Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand van de Gemeente Zwolle |
Citeertitel | Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand van de Gemeente Zwolle |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Administratie |
Regels t.a.v. de rechtspositie van de abmbtenaar van de burgerlijke stand
Reglement burgerlijke stand (verordening 2.1.2)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-03-2010 | 01-01-2010 | 01-01-2021 | Nieuwe regeling | 05-01-2010 De Peperbus 03/03/2010 | cb 2010-01.05 |
Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Zwolle
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, belast met het voltrekken van huwelijken/ geregistreerde partnerschappen, ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding voor elke voltrekking van een huwelijk/geregistreerd partnerschap of gelijkwaardige voltrekking van meer dan één huwelijk/geregistreerd partnerschap.
voor een huwelijk/geregistreerd partnerschap op maandag tot en met vrijdag, voltrokken tussen 09.00 uur en 17.00 uur: 2% van het (bruto) bedrag per maand, behorend bij salarisschaal 12, anciënniteit 4 naar boven afgerond op hele euro’s. Dit bedrag is inclusief vakantietoelage, eindejaarsuitkering en compensatie voor het niet genieten van vakantieverlof;
voor een huwelijk/geregistreerd partnerschap op zondag of feestdag voltrokken: de vergoeding genoemd onder a, vermeerderd met 100%. Onder feestdag wordt verstaan: Nieuwjaarsdag, Goede Vrijdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, beide Kerstdagen, Bevrijdingsdag (5 mei) en de dag waarop de verjaardag van de koning(in) wordt gevierd;
Artikel 4 Aanspraken bij ziekte
Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar jonger dan 65 jaar zijn de artikelen 7:1 tot en met 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:9 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de CAR/LAR van overeenkomstige toepassing.
Voor toepassing van dit artikel wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen 12 maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.
Artikel 5 Ontslag en schorsing
Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 en 8:2a (na ouderdomspensioen), 8:3 (wegens reorganisatie), 8:4 en 8:5 (wegens arbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7 en 8:8 (overige ontslaggronden), 8:11 (wegens FPU), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijdse ontslag uit tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de CAR/LAR.
Artikel 6 Overige rechten en verplichtingen
De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:12 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar),15:1:16 (uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten), 15:1:22 (reis- en verblijfkosten), 15:1:23 tot en met 15:1:25 (vergoeden van schade) en 15:2 van de CAR/LAR zijn van overeenkomstige toepassing.
Toelichting artikel 1 Begripsomschrijving
De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16).
De gemeente heeft een Reglement burgerlijke stand. Daarin is geregeld welke
benoemingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren, de burgemeester, wethouders en leden van de raad, kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden.
De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CAR/LAR niet op hem van toepassing is, dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (art. 125 Ambtenarenwet). Doorgaans is de functie van babs een nevenfunctie, die in omvang sterk kan variëren.
Toelichting artikel 2 Aanstelling
In het Reglement burgerlijke stand is een benoemingstermijn geregeld. Veelal voor de duur van bijvoorbeeld het zijn van gemeenteraadslid. Voor de categorie Overige personen geldt een benoeming tot 65-jarige leeftijd.
De tijdelijke aanstelling kan opnieuw tijdelijk verleend worden. De flexwetbepaling geldt niet omdat noch de CAR/LAR, noch het Burgerlijk Wetboek (7:615 BW) van toepassing is.
Toelichting artikel 3 Bezoldiging
Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor de bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin de vakantietoelage, de eindejaarsuitkering en de compensatie voor het niet genoten vakantieverlof, zijn verdisconteerd. De berekeningsystematiek is dezelfde als die in de CAR/LAR, dat wil zeggen dat de vakantietoelage wordt gebaseerd op de bezoldiging en de eindejaarsuitkering op het salaris.
De bezoldiging is inclusief een door de Belastingdienst vastgesteld onbelast deel aan onkostenvergoeding (voor reiskosten, kosten gebruik papier en printer e.d.). Daarnaast is in de bezoldiging rekening gehouden met de afstand naar de verschillende trouwlocaties.
Op de bezoldiging wordt door de Gemeente Zwolle pensioenpremie ingehouden.
Het eerste lid maakt duidelijk dat de bezoldiging bestaat uit een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap. Deze vergoeding is een percentage van een salarisschaal. Wijziging van de hoogte van de salarisschaal heeft in deze systematiek dan ook direct gevolg voor de vergoeding. Periodieke wijziging in de hoogte van de vergoeding wordt hiermee voorkomen.
