Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Zeewolde

Verordening op de heffing en invordering van leges 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Zeewolde
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2015
CiteertitelLegesverordening 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Legesverordening 2014 wordt ingetrokken per 1 januari 2015.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 1
  2. Gemeentewet, art. 156, lid 2
  3. Gemeentewet, art. 229, lid 1
  4. Paspoortwet, art. 2, lid 2
  5. Paspoortwet, art. 7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-11-201406-05-2015nieuwe regeling

30-10-2014

Elektronisch Gemeenteblad, 13-11-2014

V114

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2015

De raad van de gemeente Zeewolde,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 september 2014;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid , en 7 van de Paspoortwet;

gehoord het Beraad d.d. 7 oktober 2014;

Besluit

vast te stellen de Verordening op de heffing en invordering van leges 2015.

Artikel 1. Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot de eerste dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot de eerste dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden, voor zover daarvoor niet reeds krachtens wettelijke bepalingen vrijstelling bestaat, niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    het afgeven van stukken, nodig voor ontvangst van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • e.

    het afgeven van beschikkingen op aanvragen en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

  • f.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverlening jegens de gemeente;

  • g.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende een beslissing op een aanvraag om subsidie uit de kas van de gemeente;

  • h.

    dienstverlening aan rijks- of provincieambtenaren, ambtenaren van hoogheemraadschappen of waterschappen in de uitoefening van hun functie.

Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4. Legesbedragen van minder dan € 5,00 worden niet in rekening gebracht.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen).

  • c.

    een tariefsverlaging betreffen

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De Legesverordening 2014 vastgesteld bij raadsbesluit van 31 oktober 2013 en de verordening tot eerste wijzing van de legesverordening 2014 vastgesteld bij raadsbesluit van 21 januari 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2015.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als 'Legesverordening 2015.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 30 oktober 2014.

de griffier, de voorzitter,

B.J. Schouten, G.J. Gorter

Tarieventabel leges

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2015

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijk basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5 n.v.t.
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 n.v.t.
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
Hoofdstuk 13 n.v.t.
Hoofdstuk 14 standplaatsen
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16 Kansspelen
Hoofdstuk 17 n.v.t.
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 n.v.t.
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 n.v.t.
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 n.v.t.
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Andere tenaamstelling omgevingsvergunning
Hoofdstuk 9 n.v.t.
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Drank en horeca
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5 n.v.t.
Hoofdstuk 6 Brandveiligheidverordening
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1. Algemene dienstverlening

 Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand  
1.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonieel vertoon, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:  
1.1.1.1 Uitsluitend in het gemeentehuis op maandag en donderdag om 09.00 uur, in afwijking van 1.1.1 zonder ceremonieel vertoon (exclusief trouwboekje)     Kosteloos
1.1.1.2Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur (inclusief trouwboekje)  €  300,00
1.1.1.3Op een zaterdag tussen 10.00 en 14.00 uur (inclusief trouwboekje)  €  775,00
1.1.2 Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap met ceremonieel vertoon, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:  
1.1.2.1 Uitsluitend in het gemeentehuis op maandag en donderdag om 09.00 uur in afwijking van 1.1.2 zonder ceremonieel vertoon (exclusief trouwboekje)     Kosteloos
1.1.2.2 Maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 16.00 uur (inclusief trouwboekje)  €  300,00
1.1.2.3Op een zaterdag tussen 10.00 uur en 14.00 uur (inclusief trouwboekje)  €  775,00
1.1.3 Het tarief voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het burgerlijk wetboek (inclusief trouwboekje)      €      300,00
1.1.4 Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, van het Burgerlijk Wetboek (inclusief trouwboekje)        €        300,00
1.1.5 Het tarief ter zake van het verstrekken van een trouwboekje voor zover niet inclusief, of duplicaat van een reeds verstrekt trouwboekje bedraagt    €    37,50
1.1.6Voor het verschaffen van één of meerdere getuigen bij de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap, per getuige    €    35,00
1.1.7Voor het verkrijgen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.   
1.1.8Het tarief bedraagt ter zake van het doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke stand, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan      €      27,75
1.1.9Tot het verkrijgen van een uittreksel of afschrift uit de registers van de Burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand  
1.1.10Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
1.1.11Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap met ceremonieel vertoon wordt, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van een ruimte buiten het gemeentehuis verhoogd voor de locatie:  
1.1.11.1De Verbeelding te Zeewolde met50,00
1.1.11.2De Eemhof te Zeewolde met100,00
1.1.11.3.Erkemederstrand te Zeewolde met100,00
1.1.11.4.De Harbour te Zeewolde met Geen
1.1.11.5.Kaap Flevo te Zeewolde met50,00
    
