Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Loon op Zand

Besluit Uitvoeringsbesluit parkeerzone 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLoon op Zand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit Uitvoeringsbesluit parkeerzone 2013
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-10-201401-04-2014Onbekend

21-01-2014

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Uitvoeringsbesluit parkeerzone 2013

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand,

Besluit

Uitvoeringsbesluit parkeerzone 2013

Gelet op artikel B lid 2 sub b en artikel D van de Parkeerverordening gemeente Loon op Zand 2002;

overwegende:

dat de raad van de gemeente Loon op Zand in haar vergadering van 4 juli 2002 de “parkeerverordening gemeente Loon op Zand 2002” heeft vastgesteld;

dat de doelstelling van deze verordening is om via het systeem van belanghebbenden-parkeren te komen tot een goede parkeerregulering binnen de gemeente;

dat in het najaar 2012 tot en met voorjaar 2013 onderzoek is gedaan naar het functioneren van de parkeervergunningzone in de omgeving van de Efteling en dat de resultaten aanleiding geven tot een aantal aanpassingen van het uitvoeringsbesluit;

dat voor wat betreft de gebiedsaanwijzing op grond van artikel B lid 1 van de genoemde verordening aan ons college de bevoegdheid wordt gegeven weggedeelten aan te wijzen die bestemd zijn voor het parkeren door vergunninghouders;

dat veel bezoekers van de Efteling, met name de abonnementhouders en bezoekers uit de regio, hun auto parkeren in de directe omgeving van het park, in plaats van tegen betaling op het speciaal daarvoor aangelegde parkeerterrein bij de Efteling;

dat de bewoners in deze omgeving grote hinder hiervan ondervinden;

dat deze hinder onder meer hieruit bestaat dat bewoners die niet op eigen terrein kunnen parkeren, genoodzaakt zijn hun auto enkele straten verderop te parkeren, het woongenot wordt aangetast doordat dagelijks auto’s van vreemden voor de deur staan, de doorstroming van het verkeer wordt belemmerd door foutparkeerders en bewoners hun inritten niet meer kunnen bereiken of uitrijden ten gevolge van foutparkeerders;

dat het tot de gemeentelijk verantwoordelijkheid behoort op redelijke afstand van de woning te zorgen voor voldoende parkeergelegenheid voor bewoners;

dat het college op 13 augustus 2002 een gebied heeft vastgesteld waar parkeren slechts voor vergunninghouders mogelijk is en op 28 februari 2005 dit gebied met een aantal straten heeft uitgebreid. Het totale gebied is weergegeven op de bij dit besluit behoren kaart;

dat in het jongstleden verrichtte onderzoek geen aanleiding is gevonden om de grenzen van het gebied aan te passen;

dat van een straat of deel van een straat minimaal 75% van de belanghebbenden voorstander moet zijn voor uitbreiding van de parkeervergunningzone;

dat hierdoor draagvlak bij de belanghebbende geborgd is;

dat de parkeervergunningenzone een aaneengesloten gebied moet blijven, ten einde onduidelijkheid in de openbare ruimte te voorkomen;

dat na afloop van het onderzoek pas alle woningen in de Pastoor Simkensstraat worden bewoond. En dat er nu in deze straat wel voldoende draagvlak is om een deel van de straat toe te voegen aan de parkeervergunning zone;

dat het betreffende gebied is aangeduid door middel van de borden E9 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

dat men, conform eerdere besluitvorming, alle dagen van het jaar, tussen 12:00 en 20:00 uur, alleen met een geldige parkeervergunning in het gebied mag parkeren;

dat uit het jongstleden verrichtte onderzoek geen aanleidingen zijn voortgekomen om de tijden waar tussen men een parkeervergunning nodig heeft in het betreffende gebied aan te passen.

Aantal vergunningen

dat op grond van artikel B lid 2 sub b van genoemde verordening aan ons college de bevoegdheid wordt gegeven het maximum aantal uit te geven vergunning per straatgedeelte aan te geven;

dat op grond van artikel D van genoemde verordening aan ons college de bevoegdheid wordt gegeven diverse regels te stellen ten aanzien van de wijze waarop een vergunning kan worden verleend, aan wie die vergunning kan worden verleend en onder welke voorwaarden, alsook ten aanzien van het aantal te verstrekken vergunningen;

Eerdere besluitvorming ten aanzien van het verstrekken van vergunningen:

dat uit het vanuit de gemeente het wenselijk is om de vergunningen niet op naam, maar op kenteken te verstrekken in verband met de ongewenste mogelijkheden van inbraak en fraude. Tevens hebben in de loop der tijd diverse bewoners aangegeven dat door de vermelding van het adres op de vergunning de kans op inbraak wordt vergroot. Men kan bijvoorbeeld zien op welk adres niemand thuis is en bij welk adres de sleutel van het betreffende voertuig ‘te halen’ is;

dat uit het jongstleden verrichtte onderzoek is geconcludeerd dat het vanuit de bewoners wenselijk is om standaard twee bezoekervergunningen te ontvangen. Er blijken doorgaans voldoende parkeerplaatsen beschikbaar te zijn. Tevens kunnen de vergunningen minder flexibel gebruikt worden indien deze op kenteken worden verstrekt;

dat uit ervaring van de afgelopen blijkt dat maximaal vijf vergunningen voor rechtspersonen niet altijd voldoende is, waardoor er regelmatig van dit aantal van maximaal vijf is afgeweken. Dat met het bepalen van de hoeveelheid vergunningen specifieker naar de aard en omvang van het bedrijf moet worden gekeken, waarbij de meest recente parkeerkencijfers van het CROW de beste basis bieden;

dat de afgelopen jaren is gebleken dat het ook wenselijk is om aan rechtspersonen parkeervergunningen te verstrekken die niet gevestigd zijn in het gebied, maar wel met zeer grote regelmaat in het gebied werkzaam zijn. In deze gevallen zijn de aanvragen aan het college voorgelegd om daarover een besluit te nemen;

dat momenteel de vergunningen worden verstrekt met een geldigheidsduur van twee jaar. Door over te gaan op een geldigheidsperiode van één jaar wordt voorkomen dat er veel ‘illegale’ vergunningen in omloop blijven. Denk aan vergunningen van mensen die niet meer in het gebied wonen en wel de vergunning blijven gebruiken. Maar het jaarlijks aanvragen van vergunningen veel rompslomp voor bewoners en rechtspersonen met zich mee kan brengen. Daarom is het wenselijk om vanuit klantvriendelijkheid de geldigheidsduur van twee jaar te handhaven.

dat in de afgelopen jaren is gebleken dat zowel bewoners als bedrijven (bezoekers)vergunningen verliezen. De parkeervergunningen in de gemeente Loon op Zand zijn gratis voor de aanvrager. Maar door verlies worden door de gemeente onnodig kosten gemaakt. Door deze kosten te verhalen op de aanvrager van de verloren kaart, blijven deze onnodige kosten de gemeente bespaart en zal de houder van de vergunning zorgvuldiger met zijn vergunning(en) om gaan;

dat de parkeervergunningen in bruikleen zijn bij de gebruikers en eigendom van de gemeente zijn;

dat bij verlies bij de aanvrager gemaakte kosten voor het behandelen van de aanvraag en het vervaardigen van een nieuwe vergunning worden verhaald.

Uitgeven van vergunningen en vormgeving

dat met de huidige vormgeving van de parkeervergunningen fraude niet voorkomen kan worden;

dat tot op heden de parkeervergunningen intern bij door de gemeente werden verwaardigt;

dat door deze werkzaamheden uit te besteden een kwaliteitsslag kan worden gemaakt in de afhandeling en vormgeving van de parkeervergunningen;

Eerdere besluitvorming met betrekking tot vormgeving:

dat doordat nu nog onduidelijk welke externe partner de vergunningen gaat vervaardigen, is ook nog niet aan te geven aan welke uiterlijke kenmerken de vergunning moet voldoen;

dat wel aangegeven kan worden dat de uiterlijke kenmerken van de vergunning fraude moeten voorkomen;

dat het wenselijk is om, in verband met de geldigheidsduur van twee jaar, de vergunningen uniek te nummeren. Zodat vergunningen, bijvoorbeeld bij verhuizing, ingetrokken kunnen worden en niet meer kunnen worden gebruikt.

dat de huidige vergunningen verlopen op 31 maart 2014. De nieuw uit te geven vergunningen dienen conform de in dit besluit opgenomen regels te worden uitgegeven.

besluit:

  • A.

    I. tot intrekking van het besluit d.d. 13 augustus 2002 waarbij de omvang van het vergunningengebied is aangepast;

  • I.

    Tot intrekking van het besluit d.d. 13 augustus 2002 waarbij eisen en regels omtrent de vergunning aanvrager en de vergunningen zelf worden gesteld;

  • II.

    Tot intrekking van het besluit d.d.28 februari 2005 ‘2004-09.1 uitbreidingparkeerzone’;

  • III.

    Tot intrekking van het besluit d.d.18 januari 2005 ‘2004-09.2 parkeerzone aanpassing voorwaarden’

  • B.

    ten aanzien van het gebied:

  • I.

    aan huidige de omvang en grenzen van het gebied een deel van de Pastoor Simkensstraat toe te voegen, conform bijgevoegde tekening;

  • II.

    dat van een straat of deel van een straat minimaal 75% van de belanghebbenden voorstander moet zijn voor uitbreiding van de parkeervergunningzone;

  • III.

    dat de parkeervergunningenzone een aaneengesloten gebied moet blijven;

  • IV.

    de hierboven beschreven eisen waaraan een aanvrager moet voldoen te handhaven:

    • a.

      het moet een natuurlijke persoon of rechtspersoon betreffen;

    • b.

      een natuurlijke persoon moet woonachtig zijn in het betreffende parkeervergunningen gebied;

    • c.

      een natuurlijke persoon moet beschikken over een geldig rijbewijs en in het bezit van een auto zijn;

    • d.

      een rechtspersoon met gevestigd zijn in het betreffende parkeervergunningengebied;

  • C.

    ten aanzien van het aantal vergunningen per adres:

  • I.

    Voor natuurlijke personen:

    • a.

      per adres worden maximaal het aantal vergunningen verstrekt overeen komend met het aantal motorvoertuigen in bezit van de bewoners;

    • b.

      indien er sprake is van een lease- of bedrijfsauto, overlegd de gebruiker een houdersverklaring (in deze verklaring geeft het bedrijf of de leasemaatschappij aan dat het voertuig aan de aanvrager beschikbaar is gesteld);

    • c.

      voor parkeergelegenheid op eigen terrein vindt overeenkomstig het aantal hier beschikbare plaatsen aftrek plaats op het maximaal aantal te verstrekken vergunningen;

    • d.

      per kenteken wordt één vergunning verstrekt;

    • e.

      indien er meer voertuigen in bezit zijn dan dat er vergunningen worden verstrekt is het mogelijk om meerdere kentekens op één vergunning te zetten;

    • f.

      per adres worden maximaal twee bezoekersvergunningen verstrekt.

  • II.

    voor rechtspersonen:

    • a.

      het aantal vergunningen is afhankelijk van de aard van het bedrijf en de verwachte spreiding van het bezoek;

    • b.

      gegevens hieromtrent dienen door het bedrijf te worden overlegd;

    • c.

      de hoeveelheid uit te geven vergunningen wordt berekend aan de hand van de meest recent uitgegeven parkeerkencijfers van de CROW;

    • d.

      voor medewerkers worden geen vergunningen verstrekt.

  • D.

    Het college is bevoegd om in uitzonderlijke gevallen af te wijken van de onder B. en C. gestelde voorwaarden en regels.

  • E.

    ten aanzien van de vergunning geldt:

  • I.

    dat deze slechts geldig is indien:

  • a.

    het motorvoertuig hiervan duidelijk zichtbaar is voorzien;

  • b.

    voor wat betreft de vergunning op kenteken het kenteken op de vergunning overeenkomt met het kenteken van het motorvoertuig

  • II.

    dat een vergunning wordt verstrekt voor de periode van twee jaar;

  • III.

    dat de vergunning eigendom is van de gemeente en in bruikleen is van de aanvrager;

  • IV.

    dat bij verlies van een vergunning de kosten voor een vervangende vergunning in rekening worden gebracht bij de aanvrager.

  • F.

    ten aanzien van het afhandelen en vervaardigen van de aanvragen parkeervergunningen:

  • I.

    dat deze werkzaamheden door een externe partner van de gemeente worden verricht;

  • II.

    dat de vormgeving van de parkeervergunning nader bepaald wordt in overleg met deze externe partner;

  • III.

    dat het afdelingshoofd Infra de onder I. en II. van dit artikel genoemde besluiten afwikkelt.

  • G.

    dit uitvoeringsbesluit inwerking te laten treden op 1 april 2014.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Loon op Zand van 21 januari 2014.

Kaatsheuvel,

Het college van burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

P.A.M. van Bavel W.C. Luijendijk

Een afschrift van dit besluit is verzonden naar:

  • 1.

    Politie Team Loon op Zand, Postbus 8050, 5004 GB Tilburg;

  • 2.

    Gemeente Loon op Zand, afdeling VTV.

Bijlage:

1.tekening horend bij besluit 2013 parkeerzone uitvoeringsbesluit