Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Agressieprotocol |
Citeertitel | Agressieprotocol |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Voor het veilig uitoefenen van de publieke taak is een nieuw agressieprotocol uitgewerkt. De kern van de aanpak is het vroegtijdig grenzen stellen aan norm overschrijdend gedrag om escalatie (in de toekomst) te voorkomen. Bij overschrijdingen van grenzen wordt er altijd en snel een reactie naar de dader gegeven. De dienstverlening wordt stilgelegd als de veiligheid van medewerkers niet gegarandeerd is. Bij strafbare feiten neemt de gemeente als werkgever het initiatief om aangifte te doen bij de politie en ondersteunt de medewerker bij het verhalen van de schade.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2014 | nieuwe regeling | 18-02-2014 De Juter / Hofgeest en elektronisch gemeenteblad 03-04-2014 | B14.0045 |
De aanpak van agressie tegen werknemers met een publieke taak heeft in de afgelopen jaren een stevige ontwikkeling doorgemaakt, mede onder invloed van het ‘Programma Veilige Publieke Taak’ (VPT) van het Ministerie van BZK. In dit protocol zijn de maatregelen uit het VPT programma uitgewerkt en het vervangt het ‘Beleidsplan tegengaan ongewenst gedrag’ uit 2005.
Bij deze vernieuwde aanpak wordt agressie nimmer als onderdeel van het werk beschouwd en nimmer geaccepteerd. Er worden in een vroeg stadium grenzen gesteld aan overschrijdingen van gedragsnormen.
De norm is niet de persoonlijke grens van de medewerker, maar de organisatie norm. De organisatienorm is vertaald in huisregels voor bezoekers, waarbij respectvol omgaan met elkaar voorop staat.
De dienstverlening wordt stilgelegd indien de veiligheid van medewerkers niet gegarandeerd is. Er wordt niet langer slechts een vermanende brief verzonden naar de dader, maar er wordt een ordegesprek met hem of haar gevoerd, waarin de veiligheid van de medewerkers onderwerp van gesprek is. De dienstverlening wordt hervat als er met de burger duidelijke afspraken zijn gemaakt over het gedrag.
In de nieuwe aanpak neemt de gemeente als werkgever het initiatief om aangifte te doen bij de politie van strafbaar gedrag. Het initiatief ligt hierbij nadrukkelijk bij de gemeente omdat het gepleegde feit gericht is tegen de functie en/of het werk van de medewerker. Tenslotte is er meer aandacht voor schadeverhaal en ondersteuning van de medewerker vanuit de gemeente hierbij.
Dit stuk bevat praktische stappenplannen voor situaties waarin men te maken krijgt met publieksagressie:
Gemeente Velsen wil een organisatie zijn waar medewerkers op een veilige en integere manier hun werk kunnen uitoefenen. Dit geldt in bijzonder voor de medewerkers met een publieke taak,die geconfronteerd worden met agressie en geweld. Behalve dat agressie en geweld leiden tot psychische en fysieke gezondheidsklachten, vormen zij ook een bedreiging voor een integere uitvoering van deze publieke taak: onder invloed van agressie kan besluitvorming beïnvloed worden.
Het is een feit dat iedereen zijn eigen grenzen, normen en waarden heeft met betrekking tot agressie. Het is belangrijk om niet de individuele grens als uitgangspunt te hanteren maar een gezamenlijke: de organisatienorm. Dat schept duidelijkheid naar burgers toe.
Dit document beschrijft hoe die organisatienorm eruit ziet, waar de gezamenlijke grenzen liggen en welke maatregelen door gemeente Velsen genomen worden op het gebied van preventie en aanpak van normoverschrijdend en agressief gedrag door publiek. Naast preventie en dadergerichte maatregelen wordt ook beschreven welke begeleiding en zorg er is voor de medewerker na een incident.
Een belangrijk uitgangspunt bij de aanpak van publieksagressie is dat agressie nooit mag lonen en dat de dader altijd een reactie krijgt vanuit de gemeente.
De beschreven aanpak ondersteunt uniformiteit in de reacties vanuit de gemeente op agressie en geweld. Het straalt daadkracht uit en heeft op termijn een preventief effect.
Deze agressie aanpak heeft betrekking op alle werklocaties van de gemeentelijke gebouwen en werksituaties buiten. Ook op de politieke ambtsdragers van de gemeente Velsen en de griffie is dit protocol van toepassing.
De aanpak is tot stand gekomen in samenwerking met de werkgroep Publieksagressie. Deze werkgroep bestaat uit leidinggevenden van die afdelingen waar de meeste publieksagressie plaatsvindt, een afvaardiging vanuit de OR en de arboadviseur.
2. Taken en verantwoordelijkheden
Het college stelt het agressieprotocol vast, en stelt hiervoor de financiële middelen, de benodigde tijd en opleidingsfaciliteiten ter beschikking aan de medewerkers.
De directie is (eind)verantwoordelijk voor het beschermen van de medewerkers bij het uitoefenen van hun publieke taak.
