Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Staphorst

Verordening op de heffing en invordering van leges 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Staphorst
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2015
CiteertitelLegesverordening 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentwet, art. 156, lid 1 en lid 2, aanhef en onderdeel h
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-01-2016art. 1f, tarieventabel Hoofdstuk 2 (Reisdocumenten), tarieventabel Hoofdstuk 3 (Rijbewijzen)

09-12-2014

Gemeenteblad 2014 nr. 19

14-9605
14-11-201401-01-2016Nieuwe regeling

04-11-2014

Gemeenteblad 2014 nr. 13

14-9303

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Staphorst;

gelezen het voorstel van het college van 29 september 2014;

gelet op artikel 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van leges 2015:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'APV': de actuele Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Staphorst;

  • f.

    'BRP': de Gemeentelijke Basisadministratie Personen.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument; één en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Geen leges zijn verschuldigd voor:

  • 1.

    mondeling verstrekte inlichtingen, tenzij dit in artikel 1 uitdrukkelijk anders is bepaald;

  • 2.

    stukken of inlichtingen, welke ambtshalve ter voldoening aan wettelijke of administratieve voorschriften worden afgegeven of gegeven;

  • 3.

    stukken, door ambtenaren benodigd tot het verkrijgen van pensioen en stukken, benodigd tot het verkrijgen van weduwen- en wezenpensioen uit tot dat doel ingestelde fondsen;

  • 4.

    stukken, welke ingevolge het Ambtenarenreglement kosteloos worden afgegeven;

  • 5.

    kwitanties van geldsommen en andere stukken, waarbij ontvangst of overneming van gelden of goederen wordt erkend of vermeld;

  • 6.

    bewijzen van onvermogen.

  • 7.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1. De leges worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving, nota of andere schriftuur.

  • 2. Het verschuldigde bedrag wordt op de gedagtekende kennisgeving, nota of andere schriftuur vermeld.

  • 3. Het college stelt de modellen van de onder 1 genoemde bescheiden vast.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald:

    • a.

      op het tijdstip, waarop de in artikel 6 bedoelde gedagtekende kennisgeving, nota of andere schriftuur wordt uitgereikt.

    • b.

      ingeval de in artikel 6 bedoelde gedagtekende kennisgeving, nota of andere schriftuur wordt toegezonden, binnen 1 maand na de dagtekening van deze stukken.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.4 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 15 (kansspelen);

één en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges ter secretarie en van rechten wegens verrichtingen van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening 2014’ van 4 maart 2014, wordt ingetrokken met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór de in artikel 13 tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing.

  • 8. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de op grond van het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2015’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Staphorst van 4 november 2014.

Tarieventabel leges

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Hoofdstuk 10 Huisvestingswet

Hoofdstuk 11 Leegstandswet

Hoofdstuk 12 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 13 Standplaatsen

Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 15 Kansspelen

Hoofdstuk 16 Kinderopvang

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Verhoging

Hoofdstuk 6 Teruggaaf

Hoofdstuk 7 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 8 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 9 Wijziging en herziening van het bestemmingsplan

Hoofdstuk 10 Bouwvergunning (gewijzigde en tweede fase)