In het eerste lid onder e wordt een regeling getroffen voor een vergoeding voor de reeds verrichte werkzaamheden, zoals het hebben gehad van een voorgesprek en/of het reeds geschreven hebben van de toespraak terwijl het huwelijk of partnerschap niet wordt gesloten.
Indien ingeval van ziekte van de babs zelf het huwelijk/partnerschap niet door deze babs gesloten kan worden, ontvangt deze babs niet een vergoeding op basis van dit artikel maar op basis van artikel 4 van deze regeling.
Indien een kosteloos huwelijk/geregistreerd parternschap niet wordt gesloten, heeft de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geen recht op een vergoeding omdat hiervoor geen voorafgaande werkzaamheden worden verricht.
Per 1 januari 2009 kan in Zwolle op elk gewenst tijdstip en gewenste plaats een huwelijk of geregistreerd partnerschap worden gesloten. Daarnaast wordt een huwelijk met een beperkte ceremonie geïntroduceerd. In lid 1 zijn de financiële consequenties hiervan vertaald.
In het tweede lid wordt de bezoldiging bepaald van de (b)abs die tevens een andere bezoldigde betrekking of ambt bij de Gemeente Zwolle vervult en een huwelijk of geregistreerd partnerschap voltrekt. Deze (b)abs ontvangt alleen bezoldiging indien de voltrekking buiten de feitelijke arbeidsduur plaatsvindt. Een voltrekking binnen de feitelijke arbeidsduur wordt gezien als onderdeel van de functie van ambtenaar van de burgerlijke stand.
In het derde lid is uitdrukkelijk opgenomen dat een babs die voor één dag benoemd is om een huwelijk of partnerschap te voltrekken geen recht heeft op een bezoldiging. De te benoemen babs wordt op verzoek van het (bruids)paar benoemd voor het sluiten van het huwelijk of de partnerschap.
Toelichting artikel 4 Aanspraken bij ziekte
De regeling verklaart de CAR/LAR op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte van toepassing op de babs jonger dan 65 jaar. Achtergrond hiervan is het dwingende karakter van de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover jonger dan 65 jaar) rechten en plichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon “krachtens publiekrechtelijke aanstelling gehouden tot het verrichten van arbeid” bij ziekte het recht op 104 weken (of zolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indien de bezoldiging op een ander wijze dan naar tijdruimte vastgesteld wordt, de gemiddelde bezoldiging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende die tijd had kunnen verdienen. De CAR/LAR geeft aanspraak op een hoger doorbetalingpercentage dan 70%.
Naast het recht op doorbetaling van bezoldiging staat de verplichting van werkgever en werknemer (jonger dan 65 jaar) zich in te spannen tot reïntegratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap.
Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waar vanuit reïntegratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot reïntegratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.
Toelichting artikel 5 Ontslag en schorsing
De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de CAR/LAR.
Opgemerkt wordt dat ontslag na ouderdomspensioen niet verplicht is. Artikel 8:2 tweede lid en 8:2a bieden de mogelijkheid om een gepensioneerde in dienst te houden dan wel te nemen.
Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a eenvoudig te beëindigen.
Toelichting artikel 6 Overige rechten en verplichtingen
De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de CAR/LAR worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de CAR/LAR. Enkele opmerkingen hierover:
De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs omdat eedaflegging reeds op grond van het BW verplicht is.
De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat dit in de ontslaggrond ‘onbekwaamheid/ongeschiktheid anders dan’ aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te verlenen.
De vergoeding van kosten bij dienstreizen is van toepassing verklaard. Deze vergoeding geniet de voorkeur boven een vaste onkostenvergoeding die aan belastingheffing is onderworpen.
Onder dienstreizen worden niet verstaan de reizen in het kader van woon-werkverkeer. Onder woon-werkverkeer wordt de reis naar de trouwlocatie alsmede de reis naar het woonadres van het bruidspaar verstaan. Voor deze reizen vindt geen vergoeding plaats.
De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn van toepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk is voor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van de ondergeschikten zelf. Gemeenten kunnen bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschade dekt. Onder deze verzekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente, waaronder de babs. Ook valt hieronder de babs die slechts voor één enkele gelegenheid werkzaamheden verricht.
Er is geen toelichting opgenomen voor de artikelen 7, 8 en 9.