De direct leidinggevende is bekend met de inhoud van dit protocol en verantwoordelijk voor de uitvoering er van. Hij/zij is belast met de personele zorg, de (eerste) opvang van zowel het slachtoffer als de collega’s (en eventuele familieleden) na een incident en de actie richting de dader binnen 48 uur na het incident. De leidinggevende bepaalt welke sanctie en reactie uitgaat naar de dader op basis van het reactiebeleid zoals vormgegeven in dit protocol. De leidinggevende neemt het initiatief als het gaat om aangifte doen bij de politie en bewaakt het intern melden van agressie incidenten.
De leidinggevende voert, al dan niet samen met de coördinator agressie en geweld, ordegesprekken en doet namens de werkgever aangifte bij de politie van strafbare feiten.
De medewerkers zijn bekend met de inhoud van dit protocol. De medewerker heeft de plicht om incidenten van agressie en geweld intern te melden. De medewerker denkt bij elke handeling altijd eerst aan zijn eigen veiligheid, de veiligheid van zijn collega’s en neemt geen onnodige risico’s. De medewerker mag, bij overtreding van de huisregels door een burger te allen tijde de dienstverlening op dat moment staken en is daarnaast bevoegd om de agressieve burger te verwijderen uit het gebouw en de toegang tot het gebouw te ontzeggen.
Collega’s hebben een bemoeirecht en bemoeiplicht. Zodra zij signaleren dat er sprake is van normoverschrijdend gedrag waarbij een collega geen vat krijgt op de situatie dienen zij de collega te hulp te schieten om de situatie te de-escaleren. De naaste collega’s kunnen in geval van een risicovol gesprek aanwezig zijn in de buurt van of zelfs bij het gesprek.
Coördinator Agressie en Geweld
In de CAO van 2009-2011 is bepaald dat elke gemeente een Coördinator Agressie en Geweld aangesteld moet hebben. De arbo adviseur (HR) is hiertoe aangewezen. De coördinator agressie en geweld richt zich op het vergroten van de bewustwording en vaardigheden van de medewerkers en leidinggevenden om agressie en geweld indien mogelijk te voorkomen en in geval van beter te kunnen hanteren. De coördinator begeleidt en bewaakt namens de werkgever de uitvoering van de maatregelen uit het agressieprotocol, draagt zorg voor de periodieke evaluatie van het gevoerde beleid en beheert de agressieregistratie.
De ondernemingsraad heeft invloed op het beleid inzake agressie en geweld en de uitvoering daarvan. De ondernemingsraad heeft instemmingsrecht als het gaat om regelingen op het gebied van veiligheid, welzijn en gezondheid.
3. Wat verstaan we onder agressie en geweld
Om op een verantwoorde manier de verschillende soorten agressie te kunnen hanteren is het van belang om onderscheid te herkennen tussen de oorsprong van agressie:
Dit is een emotionele uitbarsting als gevolg van (een opeenstapeling) van negatieve ervaring(en).
Instrumentele agressie en geweld
Hierbij zet de dader zijn agressie bewust in als middel om een bepaald doel te bereiken. De boodschap is:‘Als jij niet doet wat ik wil, heb je een probleem’.
Onbeheerste agressie en geweld
Dit ontstaat onder invloed van onder andere alcohol, drugs en/of psychiatrische ziekten, waardoor de controle over het eigen gedrag sterk verminderd is.
Gemeente Velsen onderschrijft de landelijke norm voor respectvol gedrag jegens medewerkers met een publieke taak:
De organisatienorm is vertaald in huisregels voor bezoekers:
§Volg aanwijzingen op van medewerkers die verband houden met huisregels en calamiteiten.
§Het is niet toegestaan te roken, alcohol en/of drugs te gebruiken.
§Skaten, steppen of skeeleren is binnen niet toegestaan.
§Huisdieren dienen buiten te blijven, met uitzondering van de hulp- en geleidehond.
Bij overtreding van onze huisregels kan u de toegang tot het gebouw worden ontzegd.
Bezoekers zonder geldige reden tot aanwezigheid verzoeken wij het gebouw te verlaten.
Wij doen altijd aangifte van strafbaar gedrag en verhalen schade op de dader.
6. Hoe te handelen bij agressie
De kern van het reageren op agressie is het voorkomen van escalatie door het gedrag te begrenzen. De veronderstelling dat het goed is om iemand uit te laten razen is onjuist. Hoe eerder iemand begrensd wordt, hoe groter de kans dat agressie stopt.
Laat de burger vertellen wat er aan de hand is maar sta geen agressief gedrag toe. Toon begrip voor de frustratie maar niet voor het gedrag dat hij vertoont.
Agressie kan voorkomen op diverse locaties en omstandigheden.
Hieronder wordt weergegeven hoe gehandeld kan worden in deze situaties.
Op basis van deze protocollen kan iedere afdeling haar eigen specifieke werkafspraken maken.
De burger laat op dreigende toon weten langs te zullen komen
Escalatie dreigt en je kunt wegkomen
Escalatie dreigt en je kunt niet wegkomen
Werkzaamheden in de openbare ruimte en sporthallen
Het zwembad gebruikt het protocol ‘Gedragsregels zwembaden, Vrolijk en Veilig’ van de samenwerkende zwembaden.
7. Dadergerichte maatregelen bij agressief gedrag
Bij overschrijding van de organisatienorm en huisregels geeft de gemeente binnen 48 uur een reactie naar de dader. Dit is belangrijk omdat geringe voorvallen in de loop der tijd kunnen escaleren naar ernstiger gewelddadig gedrag. Vroegtijdige signalering en directe reactie naar de dader vanuit de gemeente hebben een preventieve werking.
