Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Subsidies Vrijwilligersactiviteiten Welzijn en Zorg 2015 |
Citeertitel | Regeling Subsidies Vrijwilligersactiviteiten Welzijn en Zorg 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening gemeente Maastricht 2015, artikel 2, lid 4, onder c
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 16-09-2014 Gemeenteblad 2014, nr. 59479 | Volgeno. 103-2014 |
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
Artikel 1 Definities en begrippen
Basissubsidie: Een subsidie tot een vooraf bepaald maximum als bijdrage in de organisatiekosten van de aanvrager. De subsidie heeft als doel de vrijwilligersorganisatie te waarderen en te ondersteunen zonder daarbij een uitspraak te doen over de te verlenen subsidie voor specifieke activiteiten van de vrijwilligersorganisatie;
Flexibele subsidie: een subsidie ten behoeve van een activiteit of een programma van activiteiten (een samenhangend geheel van activiteiten gericht op het tijdig realiseren van een tevoren in de tijd vastgelegd doel met behulp van de inzet met geld, materiële en personele middelen. Wordt verstrekt middels een tender) ;
- Algemene administratiekosten
- Opleidingskosten vrijwilligers i.r.t. doelstelling vrijwiligersorganisatie
Vrijwilligersorganisatie: een privaatrechtelijke rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid, die al dan niet in opdracht van de gemeente, zonder winstoogmerk activiteiten uitvoert met vrijwilligers, eventueel ondersteund door een of meerdere beroepskrachten, ter behartiging van belangen van ideële en/of materiële aard, verder te noemen “aanvrager”. Wanneer de vrijwilligersorganisatie een breed algemeen belang dient, wordt geacht dat de gekozen rechtspersoon daarbij aansluit;
Artikel 2 Algemene voorwaarden
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks met betrekking tot deze regeling de subsidieplafonds vast voor het daaropvolgende jaar binnen de door de raad op de gemeentebegroting voor dat boekjaar beschikbaar gestelde middelen. Deze subsidieplafonds worden uiterlijk op 15 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieplafonds van toepassing zijn bekend gemaakt.
Subsidie wordt slechts verstrekt indien:
de aanvrager naar het oordeel van burgemeester en wethouders de behoefte aan subsidie heeft aangetoond, en aannemelijk heeft gemaakt dat de financiële middelen, met inbegrip van subsidie, voldoende zullen zijn om de exploitatie van zijn vrijwilligersorganisatie; een voorgenomen activiteit of een programma van activiteiten uit te voeren, en
de aanvrager statutair en feitelijk is gevestigd in de gemeente Maastricht, tenzij in deze regeling anders is bepaald, of tenzij de activiteit of het programma van activiteiten van aanvrager naar oordeel van burgemeester en wethouders een zeer belangrijke bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze regeling. In dit geval behoeft aanvrager niet statutair en feitelijk te zijn gevestigd in de gemeente Maastricht.
Deze regeling is slechts van toepassing op de aanvraag door en verstrekking van subsidie aan een vrijwilligersorganisatie die conform de doelstellingen van deze regeling een activiteit of een programma van activiteiten uitvoeren. Op deze verstrekkingen is de thans geldende Algemene Subsidieverordening onverminderd van toepassing tenzij in deze regeling anders is bepaald.
Deze regeling is slechts van toepassing op te subsidiëren vrijwilligersorganisaties en hun activiteiten of programma‟s van activiteiten die bijdragen aan de beleidsdoelstellingen Welzijn en Zorg: Iedereen doet mee, het versterken van de zelfredzaamheid van bewoners en het versterken van de zorg (het zorg dragen en verantwoordelijkheid nemen) van bewoners voor elkaar.
Voor zover de aanvrager voor dezelfde begrote uitgaven tevens subsidie heeft aangevraagd bij een of meer andere bestuursorganen of organen van organisaties, instellingen en dergelijke, doet hij daarvan mededeling in de aanvraag, onder vermelding van de hoogte van het gevraagde bedrag en van de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van die aanvraag of aanvragen.
