Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leiden

Verordening Regionale Commissie Bezwaarschriften Servicepunt71 - gemeente Leiden 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeiden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Regionale Commissie Bezwaarschriften Servicepunt71 - gemeente Leiden 2015
CiteertitelVerordening Regionale Commissie Bezwaarschriften Servicepunt71 - gemeente Leiden 2015
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Commissie Bezwaarschriften 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2015nieuwe regeling

16-10-2014

Gemeenteblad 2014, 60510

RV 14.0074

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Regionale Commissie Bezwaarschriften Servicepunt71 - gemeente Leiden 2015

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • A.

    Awb: de Algemene wet bestuursrecht

  • B.

    Belanghebbende: degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken.

  • C.

    Bestuursorgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen en een besluit dient te nemen op het bezwaar

  • D.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden

  • E.

    Commissie: de Regionale Commissie Bezwaarschriften Servicepunt71

  • F.

    Dagelijks Bestuur: het dagelijks bestuur van Servicepunt71

  • G.

    Indiener: degene die een bezwaarschrift indient

  • H.

    (vice)Voorzitter: de als zodanig benoemde (vice)voorzitter van de Commissie

  • I.

    Zittingsvoorzitter: de voorzitter, vicevoorzitter of een commissielid, die fungeert als dagvoorzitter op een zitting

Artikel 2 Taken Commissie

  • 1.

    Er is een Commissie ter advisering ten aanzien van de beslissingen op bezwaren tegen besluiten van de gemeenteraad, het College en de burgemeester.

  • 2.

    De Commissie is niet bevoegd ten aanzien van:

    • -

      bezwaarschriften ingediend tegen besluiten op grond van een gemeentelijke belastingverordening;

    • -

      bezwaarschriften betreffende een personele aangelegenheid;

    • -

      bezwaarschriften die door de bestuursorganen op een andere wijze worden afgedaan.

  • 3.

    De Commissie kan tevens adviseren over bezwaarschriften gericht aan bestuursorganen bedoeld in artikel 1:1 van de Awb, die geen deel uitmaken van de onder het eerste lid genoemde bestuursorganen.

  • 4.

    Naast het horen en adviseren omtrent een bezwaar door de Commissie kan, met betrekking tot door het College bij afzonderlijk besluit daartoe aangewezen categorieën van bezwaarschriften, het horen ambtelijk plaatsvinden. Deze categorieën betreffen niet bezwaarschriften tegen raadsbesluiten. Die worden steeds door de Commissie behandeld.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming Commissie

  • 1.

    De Commissie bestaat uit een Voorzitter, een Vicevoorzitter en minimaal 11 leden.

  • 2.

    De Voorzitter, Vicevoorzitter en de leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het Dagelijks Bestuur.

  • 3.

    De functies van Voorzitter, Vicevoorzitter en lid zijn onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of met het ambt van burgemeester of wethouder, leden van het Dagelijks Bestuur, ambtenaarschap dan wel werkzaam zijn, alsmede ambtenaarschap dan wel werkzaam zijn geweest in de voorafgaande twee jaar, onder verantwoordelijkheid van een van de genoemde bestuursorganen.

  • 4.

    De benoeming van de Voorzitter, Vicevoorzitter en de leden van de Commissie is gebaseerd op de deskundigheid en onafhankelijkheid van de kandidaat of kandidaten.

  • 5.

    De Voorzitter, de Vicevoorzitter en de leden:

    • a.

      kunnen op elk moment ontslag nemen;

    • b.

      blijven hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien.

Artikel 4 Instellen van kamers

  • 1.

    De Commissie kan kamers instellen, die belast worden met de behandeling van bezwaarschriften.

  • 2.

    De Commissie bepaalt het aantal kamers en stelt voor elke kamer vast welke categorie of categorieën bezwaarschriften door haar zullen worden behandeld.

  • 3.

    Elke kamer bestaat uit ten minste drie leden:

    • a.

      een zittingsvoorzitter overeenkomstig artikel 7:13 Awb, zijnde de (vice)voorzitter of een van de leden van de commissie;

    • b.

      ten minste twee andere leden, door de Commissie aangewezen uit haar midden.

Artikel 5 Secretaris

De Commissie en haar kamers worden ondersteund door een of meerdere secretarissen die door het Dagelijks Bestuur worden benoemd.

Artikel 6 Vooronderzoek

  • 1.

    De Zittingsvoorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de leden van de Commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe op de zitting te verschijnen.

  • 2.

    Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging nodig van het betrokken Bestuursorgaan.

  • 3.

    De kosten voor de inzet van een deskundige worden apart in rekening gebracht bij het desbetreffende Bestuursorgaan.

Artikel 7 Hoorzitting

  • 1.