Maatregelen worden altijd toegepast naast het doen van aangifte en niet in plaats van.
De beschreven maatregelen zijn een richtlijn tot eenduidig handelen.
De leidinggevende is verantwoordelijk voor het opleggen van een sanctie en bepaalt op basis van de maatregelenmatrix welke maatregel genomen dient te worden.
De reactie naar de dader dient zo spoedig mogelijk, binnen 2 werkdagen, naar de dader gegeven te worden.
Veiligheid en welzijn als uitgangspunt
Bij het toepassen van de maatregelen staat de veiligheid en het welzijn van de medewerkers voorop. Op het moment dat hierover geen zekerheid bestaat, wordt de dienstverlening opgeschort.
Een waarschuwingsbrief wordt aangetekend verstuurd bij hinderlijk, normoverschrijdend gedrag. In de waarschuwingsbrief wordt aangegeven dat de dader een grens heeft overschreden en dat het vertoonde gedrag niet wordt getolereerd. De gemeente waarschuwt dat de burger zich bij een volgend contact met de gemeente dient te gedragen en zo niet dat hij dan een toegangsontzegging tot het gemeentehuis zal krijgen.
Het ordegesprek en veiligheidsgarantie
Opschorten van dienstverlening
De dienstverlening kan tijdelijk worden stilgelegd. Deze periode wordt gebruikt om afspraken met de burger te maken over de garantie op het welzijn en de veiligheid van de medewerkers.
Afhankelijk van de ernst van de misdragingen stelt de leidinggevende in overleg met de coördinator agressie en geweld de duur van het toegangsverbod vast. Om geen willekeur te krijgen is er een overzicht van de maatregelen (maatregelenmatrix) die opgelegd kunnen worden Het is echter altijd mogelijk om van het overzicht van de sancties af te wijken en een kortere of langere periode vast te stellen. Dit is afhankelijk van de ernst van de situatie.
De toegangsontzegging wordt op schrift overhandigd aan de betreffende burger. Indien de ontzeggingbrief niet persoonlijk overhandigd kan worden dan wordt deze aangetekend verzonden.
De politie wordt van de ontzegging op de hoogte gesteld door het verzenden van een kopie van de brief.
De burger mag alleen schriftelijk contact onderhouden met de gemeente of via een zaakwaarnemer.
De toegangsontzegging wordt opgelegd door de afdelingsmanager of teamleider.Deze bevoegdheid is door het college van B&W aan hem/haar gemandateerd.
Toegang op afspraak/toegangsbeperking
Als er sprake is geweest van bedreiging of fysieke agressie dan is er na veiligheidsgarantie van de burger tijdelijk alleen dienstverlening mogelijk op afspraak met de desbetreffende afdeling. Er kan dan bekeken worden of er voldoende bezetting en bijstand georganiseerd kan worden op het moment van het gewenste contact.
Na een recidive van fysiek geweld en een 2e veiligheidsgarantie kan de dader alleen een afspraak voor dienstverlening maken via de leidinggevende. De leidinggevende zal beslissen wanneer, waar en onder welke voorwaarden het contact kan plaatsvinden.
(Tijdelijke) staking van dienstverlening
Na herhaalde bedreigingsituaties of het meerdere malen toepassen van fysiek geweld en daarmee het herhaald schenden van de veiligheidsgaranties zal er naast een toegangsverbod een langduriger periode van het staken van dienstverlening worden toegepast. Mochten er in deze periode wettelijke diensten, bijvoorbeeld van burgerzaken (zoals paspoort of rijbewijs), moeten worden verleend dan zal de directie bezien onder welke voorwaarden dit zou kunnen plaatsvinden.
In het geval dat staking van dienstverlening het stopzetten van een uitkering tot gevolg heeft, dan geldt hiervoor een informatieplicht van de afdelingsmanager aan de directie.
8. Aangifte of melding bij de politie
Om agressie en geweld goed te kunnen bestrijden is het belangrijk dat daders ook strafrechtelijk worden aangepakt.
Met het doen van aangifte wordt de politie verzocht om een strafrechtelijk onderzoek in te stellen naar een gepleegd strafbaar feit.
Gemeente Velsen is als werkgever verantwoordelijk voor de veiligheid van de medewerkers en daarmee ook voor de reactie op agressie en geweld. Gemeente Velsen heeft, gelet op haar verantwoordelijkheid voor het beschermen van haar werknemers en de uitvoering van de publieke taak, de morele plicht om aangifte te doen bij een strafbaar feit. Aangifte bij de politie door de werkgever laat aan de dader, de samenleving en aan de eigen medewerkers zien dat agressie niet geaccepteerd wordt.
Gemeente Velsen, in de persoon van de direct leidinggevende, doet in principe altijd aangifte bij de politie indien sprake is van:
Als er sprake is van agressie of wangedrag wat niet strafbaar is, kan er een melding van gedaan worden bij de politie. Ook hierin neemt de direct leidinggevende het initiatief. Een melding wordt geregistreerd maar er wordt door de politie geen proces-verbaal opgemaakt. Een melding leidt in beginsel niet tot een politieonderzoek en strafrechtelijke vervolging van de dader. Een melding kan ook anoniem gedaan worden. Informatie uit een melding kan worden gebruikt voor dossieropbouw. Dit kan belangrijk zijn als er meer aangiften of meldingen zijn tegen dezelfde dader.
