Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Werktijdenregeling Velsen 2014 |
Citeertitel | Werktijdenregeling Velsen 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De werktijdenregeling Velsen 2014 is op 17 maart 2014 tevens vastgesteld door de Werkgeverscommissie voor de griffie. Dit is gepubliceerd in de Jutter/Hofgeest van 11-12-2014.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 10-12-2013 De Jutter / De Hofgeest, 27-12-2013 | B13.0510 |
Op jaarbasis kunnen er maximaal 3 dagen aangewezen worden waarop de gemeentelijke panden zijn gesloten. De dagdelen worden jaarlijks in overleg met de Ondernemingsraad bepaald. Indien de aanwijzing van de dagen leidt tot organisatorische problemen doordat wettelijk verplichte werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, kan deze voor bepaalde onderdelen van de organisatie buiten werking gesteld worden.
Toelichting op de Werktijdenregeling Velsen 2014
Medewerkers maken met hun direct leidinggevende afspraken over de werktijden. Voor een aantal functies wordt de werktijden eenzijdig door de leidinggevende vastgesteld, hiervoor geldt de Bijzondere regeling. De afdelingsmanagers en teamleiders hebben de functies waarvoor dit van toepassing is bepaald. Voor deze medewerkers verandert er niets. Voor hen blijft het dagvenster van 7.00 tot 18.00 bestaan en blijven de overwerk- en onregelmatigheidstoeslag gehandhaafd. Deze functies zijn opgenomen in de bijlage van de Werktijdenregeling Velsen 2014.
In de nieuwe CAO is het dagvenster verruimd en kunnen medewerkers van maandag t/m vrijdag van 7.00 tot 22.00 uur hun werkzaamheden verrichten (in overleg met hun leidinggevende). Zij kunnen die werkzaamheden doordeweeks tussen 7.00 en 18.00 uur op kantoor verrichten en daarna eventueel thuis als ze daarover afspraken hebben gemaakt met hun leidinggevende. De IT applicaties zijn beschikbaar gedurende het nieuwe dagvenster. Gepland onderhoud zal vermeld worden op de ICT kalender op Intranet. De helpdesk van de afdeling Automatisering is maandag t/m donderdag van 08:00 tot 17:00 uur en vrijdag van 8.00 tot 16.30 uur beschikbaar voor ondersteuning. Voor ondersteuning tijdens de avondopenstelling van Burgerzaken en het Zwembad, kan er beroep gedaan worden op de 3e lijn beheerder piket.
Mogelijk geeft het bredere dagvenster in de toekomst wel aanleiding tot een verruiming van de kantoortijden en/of servicetijden van ondersteunende afdelingen.
Veel functies zijn geschikt voor (af en toe) thuiswerken, maar niet allemaal. Ook niet alle werkzaamheden lenen zich hiervoor. Leidinggevende en medewerker bepalen dit in gezamenlijk overleg. Voor het inrichten van een werkplek is de medewerker zelf verantwoordelijk. De werkgever verstrekt alleen een telewerktoken, verdere kosten zijn voor eigen rekening. Ook dient de medewerker er voor te zorgen dat de thuiswerkplek voldoet aan de eisen van de Arbeidsomstandighedenwet. De checklist “Risico inventarisatie & Evaluatie thuiswerkplek” moet daarom altijd ingevuld worden. Als de thuiswerksituatie wijzigt moet deze opnieuw ingevuld worden. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de medewerker.
Er moet 1818,5 uur op jaarbasis gewerkt worden bij fulltime dienstverband. Flexibele inzet van uren is het uitgangspunt. Teveel gewerkte uren worden op een ander moment gecompenseerd. Leidinggevenden sturen erop dat er op het einde van het jaar geen overschot/tekort is. Medewerkers hebben hier ook een verantwoordelijkheid in. Alleen als het expliciet duidelijk is dat er aanmerkelijk meer uren dan de betrekkingsomvang gewerkt worden, gaan medewerker en leidinggevende in overleg over de compensatie daarvan. Het oude systeem van compensatie-uren sparen (tot maximaal 12 dagen) uit de huidige Werktijdenregeling past niet bij de nieuwe uitgangspunten en vervalt daarom in de nieuwe regeling.