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 5 Overige beschikkingen

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk/registratie partnerschap in het gemeentehuisop andere tijd dan ingevolge artikel 4 van de wet van23 april 1879, Stb. 72, zoals die wet is gewijzigd voor de kosteloze voltrekking, is bepaald op:  
1.1.1.1 maandag en dinsdag vanaf 10.00 uur, woensdag, donderdag en vrijdag tijdens gewone kantooruren€ 445,00
1.1.1.2buiten de gewone kantooruren € 568,00
1.1.1.3zaterdag vóór 12.00 uur € 1.269,00
1.1.1.4zaterdag na 12.00 uur en op christelijke feestdagen of daarmee gelijkgestelde dagen, alsmede op dagen, waarop het gemeentehuis wegens bijzondere omstandigheden als nationale gedenk- en feestdagen enz. gesloten is € 1.655,00
1.1.1.5voor het voltrekken van een huwelijk/registratie partnerschap op een alternatieve locatie, anders dan het gemeentehuis, wordt het inonderdeel 1.1.1.1 t/m 1.1.1.4 genoemde tariefverhoogd met€ 54,00
1.1.1.6voor het inhuren van ambtenaren als getuige bij het voltrekken van een huwelijk/registratie partnerschap per getuige € 26,80
1.1.1.7voor een trouwboekje of duplicaat daarvan (kunststof) € 6,30
1.1.1.8voor een trouwboekje of duplicaat daarvan (kunstleer) € 19,50
1.1.2voor nasporing in de registers van de burgerlijkestand, voor elk halfuur of gedeelte daarvan € 19,50
1.1.3voor het kalligraferen van een trouwboekje/boekje geregistreerd partnerschap bedragen de kosten € 15,80
1.1.3.1voor het kalligraferen van een kinderbijschrijving In een trouwboekje/boekje geregistreerd partnerschap bedragen de kosten€ 8,65
1.1.4voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand  

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2.Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort:  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,10
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,10
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 67,10
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 51,20
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€ 51,20
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€ 53,05
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€ 28,45
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van€ 47,30

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 38,45
1.3.2tot het verstrekken van een duplicaat rijbewijs € 38,45
1.3.3het tarief genoemd in 1.3.1. en 1.3.2 wordt bij een spoedaanvraag vermeerdert met € 34,10
1.3.4tot het verstrekken van een rijbewijs, bij vermissing van het eerder aan de aanvrager uitgegeven rijbewijs, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met € 19,70

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking€ 6,30
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen€ 149,-
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen€ 371,25
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen€ 710,40
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingen€ 1.634,00
1.4.2.2.5voor 10.000 verstrekkingen€ 2.607,-
1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente€ 6,30
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.  
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking€ 6,30
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingen€ 149,-
1.4.4.2.2voor 500 verstrekkingen€ 371,25
1.4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingen€ 710,40
1.4.4.2.4voor 5.000 verstrekkingen€ 1.634,-
1.4.4.2.5voor 10.000 verstrekkingen€ 2.607,-
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen€ 23,00.
1.4.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen€ 7,50.
1.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan€  9,75

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € n.v.t.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wbp of een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wbp: de maximaal toelaatbare tarieven als genoemd in het Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wbp.
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van het voorgaande onderdeel meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.2voor een exemplaar van de gemeentebegroting € 67,85
1.7.3bijlagen bij de gemeentebegroting € 46,10
1.7.4voor een exemplaar van de gemeenterekening€ 85,65
1.7.5voor een exemplaar van een bedrijfsbegroting € 28,40
1.7.6voor een exemplaar van de rekening van een bedrijf per gemeente € 33,95
1.7.7voor een exemplaar van de Bouwverordening46,10
1.7.8voor een exemplaar van de toelichting op de bouwverordening € 34,60
1.7.9voor een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening € 34,60
1.7.10voor een exemplaar van een belastingverordening € 9,65
1.7.11voor het verstrekken of maken van kaarten en tekeningen, dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, per formaat A6 (10½ x 15 cm) € 3,05
1.7.12voor een duplicaat aanslagbiljet/woz-beschikking € 0,45
1.7.13voor een abonnement op alle afschriften van openbare agenda´s inclusief bijlagen van de raad per kalenderjaar toegezonden € 135,75
1.7.14voor een abonnement op alle afschriften van openbare agenda´s inclusief bijlagen van de raad per kalenderjaar afgehaald € 67,85
1.7.15voor elke niet met name in deze verordening genoemde administratieve dienst € 3,75

