Organisatie | Raalte |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad Werk en Inkomen gemeente Raalte |
Citeertitel | Verordening Adviesraad Werk en Inkomen gemeente Raalte |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 13-07-2017 | nieuwe regeling | 27-11-2014 | 7283 | |
13-07-2017 | intrekking | 13-07-2017 Gemeenteblad 2017, 142223 | 3387-2017 |
Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college en de Adviesraad
Artikel 6. Ondersteuning Adviesraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad.
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.
Om een goede werking van de Adviesraad te waarborgen worden de leden van de Adviesraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Artikel 1 en 2. Adviesraad en Benoeming en samenstelling Adviesraad
Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een Adviesraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf en vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. De leden van de Adviesraad worden benoemd door het college. De kandidaten kunnen worden voorgedragen voor lidmaatschap van de Adviesraad. Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de Adviesraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de Adviesraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid (zie het Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 2007, nummer 169).
De samenstelling van de organisaties in dit artikel is bepaald in overleg met de Adviesraad Werk en Inkomen.
Artikel 3 Vergoedingen aan de leden
Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning
Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet moet worden voorzien in ondersteuning om de Adviesraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt ambtelijke ondersteuning geboden. Deze kan de communicatie tussen college en gemeenteraad enerzijds en de Adviesraad anderzijds stroomlijnen.
Artikel 5. Taken van het gemeentebestuur
Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijke ondersteuning advies vragen aan de Adviesraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. In beginsel wordt hiervoor een periode van vier tot zes weken in acht genomen, tenzij in onderling overleg tussen Adviesraad en college een andere termijn is bepaald.
Als de adviesaanvraag binnen de gestelde periode voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de Adviesraad, dan kan het advies van de Adviesraad van wezenlijke invloed zijn op het door de gemeenteraad of het college te nemen besluit.
De Adviesraad ontvangt in beginsel binnen vier tot zes weken een reactie op het advies dat zij heeft uitgebracht, tenzij in onderling overleg anders is bepaald.
Het wordt belangrijk geacht dat de Adviesraad tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is. Daarom is in het tweede lid bepaald dat het college ervoor zorgt dat de Adviesraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling.
Artikel 6. Ondersteuning Adviesraad
Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de Adviesraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot kantoormiddelen. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad.
Artikel 7. Taken en bevoegdheden van de Adviesraad
De Adviesraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Het advies wordt op tijd uitgebracht voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.
Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de Adviesraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken. Waarbij de Adviesraad overigens wel bevoegd is om algemene vraagstukken, voortkomend uit verschillende gelijkwaardige individuele casus, bespreekbaar te maken bij het ambtelijk apparaat en/of het college.
Ieder lid van de Adviesraad is bevoegd agendapunten aan te dragen.
Artikel 8. Taken van de ambtelijke ondersteuning
De ambtelijke ondersteuning vormt de ambtelijke schakel tussen de gemeenteraad en het college en de Adviesraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen.
Het budget is ter vrije besteding van de Adviesraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten (tweede lid). Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht indien deze zijn beoordeeld en goedgekeurd door het college. Het ligt voor de hand dat het college dit beoordeelt voordat de kosten worden gemaakt. De Adviesraad zal daarom vooraf om goedkeuring moeten vragen.
De Adviesraad moet jaarlijks voor 1 september een begroting ter goedkeuring indienen. Ook moet de Adviesraad jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het derde lid.