Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

Regeling aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014
CiteertitelRegeling aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Art. 63, boek 1 Burgerlijk Wetboek en het Delegatiebesluit aanwijzing gemeentehuis voor huwelijk en partnerregistratie van 11 december 2014

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-02-201505-11-2020Onbekend

11-11-2014

Gemeenteblad 2015 nr. 14466

2014-41732

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;

 

gelet op de artikel 63, boek 1 Burgerlijk Wetboek en onder voorbehoud van het Delegatiebesluit aanwijzing gemeentehuis voor huwelijk en partnerregistratie van 11 december 2014;

 

b e s l u i t e n

 

vast te stellen de Regeling “aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014

in te trekken de Regeling “aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe” uit 2008.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze regeling verstaat onder:

  • a.

    college : het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    huwelijk : het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap;

  • c.

    gebouw : een permanent bouwwerk met bijbehorende straatnaam en huisnummer;

  • d.

    bruidspaar : partners;

  • e.

    eigenaar : de eigenaar of rechthebbende van een gebouw;

  • f.

    gemeente : de gemeente Epe.

 

Artikel 2 Aanwijzing huwelijkslocatie op verzoek

Het college kan op verzoek van één of beide partners elk in de gemeente gelegen gebouw, anders dan het gemeentehuis waar het gemeentebestuur zitting heeft, als locatie voor het voltrekken van een huwelijk aanwijzen. In verband met de scheiding tussen kerk en staat komen als gods- en gebedshuizen bestemde en gebruikte bouwwerken niet voor aanwijzing in aanmerking. Ongeacht welke huwelijkslocatie het college op verzoek aanwijst, zal het per die datum geldende reglement Burgerlijke Stand altijd onverkort van toepassing zijn.

Artikel 3 Aanvraag(formulier)

  • 1.

    Een aanvraag om aanwijzing van een huwelijkslocatie moet door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier worden ingediend. De aanvraag moet uiterlijk acht weken voor de gewenste datum van de huwelijksvoltrekking zijn ontvangen.

  • 2.

    Bij de aanvraag moet worden overlegd de volledig ingevulde en ondertekende “akkoordverklaring trouwen op locatie”.

  • 3.

    Onvolledige en niet tijdig ontvangen aanvragen worden niet in behandeling genomen.

Artikel 4 Weigering aanwijzing huwelijkslocatie, voorwaarden

De aanvraag om aanwijzing van een huwelijkslocatie wordt geweigerd als niet wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

  • a.

    De huwelijkslocatie is een gebouw, dat ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Epe;

  • b.

    De huwelijkslocatie (en het gebruik daarvan) mag niet in strijd zijn met de openbare orde, veiligheid of de goede zeden en het gebruik van de locatie moet uitgevoerd worden volgens de geldende regelgeving;

  • c.

    In Nederland bestaat een scheiding tussen kerk en staat. Een huwelijkslocatie kan daarom nooit een gebouw zijn dat bestemd is of regulier gebruikt wordt voor erediensten en religieuze bijeenkomsten;

  • d.

    De huwelijkslocatie moet aantoonbaar brandveilig zijn en geen overlast geven aan de omgeving (parkeren ). Aantoonbaar brandveilig betekent dat het pand voldoet aan de actuele veiligheidseisen, conform de richtlijnen van het geldende Bouwbesluit. Dit in ieder geval voor wat betreft de bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten. Wanneer het een horecagelegenheid betreft moet een bevestiging van de gebruiksmelding worden toegevoegd aan het verzoek tot aanwijzing;

  • e.

    De locatie moet voor de duur van de huwelijkssluiting/partnerschapsregistratie voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn en moet een toiletvoorziening hebben;

  • f.

    De huwelijkslocatie wordt door de eigenaar ervan voor de duur van de huwelijksplechtigheid om niet ter beschikking van de gemeente gesteld. De wijze van gebruik tijdens de plechtigheid wordt bepaald door de gemeente. Gedurende dit tijdsbestek heeft de locatie de status van gemeentehuis;

  • g.

    De huwelijkslocatie moet beschikken over voorzieningen/faciliteiten die een goede uitvoering van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand garanderen (meubilair, verwarming, voldoende verlichting, omkleedvoorziening);

  • h.