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

1.8het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05
1.8.2voor het ter legalisatie opzenden van een stuk of voor het waarmerken van stukken en het legaliseren van een handtekening € 6,30
1.8.3voor het aanvragen van akten, uitreksels en andere stukken uit andere gemeenten of aan andere autoriteiten€ 2,60
1.8.4voor niet met name in deze verordening genoemde vergunning tot handelingen, waarvoor krachtens de wet, reglement of verordening van politie vergunning moet worden gevraagd, voorzover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat € 3,15
1.8.5voor alle niet in deze verordening genoemde gunstige beschikkingen, van hetzij burgemeester en wethouders hetzij burgemeester, op verzoek€ 3,60
1.8.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 32 van de Wet persoonsregistratie  
 a.indien het afschrift bestaat uit ten hoogste 49 pagina's € 6,30
 b.indien het afschrift bestaat uit 50 tot 100 pagina's € 31,75
 c.indien het afschrift bestaat uit meer dan 100 pagina's € 47,60
1.8.7 De vergoeding voor het bericht dat op een andere gegevensdrager wordt verstrekt dan papier€ 63,60
1.8.8 De vergoeding voor het bericht, bestaande uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie€ 63,60
1.8.9 Indien voor hetzelfde bericht op grond van het , tweede en derde lid meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd € 63,60

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed halfuur of gedeelte daarvan € 19,50
1.9.2 Dit recht is niet verschuldigd, indien de nasporing door de aanvrager zelf en met toestemming van de secretaris van de gemeente geschiedt voor een wetenschappelijk of filantropisch doel  

Hoofdstuk 10 Huisvestingswet

n.v.t.

Hoofdstuk 11 Leegstandswet

1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet€ 88,00
1.11.2tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet € 44,50

Hoofdstuk 12 Gemeentegarantie

n.v.t.

Hoofdstuk 13 Standplaatsen

1.13Voor een vergunning tot het innemen van een standplaats op openbare grond met een inrichting, dienende tot de uitoefening van straathandel, of met een inrichting dienende tot vermaak, per m² en per dag, of een gedeelte daarvan € 1,45 met een minimum van € 8,65.

Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet

1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
 a.voor een ontheffing als bedoeld in de Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 182) of Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet € 27,20
 b.tot het verlenen van toestemming om een in het vorige onderdeel bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 16,90
 c.tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing € 16,90

Hoofdstuk 15 Kansspelen

1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 16,90
1.15.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op kansspelen  
 Voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat€ 56,50
 Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat€ 56,50
 En voor iedere volgende kansspelautomaat€ 34,00
 Voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd€ 226,50
 Voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat€ 226,50
 En voor iedere volgende kansspelautomaat€ 136,00
1.15.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren of doen exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in [artikel 2:39 van de Algemene plaatselijke verordening]€ 56,50

Hoofdstuk 16 Kinderopvang

n.v.t.

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

1.17.1Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 158,95
1.17.1.2Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met € 3,20
1.17.1.3Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken e.d. voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met € 2,60
1.17.2Het in lid 1 genoemde bedrag wordt:  
1.17.2.1indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 161,60  
1.17.2.2indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met € 161,60
1.17.2.3 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.17.2.4indien een begroting als bedoeld in 1.17.2.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
1.17.2.5het tarief bedoeld in onderdeel 1.17.1 tot en met 1.17.3 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor de beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.  
     

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb.459) € 30,00
1.18.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen € 30,00
1.18.3 tot het verkrijgen van een Gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 83,75

Hoofdstuk 19 Diversen

1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.2voor een vergunning tot het houden van een collecte, algemene inzameling of het aanbieden van intekenlijsten€ 8,65
1.19.3voor raadpleging van de kadastrale kaarten en/of object- en subjectgegevens van het kadaster per perceel € 8,50
1.19.4voor het verstrekken van een kopie van een kadastraal plan € 3,40
1.19.5Voor het doen van nasporingen in het gemeentelijke kadaster voor ieder daaraan besteed halfuur of gedeelte daarvan € 10,30
1.19.6Voor het nummeren en paraferen van registers door de gemeente ten behoeve van de aanvrager, per register € 3,75
1.19.7Voor het afgeven van een geleidebiljet voor het vervoer van ontplofbare stoffen, ingevolgde de wet Gevaarlijke Stoffen € 2,10
1.19.8Voor een vergunning tot de verkoop van vuurwerk € 35,00
1.19.9Voor een vergunning tot het aanbrengen van een opschrift, waaronder wordt verstaan een mededeling,afbeelding of beeldmerk, woorden en/of cijfers, welke voor het publiek zichtbaar zijn aangebracht, en die ten doel hebben commerciële reclame te maken € 57,85
1.19.10gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een anderewettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,65
1.19.20afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen  
1.19.21per pagina op papier van A-4 formaat € 0,45
1.19.22per pagina op papier groter dan A-4 formaat, tot en met A-3 formaat € 0,90
1.19.23per pagina op papier groter dan A-3 formaat, tot en met A-0 formaat € 15,50
1.19.24kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.20 tot en met 1.19.23 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk. € 15,50
1.19.25de onder 1.19.20 tot en met 1.19.24 genoemde tarieven worden met een factor 1,5 vermenigvuldigd indien de verstrekking in kleur plaatsvindt.  
1.19.26een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling ene tarief is opgenomen. € 3,75
1.19.27stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina. € 0,65

