Organisatie | Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand gemeente Tubbergen 2014 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand gemeente Tubbergen 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-10-2014 | 15-02-2020 | Nieuwe regeling | 21-10-2014 | Onbekend |
het reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 4 Leiding van de dienst
Het hoofd van de afdeling Klant Contact Centrum, team Burgerzaken of bij diens afwezigheid zijn beleidsmedewerker, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Artikel 5 Reservering huwelijk
Een huwelijksdatum kan vanaf het kalenderjaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.
Artikel 6 Wijze huwelijksvoltrekking
De huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand:
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 21 oktober 2014.
Burgemeester en wethouders van Tubbergen,
de secretaris, de burgemeester
drs. ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K.M. Stegers
Toelichting op het reglement burgerlijke stand
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek.
In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b).
Met lid 2 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Indien de gemeente dit aantal aan een maximum wil binden, dan kan dat in dit artikel worden opgenomen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Iedere persoon kan door burgemeester en wethouders worden benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, mits zij voldoen aan de onder lid 2b genoemde voorschriften.
In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode kan worden benoemd.
Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat desbetreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.
Voor de burgemeester of wethouder is de benoemingsperiode gekoppeld aan de duur van uitoefening van hun functie. Zodra de functie niet meer wordt uitgeoefend, vervalt ook de benoeming tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
Voor de overige personen als bedoeld in het tweede lid onder b, geldt dat zij worden benoemd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode.
Artikel 4 Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
Artikel 5 Reservering huwelijk
Praktische redenen hebben geleid tot opname van deze bepaling. De betaling van de huwelijksleges vindt plaats bij de huwelijksaangifte. Bij de huwelijksaangifte gelden de bepalingen van de dan geldende Legesverordening.
Artikel 6 Wijze huwelijksvoltrekking
De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een ambtenaar van de burgerlijke stand gesloten in een spreekkamer in het gemeentehuis. Bij deze huwelijkssluiting worden maximaal, inclusief getuigen, acht personen toegelaten.
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Tubbergen verplicht
minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in het gemeentehuis (zie artikel 5).
Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Tubbergen ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd en hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechtelijk wordt vernietigd, is het geoorloofd. Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten zijn de voorwaarden verbonden zoals omschreven in lid 2
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.
Dit reglement is ook van toepassing op het sluiten van een geregistreerd partnerschap en de mogelijkheid tot het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. Daarom is deze schakelbepaling in lid 1 opgenomen.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.