 Hoofdstuk 2.  Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart  
1.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:  
1.2.1van een nationaal paspoort: het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is; het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt: het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort): het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is: het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt: het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort): het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is; het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.3.2.voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt; het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen: het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart; het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is; het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt; het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van; het maximum tarief conform artikel 6 van het besluit paspoortgelden  
    
 Hoofdstuk 3. Rijbewijzen  
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs, het maximum tarief wat door de rijksoverheid wordt vastgesteld  
1.3.2Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering met 100% verhoogd    
    

 

 Hoofdstuk 4. Verstrekkingen uit de Basis Registratie Personen  
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van onderdeel 1.4.3, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd  
1.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking;   
 mondeling7,50
 schriftelijk11,50
 bij aanvraag via het internet0,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4.1 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.4.1Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking;   
 Mondeling9,25
 schriftelijk9,75
1.4.5Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan      €      27,75
1.4.6Aan derden als bedoeld GBA privacyreglement van de gemeente Zeewolde kunnen verstrekkingen als bedoeld in onderdeel 1.4.1 kosteloos verstrekt worden als dit opgenomen is in een Wet of andere rijksregeling.  
    
 Hoofdstuk 5. n.v.t.  
    
 Hoofdstuk 6. Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens  
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: Het tarief conform het Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wet bescherming persoonsgegevens  
1.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens: Het tarief conform het Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wet bescherming persoonsgegevens.  
    
 Hoofdstuk 7. Bestuursstukken  
1.7.1Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.7.1.1Een afschrift van de programmabegroting inclusief de meerjarenraming  €  78,00
1.7.1.2Een afschrift van de productenraming117,00
1.7.1.3Een afschrift van de programmarekening78,00
1.7.1.4Voor het op aanvraag van belanghebbenden toezenden van stukken, welke aan de leden van de raad en/of commissie ter voorbereiding van de behandeling in een openbare vergadering worden gezonden, met uitzondering van de stukken zoals genoemd onder de artikelen 1.7.1.1, 1.7.1.2 en 1.7.1.3:  
1.7.1.4.1Per raads- of commissievergadering33,50
1.7.1.5Tot het afsluiten van een abonnement per kalenderjaar voor de stukken zoals genoemd in artikel 1.7.1.4:  
1.7.1.5.1Stukken ter behandeling in een raadsvergadering46,50
1.7.1.5.2Stukken ter behandeling in een commissie­vergadering  €  46,50
1.7.1.5.3Een combinatie van de in de artikelen 1.7.5.1 en 1.7.5.2 genoemde stukken  €  86,75
1.7.1.6Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.7.1.6.1Een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013 inclusief toelichting  €  92,25
1.7.1.6.2Een afschrift van de bouwverordening inclusief toelichting en nadere regelen  €  92,25
    