    Op aanwijzing van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet de opstelling voor de huwelijksvoltrekking gerealiseerd worden;

  • i.

    Indien de eigenaar/beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt, is dit geheel voor rekening van de partners.

Artikel 5 Verantwoordelijkheden ten aanzien van de huwelijksvoltrekking

  • a.

    Een bruidspaar dat een aanvraag heeft ingediend als bedoeld in deze regeling, is zelf verantwoordelijk voor alle te maken afspraken met de eigenaar/beheerder van de gewenste huwelijkslocatie.

  • b.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is uitsluitend verantwoordelijk voor de huwelijksvoltrekking op de gewenste huwelijkslocatie.

  • c.

    De gemeente verleent voor het begeleiden van een huwelijksvoltrekking op de locatie, als bedoeld in deze regeling, geen begeleiding. In plaats daarvan zorgt het bruidspaar, in samenspraak met de eigenaar/beheerder van de gewenste huwelijkslocatie, voor een persoon als vast aanspreekpunt van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze persoon is verantwoordelijk voor het (laten) realiseren van de opstelling voor de huwelijksvoltrekking, op aangeven van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • d.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt voor een huwelijksvoltrekking/parternerschapsregistratie op een locatie zonder begeleiding door een gemeentelijk bode een vergoeding voor 6 arbeidsuren; voor een voltrekking/registratie op een locatie met begeleiding door een gemeentelijke bode bedraagt deze vergoeding 4 arbeidsuren. Effectuering van dit besluit wordt geregeld via een rechtspositiebesluit, nadat ook het Georganiseerd Overleg (GO) hierin gekend is en met dit besluit heeft ingestemd.

Artikel 6 Intrekking aanwijzing huwelijkslocatie

De aanwijzing als huwelijkslocatie wordt ingetrokken als:

  • a.

    de locatie niet (meer) blijkt te voldoen aan de voorwaarden, zoals vermeld in artikel 4 van deze regeling, of

  • b.

    de aanwijzing is gebaseerd op door de aanvrager onjuist verstrekte gegevens.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Het college kan één of meerdere artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang van het aanwijzen van huwelijkslocaties leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na publicatie van de regeling.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014.

 

Epe, 11 november 2014

 

Burgemeester en wethouders van Epe,

 

de burgemeester, Ir. H. van der Hoeve MPA

de secretaris, mw. C. Kats

 

Toelichting bij de regeling aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014

 

Wettelijk kader

Rondom het huwelijk bestaat een aantal regels.

 

Artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek stelt dat een huwelijk of partnerschapsregistratie in het openbaar wordt voltrokken in het gemeentehuis, ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand, in tegenwoordigheid van ten minste twee en ten hoogste vier getuigen. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is de openbaarheid, ter voorkoming van geheime huwelijken. De hedendaagse wettelijke regels en informatietechnologie sluiten geheime huwelijken uit. Elk voltrokken huwelijk of partnerschaps-registratie wordt in de Basisregistratie Personen verwerkt en geautomatiseerd aan een groot aantal instanties en afnemers doorgegeven.

Het aanwijzen van een huwelijkslocatie is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Deze is gevraagd de bevoegdheid te delegeren aan het college van burgemeester en wethouders. Deze regeling wordt uitsluitend van kracht, nadat de Raad daartoe besloten.

 

Veiligheid en toegankelijkheid

Is de nieuwe locatie een hotel of restaurant, dan moet deze te allen tijde in het bezit zijn van een geaccepteerde melding brandveilig gebruik (Bouwbesluit 2012) of een verleende omgevingsvergunning brandveilig gebruik (Besluit Omgevingsrecht, onder de Wabo). Het (preventieve) toezicht hierop ligt bij de Brandweer.

 

In de akkoordverklaring Trouwen op Locatie (bijlage 1 bij de regeling “aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014”) zijn criteria opgenomen over voorzieningen waarover de locatie moet beschikken.

Een nieuwe trouwlocatie zal door een medewerker Burgerzaken moeten worden bezocht om te bepalen of de locatie voldoet. Vinden er op de nieuwe locaties regelmatig huwelijken of partnerschapsregistraties plaats, dan vindt er een hercontrole plaats als dit noodzakelijk wordt geacht.