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1Aanlegkosten:  
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2Bouwkosten:  
 a. onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan het product van de normkosten voor het uit te voeren werk en de bruto-inhoud c.q. oppervlakte c.q. lengte van het bouwwerk conform de bij de Legesverordening 2015 behorende `Tarieventabel berekening bouwkosten´. b. Voor bouwwerken die niet passen binnen het regime van vaststelling van normatieve bouwkosten, zoals bedoeld in 2.1.1.2.a, geldt dat onder de bouwkosten wordt verstaan de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag Wabo

2.2Het tarief bedraagt:  
2.2.1voor het in behandeling nemen van een verzoek om vooroverleg c.q. conceptaanvraag in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is.€ 323,00
2.2.2vervallen  
2.2.3n.v.t.  
2.2.4Indien een milieutoets vereist is om tot een uitspraak te komen, wordt het bedrag in artikel 2.2.1 verhoogd met:€ 323,00
2.2.5Indien de aanvraag genoemd onder artikel 2.2.1 betrekking heeft op plannen binnen beschermd dorpsgezicht worden de leges met 15% verhoogd.  

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 2.500,00 bedragen:€ 292,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 2.500,00 of meer bedragen doch minder dan € 25.000,00€ 292,00
vermeerderd met 2,49 % van het bedrag, waarmee die bouwkosten de € 2.500,00 te boven gaan;  
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 25.000,00 of meer bedragen doch minder dan € 50.000,00€ 852,25
vermeerderd met 2,15 % van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 25.000,00 te boven gaan;  
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 50.000,00 of meer bedragen doch minder dan € 100.000,00€ 1.389,75
vermeerderd met 2,15 % van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 50.000,00 te boven gaan;  
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 100.000,00 of meer bedragen doch minder dan € 500.000,00€ 2.464,75
vermeerderd met 1,95 % van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 100.000,00 te boven gaan;  
2.3.1.1.6indien de bouwkosten € 500.000,00 of meer bedragen€ 10.264,75
vermeerderd met 1,85 % van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 500.000,00 te boven gaan  
2.3.1.2Welstandstoets  
 Voor beoordelingskosten van een omgevingsvergunning met de activiteit bouwen uit een oogpunt van welstand wordt een bedrag geheven. De hiervoor in rekening te brengen kosten bedragen:  
2.3.1.2.1van het deel van de bouwkosten, dat ligt tussen € 0 tot en met € 230.000 plus4‰
2.3.1.2.2van het deel van de bouwkosten, dat ligt tussen € 230.000 tot en met € 455.000 plus0,8‰
2.3.1.2.3van het deel van de bouwkosten, dat ligt tussen € 455.000 tot en met € 680.000 plus0,4‰
2.3.1.2.4van het deel van de bouwkosten dat de € 680.000 te boven gaat0,2‰
2.3.1.2.5Het minimumtarief bedraagt onafhankelijk van het bovenstaande per advies van de welstand voor: a) reguliere advisering, b) voorlopige advisering, c) adviezen over handhaving, d) adviezen over reclame, e) adviezen over erfinrichting, sloop- en kapvergunningen€ 27,90
 Extra welstandstoets  
2.3.1.6Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.1.2 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:€ 27,90
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.8Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan of bouwwerk waarvan het werk zonder de vereiste vergunning is begonnen of voltooid of een bouwwerk, welke in afwijking van de verleende vergunning is gebouwd, wordt het overeenkomstig artikel 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met50%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimumbedrag van € 270,00
2.3.2Aanlegactiviteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 506,00
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, die gelijktijdig of als afzonderlijke onderdelen ingediend wordt, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo (binnenplanse afwijking):€ 369,00
2.3.3.1.1In afwijking van hetgeen genoemd in artikel 2.3.3.1 bedraagt voor activiteiten, genoemd in bijlage 1 van deze legesverordening, waarbij de aanvraag betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo (binnenplanse afwijking), het bij deze activiteit genoemde tarief.  