 Hoofdstuk 8. Vastgoedinformatie  
1.8.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.8.1.1van een fotokopie van een plan, zoals bestemmings­plan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoelt in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde  
1.8.1.1.2 in formaat A3  
1.8.1.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.1.2 en 1.20.1.3 of 1.20.1.4 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk gelden de tarieven zoals genoemd in artikel 1.8.1.1.4  
1.8.1.1.4Voor het leveren van een kleuren of zwart-wit plot op papier op:   
 A4-formaat 3,00
 A3-formaat 4,00
 A2-formaat 6,00
 A1-formaat 7,00
 A0-formaat 10,00
1.8.1.1.5Voor het leveren van een gescande kaart, tekening e.d: voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan    €    23,00
1.8.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.2.1Voor het leveren van een digitaal bestand:   
1.8.2.1.1bebouwd gebied per hectare met GBKN als onder­grond  €  36,00
1.8.2.1.2landelijk gebied per hectare met GBKN als onder­grond  €  6,70
1.8.2.1.3bebouwd gebied met matenplan of overzichtskaarten als ondergrond met een maximum van € 250,00  €  8,50
1.8.2.1.4landelijk gebied met matenplan of overzichtskaarten als ondergrond met een maximum van € 250,00  €  2,50
1.8.2.2Voor het leveren van een digitaal bestand GBKN met plusinformatie,   
1.8.2.2.1per hectare bebouwd gebied46,55
1.8.2.2.2per hectare landelijk gebied8,30
1.8.2.2.3per analoge nalevering 88,00
1.8.2.2.4bij meerdere exemplaren van dezelfde kaart 10,50
1.8.2.2.5Er zijn geen kortingen mogelijk  
1.8.2.3Voor het leveren van:  
1.8.2.3.1Een huisnummerkaart DORP per ha.6,70
 met een maximum van236,50
1.8.2.3.2Een huisnummerkaart BUITENGEBIED per ha.1,00
 met een maximum van236.50
1.8.2.3.3Een infokastkaart (deze zijn per product alleen in zijn geheel afneembaar)  €  131,00
1.8.2.4Voor het leveren van overige digitale bestanden   
1.8.2.4.1(o.a. matenplannen per ha. met een minimale afname van 25 ha.)  €  1,00
1.8.2.5Vaste kosten per aangevraagd product zoals genoemd in de artikelen 1.8.1.1.3, 1.8.1.1.4 en 1.8.1.1.5 voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan      €      23,00
1.8.3Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie uit het kadastraal register via kadaster online bedraagt:  
 a. de door het kadaster in rekening gebrachte kosten  
 b. een toeslag voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen  
 plus voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan  €  23,00
1.8.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:  
1.8.4.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet Basisregistratie adressen en gebouwen; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan          €          23,00
1.8.4.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan    €    23,00
1.8.4.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan      €      23,00
1.8.4.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan      €      23,00
1.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan                    €                    23,00
1.8.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:  
1.8.6.1 het gemeentelijke adressenbestand, voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan    €    23,00
1.8.6.2 het relatiebestand adres kadastraal perceel; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan    €    23,00
1.8.6.3 het adres coördinaten bestand; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan    €    23,00
    
 Hoofdstuk 9. Overige publiekszaken  
1.9.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag wordt het tarief gehanteerd zoals dit door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (Covog) van het ministerie van Justitie jaarlijks wordt vastgesteld.  
1.9.1.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita als bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand  
1.9.1.3tot het legaliseren van een handtekening7,50
1.9.1.4Voor de toepassing van onderdeel 1.9.1.3 wordt onder een verzoek verstaan één of meer handtekeningen van dezelfde persoon bij de aanvraag  
 Hoofdstuk 10. Gemeentearchief  
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan        €        27,50
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:  
1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeente­archief berustend stuk het tarief zoals genoemd in art. 1.10.1 plus:  
 per pagina op papier van A4-formaat0,30
 per pagina op papier van een ander formaat0,45
    
 Hoofdstuk 11. n.v.t.  
    
 Hoofdstuk 12. Leegstandswet  
1.12Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1Tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet      €      170,00
    
 Hoofdstuk 13. n.v.t.  
    
