262-499596 |
Op deze regeling is titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing.
Binnen drie maanden na afloop van de activiteit dient de subsidieaanvrager een inhoudelijk verslag in met tenminste:
Haarlem, 18 november 2014.
Gedeputeerde staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
G.E.A. van Craaikamp, provinciesecretaris.
Door de economische crisis staat de woningbouwproductie de laatste jaren flink onder druk. Uit een inventarisatie onder gemeenten in Noord-Holland (uitgevoerd eind 2013) is gebleken dat veel projecten niet gerealiseerd kunnen worden door vraaguitval en financieringsproblemen. Hiermee samenhangend treden problemen op in de werkgelegenheid in de bouwsector, faillissementen van bouwbedrijven en ontwikkelaars en financiële problemen bij gemeenten met te ruime grondposities. Om de werkgelegenheid te stimuleren heeft de provincie een ‘Noord-Hollands Impulspakket economie en werkgelegenheid’ vastgesteld. De centrale gedachte achter het pakket is om op korte termijn de economie van Noord-Holland te stimuleren door fysieke uitvoeringsprojecten financieel mogelijk te maken. Onderdeel van dit pakket is de vaststelling van een subsidieregeling stads- en dorpsontwikkeling. Met deze regeling wil de provincie Noord-Holland stads- en dorpsontwikkelingsprojecten, die gereed zijn om uitgevoerd te worden of al in uitvoering zijn, en die zijn vastgelopen een financiële impuls geven waardoor deze projecten alsnog gerealiseerd kunnen worden. De provinciale middelen zijn bedoeld als vliegwiel en fungeren daarbij als sluitstuk van het project. Bij de projectenselectie weegt de factor ‘op korte termijn resultaten boeken’ zwaar mee. De datum van afronding en oplevering van het project is daarom op uiterlijk 31 december 2016 gesteld.
Met beeldbepalende projecten worden projecten bedoeld die de ruimtelijke kwaliteit en het aanzien van een wijk of buurt versterken en in het verlengde daarvan een positieve uitwerking hebben op de woon- en leefomgeving van steden en dorpen in Noord-Holland. Het gaat uitdrukkelijk niet om woningbouw sec, maar met het project moet ook de woonomgeving ontwikkeld worden.
De regeling is bedoeld voor die stads- en dorpsontwikkelingsprojecten die al fysiek in uitvoering zijn en door financiële problemen stil zijn komen te liggen en voor projecten die zover gevorderd zijn dat de schop de grond in kan, maar door financiële problemen toch niet van de grond komen. De oorzaak van de financiële problemen mag niet liggen in de weigering van gemeenten om hun grondprijs af te boeken.
In alle gevallen gaat het erom dat de provinciale bijdrage het sluitstuk vormt.
Woningbouw vormt een belangrijk onderdeel in het leefbaar maken en houden van wijken en buurten. Het gaat om projecten waarbij woningbouwontwikkeling in samenhang met ontwikkelingen in de omgeving plaatsvindt. Binnen deze regeling vallen geen projecten waarbij de samenhang ontbreekt of de ontwikkeling van woningen geen wezenlijke bijdrage leveren aan het leefbaar maken of houden van wijken en buurten.
De bedoeling van de regeling is om op korte termijn projecten die door geldgebrek stil zijn komen te liggen met een financiële bijdrage weer tot (verdere) uitvoering te brengen. Omdat het bij deze regeling om werkgelegenheidseffecten op de korte termijn gaat is de verplichting opgenomen dat de activiteit uiterlijk op 31 december 2016 voltooid moet zijn. Projecten waarbij nog een bestemmingsplanprocedure doorlopen moet worden vallen om die reden af.
Het zwaartepunt van de regeling ligt op het creëren van werkgelegenheid door het weer op gang brengen van stokkende ontwikkelingsprojecten. Bij de rangschikkingscriteria weegt het thema werkgelegenheid daarom zwaar. Onder incidentele werkgelegenheid wordt werkgelegenheid verstaan (uitgedrukt in arbeidsjaren) die gemoeid is bij de activiteit(en) waarvoor subsidie is aangevraagd. De arbeidsinzet heeft een begin en een einde.
Onder structurele werkgelegenheid wordt werkgelegenheid verstaan (uitgedrukt in arbeidsjaren) die (redelijkerwijs) ontstaat of behouden blijft als gevolg van de activiteiten waarvoor subsidie aangevraagd wordt. Dit is dus werkgelegenheid die blijft, ook als het gesubsidieerde project afgerond is.
Vanuit het provinciaal beleid willen wij de bouw van betaalbare (sociale) huurwoningen en woningbouwontwikkelingen in de nabijheid van een OV-knooppunt stimuleren.
Om enigszins na te kunnen gaan of en zo ja welke effecten deze subsidieregeling op de werkgelegenheid heeft, vragen wij van de subsidieontvanger om na afronding van het project aan te geven welke incidentele werkgelegenheid is gecreëerd. Van de structurele werkgelegenheid moet een inschatting worden gemaakt.