2.3.3.2indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo (buitenplanse kleine afwijking):€ 739,00
2.3.3.3indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo (buitenplanse afwijking) voor plannen bedraagt het tarief:  
 indien het bebouwde oppervlak ≤ 150 m² bedraagt€ 5.416,00
 indien het bebouwde oppervlak > 150 m² en ≤ 450 m² bedraagt€ 9.028,00
 indien het bebouwde oppervlak > 450 m² bedraagt €12.640,00
 Het bepaalde in artikel 2.3.3.3. vindt geen toepassing indien de met de afwijking gepaard gaande kosten krachtens artikel 6.4. van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.  
2.3.3.4indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo (tijdelijke afwijking):€ 369,00
2.3.3.5indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo (afwijking van exploitatieplan):€ 974,00
Dit onderdeel vindt geen toepassing indien de met de ontheffing of de toetsing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.  
2.3.3.6indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 544,00
Het tarief voor de weigering van een aanvraag tot een voorbereidingsbesluit zoals bedoeld in dit onderdeel bedraagt € 272,00 dan wel vindt restitutie plaats van 50% van reeds betaalde leges.  
2.3.3.7Indien de aanvraag genoemd onder 2.3.3 betrekking heeft op plannen binnen beschermd dorpsgezicht worden de leges met 15% verhoogd.  
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo (binnenplanse afwijking):€ 369,00
2.3.4.1.1In afwijking van hetgeen genoemd in artikel 2.3.4.1 bedraagt voor activiteiten, genoemd in bijlage 1 van deze legesverordening, waarbij de aanvraag betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo (binnenplanse afwijking), het bij deze activiteit genoemde tarief.  
2.3.4.2Indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo (buitenplanse kleine afwijking)€ 739,00
2.3.4.3Indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo (buitenplanse afwijking) Indien het alleen een gebruikswijziging betreft waarbij de oppervlakte ≤ 450 m² bedraagt€ 5.416,00
 Indien het alleen een gebruikswijziging betreft waarbij de oppervlakte > 450 m² bedraagt Het bepaalde in artikel 2.3.4.2 vindt geen toepassing indien de met de afwijking gepaard gaande kosten krachtens artikel 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald€ 9.028,00
2.3.4.4indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo (tijdelijke afwijking)€ 323,00
2.3.4.5indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo (afwijking van exploitatieplan):€ 974,00
2.3.4.6indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo (afwijking van provinciale regelgeving) :€ 527,00
2.3.4.7indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo (afwijking van nationale regelgeving):€ 527,00
2.3.4.8indien een aanvraag in behandeling wordt genomen welke betrekking heeft op artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo (afwijking van voorbereidingsbesluit): Het tarief voor de weigering van een aanvraag tot een voorbereidingsbesluit zoals bedoeld in dit onderdeel bedraagt € 272,00 dan wel vindt restitutie plaats van 50% van reeds betaalde leges.€ 544,00
2.3.4.9Indien de aanvraag genoemd onder 2.3.4 betrekking heeft op plannen binnen beschermd dorpsgezicht worden de leges met 15% verhoogd.  
2.3.4.10Indien de aanvraag genoemd onder 2.3.4.2 betrekking heeft op het houden van een evenement.€ 105,00
2.3.4.11Achteraf ingediende aanvraag Indien een aanvraag zoals genoemd onder artikel 2.3.3 en 2.3.4 zonder de vereiste afwijking/vergunning of in afwijking van de vereiste afwijking/vergunning in gebruik is of er werkzaamheden worden verricht, wordt het overeenkomstig artikel 2.3.3 en 2.3.4 berekende bedrag verhoogd met50%
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 316,00
 vermeerderd met een toeslag voor een bouwwerk of inrichting met een gebruiksoppervlakte van:  
 Categorie I < 100 m²€ 232,00
 Categorie II 101 t/m 500 m² vermeerderd met € 1,16/m² boven de 100m²€ 232,00
 Categorie III 501 t/m 2.000 m² vermeerderd met € 0,44/m² boven de 500m²€ 696,00
 Categorie IV 2.001 t/m 5.000 m² vermeerderd met € 0,10/m² boven de 2.000m²€ 1.356,00
 Categorie V 5.001 t/m 50.000 m² vermeerderd met € 0,03/m² boven de 5.000m²€ 1.656,00