 Hoofdstuk 14. Standplaatsen  
1.14.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.14.1.1Tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013, artikel 5:18, voor een standplaats op een voor het publiek toegankelijk terrein, niet zijnde een markt, voor een week of gedeelte daarvan        €        55,50
1.14.1.2Voor vier weken of gedeelte daarvan, langer dan twee weken  €  111,00
1.14.1.3Voor een jaar of gedeelte daarvan, langer dan 10 weken  €  111,00
1.14.1.4Voor een beschikking tot het innemen van een standplaats op een markt  €  55,50
    

 

 Hoofdstuk 15. Winkeltijdenwet  
1.15Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.1.Voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan      €      27,50
1.15.2Tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander    €    55,50
1.15.3Tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing  €  55,50
    
 Hoofdstuk 16. Kansspelen  
1.16.1Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning voor kansspelautomaten als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kans­spelen bedraagt:  
 a. per aanvraag112,00
 b. vermeerderd met een bedrag per kansspel- automaat  €  145,00
1.16.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.16.2.1Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)    €    32,50
    
 Hoofdstuk 17. NVT  
    
 Hoofdstuk 18. Telecommunicatie  
1.18.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het ver­krijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als be­doeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommuni­catiewet           €          245,00
1.18.1.1Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het in 1.18.1 genoemde tarief per strekkende meter sleuf verhoogd met          €          2,25
1.18.1.2Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groen­stroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het in 1.18.1 genoemde tarief per strekkende meter sleuf verhoogd met        €        2,25
1.18.1.3Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het in 1.18.1 genoemde tarief verhoogd met        €        560,00
1.18.1.4Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, wordt het in 1.18.1 genoemde tarief verhoogd met      €      560,00
1.18.1.5Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt het tarief verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door burgemeester en wethouders is opgesteld.  
1.18.1.6Indien een begroting als bedoeld in 1.18.2.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
    
 Hoofdstuk 19. Verkeer en vervoer  
1.19Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met uitzondering van de ontheffing van bord C6 tbv gesloten verklaren buitengebied voor sluipverkeer        €        55,00
1.19.1.1tot het verkrijgen van een duplicaat van een  ontheffing als bedoeld in artikel 1.19.1  €  55,00
1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de regeling voertuigen  €  55,00
1.19.3Tot het verkrijgen van een gehandicapten - parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen wegverkeer (BABW) met een maximum van € 67,00 per twaalf maanden.      €      37,00
1.19.3.1Tot het verkrijgen van een duplicaat van een gehandicapten - parkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer      €      37,00
1.19.4Voor het inrichten van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoeld in artikel 26 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor het voertuig van de aanvrager. Vermindering is mogelijk indien het inkomen in het jaar van de aanvraag, niet hoger is dan de kwijtscheldingsnorm            €            350,00
1.19.4.1Voor het inrichten van een gereserveerde gehandi­captenparkeerplaats, als bedoel in artikel 26 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor het voertuig van de aanvrager wanneer de aanvraag wordt afgewezen        €        55,00
1.19.4.2Voor het wijzigen van een gehandicapten­parkeerplaats als gevolg van een kentekenwijziging  €  55,00
    
 Hoofdstuk 20. Diversen  
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.20.1.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanbrengen van een gedenkteken voor verkeersslachtoffers in openbaar gebied    €    375,00
1.20.1.2Voor het afgeven van een beschikking op een aanvraag, of elk ander in het belang van de aanvrager opgemaakt document, voor zover niet elders in de Legesverordening en/of tarieventabel genoemd; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan            €            27,50
1.20.1.3Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan        €        27,50
1.20.1.4Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen een tarief; voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan          €          27,50
1.20.1.4.1vervolgens per pagina op papier van A4-formaat0,30
1.20.1.4.2of per pagina op papier van een ander formaat0,45
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van het afgeven van een compostsilo    €    28,00
1.20.3Alle in titel 1 genoemde bedragen worden, inclusief de genoemde maximumbedragen, naar beneden afgerond per eenheid van    €    0,05
1.20.4Bij het verzenden van opgevraagde informatie worden portokosten doorberekend conform de tarieventabel van Post NL, met een drempelbedrag van € 5,00 met uitzondering van tarieven waarin verzendkosten al zijn opgenomen.  