Indien aanvrager een subsidie wordt verleend voor een activiteit of programma van activiteiten waarbij voor de uitvoering van deze activiteit of dit programma van activiteiten vergunning(en) in het kader van openbare orde en veiligheid noodzakelijk zijn, dient aanvrager over deze vergunningen de beschikking te hebben alvorens de activiteit of het programma van activiteiten kan worden uitgevoerd.
De subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijk melding aan het college van burgemeester en wethouders , zodra aannemelijk is dat de exploitatie van de vrijwilligersorganisatie en /of de activiteiten, waarvoor subsidie is verleend, niet of geheel niet zullen worden verricht of anderszins dat niet of geheel niet aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
de aanvrager niet op een behoorlijke wijze rekening en verantwoording zal afleggen omtrent de exploitatie van zijn vrijwilligersorganisatie; een te verrichten activiteit of programma van activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover deze voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn.
Hoofdstuk 2 Basissubsidie vrijwilligersactiviteiten
Artikel 6 Basissubsidie vrijwilligersactiviteiten
Een basissubsidie zoals omschreven in artikel 1, sub b, wordt op aanvraag verleend onder voorwaarde dat:
De aanvrager gedurende de drie voorafgaande jaren aantoonbaar activiteiten heeft ontplooid welke een bijdrage hebben geleverd aan de beleidsdoelstellingen Welzijn en Zorg: Iedereen doet mee, het versterken van de zelfredzaamheid van bewoners en het versterken van de zorg (het zorg dragen en verantwoordelijkheid nemen) van bewoners voor elkaar.
Artikel 7 Subsidiegrondslag basissubsidie vrijiwilligersactiviteiten
Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag gehele of gedeeltelijke ontheffing verlenen van de verplichtingen genoemd in het vierde lid. Indien aanvrager voor deze ontheffing in aanmerking wenst te komen dient hij daartoe uiterlijk 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd een schriftelijk verzoek in bij burgemeester en wethouders.
Artikel 8 Meldingsplicht basissubsidie vrijwilligersactiviteiten
Burgemeester en wethouders kunnen aan de verlening van een basissubsidie nadere regels verbinden met betrekking tot het verstrekken van periodieke rapportages op hoofdlijnen over de realisatie en de afwijkingen daarvan met betrekking tot het uit te voeren prestatieplan of werkprogramma. Indien burgemeester en wethouders hiertoe beslissen wordt het tijdstip of worden de tijdstippen, waarop de rapportages moeten worden ingediend en de aanwijzing over de wijze van rapporteren, integraal opgenomen in het subsidiecontract ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening.
Artikel 9 Aanvraag tot verlening en vaststelling van een basissubsidie
Hoofdstuk 3 van de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Maastricht is inzake de procedure van aanvraag, verlening en vaststelling alsmede inzake reserves en verplichtingen onverminderd van toepassing op de verlening van basissubsidies, tenzij het college van burgemeester en wethouders anders bepaalt.
Aanvullend aan het gestelde in lid 1 gaat de aanvraag tot vaststelling vergezeld van een prestatieverslag of werkprogrammaverslag. Dit prestatieverslag of werkprogrammaverslag, beschrijft de aard en de omvang van de activiteiten opgenomen in het prestatieplan of werkprogramma waarvoor subsidie is verleend en bevat een kwalitatieve en kwantitatieve vergelijking tussen de te realiseren en de gerealiseerde doelstellingen, voorzien van een toelichting daartussen.
Hoofdstuk 3 Flexibele subsidie vrijwilligersactiviteiten
Artikel 11 Flexibele subsidie vrijwilligersactiviteiten
Burgemeester en wethouders stellen de tender, als bedoeld in het eerste lid, vast op grond waaraan de aanvraag tot een flexibele subsidie wordt getoetst. Deze tenders worden uiterlijk 3 maanden voorafgaand aan de periode waarop de tenders van toepassing zijn bekend gemaakt middels publicatie op de daarvoor gangbare wijze.
Artikel 12 Aanvraag, verlening en vaststelling van een flexibele subsidie
Hoofdstuk 2 van de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Maastricht is inzake de procedure van aanvraag, verlening en vaststelling alsmede inzake reserves en verplichtingen onverminderd van toepassing op de verlening van flexibele subsidies, tenzij het college van burgemeester en wethouders in de tenderprocedure anders bepaalt.
