Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer Den Haag 2015 |
Citeertitel | Subsidieregeling Semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer Den Haag 2015nbekend |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling treedt in werking op 1 november 2014 en vervalt op 15 augustus 2016
artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-11-2014 | 01-11-2014 | 12-09-2017 | nieuwe regeling | 04-11-2014 Gemeenteblad | DSB/2014.713 RIS 277767 |
Artikel 1:1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Elektrisch voertuig: volledig elektrisch personen– of bedrijfsvoertuig met minimaal drie wielen, of een Plugin Hybride motorvoertuig met minimaal drie wielen en een actieradius van tenminste 20 volledig elektrisch aangedreven kilometers, dat is voorzien van een Europese typegoedkeuring en in het kader van de Wegenverkeerswet is toegestaan op de snelweg;
Semiopenbaar oplaadpunt: een oplaadpunt dat wordt geplaatst op een parkeerplaats met een geldende, functionele en herkenbare bestemming voor het laten parkeren van voertuigen van derden die niet bij de subsidieaanvrager in dienst zijn waarbij het oplaadpunt op vaststaande tijden of de hele dag zonder voorafgaande afspraak of bestelling toegankelijk is voor derden. Het oplaadpunt wordt geplaatst op grond, in privé-eigendom of in erfpacht.
In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening
Den Haag 2014 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de in het aanvraagformulier subsidieverlening Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer Den Haag 2015 aangegeven gegevens over.
Burgemeester en wethouders beslissen, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, binnen acht weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.
§ 6. Verplichtingen, verantwoording, vaststelling en voorschot
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 15 tot en met 18 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2014, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
Toelichting bij Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer Den Haag 2014-2015
De gemeente Den Haag moet binnen het NSL in 2015 voldoen aan de normen voor de luchtkwaliteit. Hiervoor is in 2009 het Actieplan luchtkwaliteit 2007-2015 vastgesteld. Eén van de maatregelen uit dit actieplan is het stimuleren van het gebruik van duurzame voertuigen, waaronder elektrische auto’s. Met deze subsidieregeling wenst de gemeente Den Haag de aanleg van oplaadpunten voor elektrische auto’s te stimuleren. Immers een goede laadinfrastructuur is een voorwaarde om elektrisch te kunnen rijden. Met de regeling kunnen semiopenbare oplaadpunten worden gerealiseerd.
Semiopenbare laadpunten zijn laadpunten in bijvoorbeeld parkeergarages en op particuliere parkeerterreinen bij supermarkten of bij bedrijven in woongebieden die voor bewoners toegankelijk zijn. Uit gesprekken met eigenaren en beheerders van dergelijk parkeerterreinen blijkt dat een financiële bijdrage van de gemeente een stimulans zal zijn voor het realiseren van dergelijke laadpunten.
De subsidie is bedoeld voor rechtspersonen in Den Haag die drie of meer ‘niet belemmerde’ parkeerplaatsen tot hun beschikking hebben en daar één of meer oplaadpunten voor elektrisch vervoer willen realiseren. Dat de parkeerplaatsen niet belemmerd moeten zijn betekent dat zij niet constant in gebruik mogen zijn door de aanvrager zelf, omdat daar het grootste deel van de tijd bijvoorbeeld bedrijfswagens geparkeerd staan.
Het te realiseren oplaadpunt betreft een voorziening waarmee een elektrische auto veilig kan worden opgeladen en heeft één of twee ‘stopcontacten’. De stroom moet door de gebruiker kunnen worden in- en uitgeschakeld. Tevens moet het oplaadpunt ‘interoperabel’ zijn. Dit betekent dat een oplaadpunt moet voldoen aan een voorgeschreven uniformiteit zodat iedereen uit Nederland (en Europa) met een standaard stekker en oplaadpas er gebruik van kan maken.
De regeling treedt in werking op 1 november 2014 en is een vervolg op de Subsidieregeling semiopenbare oplaadpunten elektrisch vervoer die loopt tot 31 oktober 2014. Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend tot en met 31 oktober 2015 of zoveel eerder dan dat het ter beschikking gestelde budget niet meer toereikend is.
De hoogte van subsidie is 50% van de aanschafkosten van het laadpunt met een maximum van € 2000.
Het totale budget wordt vastgesteld op € 125.000,- te dekken uit de middelen voor het bestaande NSL project openbare laadpalen.
Wanneer wordt subsidie verstrekt?
Om te garanderen dat het oplaadpunt op een veilige manier door gebruikers met een standaard laadpasje en een standaard stekker kan worden gebruikt dient het oplaadpunt minimaal aan de volgende criteria te voldoen:
Procedurele aspecten van de regeling
De subsidie wordt vóór het realiseren van het oplaadpunt aangevraagd bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag. De benodigde formulieren worden via www.denhaag.nl/subsidies ter beschikking gesteld. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als alle vragen in het aanvraagformulier zijn beantwoord, de bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de het college van burgemeester en wethouders. Het is dus in het belang van de aanvrager om in één keer een complete aanvraag in te dienen. Alleen complete aanvragen tellen immers mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Indienen van een subsidieaanvraag kan per post of per mail.
E-mailadres: subsidies@denhaag.nl
Rechtspersonen moeten een kopie uittreksel KvK met datum inschrijving in het register overleggen.
De de-minimisverklaring is nodig omdat de staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 87 en 88) beperkingen stellen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemingen. Met de de-minimisverklaring kan de gemeente Den Haag nagaan of het voordeel dat een onderneming door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregelingen:
Steun die aan deze verordeningen voldoen mogen door de gemeente worden verstrekt.
Aanvrager moet na maximaal na vier maanden een de benodigde gegevens inleveren om tot een vaststelling van de subsidie te komen.
Gemeente Den Haag neemt uiterlijk binnen acht weken na indiening van de noodzakelijk aan te leveren gegevens ambtshalve een vaststellingsbesluit. Gestreefd wordt om deze termijn enkele dagen tot weken te laten bedragen.