Bij agressief gedrag van een burger die al vaker agressief is geweest en waarvan het gedrag op dat moment niet aangiftewaardig is, wordt van dit gedrag een melding gedaan bij de politie. Meldingen zijn van belang voor dossiervorming.
Wanneer een medewerker slachtoffer is geworden van agressie en/of geweld moet zij/hij zo snel mogelijk eerste opvang krijgen. Na de eerste opvang krijgt de getroffen medewerker een nazorgtraject aangeboden. De eerst aangewezen persoon voor opvang en nazorg is de direct leidinggevende. Voor een politiek ambtsdrager is dit de burgemeester. In het geval ven een incident met de burgemeester is de gemeentesecretaris de persoon die zorgt voor opvang en nazorg.
Direct na een incident gaat het er om de veiligheid te herstellen en steun te bieden aan de betrokkene(n). Die verantwoordelijkheid ligt bij de direct leidinggevende of bij diens vervanger. De direct leidinggevende:
Het is niet altijd nodig om medewerkers direct onder medische begeleiding te stellen. Het is soms zelfs beter dit niet te doen. Mensen hebben een groot natuurlijk zelfherstellend vermogen en zijn vaak goed in staat de schok zelf te boven te komen. Wel is het van belang om medewerkers te ondersteunen bij deze natuurlijke verwerking. Dat kan op de eerste plaats door het tonen van betrokkenheid door leidinggevende en collega’s.
Het verwerken van een heftige gebeurtenis vraagt ongeveer één tot zes weken. Daarna kan iemand, normaal gesproken, weer redelijk functioneren, zonder dat de gebeurtenissen constant op de voorgrond staan. Is dit niet het geval dan is het zinvol een traumadeskundige in te schakelen. Bij ernstige incidenten kan er besloten worden om direct trauma opvang in te schakelen.
Het bewaken van het nazorgtraject is een taak van de leidinggevende.
Mogelijke nazorgtrajecten zijn:
De leidinggevende volgt gedurende drie maanden het herstelproces bij de medewerker en signaleert eventuele knelpunten in het herstel. Indien nodig verwijst hij de medewerker naar de bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werk of bedrijfspsycholoog.
De bedrijfsarts kan een medewerker met klachten begeleiden, maar kan ook verwijzen naar gespecialiseerde hulpverlening. Dat kan bijvoorbeeld een psycholoog zijn uit het bedrijfszorgpakket of psychologische zorg online.
De bedrijfsmaatschappelijk werker biedt hulp bij het omgaan met schokkende gebeurtenissen en de daarmee samenhangende stressklachten. De medewerker kan zelf een afspraak maken.
De psycholoog behandelt werkgerelateerde psychische klachten. Als er sprake is van een onverwerkt trauma of een andere ingrijpende gebeurtenis is EMDR een behandelmethode (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) welke ingezet kan worden. Deze techniek maakt cliënten door oogbewegingen minder gevoelig en helpt bij het verwerkingsproces.
Bij een confrontatie met agressie of geweld kan een afdeling of team binnen een werkdag of, indien gewenst, binnen twee uur, groepsbegeleiding krijgen van een bedrijfsmaatschappelijk werker of psycholoog.
Na een aangifte biedt de politie het slachtoffer contact aan met Slachtofferhulp Nederland. Ook kunnen slachtoffers zichzelf aanmelden.
De vertrouwenslijn biedt ondersteuning aan openbaar bestuurders en politieke gezagsdragers en hun familieleden:
In bijlage 6 staat een overzicht van de contactgegevens van de diverse organisaties.
Voor meer informatie over het in gang zetten van begeleidingstrajecten kan men terecht bij de afdeling Human Resources (HR).
10. Schadeverhaal en – vergoeding
Bij agressie en geweld kan schade ontstaan; schade aan goederen van de werknemer of werkgever, maar ook immateriële schade of letselschade. De gemeente geeft na een voorval van agressie en geweld een duidelijke reactie naar de dader door hem direct financieel verantwoordelijk te stellen voor diens gedrag. Hiermee wordt onderstreept naar daders, eigen werknemers en de maatschappij dat agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak niet wordt getolereerd.
Op de dader kan zowel materiële als immateriële schade worden verhaald.
De werknemer en werkgever die schade hebben geleden, hebben verschillende mogelijkheden om schade te verhalen. Een werknemer die schade heeft geleden, wordt hierbij zoveel mogelijk ondersteund vanuit de organisatie.
Voor het verhalen van deze schade kan het slachtoffer/de medewerker:
Voor het verhalen van deze schade kan het slachtoffer/de medewerker:
Bovenstaande schadeverhaalmogelijkheden worden nader uitgewerkt in 10.3.
Als er schade geleden wordt als gevolg van agressie of geweld dan zijn er vier kostensoorten die verhaald kunnen worden op de dader.
De medewerker zit ziek thuis als gevolg van agressie of geweld en de loonkosten lopen gewoon door. De loonkosten kunnen verhaald worden op de dader via een civiele procedure.