 Categorie VI > 50.000 m² vermeerderd met € 0,01/m² boven de 50.000m²€ 3.006,00
2.3.6Sloopactiviteiten  
2.3.6.1Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van monumenten of bouwwerken in een beschermd stads- of dorpsgezicht€ 282,00
2.3.6.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo bedraagt het tarief€ 282,00
 Achteraf ingediende aanvraag  
 Indien de aanvraag betrekking heeft op een sloopplan of bouwwerk waarvan de sloop zonder de vereiste vergunning is begonnen of voltooid of een bouwwerk, welke in afwijking van de verleende vergunning is gesloopt, wordt het overeenkomstig artikel 2.3.6 berekende bedrag verhoogd met50%
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.7Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of <artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening> een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 65,00
2.3.8Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 49,00
2.3.9Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 49,00
2.3.10Opslag van roerende zaken  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente Staphorst, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:€ 161,00
2.3.11Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 350,00
2.3.11.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€ 350,00
2.3.12Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 350,00
2.3.13Andere activiteiten  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.13.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 59,00
2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.3.15Beoordelen onderzoeken Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van hoofdstuk 2.2, 2.3 en artikel 2.3.19 bedraagt het tarief indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een onderzoek wordt beoordeeld:  
2.3.15.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemonderzoek € 215,00
2.3.15.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemonderzoek€ 323,00
2.3.15.3voor de beoordeling van een akoestisch onderzoek€ 323,00
2.3.15.4in het geval dat uit de beoordeling van een akoestisch onderzoek blijkt dat voor een procedure in het kader van de Wro nodig is dat een hogere grenswaarde procedure wordt gevolgd zoals bedoeld in de artikelen 82 tot en met 86 van de Wet Geluidhinder€ 323,00
2.3.15.5voor de beoordeling van een onderzoek Externe Veiligheid€ 323,00
2.3.16Advies en kosten externe adviseurs  
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.16.3Het verschuldigde bedrag genoemd in 2.3.3, 2.3.4, 2.3.19 en 2.9.1 wordt verhoogd indien er kosten door externe adviseurs moeten worden gemaakt voor werkzaamheden om de aanvraag te onderbouwen. Deze kosten worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag door of namens burgemeester en wethouders middels een kostenraming aan de aanvrager medegedeeld. De betreffende kosten worden 1 op 1 doorberekend.  
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: € 527,00
2.3.17.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.17.3Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.18Overschrijving omgevingsvergunning  
2.3.18.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het overschrijven van een verleende omgevingsvergunning bedraagt:€ 64,00
2.3.19Aanvraag principeverzoek herziening/wijziging bestemmingsplan  
2.3.19.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een schriftelijk principeverzoek waarin een richtinggevende uitspraak van het college of de raad wordt gevraagd met betrekking tot de vraag of te zijner tijd medewerking wordt verleend aan een uitwerking, wijziging of herziening van een bestemmingsplan in de zin van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt dan wel procedure uit de Wabo:€ 323,00
2.3.19.2Indien een milieutoets vereist is om tot een uitspraak te kunnen komen wordt dit bedrag verhoogd met:€ 323,00
 Dit tarief wordt niet in rekening gebracht als op basis van vigerend ruimtelijk gemeentelijk-, provinciaal- of Rijksbeleid direct duidelijk is of anderszins genoegzaam bekend mag worden verondersteld dat deze medewerking wel of niet zal worden verleend.  
2.3.19.3Indien het verzoek genoemd onder 2.3.19.1 betrekking heeft op plannen binnen beschermd dorpsgezicht worden de leges met 15% verhoogd.  

