Organisatie | Boxtel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut gemeente Boxtel 2014 |
Citeertitel | Treasurystatuut gemeente Boxtel 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | geen |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-10-2014 | 24-09-2014 | Nieuwe regeling | 07-10-2014 Gemeenteblad 2014, 59623 | 23-10-2014 | Onbekend |
Langlopende transacties (> 1 jaar)
Met betrekking tot het uitzetten van middelen geldt:
de gemeente is verplicht tijdelijk overtollige middelen uit hoofde van de treasuryfunctie weg te zetten bij het Rijk of via een lening te verstrekken aan een andere gemeente, het zogenaamde schatkistbankieren (beter gesteld is het schatkistbeleggen). Hiervoor gelden wettelijke drempelbedragen. Voor het uitzetten van middelen beneden de hierboven genoemde drempel geldt:
Indien de gemeente penvoerder is van een project waarbij meerdere partijen/andere gemeenten zijn betrokken (bijv. Landschappen van Allure) gelden voor de penvoerder dezelfde eisen als voor de gemeente. De penvoerder zal er voor zorgdragen dat zij geen bovenmatig risico draagt in verhouding tot de andere partijen. Vooraf moet duidelijk zijn hoe dit wordt vormgegeven.
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor (dus voor activiteiten uit hoofde van de treasuryfunctie) wordt uitsluitend zaken gedaan met:
financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) - die onder Nederlands of anderszins EER-toezicht (Economische Europese Ruimte) vallen, zoals toezicht van de De Nederlandsche Bank of de Verzekeringskamer en - die ten minste een A-rating hebben van twee van de volgende erkende rating-bureau’s: Moody’s, Standard & Poors of Fitch IBCA en - die gevestigd zijn in landen die voldoen aan de vereisten van Ruddo;
Administratieve organisatie en interne controle
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.