De medewerker is uitgevallen als gevolg van agressie of geweld. De kosten die gemaakt worden om de medewerker goed te laten reïntegreren in de organisatie kunnen verhaald worden op de dader. Voorbeelden van dat soort kosten zijn de kosten van de bedrijfsarts, kosten van reactiverende trainingen, de kosten van aanpassing van de werkplek en de kosten van bij- en herscholingen.
Als medische kosten betaald zijn die een verzekeraar niet vergoedt, kunnen deze kosten verhaald worden op de dader. Bijvoorbeeld de kosten van fysiotherapie of traumaverwerking om hem of haar sneller aan de slag te helpen.
Vaak levert agressie of geweld ook materiële schade op. Vernield meubilair, ingegooide ramen, beschadigde auto’s. Ook dat zijn kosten die verhaald kunnen worden op de dader.
De werkgever moet aangifte doen. Wanneer vervolgens de dader(s) bekend worden en er een strafprocedure tegen hen volgt, kan er in de meeste gevallen gevoegd worden in het strafproces. Mocht voegen in het strafproces niet tot de mogelijkheden behoren, dan kunnen dader(s) via een civiele procedure aansprakelijk gesteld worden.
Kosten om de schade en aansprakelijkheid vast te stellen
Kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid komen ook voor vergoeding in aanmerking. Expertisekosten, kosten van juridisch advies en kosten van verzamelen van bewijs.
Als een slachtoffer schade heeft geleden, kan zij/hij zich kosteloos voegen in het strafproces. Voegen is een goede manier om binnen relatief korte termijn een schadevergoeding te krijgen. Hierbij is het van belang dat het slachtoffer de schade of een deel daarvan niet op een andere manier vergoed heeft gekregen. Als een werknemer zijn schade van zijn werkgever vergoed heeft gekregen, dan kunnen zowel de werknemer als de werkgever zich niet meer voegen in het strafproces.
Er zijn 2 manieren waarop de benadeelde partij zich in de strafzaak kan voegen:
Het heeft de voorkeur om voorafgaand aan de zitting een voegingformulier in te dienen. Dit voorkomt vertraging in de strafzaak en de benadeelde partij krijgt na voeging ondermeer het recht op inzage in de processtukken die relevant zijn met het oog op de vordering.
In het strafproces doet de rechter na voeging twee uitspraken: over de straf die de dader krijgt en over de vordering tot schadevergoeding.
De benadeelde partij is alleen ontvankelijk in haar vordering als:
Als de rechter de vergoeding toewijst, legt hij doorgaans ook de schadevergoedingsmaatregel aan de dader op. Dit betekent dat het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) de schadevergoeding int. Slachtofferhulp Nederland geeft kosteloze ondersteuning bij het voegen.
De benadeelde partij kan zelf proberen de schade vergoed te krijgen van de dader. Dit kan een passende weg zijn wanneer de dader bekend is. De dader kan schriftelijk worden benaderd om tot een minnelijke regeling te komen. Als dit niet succesvol is, kan de vordering worden overgedragen aan een incassobureau. Als er niet wordt gereageerd of niet volledig wordt betaald, kan ervoor gekozen worden om de gerechtelijke fase te starten.
Om de schade te verhalen kunnen zowel de werkgever als de werknemer een civielrechtelijk proces beginnen tegen de verdachte. Het gaat hierbij meestal om grote of complexe schades.
Schadebemiddeling door politie of OM
Ook de politie kan bemiddelen om tot een schadevergoeding te komen, mits de schade eenvoudig is vast te stellen. Ook kan de Officier van Justitie met de dader een schadevergoeding overeenkomen.
In niet alle gevallen kan de schade verhaald worden op de dader; bijvoorbeeld omdat de dader niet bekend is of geen verhaal biedt. Schade kan geheel of gedeeltelijk door de verzekering van de betrokkene zijn gedekt; bijvoorbeeld voor medische kosten en kosten voor rechtsbijstand. Het is belangrijk de verzekering zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen van de geleden schade.
De schade kan ook gedekt zijn door de verzekering van de gemeente:
De gemeente neemt als werkgever de eventuele vordering van de schade op de dader over van het slachtoffer. Met het overnemen van de vordering neemt de gemeente ook het risico van het niet betalen door de dader voor haar rekening. Van de medewerker wordt dan wel verwacht dat hij/zij volledige medewerking verleent aan het proces van schadeverhaal. Op het formulier dient dan het bankrekeningnummer van de gemeente genoteerd te worden.
De mogelijkheid van voeging als benadeelde partij vervalt, indien de gemeente de betrokken ambtenaar volledig en onvoorwaardelijk schadeloos stelt. Voeging blijft wel mogelijk als de ambtenaar op basis van een akte van cessie een voorschot of een renteloze lening is verstrekt.
De werkgever kan de schade claimen in plaats van de werknemer. Dit kan alleen bij materiële schade. Een vordering van immateriële schade kan de werknemer alleen zelf doen.
Het slachtoffer stelt de dader aansprakelijk voor schade door hier melding van te maken bij de aangifte. Er ontstaat dan een vordering. Het slachtoffer kan de vordering overdragen aan de werkgever. De werkgever wordt daarmee de juridische eigenaar van de vordering. Dat noemt men cederen. De werkgever verhaalt dan de schade. Als tegenprestatie wordt afgesproken dat de werknemer een voorschot krijgt ter hoogte van het te vorderen bedrag.