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien binnen zes maanden na vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2 een aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend waarop het vooroverleg of conceptaanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges voor 50% in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering bedraagt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten:2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten:3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges.5%
2.4.3Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning ontvankelijk wordt ingediend bestaat aanspraak op vermindering van de voor de van toepassing zijnde activiteiten verschuldigde leges indien niet om aanvullende gegevens wordt verzocht, van:10%

Hoofdstuk 5 Verhoging

vervallen    

Hoofdstuk 6 Teruggaaf

2.6.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, gebruiks- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, gebruiks- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:60%
2.6.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, gebruiks-, of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, gebruiks-, of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze schriftelijke aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:40%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.6.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, gebruiks- of sloopactiviteit  
2.6.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, gebruiks-, of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.6.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.6.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.6.4Teruggaaf als gevolg van het niet in behandeling nemen van een omgevingsvergunning  
 Wanneer een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.6 en 2.3.7 niet in behandeling wordt genomen, wordt teruggaaf van de geheven leges verleend.75%
2.6.5Teruggaaf als gevolg van het melden in geval van sloop/bouwen
 Indien binnen 2 dagen voor aanvang en 2 weken na voltooiing van de bouw- en/of sloopwerkzaamheden schriftelijk of digitaal melding is gedaan door middel van de meldingskaartjes van zowel de aanvang als het gereed zijn van de bouw/sloop, wordt een teruggaaf van € 60,00 voor de afzonderlijke activiteiten (genoemd in artikelen 2.3.1 en 2.3.6) van de geheven leges verleend.
2.6.6.De teruggaaf is niet van toepassing op de leges welstandstoets.

Hoofdstuk 7 Intrekking omgevingsvergunning

2.7n.v.t.  

Hoofdstuk 8 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.8Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een wijziging van een eerder ingediende omgevingsvergunning, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 2.3.1, met dien verstande dat zij niet minder dan € 28,00 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuwe omgevingsvergunning sprake is.  

Hoofdstuk 9 Wijziging en herziening van het bestemmingsplan

2.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een formele aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt:  
2.9.1.2indien het bebouwde oppervlakte ≤ 150 m² bedraagt € 5.417,00
2.9.1.3indien het bebouwde oppervlakte > 150 m² en ≤ 450 m² bedraagt€ 9.028,00
2.9.1.4indien het bebouwde oppervlakte > 450 m² bedraagt€ 12.640,00
2.9.1.5indien het alleen een gebruikswijziging betreft waarbij de oppervlakte ≤ 500 m² bedraagt€ 5.417,00
2.9.1.6indien het alleen een gebruikswijziging betreft waarbij de oppervlakte > 500 m² bedraagt€ 9.028,00
2.9.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een formele aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening€ 1.477,00
2.9.2.1In afwijking van hetgeen genoemd in artikel 2.9.2 bedraagt voor activiteiten genoemd in bijlage 1 van deze legesverordening, waarbij de aanvraag betrekking heeft op het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, het bij deze activiteit genoemde tarief.  
2.9.3Indien de aanvraag genoemd onder 2.9.1 en 2.9.2 betrekking heeft op plannen binnen beschermd dorpsgezicht worden de leges met 15% verhoogd.  
2.9.3.4Voor het beoordelen van onderzoeken en/of het volgen van een hogere grenswaarde procedure die volgt uit hoofdstuk 9 zijn de leges zoals genoemd in de artikelen 2.3.15.1 tot en met 2.3.15.4 van toepassing  
2.9.3.5Achteraf ingediende aanvraag Indien een aanvraag zoals genoemd onder hoofdstuk 9 wordt ingediend waarbij de aanvraag een legalisatie betreft, worden de leges voor de betreffende aanvraag, zoals genoemd in hoofdstuk 9, verhoogd met50%

