Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel evenmenten 2007 |
Citeertitel | Beleidsregel evenementen 2007 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Openbare orde |
Regels t.a.v. vergunningen voor evenementen
artikel 1.3 lid 2, artikel 2.2.2. en artikel 4.1.6.van de Algemene Plaatselijke Verordening (verordening 4.1)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-02-2007 | 19-07-2012 | Nieuwe regeling | 13-02-2007 De Peperbus 14/02/2010 | cb2007-02.13 |
In deze beleidsregel wordt verstaan onder
evenement: elke voor publiek toegankelijke vertoning of gebeurtenis (o.a. kunst, muziek, sport) in Zwolle, doelbewust georganiseerd en geprogrammeerd en gericht op een relatief groot publiek en/of aanwijsbaar voor het maatschappelijk welzijn in de gemeente Zwolle. Herdenkingsplechtigheden worden eveneens gerekend onder evenementen.
Deze beleidsregel geeft een nadere invulling aan artikel 1.3, tweede lid en artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijk Verordening Zwolle.
Artikel 7 Voorschriften vergunning
Wanneer er sprake is van een bijzondere, eenmalige gebeurtenis van internationaal, nationaal, provinciaal of plaatselijk belang kan de burgemeester afwijken van de bepalingen van deze beleidsregel. De burgemeester houdt daarbij zoveel mogelijk rekening met de bepalingen van deze beleidsregel.
Artikelsgewijze toelichting beleidsregel evenementen 2007
Deze beleidsregel geeft invulling aan het bepaalde van artikel 1.3, tweede lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Zwolle (APV). Concreet betekent dit dat de termijn voor de indiening van een aanvraag voor een vergunning voor het houden van een evenement wordt verlengd. Zie voor verdere toelichting artikel 10.
Daarnaast wordt in deze beleidsregel de bevoegdheid van de burgemeester tot het verlenen van vergunningen voor het houden van evenementen op grond van artikel 2.2.2. van de APV nader uitgewerkt.
De beleidsregel evenementen 2006 maakt deel uit van het evenementenbeleid en heeft tot doel duidelijkheid te scheppen wat het kader is waarbinnen vergunningverlening mogelijk is. Dat geeft duidelijkheid voor de evenementenorganisatoren, maar ook naar de burgers van Zwolle. Uitgangspunt daarbij is dat Zwolle al een traditie heeft van evenementen die al langere tijd gehouden worden en dat er daarnaast ruimte moet zijn voor nieuwe initiatieven.
De evenementen die in een gebouw plaatsvinden worden in dit kader niet meegenomen. Deze activiteiten worden gereguleerd door de Wet milieubeheer, bouwregelgeving en de APV in geval sprake is van openbare orde (houseparty’s en vechtevenementen).
De burgemeester stelt jaarlijks een lijst van grootschalige evenementen vast. Dit gebeurt aan de hand van de schriftelijke aanmeldingen voor grootschalige evenementen, die voor 1 december voorafgaand aan het jaar waarin het evenement gehouden zal worden, moeten worden ingediend. Zie voor verdere toelichting artikel 10.
Het gemiddeld geluidsniveau (LAeq) wordt berekend over drie geluidsmetingen van minimaal één minuut. De metingen worden uitgevoerd op geluidsgevoelige objecten in de directe nabijheid van de geluidsbron.
Deze beleidsregel is van toepassing op alle locaties binnen de Gemeente Zwolle. Deze bepaling geeft duidelijkheid over op welke locaties grootschalige evenementen gehouden kunnen worden en op welke locaties het houden van overige evenementen is toegestaan.
Voor wat betreft de locatie manifestatieterrein Park de Wezenlanden geldt dat de hoofdmoot van het evenement dient plaats te vinden op het manifestatieterrein. Daarnaast kan worden toegestaan dat de overige delen van Park de Wezenlanden worden gebruikt voor het evenement.
In het tweede lid is opgenomen dat voor Park de Wezenlanden geldt dat voor het houden van grootschalige evenementen een minimale rustperiode van twee weken is vereist. In deze periode mogen geen op- en afbouw werkzaamheden ten behoeve van evenementen plaatsvinden. Deze bepaling is opgenomen in verband met het herstel van de ondergrond, die bij een gehouden grootschalig evenement veel te lijden heeft.
In het vierde lid wordt gesproken over een ondergeschikte rol. Hiermee wordt bedoeld dat de hoofdprogrammering van het evenement dient plaats te vinden op één van de locaties zoals genoemd in het eerste lid.