11. Melden en Registreren van agressie incidenten
Alle agressie incidenten dienen door de medewerkers te worden gemeld.
Melden van voorvallen is vereist om een reactie te kunnen geven naar de dader en daarmee agressie een halt toe te roepen. Elk gemeld incident krijgt een vervolg.
Het vastleggen van deze voorvallen geeft daarnaast een inzicht in de aard en omvang van de voorvallen. Daarmee is het input voor het eventueel (bij) stellen van het veiligheidsbeleid beleid.
Alle agressie incidenten worden gemeld bij de leidinggevende waarbij gebruik wordt gemaakt van het 'Agressie Registratie Formulier’.Het formulier is beschikbaar via intranet.
Meld alle agressie incidenten aan de leidinggevende door het invullen van een agressie registratieformulier en dit in te dienen bij de leidinggevende.
Bij ernstige incidenten, waarbij sprake is van blijvend letsel, ziekenhuisopname of overlijden, moet dit door de leidinggevende direct gemeld worden bij de Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Werkgevers zijn dit verplicht.
Medewerkers in functies met publiekscontacten worden periodiek getraind in het reageren op normoverschrijdend en agressief en gedrag.
De frequentie en aard van de training wordt gebaseerd op de aard en intensiteit van de publiekscontacten. De inhoud van de training wordt vastgesteld op basis van de leerbehoeften van de betrokken medewerkers. Het management beslist wie er een training dient te volgen.
Bijlage 1: Vormen van agressief gedrag en strafbaarheid
Bijlage 2: Proces van aangifte door de werkgever
Denk ook aan foto’s, camerabeelden, verklaringen van arts of getuigen.
Als er sprake is van schade, zorg er dan voor dat de schade die al bekend is op het moment van aangifte, in de aangifte wordt opgenomen. Dit geldt zowel voor de schade van de gemeente als voor de schade van de medewerker. Voor het verhalen van de schade kan er gevoegd worden in het strafproces. De politie verstrekt hierover informatie.
Bijlage 3: Proces van aangifte door de werknemer
Denk ook aan foto’s, camerabeelden, verklaringen van arts of getuigen.
Bijlage 4: Procedures sancties en maatregelen
Alleen bij hinderlijk gedrag wordt de waarschuwing schriftelijk kenbaar gemaakt aan de burger.
Procedure oproep ordegesprek en opschorten dienstverlening
Onderwerp: Officiële waarschuwing
Tijdens uw bezoek/(telefonisch)contact/ op (datum) aan de (locatie) te (plaats) heeft u zich agressief gedragen…… (omschrijving gedrag) naar een medewerker van onze afdeling.
Wij laten u hierbij weten dat wij uw gedrag onacceptabel vinden. Onze ambtenaren,
dienen een publieke taak. Om hun werk goed te kunnen doen is het noodzakelijk dat zij dit veilig doen, zonder daarbij slachtoffer te worden van agressie en geweld.
Wij verwachten van u dat u zich bij volgende (telefonische)contacten en/of bezoeken zonder meer correct gedraagt tegenover onze medewerkers.
Mocht u zich desondanks wederom schuldig maken aan verbale en/of fysieke misdragingen dan zullen wij u een toegangsverbod opleggen.
Tevens bestaat de mogelijkheid om een maatregel op te leggen voor deze misdragingen. Dit betekent dat uw gedrag direct gevolgen kan hebben voor de hoogte van uw uitkering.
Van strafbare feiten doen wij aangifte bij de politie en eventuele schade wordt op u verhaald.
Uiteraard hopen wij dat bovenstaande maatregelen niet nodig zullen zijn en dat wij in de toekomst op een respectvolle manier met elkaar kunnen omgaan.
5.2. Brief Opschorten dienstverlening en oproep voor 1e ordegesprek
Betreft: Oproep voor ordegesprek
Op (datum) heeft u een bezoek gebracht aan het gemeentehuis/ een van de gebouwen van de gemeente Velsen /contact gehad met een medewerker van de afdeling (afdelingsnaam). U heeft zich tijdens dit bezoek/contact misdragen. (Benoeming gedrag)
Op (datum) om (tijdstip) uur verwachten wij u op het stadhuis, Dudokplein 1, IJmuiden, voor een gesprek. Wij zullen dan van u verlangen dat u de orde in alle gebouwen van de gemeente Velsen respecteert. Bovendien dient u mij te garanderen dat u geen bedreiging zult vormen voor de veiligheid of het welzijn van onze medewerkers.
Zolang u deze garantie nog niet heeft gegeven heeft u een toegangsverbod tot het stadhuis / zwembad / sporthallen en is alle dienstverlening aan u opgeschort. U mag gedurende het toegangsverbod alleen schriftelijk contact onderhouden met de gemeente of via een zaakwaarnemer.
Mocht u niet verschijnen op het ordegesprek dan handhaven wij het toegangsverbod.
De politie wordt altijd op de hoogte gesteld van een toegangsverbod. Mocht u het stadhuis toch betreden dan maakt u zich schuldig aan lokaalvredebreuk en zullen wij hiervan aangifte doen bij de politie.