Artikel 1: Definities en Begrippen
Artikel 2: Algemene Voorwaarden
In artikel 3 worden de kaders aangegeven waarbinnen op grond van deze regeling subsidies worden verstrekt. Deze regeling kan worden gezien als een uitwerking van de de WMO-WPG-nota Meer voor Elkaar (december 2011), sociale visie (juni 2013), de notitie samenhangend beleid 3D/transformatie sociaal domein (februari 2014) en het beleidsplan WMO2015 (februari 2014).
Algemene verplichtingen die gelden voor alle met deze regeling bedoelde organisaties, activiteiten en subsidieverstrekkingen
Algemene weigeringgronden die gelden voor alle met deze regeling bedoelde organisaties, activiteiten en subsidieverstrekkingen. In lid 2 wordt verder bepaald dat de subsidie wordt geweigerd voor zover door verstrekking het subsidieplafond zou worden overschreden. Ten aanzien van de basissubsidies betekent dit dat indien het subsidieplafond wordt overschreden, de subsidie per aanvrager naar rato van de overschrijding wordt verlaagd. (zie artikel 10, lid 2). Ten aanzien van de flexibele subsidie betekent dit dat subsidie wordt toegekend aan de hoogste beoordeling tot het subsidieplafond is bereikt (zie artikel 13, lid 2).
Artikel 6: Basissubsidie vrijwilligersactiviteiten
Een basissubsidie is een subsidie ter hoogte van een vooraf bepaald maximum bedoeld als bijdrage in de organisatiekosten van de aanvrager. Organisatiekosten zijn de vaste kosten die aanvrager maakt voor het bestaan en de exploitatie van zijn vrijwilligersorganisatie, bijvoorbeeld: huisvesting, personeelskosten, administratieve kosten e.d..De basissubsidie heeft als doel om de vrijwilligersorganisatie te waarderen en de sociale infrastructuur te versterken. De toekenning van de basissubsidie staat dus in 2015 los van de feitelijke activiteiten die een vrijwilligersorganisatie van plan is te gaan uitvoeren in het komende jaar.
Gezien het doel van de basissubsidie, het versterken van de infrastructuur, bestaat recht op basissubsidie indien de aanvrager aantoonbaar onderdeel is van deze sociale infrastructuur. Derhalve is opgenomen dat een aanvrager dient aan te tonen dat hij gedurende de laatste 3 jaren activiteiten heeft ontplooid die een bijdrage hebben geleverd aan de beleidsdoelstellingen van de gemeente.
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen vrijwilligersorganisaties met of zonder gemeentelijke taak. Iedereen kan een aanvraag indienen.
Omdat 2015 wordt aangemerkt als overgangsjaar, zijn er voor dit jaar specifieke bepalingen opgenomen ten aanzien van recht op en de hoogte van de basissubsidie.
Vrijwilligersorganisaties welke activiteiten verrichten op het terrein van mondialisering kunnen geen basissubsidie aanvragen. Mondialisering valt niet binnen de beleidsdoelstellingen van welzijn en zorg, maar zal vanaf 2015 gesubsidieerd worden via het beleidsonderdeel Internationalisering.
Artikel 7: Subsidiegrondslag basissubsidie
Omdat de basissubsidie een tegemoetkoming is in de organisatiekosten van de vrijwilligersorganisatie is het voor de vaststelling van de hoogte van de basissubsidie noodzakelijk dat de gemeente inzage heeft in de aard en omvang van de kosten, de plaatsing van deze kosten in de begroting van de vrijwilligersorganisatie en de aard en aanleidingen voor eventuele verschillen in de begroting en kosten ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarom wordt ook verzocht deze bescheiden te overleggen. Vrijwilligersorganisaties dienen verder aan hun normale verplichtingen ten opzichte van de maatschappij en ten opzichte van hun leden en of vrijwilligers, voldoen door de noodzakelijke verzekeringen af te sluiten.
