Organisatie | De Ronde Venen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen |
Citeertitel | Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-02-2019 | Wijz. bijlage 1 en 2 | 29-01-2019 | |||
31-10-2017 | 26-02-2019 | wijziging bijlage 1 en bijlage 2 | 26-09-2017 Gemeenteblad 23 oktober 2017, nr. 183930 | 17.0014550 | |
12-12-2014 | 06-01-2014 | 31-10-2017 | nieuwe regeling | 28-10-2014 Gemeenteblad 05-12-2014 nr. 72142 | Onbekend |
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Hoofdstuk 3 HET INFORMATIEBEHEER
De informatiebeheerder voorziet in het dagelijks beheer van de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het autorisatiebesluit.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder ziet er op toe dat:
alle in artikel 2, sub b tot en met f en in artikel 3, sub a tot en met d genoemde functionarissen op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen en van de gevolgen van deze installatie;
Hoofdstuk 4 HET GEGEVENSBEHEER
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder, vanuit de in artikel 11 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem waarmee de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen wordt gevoerd (hierna toepassingssysteem).
Hoofdstuk 6 HET APPLICATIEBEHEER
De applicatiebeheerder voorziet in:
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het plan Informatiebeveiliging.
Hoofdstuk 8 DE GEGEVENSVERWERKING
De gegevensverwerkers voorzien in:
De toezichthouders als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet..
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de basisregistratie personen (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (artikel 2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (artikelen 2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (artikel 2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de basisregistratie personen.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 10 HET BEVEILIGINGSBEHEER
De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 11 HET BEVEILIGINGSCONTROL
De controller informatiebeveiliging is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het plan Informatiebeveiliging en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde baseline informatiebeveiliging gemeenten.
De controller informatiebeveiliging is bevoegd om managers en leidinggevenden dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet en het plan Informatiebeveiliging.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de basisregistratie personen in het gegevensmagazijn.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 12 augustus 2014.
Burgemeester en wethouders van De Ronde Venen.
De burgemeester, De secretaris
Besluit tot aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders
Op grond van artikel 2, van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder is aangewezen Irma de Groot
Als plaatsvervanger is aangewezen Ans Helling
Als privacy beheerder is aangewezen Jonalynn Landstra
Als plaatsvervanger is aangewezen Desmond Ywema
Als beveiligingsbeheerder is aangewezen Irma de Groot
Als plaatsvervanger is aangewezen Ans Helling
Als systeembeheerder is aangewezen Hans Donders
Als zijn plaatsvervanger is aangewezen Joost Erftemeijer
Als toezichthouder zijn aangewezen alle medewerkers Burgerzaken
Als controller informatiebeveiliging is aangewezen Monique Treur
Als haar plaatsvervanger is aangewezen (vacant)
De Ronde Venen, 29 januari 2019
Besluit tot aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder
Op grond van artikel 3, van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen Ans Helling
Als plaatsvervanger is aangewezen Raymond van de Logt
Als applicatiebeheerder is aangewezen Irma de Groot
Als haar plaatsvervanger is aangewezen Ans Helling
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer alle medewerkers Burgerzaken (volgens rooster).
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van de afdeling Burgerzaken aangewezen.
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de Wet basisregistratie Personen
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet bedoelde verklaring wordt toegekend aan alle medewerkers Burgerzaken.