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen,
5.3 Eerste gespreksbevestiging met garantie door burger
Naar aanleiding van een incident dat plaats vond op (datum) hebben wij u opgeroepen voor een gesprek. Wij hebben u bij de oproep voor dit gesprek aangekondigd dat wij garanties verlangen voor de veiligheid en het welzijn van medewerkers en/of bestuurders in toekomstige contacten.
Wij hebben u aangegeven dat er nooit grond is voor agressie jegens onze medewerkers. Boosheid mag. Agressie niet. We zullen het nooit accepteren als burgers een bedreiging (willen) vormen voor onze medewerkers.
Op onze nadrukkelijke vraag heeft u de verklaring onder aan deze brief voorzien van uw naam en handtekening. Daarmee heeft u verklaard dat u de veiligheid en het welzijn van onze medewerkers en/of bestuurders in de toekomst niet meer zult bedreigen. U heeft aangegeven dat u beseft dat het niet nakomen van deze garantie er toe kan leiden dat de gemeente Velsen de dienstverlening aan u voor onbepaalde tijd zal opschorten, wat tot gevolg kan hebben dat u belemmerd wordt bij het uitoefenen van uw rechten op publieke dienstverlening.
Hoewel we de dienstverlening hervatten beperken we u vooralsnog in het recht om onze gebouwen te betreden. We baseren ons daarbij op de mogelijkheid om mensen die de orde ernstig hebben verstoord, de toegang tot onze gebouwen te weigeren.
De toegangsbeperking houdt in dat u voordat u het gemeentehuis van de gemeente Velsen of een ander gebouw van de gemeente wilt betreden, telefonisch contact opneemt met …………om een afspraak hiervoor te maken. U kunt…………bereiken op telefoonnummer ......................
Ieder verblijf in onze gebouwen zonder dat u daarvoor die hier bedoelde toestemming hebt gekregen is onrechtmatig. We doen dan direct aangifte van lokaalvredebreuk.
Ik ...................... …………..
Geboren op .. /../ ..... te .....................,
Wonende aan: .............................. te (gemeente) /...............,
verklaar dat ik niets zal doen of nalaten waardoor de veiligheid en/of het welzijn van medewerkers van de gemeente Velsen in gevaar komt. Ik respecteer de orde in de kantoren en gebouwen en zal deze niet verstoren. Deze garantie geldt ook voor situaties waarin ik medewerkers van de gemeente buiten het gemeentehuis tref. Ik besef dat het niet nakomen van deze garantie ernstige twijfel over mijn betrouwbaarheid oproept. Ik besef dat het gevolg hiervan kan zijn dat de gemeente Velsen de veiligheid en het welzijn van medewerkers meer gewicht toekent dan aan mijn burgerbelangen. Dit kan betekenen dat dienstverlening aan mij achterwege blijft als gevreesd moet worden voor de veiligheid en/of het welzijn van medewerkers van de gemeente Velsen.
5.4. Brief Oproep voor 2e ordegesprek
Betreft: Oproep voor tweede ordegesprek
Op (datum) bent u op het stadhuis geweest voor een ordegesprek. U heeft ons toen een garantie gegeven over de veiligheid en het welzijn van onze medewerkers en bestuurders. U heeft verklaard de orde in het stadhuis en de andere gebouwen van de gemeente Velsen niet opnieuw te zullen verstoren.
Ondanks deze garantie heeft u zich op ../ ../ .... opnieuw misdragen.
Op (datum) om (tijd) uur verwachten wij u andermaal op het stadhuis van de gemeente Velsen. Wij zullen dan voor een tweede maal een garantie van u verlangen voor het respecteren van de orde in onze gebouwen. Ook vragen wij opnieuw een garantie voor de veiligheid en welzijn van onze medewerkers.
Ook nu weer schorten wij alle dienstverlening aan u op, voor de periode waarin u deze garantie nog niet heeft gegeven. Dit betekent dat ieder persoonlijk contact tussen u en onze medewerkers achterwege blijft. Dit kan u in uw belangen schaden.
Om die reden heb ik de termijn tussen het incident en het moment waarop u in de gelegenheid bent om ons de gevraagde garantie te geven, zo kort mogelijk gehouden.
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen,
5.5 Tweede gespreksbevestiging met garantie door burger
Naar aanleiding van een incident dat plaats vond op (datum) hebben wij u opnieuw opgeroepen voor een gesprek. Wij hebben u bij de oproep voor dit gesprek aangekondigd dat wij garanties verlangen voor de veiligheid en het welzijn van medewerkers en/of bestuurders in toekomstige contacten.
Op ../ ../ .... spraken wij u ook al aan op wangedrag. U heeft ons toen toegezegd dat u de orde binnen het de gebouwen van de gemeente Velsen zou respecteren en dat u geen bedreiging zou vormen voor het welzijn of de veiligheid van onze medewerkers.
Wij hebben u gemaand die toezegging goed te overwegen. Vervolgens hebben wij u gevraagd een garantie van deze strekking, welke wij op voorhand voor u hadden opgesteld, te ondertekenen. U heeft dit zonder enig voorbehoud gedaan, hetgeen reden voor ons was om de dienstverlening aan u te hervatten.