Artikel 8: Meldingsplicht basissubsidie vrijwilligersorganisatie met een opdracht
Artikel 9: Aanvraag, verlening en vaststelling van een basissubsidie
Artikel 10: Beoordeling en toekenning
De beoordeling van de aanvragen vindt in het overgangsjaar 2015 plaats door een gemeentelijke beoordelingscommissie. Omdat het subsidieplafond niet mag worden overschreden, worden de aanvragen na de sluitingstermijn van de aanvraagperiode gelijktijdig beoordeel. Om de transparantie en betrokkenheid van bewoners en vrijwilligersorganisaties te vergroten conform het gestelde in de uitgangspuntennotitie, zullen vanaf het subsidiejaar 2016 (beoordelingen eind 2015) externe personen aan de beoordelingscommissie worden toegevoegd (zie notitie „De toekomst van vrijwilligerswerk samen vormgeven‟).
Subsidie wordt verleend tot het subsidieplafond is bereikt. Bij overschrijding van het subsidieplafond worden de toe te kennen subsidies naar rato verminderd.
Om de transparantie te vergroten en tevens de bekendheid van vrijwilligersorganisaties en de door hen uitgevoerde activiteiten te vergroten, zullen de toegekende subsidies periodiek worden gepubliceerd op de gemeentelijke website. Dit zal gebeuren in de vorm van een overzicht van vrijwilligersorganisaties welke een basissubsidie hebben toegekend gekregen en de hoogte van de bedragen.
Artikel 11: Flexibele subsidie vrijwilligersactiviteiten
De wijze van subsidiering van activiteiten door vrijwilligersorganisaties in het kader van deze regeling is flexibel. Periodiek worden tenders uitgeschreven waar vrijwilligersorganisaties een aanvraag voor kunnen indienen. In principe wordt jaarlijks een tender uitgeschreven, maar de mogelijkheid is aanwezig dat ook tussentijds nog tenders worden gepubliceerd. Op basis van door het college van B&W bepaalde, en in de tender opgenomen factoren vindt vervolgens een afweging plaats inzake verdeling van het beschikbare budget. Bij het vaststellen van de tender wordt door het college van burgemeester en wethouders tevens aangegeven aan welke beleidsdoelstellingen en thema‟s de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd een bijdrage moeten leveren en welke wegingsfactoren van toepassing zijn (artikel 14 en 15 van deze regeling).
Artikel 12: Aanvraag, verlening en vaststelling van een flexibele subsidie
Artikel 13: Beoordeling en toekenning
De subsidieaanvraag wordt beoordeeld op een aantal vastgestelde subsidiecriteria. De beoordeling van de aanvragen vindt in het overgangsjaar 2015 plaats door een gemeentelijke beoordelingscommissie. Om de transparantie en betrokkenheid van bewoners en vrijwilligersorganisaties te vergroten conform het gestelde in de uitgangspuntennotitie, zullen vanaf het subsidiejaar 2016 (beoordelingen eind 2015) externe personen aan de beoordelingscommissie worden toegevoegd.
Subsidie wordt toegekend op basis van welke aanvrager de hoogste beoordelingen heeft en zo verder tot het subsidieplafond is bereikt.
Om de transparantie te vergroten en tevens de bekendheid van vrijwilligersorganisaties en de door hen uitgevoerde activiteiten te vergroten, zullen de toegekende subsidies periodiek worden gepubliceerd op de gemeentelijke website. Dit zal gebeuren in de vorm van een overzicht van vrijwilligersorganisaties welke een basissubsidie hebben toegekend gekregen en de hoogte van de bedragen.
De hoofddoelstelling waaraan activiteiten van vrijwilligersorganisaties een bijdrage aan zouden moeten leveren, willen zij in aanmerking komen voor subsidie, is dat de activiteiten een bijdrage leveren aan dat iedereen mee doet. Dat betekent dat activiteiten meer concreet een bijdrage zouden moeten leveren aan het versterken van de zelfredzaamheid van bewoners en het versterken van de zorg van bewoners voor elkaar.
Voor elke tender worden specifieke subsidiecriteria benoemd die op bovenstaande beleidsdoelstelling gebaseerd zijn.
De subsidiecriteria krijgen elk een eigen wegingsfactor waardoor de ene factor in verhouding zwaarder kan komen te wegen dan een andere factor. Deze wegingsfactoren worden jaarlijks, bij het vaststellen van de tender, door het college van burgemeester en wethouders vast gesteld.