 

Titel 2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

 Hoofdstuk 1. Begripsomschrijvingen  
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft  
2.1.1.2bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft  
2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  
    
 Hoofdstuk 2. n.v.t.  
      
 Hoofdstuk 3. Omgevingsvergunning*  
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 1,8% van de bouwkosten met een minimum van         €        108,00
2.3.1.2Extra welstandstoets  
2.3.1.2.1Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt, in verband met een toetsing aan welstandscriteria, indien:   
2.3.1.2.2hierover het advies van de (plaatsvervangend) secretaris van de welstandscommissie is ingewonnen, verhoogd met    €    33,50
2.3.1.2.3hierover het advies van de welstandscommissie is ingewonnen verhoogd met 0,4% van de bouwkosten  
 met een minimumbedrag van 180,00
 met een maximumbedrag van 6.900,00
2.3.1.2.4Omtrent de wijziging van de omgevingsvergunning het advies van de (plaatsvervangend) secretaris van de welstandscommissie is ingewonnen, verhoogd met      €      33,50
2.3.1.2.5omtrent de wijziging van de omgevingsvergunning het advies van de welstandscommissie is ingewonnen, verhoogd met 0,4% van de meerdere bouwkosten  
 met een minimumbedrag van 216,00
 met een maximumbedrag van 6.900,00
2.3.1.3Beoordeling bodemrapport  
2.3.1.3.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.1.3.2voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport  €  272,00
2.3.1.3.3voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport: voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan    €    27,50
    
2.3.1.4Verplicht advies agrarische commissie  
2.3.1.4.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien bij de toepassing van regels in het bestemmingsplan een advies wordt ingewonnen van een agrarische deskundige.      €      1.285,00
2.3.2Aanlegactiviteiten  
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:      €      310,00
2.3.2.2Onderdeel 2.3.1.3.3 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.3 zelf toepassing vindt  
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1:  
2.3.3.1Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)  
 bij een bouwsom tot € 2.500,00 (m.u.v. erfafscheidingen)285,00
 bij een bouwsom van €2.500,00 tot € 5.000,00 (m.u.v. erfafscheidingen)455,00
 bij een bouwsom vanaf € 5.000,00 (m.u.v. erfafscheidingen)1.015,00
2.3.3.2Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)    
 Voor erfafscheidingen50,00
 bij een bouwsom tot en met € 2.500,00285,00
 bij een bouwsom van € 2.500,00 tot en met € 5.000,00  €  445,00
 bij een bouwsom vanaf € 5.000,001015,00
2.3.3.3Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (projectafwijkingsbesluit)  
2.3.3.3.1bij een bouwsom tot en met €500.000,003.350,00
2.3.3.3.2bij een bouwsom vanaf € 500.000,005.585,00
2.3.3.4Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)  €  1.015,00
2.3.3.5Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)  €  1.015,00
2.3.3.6Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)          €          1.015,00
2.3.3.7Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)          €          1.015,00
2.3.3.8Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)    €    1.015,00
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
2.3.4.1indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief  
2.3.4.1.1Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)  €  1.015,00
2.3.4.1.2Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)    €    1.015,00
2.3.4.1.2.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, artikel 4, lid 8 van bijlage II van het BOR wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking voor evenementen)      €      285,00
2.3.4.1.3Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (projectafwijkingsbesluit)  €  3.350,00
2.3.4.1.4Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)  €  1.015,00
2.3.4.1.5Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)  €  1.015,00
2.3.4.1.6Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)          €          1.015,00
2.3.4.1.7Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)          €          1.015,00
2.3.4.1.8Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidings­besluit)    €    1.015,00
    
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief      €      455,00
 vermeerderd met een bedrag per m2 bruto vloeroppervlakte van:  
2.3.5.20 tot 100m23,60
2.3.5.3Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 100 m2 tot 300 m2 wordt het onder 2.3.5.2 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van    €    1,80
2.3.5.4Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 300 m2 tot 1000 m2 wordt het onder 2.3.5.3 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van    €    1,30
2.3.5.5Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van 1000 m2 tot 5000 m2 wordt het onder 2.3.5.4 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van      €      0,60
2.3.5.6Voor bouwwerken met een vloeroppervlakte van meer dan 5000 m2 wordt het onder 2.3.5.5 berekende tarief verhoogd met een bedrag per m2 van    €    0,25
2.3.5.7Op het moment dat een bouwwerk van rechthebbende/ gebruiker wisselt, dient de nieuwe rechthebbende/ gebruiker opnieuw een omgevingsvergunning aan te vragen. Voor het in behandeling nemen van deze aanvraag worden de hiervoor in aanmerking komende leges in rekening gebracht        
2.3.5.8In afwijking van het bepaalde in de vorige volzin wordt, indien het bouwwerk voor wat betreft het gebruik geen wijzigingen ondergaat en er derhalve uitsluitend sprake is van een administratieve handeling, een tarief in rekening gebracht van        €        27,50
2.3.6n.v.t.  
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief          €          216,00
2.3.7.2Beoordeling bodemrapport  
2.3.7.3Indien ten behoeve van een omgevingvergunning krachtens een wettelijk voorschrift een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.7.3.1Voor de beoordeling van de geschiktheid van de bodem als bouwlocatie aan de hand van een milieuhygiënisch bodemonderzoek (historisch, verkennend en/of nader onderzoek)      €      110,00
2.3.7.3.2Voor de beoordeling van een archeologisch onderzoek  €  82,00
2.3.8Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013 een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief                €                328,00
2.3.9n.v.t.  
2.3.10Kappen  
2.3.10.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief  
2.3.10.2Voor 1 tot en met 5 bomen38,25
2.3.10.3Voor 6 tot en met 10 bomen49,00
2.3.10.4Voor 11 tot en met 25 bomen87,50
2.3.10.5Meer dan 25 bomen118,00
2.3.11Opslag van roerende zaken  
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013 een omgevingsvergunning is vereist, bedraagt het tarief            €            98,00
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: voor elk aan de aanvraag besteed kwartier              €              27,50
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitat en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoelt in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 voor elk aan de aanvraag besteed kwartier              €              27,50
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet  
2.3.13.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief voor elk aan de aanvraag besteed kwartier        €        27,50
2.3.14Andere activiteiten  
2.3.14.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:  
2.3.14.2behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: voor elk aan de aanvraag besteed kwartier          €          27,50
2.3.14.3behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: voor elk aan de aanvraag besteed kwartier            €            27,50
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen  
2.3.15.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft  
2.3.15.3voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft   
2.3.16Advies   
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag dat door het adviesorgaan bij de gemeente in rekening wordt gebracht.  
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven  €  925,00
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag dat door het adviesorgaan bij de gemeente in rekening wordt gebracht  
    
 Hoofdstuk 4 n.v.t.  
    
 Hoofdstuk 5. Teruggaaf  
2.5Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.1Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges.   
2.5.1.1indien de aanvraag binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan wordt ingetrokken bedraagt de teruggaaf:     80%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.2indien de aanvraag na 4 weken na het in behandeling nemen doch vóór het verlenen van de vergunning, bedraagt de teruggaaf van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges     50%
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten:  
2.5.2.1Als de gemeente een verleende omgevings­vergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 36 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: Van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.                       50%
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoelt in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges bedraagt de teruggaaf               50%
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak  
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag minder dan € 30,00 wordt niet terug­gegeven  
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen.   
2.5.5.1Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend  
    
 Hoofdstuk 6. n.v.t.   
    