Hoofdstuk 10 Bouwvergunningen (gewijzigde en tweede fase)

2.10Gewijzigde bouwvergunning eerste fase  
 Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet, indien de vastgestelde bouwkosten:  
 minder dan € 2.500 bedragen€ 232,00
 € 2.500 of meer bedragen doch minder dan € 25.000 vermeerderd met 1,55% van het bedrag, waarmee die bouwkosten de € 2.500 te boven gaan;€ 232,00
 € 25.000 of meer bedragen doch minder dan € 50.000 vermeerderd met 1,35% van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 25.000 te boven gaan;€ 580,75
 € 50.000 of meer bedragen doch minder dan € 100.000 vermeerderd met 1,14% van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 50.000 te boven gaan;€ 918,25
 € 100.000 of meer bedragen doch minder dan € 500.000 vermeerderd met 1,04% van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 100.000 te boven gaan;€ 1.488,25
 € 500.000 of meer bedragen vermeerder met 0,93% van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 500.000 te boven gaan.€ 5.648,75
 Bouwvergunning tweede fase  
 Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet, indien de vastgestelde bouwkosten:  
 minder dan € 2.500 bedragen€ 60,-
 € 2.500 of meer bedragen doch minder dan € 25.000 vermeerderd met 1,35% van het bedrag, waarmee die bouwkosten de € 2.500 te boven gaan;€ 60,-
 € 25.000 of meer bedragen doch minder dan € 50.000 vermeerderd met 1,14% van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 25.000 te boven gaan;€ 363,75
 € 50.000 of meer bedragen doch minder dan € 100.000 vermeerderd met 1,04% van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 50.000 te boven gaan;€ 648,75
 € 100.000 of meer bedragen doch minder dan € 500.000 vermeerderd met 0,93% van het bedrag, waarmee die bouwkosten € 100.000 te boven gaan;€ 1.168,75
 € 500.000 of meer bedragen vermeerderd met 0,83% van het bedrag ,waarmee die bouwkosten € 500.000 te boven gaan.€ 4.888,75

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

2.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 75,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 145,25
3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 48,00
3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 48,00
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet € 48,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1 Voor een vergunning tot het organiseren van een evenement op grond van artikel 2.25 van de APV  
 a. voor een A-evenement, volgens de criteria van het Evenementenbeleid € 511,00
 b. voor een meerdaags A-evenement, volgens de criteria van het Evenementenbeleid€ 592,00
3.2.1.1 a. voor een B-evenement, volgens de criteria van het Evenementenbeleid € 34,25
 b. voor een commercieel B-evenement, volgens de criteria van het Evenementenbeleid€ 161,55

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

n.v.t.

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

n.v.t.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

n.v.t.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1.In behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van eenGebruiksvergunning Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of of houden van tijdelijke inrichting, als bedoeld in artikel 2.1 van de Brandbeveiligingsverordening, voor een evenement waarbij:  
 - maximaal 500 personen aanwezig zijn € 82,40
 - 501 t/m 2.000 personen aanwezig zijn€ 110,90
 - meer dan 2.000 personen aanwezig zijn€ 221,80
 - voor specifieke evenementen€ 883,90
3.6.2wijzigen van een gebruiksvergunning Overschrijven op een andere naam voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van degene op wiens naam de vergunning is gesteld of op aanvraag van zijn rechtverkrijgende, om overschrijving op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is gesteld € 109,00
3.6.3wijzigen bestemming of uitbreiding bouwwerk Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk of inrichting in het geval al eerder een gebruiksvergunning werd verleend, geldt het basistarief genoemd in 3.6.1, waarbij geldt in geval van uitbreiding dat de toeslagen genoemd 3.6.1 berekend worden uitsluitend over de uitbreiding.  

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7.1Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze titel een tarief is opgenomen € 75,00