    De Voorzitter van de Commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin Indiener, eventuele Belanghebbende(n) en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de Commissie te laten horen;

  • 2.

    De hoorzitting is openbaar.

  • 3.

    In afwijking van het in het tweede lid bepaalde kunnen de deuren worden gesloten indien de Zittingsvoorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een Belanghebbende daartoe een verzoek doet. Indien de Commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

  • 4.

    Per hoorzitting bestaat de Commissie ten minste uit een Zittingsvoorzitter en twee leden genoemd onder artikel 3. Voor het houden van de hoorzitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de Zittingsvoorzitter, ter zitting aanwezig is.

  • 5.

    De (vice)Voorzitter, onderscheidenlijk de Zittingsvoorzitter, beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 6.

    De Zittingsvoorzitter is belast met de leiding van de hoorzitting en zorgt voor de handhaving van de orde ter zitting.

  • 7.

    De Zittingsvoorzitter en de leden van de Commissie nemen geen deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 8 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Van het verhandelde ter zitting wordt voor administratieve doeleinden een digitale opname gemaakt.

  • 2.

    Van hetgeen ter zitting is verhandeld wordt zakelijk verslag gedaan in het commissieadvies, waarbij wordt vermeld de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het commissieadvies hiervan melding.

  • 4.

    Het commissieadvies verwijst naar op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het advies kunnen worden gehecht.

Artikel 9 Beraadslaging en advies

  • 1.

    De Commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De Commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken beslist de stem van de Zittingsvoorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien de minderheid dat verlangt.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en bevat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt ondertekend door de Zittingsvoorzitter en de betrokken secretaris.

  • 5.

    Het advies wordt, onder medezending van eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 6.

    Gelijktijdig met het uitbrengen van het advies aan het Bestuursorgaan wordt het advies toegezonden aan de Indiener

Artikel 10 Bemiddeling

De Commissie onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt.

Artikel 11 Verdaging

  • 1.

    Indien naar het oordeel van de Voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 2.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de Commissie en de Belanghebbende(n) een afschrift.

Artikel 12 Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de Zittingsvoorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt toegezonden aan de Indiener en in afschrift aan de leden van de Commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden. Op de informatie kan schriftelijk worden gereageerd.

  • 3.

    De Indiener, leden van de Commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de Zittingsvoorzitter van de Commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De Zittingsvoorzitter beslist op zo'n verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 13 Plenaire vergadering en jaarverslag

  • 1.

    Ten minste eenmaal per jaar vergadert de Commissie plenair.

  • 2.

    De Commissie brengt jaarlijks vóór 1 september aan de Bestuursorganen van de gemeente verslag uit over haar werkzaamheden in het voorgaande kalenderjaar.

Artikel 14 Vergoeding

De Zittingsvoorzitter en Commissieleden ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. De hoogte van deze vergoeding wordt vastgesteld door het Dagelijks Bestuur.De hoogte van deze vergoeding is gebaseerd op het Rechtspositiebesluit Raads- en commissieleden en de Verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden Leiden.

Artikel 15 Beëdiging

De (vice) Voorzitter en leden van de Commissie leggen zo spoedig mogelijk nadat zij door het Dagelijks Bestuur zijn benoemd in handen van de Voorzitter van het Dagelijks Bestuur, de volgende eed (verklaring of belofte) af:

“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot (vice) Voorzitter / lid van de Commissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig (Dat verklaar en beloof ik)”.

Artikel 16 Zittingsduur

De (vice)Voorzitter en de leden van de Commissie bedoeld in artikel 3, eerste lid, worden bij eerste benoeming benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen na afloop van die termijn terstond eenmaal worden herbenoemd voor een periode van vier jaar.

Artikel 17 Overgangsbepaling

Bezwaarschriften die voor de inwerkingtreding van deze verordening zijn ingediend, maar nog niet zijn behandeld ter zitting of wel ter zitting behandeld maar ter zitting aangehouden, worden behandeld door de Commissie overeenkomstig deze Verordening. Met betrekking tot bezwaarschriften die voor de inwerkingtreding van deze Verordening zijn ingediend, reeds ter zitting zijn behandeld en niet ter zitting zijn aangehouden blijft de Commissie bezwaarschriften van de gemeente Leiden bevoegd totdat met betrekking tot die bezwaarschriften advies is uitgebracht.

Artikel 18 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening Regionale Commissie Bezwaarschriften Servicepunt71 - gemeente Leiden 2015”.

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze Verordening treedt na publicatie in werking met ingang van 1 januari 2015 dan wel zoveel later als de (vice)Voorzitter en leden van de Commissie zijn benoemd. Op deze datum wordt de Verordening Commissie Bezwaarschriften 2011 ingetrokken.