Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

REGLEMENT KLACHTEN ONGEWENST GEDRAG HELMOND 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingREGLEMENT KLACHTEN ONGEWENST GEDRAG HELMOND 2014
CiteertitelReglement klachten ongewenst gedrag Helmond 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerppersoneel en organisatie
Externe bijlageReglement klachten ongewenst gedrag Helmond 2014 - Bijlage

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt Klachtenregeling ongewenst gedrag op het werk.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Arbeidsomstandighedenwet, art. 3, lid 2
  2. Arbeidsomstandighedenbesluit, art. 2.15

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-11-201407-04-2020nieuwe regeling

27-05-2014

Gemeenteblad, 2014, 62745

Collegebesluit, 2014, 422305

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT KLACHTEN ONGEWENST GEDRAG HELMOND 2014

Het college van burgemeester en wethouders van Helmond

Collegevoorstel 422305

gelet op artikel 3 tweede lid Arbeidsomstandighedenwet en artikel 2.15 van het Arbeidsomstandighedenbesluit

 

besluit

I. Vast te stellen het Reglement klachten ongewenst gedrag Helmond 2014

II. In te trekken de Klachtenregeling ongewenst gedrag op het werk

 

Hoofdstuk 1

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders

  • b.

    klager: een persoon, niet zijnde een politiek ambtsdrager, die werkzaam is of is geweest bij de gemeente Helmond en zich met een klacht over ongewenst gedrag tot een vertrouwenspersoon dan wel de externe klachtencommissie wendt;

  • c.

    aangeklaagde: een persoon, niet zijnde een politiek ambtsdrager van de gemeente, die werkzaam is of werkzaam is geweest bij de gemeente Helmond en over wiens gedrag wordt geklaagd;

  • d.

    ongewenst gedrag: gedrag dat valt binnen de begrippen discriminatie, (seksuele)intimidatie zoals verwoord in artikel 1, 1a en 2 van de Algemene wet gelijke behandeling en agressie, geweld en pesten zoals bedoel in de Arbeidsomstandighedenwet artikel 3 tweede lid jo. artikel 1 derde lid sub e en f;

  • e.

    vertrouwenspersoon: een persoon als bedoeld in artikel 2 van deze regeling en tot wie de medewerker die geconfronteerd wordt met ongewenst gedrag zich kan wenden;

  • f.

    Klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag voor de decentrale overheid.

Hoofdstuk 2 Interne klachtenprocedure

Artikel 2 Aanwijzing vertrouwenspersonen

  • 1.

    Het college wijst met instemming van de ondernemingsraad twee vertrouwenspersonen aan:

    a. een interne vertrouwenspersoon en

    • b.

      een externe vertrouwenspersoon, dat wil zeggen niet zijnde een medewerker van de gemeente Helmond.

  • 2.

    Bij de aanwijzing van de vertrouwenspersonen let het college op een goede toegankelijkheid van de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon moet voldoen aan de voorwaarden genoemd in de profielschets voor vertrouwenspersonen van de gemeente Helmond.

Artikel 3 Indiening Klacht

Een medewerker die met ongewenst gedrag wordt geconfronteerd kan, voordat hij een formele klacht indient bij de klachtencommissie, zich gedurende een periode van 2 jaar na het ongewenste gedrag zich met een klacht wenden tot zijn leidinggevende, een vertrouwenspersoon dan wel direct tot de externe klachtencommissie.

Artikel 4 Taak vertrouwenspersoon

  • 1.

    De taken van de vertrouwenspersoon bestaan in ieder geval uit:

    • a.

      het opvangen van de medewerker die in zijn werk is geconfronteerd met ongewenst gedrag, hem te adviseren en te ondersteunen;

    • b.

      het informeren van de medewerker over de verschillende wegen die openstaan om het probleem op te lossen of over hoe een klacht in te dienen;

    • c.

      het begeleiden van de medewerker als deze de zaak wil laten bemiddelen of een klacht wil indienen bij de klachtencommissie;

    • d.

      het eventueel doorverwijzen van de medewerker naar externe deskundigen op het desbetreffende terrein;

    • e.

      het gevraagd en ongevraagd adviseren van de gemeentesecretaris of andere personen binnen de organisatie over preventie en bestrijding van ongewenst gedrag;

    • f.

      het verzorgen van voorlichting en publiciteit over het gevoerde beleid met betrekking tot ongewenst gedrag;

    • g.

      het behandelen van de ontvangen klachten met inachtneming van geheimhouding en het informeren van derden, na instemming van de medewerker;

    • h.

      het registreren van klachten en gesprekken en jaarlijks hierover geanonimiseerd rapporteren aan de gemeentesecretaris.

  • 2.

    De vertrouwenspersoon is voor de uitvoering van zijn taak uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeentesecretaris.

  • 3.

    De vertrouwenspersoon verricht slechts handelingen ter uitvoering van zijn taak met instemming van de klager, uitgezonderd de wettelijk verplicht gestelde handelingen.

Artikel 5 Verzending rapportage vertrouwenspersoon

De gemeentesecretaris draagt zorg voor verzending van een afschrift van het rapport, als bedoeld in artikel 4 eerste lid onder h van deze regeling, aan het college en de ondernemingsraad.

Hoofdstuk 3 Externe klachtenprocedure

Artikel 6 Indienen formele klacht

  • 1.

    De klager kan, eventueel na het doorlopen van de interne klachtenprocedure, een formele klacht indienen bij de externe klachtencommissie.

  • 2.

    Indien een klacht wordt ingediend bij het college of de gemeentesecretaris, dan wordt de klacht onverwijld doorgestuurd naar de externe klachtencommissie.

Artikel 7 Externe klachtencommissie

  • 1.

    De gemeente Helmond heeft zich aangesloten bij de Klachtencommissie ongewenst gedrag zoals ingesteld bij de Klachtenregeling ongewenst gedrag voor de decentrale overheid 2011.

  • 2.

    Voor de samenstelling en werkwijze van de klachtencommissie is de regeling “De Klachtenregeling Ongewenst Gedrag voor de Decentrale Overheid 2011” van 12 oktober 2012 van toepassing. Deze klachtenregeling maakt integraal deel uit van deze regeling en is als bijlage opgenomen.

  • 3.

    Onder het bevoegd gezag zoals genoemd in artikel 1 onder a van De Klachtenregeling Ongewenst Gedrag voor de Decentrale Overheid 2011wordt verstaan: de gemeentesecretaris.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 8 Beslissing

In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 9 Bekendmaking en inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking

Besloten in de vergadering van 27 mei 2014

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

mevr. P.J.M.G. Blanksma - van den Heuvel

De secretaris,

mr. drs. A.P.M. ter Voert

Bekend gemaakt op:

3 november 2014

De gemeentesecretaris,

mr. drs. A.P.M. ter Voert

Reglement klachten ongewenst gedrag Helmond 2014

Reglement klachten ongewenst gedrag Helmond 2014 - Bijlage