 

Omdat het college de toegevoegde waarde van de Cannenburch als aantrekkelijke trouwlocatie onderschrijft, neemt het college kennis van het feit dat op deze locatie nog geen voorzieningen voor mindervaliden zijn. De Cannenburch zal hierover aantoonbaar transparant communiceren met de bruidsparen en draagt hiervoor ook de volle verantwoording en aansprakelijkheid.

 

Gevolgen voor huidige buitenlocaties

Met de huidige aangewezen buitenlocaties ( Cannenburch en Kulturhus/EGW ) zijn in de afgelopen jaren afspraken gemaakt. Hierin zullen wijzigingen worden aangebracht:

 

  • -

    Het bruidspaar regelt rechtstreeks met de locatie al het benodigde rondom de burgerlijke huwelijksvoltrekking/partnerregistratie (aankleding en opstelling van de zaal, geluidsvoorziening, muziek etc.);

  • -

    Het bruidspaar betaalt rechtstreeks voor de accommodatie aan de eigenaar of exploitant. De gemeente Epe trekt zich terug uit dit proces, waar zij voorheen nog inde van het bruidspaar en later de afdracht verzorgde aan de accommodatie;

  • -

    locatie draagt zelf zorg voor gastvrouw/ gastheer. Er zal niet langer een bode van de gemeente aanwezig zijn. Afspraken die zijn gemaakt met de buitenlocatie voor datum van dit collegebesluit zullen onverkort worden nagekomen.

 

Inzet Bode

Bij een huwelijk op locatie dat momenteel bij een burger thuis wordt voltrokken is geen bode aanwezig. Alleen de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand ( babs ) vertegenwoordigt de gemeente. Een door het bruidspaar aangewezen persoon treedt op als ceremoniemeester en is tevens gastheer/vrouw.

In de regeling “Aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014” is opgenomen dat er geen inzet van de bode op buitenlocaties zal zijn.

Enige uitzondering hierop vormt de locatie de Cannenburch. Voor deze locatie geldt een overgangsperiode van maximaal 1 jaar na datum vaststelling van deze regeling. Tot uiterlijk die datum zal er wel een bode aanwezig zijn bij het voltrekken van de huwelijken op de Cannenburch.

In het overleg met de beheerder van de Cannenburch is afgesproken dat gedurende de overgangsperiode de vakbekwaamheid van de bode zal worden overgedragen op de vrijwilligers binnen de Cannenburch. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand deze rol gaat vervullen.

Omdat het college de toegevoegde waarde van de Cannenburch als aantrekkelijke trouwlocatie onderschrijft, besluit het college dat op deze locatie (als enige locatie buiten het gemeentehuis) tot uiterlijk 1 jaar na vaststelling van deze regeling wel een bode de huwelijksvoltrekking zal begeleiden.

 

Vergoeding buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs)

De babs is het gezicht van de gemeente op dit bijzondere moment in het leven van de bruidsparen. Naast een persoonlijke kennismaking, het schrijven en uitspreken van de speech “draagt” de babs de ceremonie, verzorgt de formele huwelijksvoltrekking en is verantwoordelijk voor het verloop daarvan volgens wettelijke regels. Bij afwezigheid van de bode op de buitenlocatie draagt de babs ook zorg voor snelle en complete aanlevering van de akten op het gemeentehuis.

Daarom besluit het college de vergoeding van de babs te verhogen van 3 tot 4 uur voor een huwelijk op een locatie waar ook een gemeentelijke bode aanwezig is en van 5 tot 6 uur voor een huwelijk op een buitenlocatie, waar geen gemeentelijke bode aanwezig is. Effectuering van dit besluit wordt geregeld via een rechtspositiebesluit, nadat ook het Georganiseerd Overleg (GO) hierin gekend is en met dit besluit heeft ingestemd.

 

 

 

Akkoordverklaring Trouwen op Locatie

 

De eigenaar/beheerder is akkoord met de eenmalige aanwijzing van locatie…………………………………………………………………… als “gemeentehuis” voor de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie die zal plaatsvinden op………………………………………………………….. om…………………….uur, van (namen van het paar)……………………………………………en…………………………………… (hierna te noemen partners).

 

Ondergetekenden verklaren zich bekend en akkoord met de Regeling “aanwijzing huwelijkslocaties gemeente Epe 2014”

en verklaren te voldoen aan de volgende voorwaarden:

 

  • 1.

    De huwelijkslocatie is een gebouw, dat ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Epe;

  • 2.

    De huwelijkslocatie (en het gebruik daarvan) mag niet in strijd zijn met de openbare orde, veiligheid of de goede zeden en het gebruik van de locatie moet uitgevoerd worden volgens de geldende regelgeving;

  • 3.

    In Nederland bestaat een scheiding tussen kerk en staat. Een huwelijkslocatie kan daarom nooit een gebouw zijn dat bestemd is of regulier gebruikte wordt voor erediensten en religieuze bijeenkomsten ,)

  • 4.

    De huwelijkslocatie moet aantoonbaar brandveilig zijn en geen overlast geven aan de omgeving (parkeren ). Aantoonbaar brandveilig betekent dat het pand voldoet aan de actuele veiligheidseisen, conform de richtlijnen van het geldende Bouwbesluit. Dit in ieder geval voor wat betreft de bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten. Wanneer het een horecagelegenheid betreft moet een bevestiging van de gebruiksmelding worden toegevoegd aan het verzoek tot aanwijzing;

  • 5.

    De locatie moet voor de duur van de huwelijkssluiting(partnerschapsregistratie voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn en moet een toiletvoorziening hebben;

  • 6.

    De huwelijkslocatie wordt door de eigenaar ervan voor de duur van de huwelijksplechtigheid om niet ter beschikking van de gemeente gesteld. De wijze van gebruik tijdens de plechtigheid wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis;

  • 7.

    De huwelijkslocatie moet beschikken over voorzieningen/faciliteiten die een goede uitvoering van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand garanderen (meubilair, verwarming, voldoende verlichting, omkleedvoorziening);

  • 8.

    Op aanwijzing van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet de opstelling voor de huwelijksvoltrekking gerealiseerd worden;

  • 9.

    Indien de eigenaar/beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt, is dit geheel voor rekening van de partners;

  • 10.

    Een bruidspaar dat een aanvraag heeft ingediend als bedoeld in deze regeling, is zelf verantwoordelijk voor alle te maken afspraken met de eigenaar/beheerder van de gewenste huwelijkslocatie.

  • 11.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is uitsluitend verantwoordelijk voor de huwelijksvoltrekking op de gewenste huwelijkslocatie.

  • 12.

    De gemeente verleent voor het begeleiden van een huwelijksvoltrekking op de locatie, als bedoeld in deze regeling, geen begeleiding. In plaats daarvan zorgt het bruidspaar, in samenspraak met de eigenaar/beheerder van de gewenste huwelijkslocatie, voor een persoon als vast aanspreekpunt van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze persoon is verantwoordelijk voor het (laten) realiseren van de opstelling voor de huwelijksvoltrekking, op aangeven van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 13.

    Indien de partners niet voldoen aan enige bepalingen uit deze overeenkomst kan de gemeente besluiten de huwelijkssluiting/partnerschapsregistratie niet op de overeengekomen tijd en plaats te laten plaatsvinden.

  • 14.

    De partners en eigenaar/beheerder vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van het gebruik door partners van de locatie.

 

Naam en adres locatie: ………………………………………….

………………………………………….

………………………………………….

Naam eigenaar/beheerder: ………………………………………….

Telefoonnummer eigenaar/beheerder: ………………………………………….

Telefoonnummer locatie: ………………………………………….

 

Volledig en naar waarheid ingevuld:

 

Naam eigenaar/beheerder locatie

 

Handtekening

Dagtekening **

Naam partner

Handtekening

Dagtekening **

 

 

Naam partner

Handtekening

Dagtekening **

 

 

 

 

 

* Indien van toepassing: kopie gebruiksmelding toevoegen;

** Minimaal 8 weken voor datum huwelijksvoltrekking\partnerschapsregistratie