 Hoofdstuk 7. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project        €        108,00
      
 Hoofdstuk 8. Andere tenaamstelling omgevingsvergunning  
2.8Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het op een andere naam stellen van een verleende omgevingsvergunning zoals bedoeld in dit hoofdstuk met uitzondering van onderdeel 2.3.5 van dit hoofdstuk (brandveiligheid) bedraagt        €        108,00
    
 Hoofdstuk 9.  vervallen  
    
 Hoofdstuk 10. In deze titel niet benoemde beschikking  
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:    €    216,00
2.10.1Afronding:  
2.10.1.2De leges als bedoeld in titel 2 worden afgerond op een veelvoud van   €  1,00

 

Titel 3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 Hoofdstuk 1. Drank en Horeca  
3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
3.1.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet  €  555,00
3.1.2een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in (artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013)      €      111,00
3.1.3een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in (artikel 2:29, derde lid, van de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013)      €      55,00
3.1.4een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet    €    55,00
3.1.5een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet Kosteloos
3.1.6een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet  €   93,00
    
 Hoofdstuk 2. Organiseren van evenementen  
3.2.1Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013 ten behoeve van het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een evenement tot een bezoekersaantal van:  
3.2.1.1maximaal 500 bezoekers115,00
3.2.1.2van 501 tot 1000 bezoekers221,00
3.2.1.3van 1000 bezoekers of meer.332,00
3.2.2Indien voor het in artikel 13.3 een advies dient te worden gevraagd van de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) wordt de berekende leges verhoogd en doorberekend met de kosten die door GHOR in rekening worden gebracht  
3.2.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.2.3.1Tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013 ten behoeve van het verkrijgen van een eenvoudige vergunning tot het houden van een evenement waarbij geen vooronderzoek nodig is          €          80,00
       
 Hoofdstuk 3.Prostitutiebedrijven  
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:  
3.3.1.1voor een seksinrichting3.000,00
3.3.1.2voor een escortbedrijf3.000,00
3.3.2Wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:   
3.3.2.1voor een seksinrichting600,00
3.3.2.2voor een escortbedrijf600,00
    
 Hoofdstuk 4. Splitsingsvergunning woonruimte  
3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet      €      440,00
3.4.1Het verschuldigde bedrag op grond van artikel 3.4 wordt indien toetsing door derden noodzakelijk is verhoogd met het bedrag wat door die derden aan de gemeente in rekening gebrachte bedragen.   
    
 Hoofdstuk 5. n.v.t.  
    
 Hoofdstuk 6. Brandbeveiligingsverordening  
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening 2010   
3.6.1a. uitsluitend in de open lucht110,00
3.6.1.1b. geheel of gedeeltelijk overdekt 220,00
3.6.2    In afwijking van het gestelde in artikel 3.6 worden de tarieven genoemd in artikel 3.6.1 en 3.6.2 niet berekend als de aanvraag wordt gecombineerd met de aanvraag voor een evenementenvergunning categorie 2 of 3  
    
 Hoofdstuk 7. In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  
3.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:  
3.7.1voor elk hieraan besteed kwartier of gedeelte daarvan  €  27,50
3.7.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
3.7.2.1Tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening Zeewolde 2013 ten behoeve van het aanwezig hebben van voorwerpen of stoffen, op aan of boven de weg        €        55,00
3.7.2.2Tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing op grond van de ligplaatsenregeling ten behoeve van het innemen of beschikbaar stellen van een ligplaats met een vaartuig      €      55,00
3.7.3Indien voor de afhandeling van een vergunningaanvraag advies wordt gevraagd aan het landelijk bureau BIBOB wordt het voor die vergunning berekende leges bedrag verhoogd met      €      545,00

 

Behoort bij raadsbesluit d.d. 30 oktober 2014.

de griffier,

B.J. Schouten