Hoofdstuk 2 Interne klachtenprocedure
Artikel 2 Aanwijzing vertrouwenspersonen
- 1.
Het college wijst met instemming van de ondernemingsraad twee vertrouwenspersonen aan:
a. een interne vertrouwenspersoon en
- b.
een externe vertrouwenspersoon, dat wil zeggen niet zijnde een medewerker van de gemeente Helmond.
- 2.
Bij de aanwijzing van de vertrouwenspersonen let het college op een goede toegankelijkheid van de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon moet voldoen aan de voorwaarden genoemd in de profielschets voor vertrouwenspersonen van de gemeente Helmond.
Artikel 3 Indiening Klacht
Een medewerker die met ongewenst gedrag wordt geconfronteerd kan, voordat hij een formele klacht indient bij de klachtencommissie, zich gedurende een periode van 2 jaar na het ongewenste gedrag zich met een klacht wenden tot zijn leidinggevende, een vertrouwenspersoon dan wel direct tot de externe klachtencommissie.
Artikel 4 Taak vertrouwenspersoon
- 1.
De taken van de vertrouwenspersoon bestaan in ieder geval uit:
- a.
het opvangen van de medewerker die in zijn werk is geconfronteerd met ongewenst gedrag, hem te adviseren en te ondersteunen;
- b.
het informeren van de medewerker over de verschillende wegen die openstaan om het probleem op te lossen of over hoe een klacht in te dienen;
- c.
het begeleiden van de medewerker als deze de zaak wil laten bemiddelen of een klacht wil indienen bij de klachtencommissie;
- d.
het eventueel doorverwijzen van de medewerker naar externe deskundigen op het desbetreffende terrein;
- e.
het gevraagd en ongevraagd adviseren van de gemeentesecretaris of andere personen binnen de organisatie over preventie en bestrijding van ongewenst gedrag;
- f.
het verzorgen van voorlichting en publiciteit over het gevoerde beleid met betrekking tot ongewenst gedrag;
- g.
het behandelen van de ontvangen klachten met inachtneming van geheimhouding en het informeren van derden, na instemming van de medewerker;
- h.
het registreren van klachten en gesprekken en jaarlijks hierover geanonimiseerd rapporteren aan de gemeentesecretaris.
- 2.
De vertrouwenspersoon is voor de uitvoering van zijn taak uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeentesecretaris.
- 3.
De vertrouwenspersoon verricht slechts handelingen ter uitvoering van zijn taak met instemming van de klager, uitgezonderd de wettelijk verplicht gestelde handelingen.
Artikel 5 Verzending rapportage vertrouwenspersoon
De gemeentesecretaris draagt zorg voor verzending van een afschrift van het rapport, als bedoeld in artikel 4 eerste lid onder h van deze regeling, aan het college en de ondernemingsraad.
Hoofdstuk 4 Slotbepalingen
Artikel 8 Beslissing
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Artikel 9 Bekendmaking en inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking