Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Reglement Uitvoeringscommissies Inrichting Landelijk Gebied |
Citeertitel | Reglement Uitvoeringscommissies Inrichting Landelijk Gebied |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-12-2017 | Wijziging art. 3, lid 2 | 12-12-2017 | 2017/0418172 | ||
20-07-2016 | 09-01-2015 | 16-12-2017 | wijziging artikel(en) | 12-07-2016 Provinciaal Blad nr. 4170 | Besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 12 juli 2016, kenmerk 2016/0147248 |
02-02-2016 | 20-07-2016 | wijziging artikel(en) | 08-12-2015 Provinciaal Blad nr. 540 | Besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 8 december 2015, kenmerk 2015/0382759 | |
09-01-2015 | 02-02-2016 | wijziging artikel(en) | 06-01-2015 Provinciaal Blad nr. 2014/0352708 uitgegeven op 8 januari 2015 | Besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 6 januari 2015, kenmerk 2014/0352708 | |
20-01-2011 | 09-01-2015 | artikelen 2 en 3 | 18-01-2011 Provinciaal Blad nr. 2010/0228907 uitgegeven op 19 januari 2011 | Besluit van Gedeputeerde Staten d.d. 18 januari 2011, kenmerk 2010/0228907 | |
23-08-2007 | 20-01-2011 | nieuwe regeling | Provinciaal Blad nr. 2007-59, uitgegeven op 21 augustus 2007 | - |
Dit reglement is van toepassing op door Gedeputeerde Staten van Overijssel ingestelde ‘Uitvoeringscommissies Inrichting Landelijk Gebied'.
Voor de uitoefening van deze taak ontvangt de commissie de (bestuurs)bevoegdheden (delegatie) van Gedeputeerde Staten uit de volgende artikelen van de wet: 31, lid 2; 33, lid 4; 34, lid 1; 35; 40; 41; 44 (met betrekking tot beperkte aanpassingen: < 5% blokoppervlakte aanpassing); 45; 46; 47; 57; 62, lid 2; 64; 65; 66; 67; 68; 69; 70; 71; 73; 75; 81; 83; 84, alsmede een volmacht van de Commissaris van de Koning en de secretaris van Gedeputeerde Staten voor de uitoefening van de taken in de artikelen 34, lid 1 en 82 van de wet. En voor de uitoefening van deze taak ontvangt de commissie ook de (bestuurs)bevoegdheden (delegatie) van Gedeputeerde Staten uit de volgende artikelen van het Besluit: 2; 3; 4; 8, lid3; 18; 19; 20; 28 en 29.
De leden, waaronder de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter, worden voor een periode van vijf jaar benoemd door Gedeputeerde Staten. Een lid kan na afloop van zijn zittingsperiode terstond, maar maximaal eenmaal worden herbenoemd. Bij zwaarwegende redenen kunnen Gedeputeerde Staten ertoe besluiten om een lid voor een derde periode te herbenoemen.
Artikel 15. Budget/financiële bepalingen 11
De voorzitter en de secretaris van de commissie kunnen financiële verplichtingen aangaan voorzover passend binnen de opdracht en binnen het beschikbare budget. Gedeputeerde Staten verlenen daartoe aan de secretaris mandaat en volmacht tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot een bedrag van € 50.000, alsmede aan de voorzitter en secretaris gezamenlijk een mandaat en volmacht tot het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot een bedrag van meer dan € 50.000, mits passend binnen het toegekende budget.
De commissie brengt per trimester en op jaarbasis verslag uit aan Gedeputeerde Staten over de verrichte werkzaamheden en de besluiten die zij heeft genomen in het kader van de gedelegeerde bevoegdheden volgens het daartoe beschikbare format. De financiële verantwoording maakt deel uit van dit verslag.
[Toelichting: Gedeputeerde Staten bepalen voor welk deelgebied de uitvoeringscommissie actief zal zijn. De uitvoeringscommissie heeft tot taak het door Gedeputeerde Staten vastgestelde inrichtingsplan uit te voeren. Daartoe worden de in artikel 3 lid 2 genoemde bevoegdheden gedelegeerd aan de commissie. Daar waar bevoegdheden niet gemandateerd of gedelegeerd zijn, blijven zij bij Gedeputeerde Staten.
Op de gedelegeerde bevoegdheden is afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Indien een besluit wordt genomen op grond van een in dit reglement genoemde, gedelegeerde bevoegdheid, dan wordt bij dit besluit het delegatiebesluit en de vindplaats daarvan genoemd.
Naast delegatie van wettelijke taken, heeft de commissie ook een adviestaak met betrekking tot de in artikel 3, lid 3, genoemde punten.
In lid 4 wordt aan de commissie de bevoegdheid gegeven om subcommissies in het leven te roepen. De subcommissies hebben een ondersteunende taak en geen besluitvormende bevoegdheden. Het is aan de commissie om inhoud te geven aan de samenstelling en de inhoud van de taak van de subcommissie. De taak van de commissie moet in overeenstemming blijven met de taakstelling van de commissie zelf.]
[Toelichting: Gedeputeerde Staten beslissen over de omvang van de commissie en ook welke samenstelling deze commissie zal hebben. Hierbij zullen naast de betrokken bestuursorganen ook belangenorganisaties benaderd en betrokken worden. De in lid 3 genoemde adviserende leden worden op grond van hun deskundigheid benoemd.]
[Toelichting: Jaarlijks bericht de commissie Gedeputeerde Staten over de stand van zaken (planning, financiën en eventuele afwijkingen) rondom het uitvoeren van het inrichtingsplan. Eenmaal per jaar vindt de formele terugkoppeling aan Gedeputeerde Staten plaats via een overleg tussen de voorzitter en de portefeuillehouder namens GS.]
[Toelichting: De beslissing tot het houden van een vergadering achter gesloten deuren staat los van de beslissing tot het opleggen van geheimhouding. Geheimhouding heeft betrekking op het ter vergadering behandelde en de inhoud van de stukken. Als tot geheimhouding is besloten, heeft dit dus ook betrekking op het verslag van de vergadering. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de commissie haar opheft. De bepalingen van hoofdstuk V van de Provinciewet en artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur zijn van toepassing.]
[Toelichting: Het is de secretaris toegestaan brieven en documenten te ondertekenen namens de commissie, voor zover dit past binnen de taakstelling van de commissie en zolang het gaat om feitelijke afhandeling van de taken van de commissie. Het is de secretaris niet toegestaan zelfstandig besluiten te nemen.]
[Toelichting: Van de toekenning van vacatiegelden zijn uitgesloten:
a. functionarissen in dienst van het Rijk, provincie, gemeente, of een door het Rijk, provincie of gemeente in het leven geroepen instelling, als hun benoeming haar oorzaak vindt in de functie die zij vervullen;
b. vertegenwoordigers van organisaties, als hun benoeming haar oorzaak vindt in de functie die zij vervullen. Als leden, deskundigen, secretarissen en adjunct-secretarissen op andere wijze voor hun aandeel in de werkzaamheden van de commissie worden beloond, wordt aan hen geen vacatiegeld toegekend. Dit is conform het bepaalde in de Verordening Rechtspositie Statenleden, gedeputeerden en commissieleden 2007, vastgesteld door Provinciale Staten van Overijssel en geldig vanaf 15 maart 2007.
In plaats van vacatiegelden kunnen Gedeputeerde Staten besluiten een vaste beloning aan een commissielid toe te kennen. Voor deze vaste beloning komen in eerste instantie de voorzitter en secretaris in aanmerking, mits niet uitgesloten van vacatiegelden. Ook een vicevoorzitter kan in aanmerking komen, indien deze een aanmerkelijk deel van de voorzitterstaak vervuld.
Bij de bepaling van de vergoeding wordt rekening gehouden met:
a. de oppervlakte van het gebied;
b. het aantal eigenaren en pachters betrokken bij herverkaveling;
c. de kosten van uitvoering zoals geraamd in het inrichtingsplan;
[Toelichting: De commissie is budgethouder van de middelen die Gedeputeerde Staten ter beschikking stellen voor de uitvoering van het inrichtingsplan. Aan de voorzitter en secretaris van de uitvoeringscommissie wordt mandaat/volmacht verleend ten behoeve van het sluiten van privaatrechtelijke overeenkomsten (al dan niet in het kader van een aanbesteding) ter uitvoering van besluiten van de uitvoeringscommissie.]
[Toelichting: De uitvoeringscommissies handelen in opdracht van Gedeputeerde Staten en vallen onder de aansprakelijkheid van de provincie. De provincie sluit ten behoeve van de commissieleden de noodzakelijke (functionele) verzekeringen af. Hiermee wordt aangesloten bij de Verordening rechtspositie Statenleden, gedeputeerden en commissieleden 2015 waarin een soortgelijke bepaling is opgenomen ten behoeve van de Statenleden en gedeputeerden. Het gaat hierbij om een collectieve ongevallenverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering.]