Voor het houden van grootschalige evenementen is voor de locatie Wijthmenerplas een beperking opgenomen. In het recreatieseizoen dat loopt van 1 mei tot 1 september zijn op die locatie geen grootschalige evenementen toegestaan, waarbij het terrein of een groot deel van het terrein moet worden afgesloten. Deze beperking is opgenomen in verband met de overlast voor de recreanten.
Artikel 6 Maximum aantal evenementen
Deze bepaling geeft aan dat het maximum aantal te houden grootschalige evenementen in de binnenstad en Park de Wezenlanden is beperkt tot een maximum van 20 per jaar. Tevens wordt in deze bepaling bepaalt dat een locatie niet meer dan 8 keer per jaar gebruikt mag worden ten behoeve van een grootschalig evenement.
In de jaarlijks door de burgemeester vast te stellen lijst (artikel 3, derde lid) worden alle te houden grootschalige evenementen vermeld, waarbij eveneens wordt aangegeven van welke locatie het betreffende evenement gebruik maakt.
Voor de locatie Wijthmenerplas geldt een maximum van drie grootschalige evenementen per jaar.
Artikel 7 Voorschriften vergunning
Deze bepaling geeft aan welke voorschriften aan een vergunning kunnen worden verbonden.
In het derde lid zijn voorschriften opgenomen voor het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken. Hierbij dient te worden opgemerkt dat voor het schenken van zwak-alcoholhoudende dranken, naast de evenementenvergunning, tevens een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en horecawet is vereist.
De ontheffing als bedoeld in het vierde lid ziet op de situaties dat reeds in het voortraject anders is besloten.
Deze bepaling is opgenomen om speciale gelegenheden met een zeer bijzonder karakter, die eenmalig zijn mogelijk te maken. Voor dergelijke evenementen moet ruimte (qua aantallen, bezoekers, geluidsbelasting en locatiekeuze) blijven in Zwolle.
Het gaat hierbij om gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld een huldigingfeest van een plaatselijke sportheld of sportclub of het houden van een evenement in Zwolle met grote landelijke bekendheid zoals bijvoorbeeld het optreden van een bekende popartiest in het kader van een inzamelingsactie voor een goed doel.
Eindtijden dienen helder te zijn voor evenementenorganisatoren. Ongeacht in welke categorie het evenement valt, zullen er voortaan uniforme eindtijden worden gehanteerd. De afgelopen jaren is ervaring opgedaan met een gefaseerde afsluiting van evenementen. Dat houdt in dat bij het gebruik van geluidsversterking eerder moet zijn afgelopen dan en het sluiten van de tapinstallatie en de eindtijd van het evenement. Hierdoor kan een geleidelijk vertrek van bezoekers bewerkstelligd worden. Met name vanuit openbare orde zijn de ervaringen met deze geleidelijke beëindiging van een evenement positieve ervaringen opgedaan.
De eindtijd van een evenement houdt in dat de activiteiten door of namens de evenementenorganisator, zoals bijvoorbeeld de verkoopactiviteiten van kraampjes, op genoemd tijdstip afgelopen moet zijn.
Voor Koninginnenacht, Koninginnedag en Bevrijdingsdag worden de eindtijden van de donderdag, vrijdag en zaterdag gehanteerd.
Voor het jaarlijkse carnaval worden ruimere eindtijden gehanteerd.
Jaarlijks dienen de organisatoren van grootschalige evenementen een opgave per brief te doen, als zij het evenement het jaar daarop weer wensen te organiseren. Dit om in een vroegtijdig stadium een overzicht van grootschalige evenementen te kunnen publiceren. De definitieve aanvraag kan op een later tijdstip ingediend worden, te weten drie maanden voorafgaand aan het evenement.
Deze bepaling regelt hoe een aanvraag voor een vergunning moet worden ingediend (middels een aanvraagformulier) en binnen welke termijn de aanvraag moet worden ingediend.
Met deze bepaling wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om ingevolge artikel 1.3, tweede lid, vergunningen aan te wijzen waarvoor de termijn voor de indiening van een aanvraag wordt verlengd. De reden hiervoor is dat de gebruikelijke voorgeschreven termijn uit de APV (artikel 1.3, eerste lid) van vier weken in sommige gevallen te kort is gebleken voor een juiste beoordeling van een aanvraag.