Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | VERORDENING JEUGDHULP GEMEENTE OLST-WIJHE 2015 |
Citeertitel | Verordening jeugdhulp gemeente Olst-Wijhe 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Jeugdwet, art. 2.9, 2.10, 2.12, 8.1.1, lid 4
Nadere Regels Jeugdhulp Olst-Wijhe 2016
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2015 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 03-11-2014 | Raadsstuk 2014/63 | |
01-01-2015 | Nieuwe regeling | 03-11-2014 | Raadsstuk 2014/63 |
De raad van de gemeente Olst-Wijhe,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe d.d. 14 oktober 2014 overwegende dat de Jeugdwet de verantwoordelijkheid voor het organiseren van goede en toegankelijke jeugdhulp bij de gemeente heeft belegd, waarbij het uitgangspunt is dat de verantwoordelijkheid voor het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen allereerst bij de ouders en de jeugdige zelf ligt; en dat het noodzakelijk is om regels vast te stellen:
overwegende dat het voorts wenselijk is te bepalen onder welke voorwaarden degene aan wie een persoonsgebonden budget wordt verstrekt, de jeugdhulp kan betrekken van een persoon die behoort tot diens sociale netwerk;
gelet op de artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, vierde lid 4, van de Jeugdwet;
vast te stellen de “verordening Jeugdhulp gemeente Olst-Wijhe 2015”.
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Ondersteuningsplan: de verwoording van het afgesproken arrangement aan ondersteuning voor cliënt (individu of gezin) bestaande uit de inzet van oplossingen in de eigen kracht van cliënt, mantelzorg, algemene voorzieningen, informele zorg en maatwerkvoorzieningen. Daarnaast worden in het ondersteuningsplan ook de te behalen resultaten, de looptijd (geldigheidsduur) en specifieke functies van maatwerkvoorzieningen benoemd. Het ondersteuningsplan wordt in overleg tussen cliënt en gemeente opgesteld.
HOOFDSTUK 2: Melding, toegang jeugdhulp, onderzoek en aanvraag
Artikel 2. Melding en toegang jeugdhulp
Het college zorgt voor inzet van de jeugdhulp die de rechter of de gecertificeerde instelling nodig acht bij de uitvoering van een kinderbeschermingsmaatregel, die de rechter, het openbaar ministerie, de selectiefunctionaris, de inrichtingsarts of de directeur van de justitiële inrichting nodig achten bij de uitvoering van een strafrechtelijke beslissing, of die de gecertificeerde instelling nodig acht bij de uitvoering van jeugdreclassering.
Het college informeert de cliënt over de mogelijkheid tot het indienen van een familiegroepsplan en stelt hem gedurende zes weken na de melding in de gelegenheid het plan te overhandigen. Het college start in dit geval het onderzoek na ontvangst van dit plan. Hierdoor heeft dit een opschortende werking.
Indien een maatwerkvoorziening deel uitmaakt van het familiegroepsplan/ondersteuningsplan ondertekent de cliënt het verslag voor gezien of akkoord en stuurt een ondertekend exemplaar onverwijld naar het college. De cliënt kan feitelijke gegevens corrigeren en kan zijn opmerkingen bij het onderzoeksverslag kenbaar maken. Correcties en opmerkingen worden aan het onderzoeksverslag toegevoegd.
Het college kan een door hem daartoe aangewezen adviesinstantie om advies vragen indien:
Het handelt om een aanvraag van een persoon die wel eerder een voorziening heeft gehad of een gesprek zoals bedoeld in artikel 6 heeft gevoerd, maar waarvan de medische omstandigheden zodanig zijn veranderd dat die gewijzigde omstandigheden de noodzaak van een voorziening of de soort van voorziening kunnen beïnvloeden.
Artikel 10. Criteria voor een maatwerkvoorziening
Een cliënt komt in aanmerking voor een maatwerkvoorziening indien een cliënt jeugdhulp nodig heeft in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen en voor zover de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen ontoereikend zijn en voor zover de cliënt deze problemen naar het oordeel van het college niet kan verminderen of wegnemen:
HOOFDSTUK 5: Kwaliteit en veiligheid
Artikel 16. Verhouding prijs en kwaliteit levering voorziening door derden
Het college houdt in het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de vaststelling van de tarieven die het hanteert voor door derden te leveren jeugdhulp of uit te voeren kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering, rekening met:
HOOFDSTUK 6: Klachten, medezeggenschap en inspraak
Het college kan nadere regels vaststellen in welke gevallen aanbieders geen regeling voor medezeggenschap hoeven te hebben.
Artikel 20. Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Het college stelt cliënten en vertegenwoordigers van cliëntgroepen vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende jeugdhulp te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende jeugdhulp, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
Artikel 21. Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking of terugvordering
Als het college een beslissing op grond van het tweede lid, onder a, heeft ingetrokken en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige gegevens door de cliënt opzettelijk heeft plaatsgevonden, kan het college van de cliënt en degene die daaraan opzettelijk zijn medewerking heeft verleend, geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten maatwerkvoorziening of het ten onrechte genoten pgb.
Het door het gemeentebestuur gevoerde beleid wordt eenmaal per vier jaar geëvalueerd. Het college zendt hiertoe telkens twee jaar na de inwerkingtreding van de verordening aan de gemeenteraad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk.
HOOFDSTUK 2: Melding, toegang jeugdhulp, onderzoek en aanvraag
Artikel 2. Melding en toegang jeugdhulp
Artikel 3. Cliëntondersteuning
Artikel 5. Informatie en identificatie
Artikel 9. Vormen van beschikbare algemeen gebruikelijke- en maatwerkvoorzieningen
Artikel 10. Criteria voor een maatwerkvoorziening
Artikel 11. Voorwaarden en weigeringsgronden
Artikel 13. Persoonsgebonden budget (pgb)
HOOFDSTUK 4: Bijdrage in de kosten
Artikel 14. Bijdrage in de kosten
HOOFDSTUK 5: Kwaliteit en veiligheid
Artikel 15. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning
Artikel 16. Verhouding prijs en kwaliteit levering voorziening door derden
Artikel 17. Meldingsregeling calamiteiten en geweld
HOOFDSTUK 6: Klachten, medezeggenschap en inspraak
Artikel 20. Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Artikel 21. Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking of terugvordering