Opnieuw hebben wij u vandaag nadrukkelijk gevraagd of u bereid bent de orde in de gebouwen van de gemeente Velsen te respecteren en niets te doen of na te laten dat een bedreiging kan vormen voor de veiligheid of het welzijn van medewerkers van de gemeente Velsen. Wij hebben u nadrukkelijk voorgehouden dat, mocht u zich opnieuw misdragen, wij ons gedwongen zien tot een afweging tussen uw burgerrechten en de rechten van onze medewerkers en bestuurders op een veilige werkomgeving. In die afweging zal het recht van onze medewerkers op veiligheid een zwaarder gewicht krijgen dan uw recht op dienstverlening. Dit betekent dat we de dienstverlening aan u achterwege laten als voor die dienstverlening persoonlijke contacten tussen onze medewerkers en u nodig zijn. Dit kan verstrekkende gevolgen voor u hebben.
Na mijn woorden zorgvuldig overwogen te hebben heeft u de verklaring onder aan deze brief getekend.
Andermaal hervatten we de volledige dienstverlening, zij het dat we u beperken in het recht om onze gebouwen te betreden. We baseren ons daarbij op de mogelijkheid om mensen die de orde ernstig hebben verstoord, de toegang tot onze gebouwen te weigeren.
Omdat het in uw belang is dat u als burger van de gemeente Velsen toegang heeft tot de faciliteiten die de gemeente u biedt, gaan we nu nog niet zover.
In uw geval houdt de toegangsbeperking in dat u, telefonisch dan wel per mail laat weten welke dienst u verlangt. Wij laten u vervolgens weten op welk tijdstip en op welke plaats dit ons schikt.
Ieder verblijf in onze gebouwen zonder dat u daarvoor die hier bedoelde toestemming hebt gekregen is onrechtmatig. We doen dan direct aangifte van lokaalvredebreuk.
U kunt mij bereiken op telefoonnummer...................... of per mail .........@Velsen.nl
Geboren op .. /../ ..... te .....................,
Wonende aan: .............................. te (gemeente) /...............,
verklaar opnieuw dat ik niets zal doen of nalaten waardoor de veiligheid en/of het welzijn van medewerkers van de gemeente Velsen in gevaar komen. Ik respecteer de orde in de gebouwen en zal deze niet verstoren.
Ik besef dat het niet nakomen tot gevolg heeft dat de gemeente Velsen haar medewerkers niet langer toestaat om persoonlijk diensten aan mij te verlenen, wat inhoudt dat de gemeente Velsen in dat geval de dienstverlening aan mij staakt.
Op (datum) zijn er opnieuw ernstige problemen geweest tussen u en (een) medewerk(st)er(s) van mijn afdeling (afdelingsnaam) in (locatie) te (plaats) .
Het betreft (omschrijving problematisch gedrag).
Dit gedrag is door onze medewerk(st)er(s) als agressief en daarom als ongewenst
Op grond van dit gedrag (en eerder gedrag van datum) is besloten u met onmiddellijke ingang tijdelijk de toegang te ontzeggen tot (locatie benoemen of alle gemeentelijke locaties) tot (datum). Indien u dit verbod negeert, wordt de politie ingeschakeld om u te verwijderen en wordt aangifte gedaan bij de politie wegens lokaalvredebreuk.
Gedurende de periode van het toegangsverbod kunt u uitsluitend schriftelijk contact opnemen met de gemeente Velsen. Wij staan u niet telefonisch te woord.
U kunt er ook voor kiezen om een zaakwaarnemer aan te wijzen. Alleen de zaakwaarnemer kan telefonisch contact met ons opnemen. U krijgt daarna, indien noodzakelijk, een uitnodiging per brief. Deze uitnodiging is dan alleen bedoeld voor een gesprek met uw zaakwaarnemer. Bij bezoek aan de gemeente moet de zaakwaarnemer zich legitimeren en een schriftelijke machtiging van u overleggen. Wij adviseren u zich stipt te houden aan deze afspraak.
Hiertoe heb ik moeten besluiten, omdat, als gevolg van uw gedrag, een onwerkbare situatie is ontstaan. Er is geen bezwaar mogelijk tegen dit besluit.
5.7. Verklaring eenmalig betreden Stadhuis
Onderwerp: Eenmalig betreden stadhuis
Op (datum) heeft u namens het college van Burgemeester en Wethouders een toegangsverbod voor de periode van (periode) opgelegd gekregen.
U krijgt door middel van deze verklaring éénmalig toestemming om het stadhuis te betreden op (datum, tijdstip) om in de gelegenheid te worden gesteld om (reden).
U dient na het verrichten van deze handeling direct het gebouw te verlaten.
Indien u het stadhuis niet direct verlaat zullen wij u, eventuele met behulp va politie, uit het gebouw laten verwijderen.
Er zal tevens aangifte gedaan worden bij de politie wegens overtreding van artikel 139 van het Wetboek van Strafrecht (lokaalvredebreuk).
Inspectie SZWDe Inspectie SZW is 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch bereikbaar. Arbeidsongevallen die leiden tot blijvend letsel of ziekenhuisopname dienen direct digitaal (http://www.inspectieszw.nl) of telefonisch gemeld te worden op 0800-5151.
http://www.slachtofferhulp.nl/Contact/
Vertrouwenslijn voor bestuurders en politiek gezagsdragers
http://www.devertrouwenslijn.nl/
Op verwijzing van de bedrijfsarts